Οι πιο διάσημες «φτερούγες» που αγαπήσαμε
Οι πιο διάσημες «φτερούγες» που αγαπήσαμε
Στα εφηβικά δωμάτια –δεν παίρνω όρκο, μπορεί και μεγαλυτέρων ηλικιακά– ανέκαθεν υπήρξε μια «φτερούγα». Συνήθως σε αυτοκίνητα-σύμβολα εκκολαπτόμενων boy racers που στόλισαν τοίχους και σηματοδότησαν μια ολόκληρη γενιά. Σε κάποιες, μάλιστα, περιπτώσεις οι «φτερούγες» κατάφεραν να αλλάξουν τελείως τη φυσιογνωμία κάποιων κατά τα άλλα αδιάφορων σχεδιαστικά σεντάν. Φυσικά, μια καθώς πρέπει αεροτομή σεβαστού μεγέθους δεν αρκεί από μόνη της για να φέρει την «άνοιξη» του χαρακτήρα σε ένα τετράτροχο.
Αντιθέτως, τράβα κότσαρε μια τέτοια στο πίσω μέρος ενός φιλήσυχου καθημερινού και έχεις εξασφαλίσει περίοπτη θέση στην τράτζικ συνομοταξία του κάγκουρα. Κοινώς, οι αεροτομές, τα σπόιλερ και τα συμπαρομαρτούντα έχουν νόημα σε δύο περιπτώσεις. Η πρώτη, όταν όντως προσφέρουν ενεργά αεροδυναμικά στοιχεία, ειδικά στις υψηλές ταχύτητες. Η δεύτερη, όταν είναι η ορίτζιναλ, γνήσια εκδοχή ενός ξεχωριστού αυτοκινήτου. Κάποιου, δηλαδή, όπως τα παρακάτω που αγαπήσαμε.
Mercedes-Benz 190Ε 2.5-16 Evolution II
Τεράστια, τετράγωνη, επιβλητική. H Mercedes με την έκδοση Εvo II μπήκε στο πάνθεον των πιο αρρενωπών σεντάν της πρόσφατης Ιστορίας. Βασισμένη στη γνωστή 190Ε και έχοντας ήδη αρχικά την έκδοση 2.3-16, παρουσίασε την πιο σκληροπυρηνική εκδοχή με αυτήν που βλέπετε.
Η αεροτομή εξελίχθηκε σχεδιαστικά σε συνεργασία με τoν μηχανολόγο Ρούντιγκερ Φόουλ, που άρχισε από το 1977 να εργάζεται για την εταιρεία, καθώς και τη Sauber, και έναν καθηγητή από το Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας της Στουτγάρδης. Για αεροδυναμική ισορροπία τοποθετήθηκε και μια μπροστινή αεροτομή η οποία, επιπλέον, ήταν ρυθμιζόμενη. Πιο «μάτσο» πεθαίνεις.

Subaru Impreza
Θα μπορούσε να ειπωθεί ότι το Impreza είναι ο πνευματικός πατέρας της κλασικής ιαπωνικής φτερούγας που μεταμόρφωσε ένα απλό τετράπορτο σε αντικείμενο πόθου. Η χαρακτηριστική μεγάλη αεροτομή ξεχώριζε από μακριά, σε συνδυασμό με το υπόλοιπο body kit που συνόδευε τις γρήγορες εκδόσεις του.
Στη φωτογραφία, το ιερό δισκοπότηρο των Subaru Impreza, το δίθυρο 22Β STi, που είχε και όλο το υπόλοιπο μηχανολογικό αλλά και οπτικό μενού. Το επιθετικό στάιλινγκ επιμελήθηκε ο βρετανός σχεδιαστής Πίτερ Στίβενς, ο οποίος πρόσθεσε πιο τονισμένους θόλους, έναν προφυλακτήρα με επιρροές από το WRC και, φυσικά, μια ευμεγέθη και ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή. Αμαξάρα για πάντα.

Ford Escort RS Cosworth
Aπό τον Φεβρουάριο του 1992 έως τον Δεκέμβριο του 1995 το βενζινοαίματο πλήθος είχε βρει το Ford της καρδιάς του. Τελικά παρήχθησαν 7.145 αντίτυπα και το καλούπι έσπασε. Οσοι πρόλαβαν το Cosworth είδαν. Χαρακτηριστική, δε, η «bigger than life» πίσω αεροτομή, κάτι σαν φτερούγα φάλαινας, σε ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε για τη σχετική ομολογκασιόν στο WRC.
Η σχεδίασή της είχε επηρεαστεί από το γερμανικό μαχητικό αεροπλάνο Fokker Dr.I Triplane, με το οποίο, για την Ιστορία, ο «Κόκκινος Βαρόνος» Μάνφρεντ φον Ριχτχόφεν, ο κορυφαίος πιλότος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, είχε καταρρίψει 80 εχθρικά αεροσκάφη. Οπως υποδήλωνε το όνομα του αεροπλάνου, ήταν triplane, δηλαδή με τρία φτερά, και έτσι αρχικά σχεδιαζόταν να είναι και η φτερούγα του Cosworth.
Τελικά, έγινε biplane, δηλαδή με δύο επίπεδα αεροτομής. Πάλι καλά… αφού ήδη έτσι, με τα δύο, δυσκολεύεσαι να δεις από τον εσωτερικό σου καθρέφτη. Φαντάσου να είχε και τρία. Τις εντυπώσεις από την οδήγησή του επί ελληνικού εδάφους μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ.

Porsche 911 GT3 RS
Γενικά και αξιωματικά, η πίσω αεροτομή είναι ζωτικής σημασίας για την ευστάθεια ενός 911. Είναι το σχήμα που την επιβάλλει για λόγους σταθερότητας. Εξ ου και δεν υπάρχει κανένα 911 εδώ και δεκαετίες που να μην είναι εφοδιασμένο με μια τέτοια. Συχνά ανακλινόμενη, όπως συνήθως στα Carrera, και άλλες φορές σταθερή. Και εντυπωσιακά μεγάλη. Θα μπορούσες να την πεις και «απλώστρα». Ή για να ακουμπάς το φαγητό σου, αν θες να τσιμπήσεις κάτι στο πόδι.
Στην έκδοση GR3 RS 4.0 που βλέπετε, αυτή που ήταν η κορυφαία στιγμή στο σασί μιας ατμοσφαιρικής 997, δείχνει όσο χρειάζεται αγωνιάρικη αλλά και εξόχως λειτουργική. Στην τελευταία και πιο πρόσφατη μετενσάρκωση της GT3 RS με κωδικό 992, τουλάχιστον στα δικά μου μάτια, είναι υπερβολικά υπερβολική για χρήση δρόμου. Γούστα.

Mitsubishi Lancer Evo Tommi Makinen
Βασισμένο στο σασί του Evo 6, το Tommi ή ΤΜΕ, όπως συχνά αποκαλείται, εκφράζει την πιο εμβληματική στιγμή των Evo της ιαπωνικής εταιρείας. Φυσικά, με αεροτομές και όλο το πακέτο που παραδοσιακά συνόδευσε τα κορυφαία Lancer που είδαμε στη νεότερη Ιστορία.
Το Tommi υποστήριζε το οπτικό εφέ με όλο το σύμπαν μιας καθαρόαιμης rally replica, με τουρμπίνα τιτανίου, εξελιγμένο Active Yaw Control, πιο γρήγορο σύστημα διεύθυνσης, ακαριαίες αντιδράσεις, δύναμη και ξέσκισμα από το θρυλικό τετρακύλινδρο με τον κωδικό 4G63. Η φτερούγα στην επίσημη εκδοχή της, όπως και σε όλα τα υπόλοιπα Lancer Evo της εταιρείας. Οι τέσσερις πόρτες είναι σκέτο άλλοθι. Και μία να είχε, το Evo θα εκπλήρωνε τον στόχο του.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
