1027
|

Τελευταία ατάκα για τον Χάρρυ Κλυνν

Protagon Team Protagon Team 21 Μαΐου 2018, 10:49

Τελευταία ατάκα για τον Χάρρυ Κλυνν

Protagon Team Protagon Team 21 Μαΐου 2018, 10:49

Ο Τραμπάκουλας δεν είναι πια εδώ. O «με λένε Αρτέμη», έφυγε και αυτός. Η «Κούλα και ο Χαράλαμπος» πάνε οι δόλιοι. Ή μάλλον αυτοί οι ήρωές του –και πολλοί άλλοι– θα μείνουν πίσω, μαζί μας. Σαν ηχώ μιας άλλης εποχής αλλά και της πιο χαρισματικής προσωπικότητας της ελληνικής σάτιρας. Θα είναι για πάντα τα «παιδιά» του Χάρρυ Κλυνν, ο οποίος έφυγε τη Δευτέρα από τη ζωή σε ηλικία 78 ετών, χτυπημένος από τα σοβαρά προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε το τελευταίο διάστημα και τον είχαν καθηλώσει σε αναπηρικό αμαξίδιο – μια σκληρή μοίρα για έναν αεικίνητο ηθοποιό, ένα μυαλό ταλαντούχο αλλά και οξύ, που τελευταία δεν απέφυγε τις ακρότητες, ειδικά την εποχή της αντιμνημονιακής υστερίας, της οποίας υπήρξε συχνά εκφραστής.

Αυτό το ασύμμετρο του ύστερου βίου του υπήρξε μια πικρή επίγευση για τις γενιές που τον αγάπησαν και μεγάλωσαν μαζί του στα 70s και τα 80s. Αλλά δεν μπορεί να διαγράψει την καλλιτεχνική πορεία του.

Διότι ο Χάρρυ Κλυνν, κατά κόσμον Βασίλης Τριανταφυλλίδης, υπήρξε η επιτομή του σατιρικού και πρωτοποριακού λόγου στη δεκαετία του 1970 και κυρίως του 1980. Ακριβώς δηλαδή την εποχή που o Ελληνας της επαρχίας έγινε ο Ελληνας των κοινοτικών κονδυλίων, την εποχή μας προέκυψε η εικόνα του νεόπλουτου νεοέλληνα των σκυλάδικων και των υπερβολών αλλά και την εποχή της οξείας πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στη ΝΔ του Κωνσταντίνου Καραμανλή και στο ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου. Σε επίπεδο πολιτικού σχολίου –συνεπικουρούμενος από τα εξαιρετικά κείμενα του Γιάννη Κακουλίδη– υπήρξε σχεδόν προφητικός.

Το ίδιο έκανε περιγράφοντας μια ελληνική κοινωνία που μετασχηματιζόταν δραματικά από την κοινωνία της ανάγκης σε εκείνη της επιθυμίας. Ο Χάρρυ Κλυνν μάς προσέφερε την αξέχαστη φιγούρα του «Τραμπάκουλα», του αφελή αλλά και πονηρού Ελληνα της υπαίθρου. Αλλά και αυτή του άξεστου ταξιτζή, ή του βαρύμαγκα που όλα τα ξέρει. Ή του χλιδάτου που δεν αντέχει την Αθήνα ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, διότι προτιμά τα νυχτερινά κέντρα των ακριβών ουίσκι.

ΤΡΑΜΠΑΚΟΥΛΑΣharry-klynn-1maxresdefault

Αργότερα συνέχισε να σατιρίζει, αλλά όχι με την ίδια επιτυχία – είχε χάσει τα κείμενα του Κακουλίδη, είχαν αλλάξει οι εποχές, είχε αλλάξει και το ύφος, ίσως είχαν αλλάξει και οι νεοέλληνες. Σίγουρα είχε αλλάξει και ο ίδιος.

Η κηδεία του θα γίνει την Παρασκευή στην Καλαμαριά, εκεί όπου είχε γεννηθεί τον Μάιο του 1940.

Ο Χάρρυ Κλυνν ήταν ταλέντο κρυστάλλινο. Από αυτά που γεμίζουν τις ιστορίες επιτυχίας. Γεννήθηκε μέσα στη φτώχεια, στην οικογένεια του Νίκου και της Κυριακής Τριανταφυλλίδη, πόντιων προσφύγων. Εξαιτίας δυσμενών οικονομικών συνθηκών, ωθήθηκε στην εργασία από την ηλικία των πέντε χρόνων. Η κομβική στιγμή στη ζωή του υπήρξε η συμμετοχή του σε μια βραδιά ταλέντων του φημισμένου Γιώργου Οικονομίδη στη δεκαετία του 1950. Εκτός από το πρώτο βραβείο, «κερδίζει» την πρόταση του Οικονομίδη να τον ακολουθήσει στην Αθήνα.

klynn03

Για τρία χρόνια ο Οικονομίδης υπήρξε δάσκαλος και οδηγός του. Παράλληλα με τις δραματικές του σπουδές στη σχολή του Π. Kατσέλη, εμφανίζεται περιστασιακά σε κοσμικά κέντρα, όπως το «Kάστρο», ο «Bράχος», το «Tροκαντερό», το «Αλσος», και το «Γκρην Παρκ». Στη συνέχεια άρχισε να δουλεύει σε διάφορες ταβέρνες, αναψυκτήρια και καμπαρέ, που ανθούσαν εκείνη την εποχή, για μια τριετία ως πρώτος νουμερίστας και παρουσιαστής προγράμματος. Με τη συμμετοχή του σε δύο ταινίες («Γάμος αλά Ελληνικά» και «Τα 201 Καναρίνια») στις αρχές της δεκαετίας του 1960 άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστός.

Το 1964 επιλέγει να κάνει το υπερατλαντικό ταξίδι. Ηταν για μερικές εμφανίσεις στο Μόντρεαλ, αλλά τελικά αυτή η περίοδος της ζωής του κράτησε 10 ολόκληρα χρόνια, δουλεύοντας στις HΠA και στον Kαναδά, σε κέντρα τις ελληνικής ομογένειας, σε καφεθέατρα ως stand up comedian (νέο τότε είδος, που μετέπειτα το εισήγαγε στην Ελλάδα), ως ηθοποιός σε underground παραστάσεις και παράλληλα ως συγγραφέας σατιρικών κειμένων. Στο Σικάγο παντρεύεται τη γυναίκα του, Χαρίκλεια και εκεί αποκτά το πρώτο από τα τρία του παιδιά, τον Νίκο, ο οποίος έγινε σκηνοθέτης και έφυγε από τη ζωή πολύ νέος σε ηλικία 49 ετών το 2016. Αργότερα στο Μόντρεαλ απέκτησε τον δεύτερο του γιο Αποστόλη, ενώ η κόρη του Κορίνα γεννήθηκε στην Αθήνα.

Γυρίζει στην Ελλάδα το χειμώνα του 1974 και πρωτοεμφανίζεται στις μπουάτ της Πλάκας, στον «Aιγόκερω» και μετά στο «Zυγό» και τη «Διαγώνιο». Υστερα δούλεψε στα νυχτερινά κέντρα «Διογένης», «Δειλινά» και «Στορκ». Άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστός με την κυκλοφορία του πρώτου του δίσκου «Για δέσιμο» (1978), που κυκλοφόρησε από την Columbia το φθινόπωρο του 1978. Η επιτυχία εντυπωσιακή, όχι μόνο σε πωλήσεις αλλά και από το γεγονός ότι δεν ήταν δίσκος με μουσική, αλλά με σατιρικά κείμενα.

R-2757451-1416415736-9381.jpeg

Ηταν τέτοιο το σουξέ που παράλληλα με τους επόμενους δίσκους του –«Δοξάστε με» (1979), «Πατάτες» (1981), «Γεώργιος Σουρής» (1982), «Μαλακά, πιο μαλακά» (1984), «Και πάσης Ελλάδος» (1985), «Εθνος Ανάδελφον» (1985), «Τίποτα» (1987), «Νatin Fatin» (1987), «Ραντεβού με την εισαγγελία» (1989)– θραύση στην αγορά έκαναν οι «πειρατικές» κασέτες του με τις ηχογραφήσεις των παραστάσεών του.

R-2281548-1298552132.jpeg174160-abR-6719901-1506019744-3613.jpeg

Παράλληλα ο Χάρρυ Κλυνν γύρισε προσωπικές ταινίες στο σινεμά. Η αρχή έγινε με το «Αλαλούμ» το 1982, για να ακολουθήσουν το «Εις Μνήμην» (1985) και το «Made in Greece» το 1987.

Οι εμφανίσεις του στην ιδιωτική τηλεόραση τον έβαλαν και στα τελευταία σπίτια που δεν είχε τύχει να τον γνωρίσουν, αυτόν και τους ήρωές του, μέσα από τους δίσκους, τα live του και τις ταινίες του.

Το 1998 παρουσίασε την πρώτη του ζωγραφική έκθεση στον «Εικαστικό Κύκλο». Από το 2006 αποσύρθηκε μόνιμα στη γενέτειρά του την Καλαμαριά, για να αφιερωθεί στη συγγραφή βιβλίων στο θέατρο και στη ζωγραφική.

Ασχολήθηκε με τη μεγάλη του αγάπη, τον Απόλλωνα Καλαμαριάς και την τοπική αυτοδιοίκηση της πόλης, την οποία διεκδίκησε ανεπιτυχώς με τη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με την επιθεώρηση, συντάχθηκε δημοσίως τόσο με τον ΣΥΡΙΖΑ όσο και το αντιμνημονιακό μέτωπο –που στην ουσία απεδείχθη αυταπάτη αν όχι πολιτική απάτη–, προκαλώντας συχνά αίσθηση και αντιδράσεις με τις αμφιλεγόμενες θέσεις του. Ο λόγος του έγινε τοξικός τόσο στις δημόσιες δηλώσεις του, όσο και στα σχόλιά του στα social media. Διόλου τυχαία ότι έσπευσαν να τον αποχαιρετήσουν όλα τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News