Μαντόνα: η σταρ που εφευρίσκει τον εαυτό της
Μαντόνα: η σταρ που εφευρίσκει τον εαυτό της
Η Μαντόνα Λουίζ Βερόνικα Τσικόνε είναι μια άγνωστη για τον χώρο της ποπ κουλτούρας. Αντιθέτως, η Μαντόνα, που στις 16 Αυγούστου έκλεισε το 67ο έτος της ηλικίας της, είναι μία από τις πασίγνωστες σταρ της παγκόσμιας μουσικής. Το είδωλο που καταφέρνει να δημιουργεί συνεχώς περσόνες του εαυτού της και να τον επαναλανσάρει από εποχή σε εποχή. Η τελευταία του είδους –ειδικά μετά τον θάνατο του Μάικλ Τζάκσον-, η οποία μπορεί να συγκριθεί σε δραματικότητα μόνο με τις παλιές ηθοποιούς του Χόλιγουντ. Η Μαντόνα έχει αφήσει ήδη εποχή για τα πρωτοποριακά και ξεχωριστά μουσικά της βίντεο, την εκκεντρική και αμφιλεγόμενη προσωπικότητά της και την τολμηρή μουσική της, που την έφερε αντιμέτωπη με την Καθολική Εκκλησία. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, άλλωστε, έκανε έκκληση στον Πάπα να επισκεφτεί τη Γάζα «πριν να είναι πολύ αργά». Η διαδρομή της είναι σπαρμένη με βραβεία Grammy (εφτά), Χρυσές Σφαίρες (δύο), 20 ρεκόρ Γκίνες και 400 εκατομμύρια πωλήσεις δίσκων. Από αυτή τη διαδρομή επιλέγουμε εμβληματικούς σταθμούς.
Η πρώτη επανάσταση
Την 1η Δεκεμβρίου 1963, η πεντάχρονη τότε Μαντόνα χάνει τη μητέρα της από καρκίνο του μαστού. Ο πατέρας της σύντομα παντρεύεται την οικιακή βοηθό του σπιτιού, Τζόαν Γκούσταφσον, για να ακολουθήσουν ομηρικοί καβγάδες ανάμεσα στο κορίτσι και τη μητριά της. Για πολλούς εκεί ξεκινάει το πρώτο μάθημα επαναστατικότητας απέναντι στο «σύστημα». Κι όμως, είναι άριστη μαθήτρια και πειθαρχημένη χορεύτρια, με αποτέλεσμα το 1976 το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν να της προσφέρει πλήρη υποτροφία για το τμήμα Χορού. Το 1977, κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών της σπουδών, της δίνεται η δυνατότητα να φοιτήσει για 6 εβδομάδες στα φημισμένα μπαλέτα Alvin Ailey της Νέας Υόρκης, ενώ την επόμενη χρονιά θα καταφέρει να μαθητεύσει δίπλα στον περίφημο χορογράφο Περλ Λανγκ.
To πρώτο χιτ
Το 1981 αποφασίζει να ακολουθήσει σόλο καριέρα και προσλαμβάνει τη μάνατζερ Καμίλ Μπαρμπόν της Gotham Records. Εκείνη είναι που θα μυήσει την τραγουδίστρια στα μυστικά της μουσικής σκηνής, βοηθώντας στην επιλογή τραγουδιών και την υιοθέτηση των χορευτικών κινήσεων που θα γίνονταν το σήμα κατατεθέν της. Ο καλός της φίλος Στίβεν Μπρέι, από την άλλη, θα της γράψει την πρώτη της επιτυχία, το «Everybody», που θα κυκλοφορήσει από τη νεοϋρκέζικη δισκογραφική Sire Records το 1982 και θα γίνει Νο1 στα χορευτικά charts.
Ο πρώτος δίσκος
Το 1983 πείθει τη δισκογραφική να της βγάλει τον πρώτο της δίσκο με τίτλο το όνομά της. Σημειώνει αργή αλλά σταθερή επιτυχία, με τρία κομμάτια να σκαρφαλώνουν στα charts: «Borderline», «Lucky Star» και «Holiday». Σύντομα οι Αμερικανίδες θα μιμούνταν τις δικές της στυλιστικές επιλογές: δικτυωτά καλσόν, δαντελωτά εσώρουχα, γάντια χωρίς δάχτυλα και κολιέ με τεράστιους σταυρούς.
Νο 1στο Billboard
Ο δίσκος της «Like a virgin» κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1984. Γρήγορα έγινε πλατινένιος και ο πρώτος δικός της που έφτασε στο Νο1 στα charts των ΗΠΑ. Το ομότιτλο κομμάτι έμεινε στην κορυφή του Billboard επί έξι συνεχόμενες εβδομάδες. Φυσικά, προκάλεσε και τη σκληρότερη κριτική από ιερωμένους και πάσης φύσεως συντηρητικούς, με το πρόσχημα ότι το τραγούδι και το βίντεο κλιπ προωθούσε το προγαμιαίο σεξ και υπονόμευε τις αξίες της οικογένειας. Παραμένει μέχρι και σήμερα η μεγαλύτερη επιτυχία της στην Αμερική. Ειδικά στην ερμηνεία της για τα μουσικά βραβεία του MTV δημιούργησε γεγονός, όταν εμφανίστηκε στη σκηνή με νυφικό το οποίο έσκιζε.
Η πρώτη ταινία της
Το 1985 πρωταγωνιστεί και στην πρώτη της κινηματογραφική ταινία, το «Ψάχνοντας απεγνωσμένα τη Σούζαν» (1985) της Σούζαν Σίντελμαν, ενώ το σάουντρακ που ερμηνεύει-«In to the groove»- σκαρφαλώνει στην πρώτη θέση του αμερικανικού χορευτικού τσαρτ. To επόμενο σινγκλ της, το «Crazy for you», φτιαγμένο για το φιλμ του 1985 «Vision Quest», γίνεται πολύ γρήγορα επιτυχία, γεγονός που θα της εξασφαλίσει την πρώτη της περιοδεία: το «The Virgin Tour» ξεκινά και μετρά 17 συναπτά τραγούδια στο top 10 του Billboard.
Το «σκάνδαλο» της Εκκλησίας
Το 1989 το βιντεοκλίπ του «Like a Prayer» θα παιζόταν από το MTV ως μέρος διαφημιστικού της Pepsi. Οι διαφυλετικές ωστόσο σχέσεις που παρουσίαζε, οι σταυροί που καίγονταν και η μείξη σεξουαλικών υπονοούμενων και θρησκευτικών συμβόλων έφεραν την «έκρηξη». Ο ίδιος ο πάπας Ιωάννης Παύλος Β’ προέτρεψε τους πιστούς να μποϋκοτάρουν τις συναυλίες της στην Ιταλία, την ίδια στιγμή που η Pepsi απέσυρε τη συνεργασία της. Παρά τη διεθνή κατακραυγή η Μαντόνα είχε, έως το 1991, 21 τραγούδια στο top 10 των ΗΠΑ, πάνω από 70 εκατομμύρια δίσκους παγκοσμίως και 1,2 δισ. δολάρια σε πωλήσεις.

Η ώρα του «Sex»
Το λεύκωμα του «Sex» (1992) ήταν το επόμενο χτύπημά της για τους απανταχού συντηρητικούς. Ένα μάλλον «χαλαρό» πορνογραφικό βιβλίο με το ποπ είδωλο σε πολλές αισθησιακές πόζες. Πούλησε 150.000 αντίτυπα την μέρα της κυκλοφορίας του στην Αμερική και τρεις ημέρες αργότερα είχαν εξαντληθεί τα 1,5 εκατ. αντίτυπα παγκοσμίως.
Τα τέσσερα παιδιά
Το 1996 αποκτά την κόρη της, Lourdes Maria (Lola) Ciccone Leon, καρπό του έρωτά της με τον προσωπικό της γυμναστή Carlos Leon. Το 2000 ακολουθεί ο γάμος της με τον βρετανό σκηνοθέτη Γκάι Ρίτσι και την ίδια χρονιά φέρνει στον κόσμο τον γιο τους, Rocco John Ritchie. Το 2008 φέρνει σπίτι το υιοθετημένο παιδί της από το Μαλάουι, τον David Banda, μέσα σε πλαίσιο δριμείας κριτικής για το «συνοπτικό» της διαδικασίας υιοθεσίας. Τον Ιούνιο του 2009 υιοθετεί από το δοκιμαζόμενο Μαλάουι τη Μέρσι Τζέιμς.
Το σουτιέν του Ζαν-Πολ Γκοτιέ
Το θρυλικό σουτιέν του Ζαν-Πολ Γκοτιέ, που φόρεσε στην περιοδεία της «Blond Ambition» το 1990, σίγουρα αποτελεί μία από τις πλέον πιο εμβληματικές εμφανίσεις της. Ήταν τότε πάντως που εξέπληξε το κοινό με την εκρηκτική χορογραφία της στο σκηνικό των 2 εκατομμυρίων δολαρίων. Η Μαντόνα μάλιστα έγραψε προσωπικά επιστολή στον Γκοτιέ για να του ζητήσει να σχεδιάσει τα κοστούμια για την περιοδεία, με το ροζ κωνικό σουτιέν για το οποίο, όπως λέγεται, χρειάστηκαν μήνες συνεργασίας.

Βρισιές σε απευθείας σύνδεση
Η εμφάνισή της το 1994 στην εκπομπή του Ντέιβιντ Λέτερμαν ήταν από αυτές για τις οποίες οι υπεύθυνοι της τηλεόρασης θα πετούσαν και τη σκούφια τους. Στην πραγματικότητα, η Μαντόνα χάρισε στον Ντέιβιντ το εσώρουχό της και αρνήθηκε να φύγει από τη σκηνή, όταν τελείωσε η εκπομπή. Έπεσε, εξάλλου, 14 φορές «μπιπ» καθώς η Μαντόνα έβρισε ισάριθμες φορές σε διάστημα 20 λεπτών.
Το φιλί με Μπρίτνεϊ Σπίαρς και Αγκιλέρα
Έχει μοιράσει αρκετές φορές φιλιά πάνω στη σκηνή με συναδέλφους της άλλοτε για να σοκάρει το συντηρητικό κοινό και άλλοτε για επικοινωνιακούς-διαφημιστικούς λόγους. Το φιλί πάντως που δεν ξεχνιέται και μ’ έναν τρόπο έγραψε ιστορία στις αυτοσχέδιες προκλήσεις της σταρ ήταν εκείνο με την Μπρίτνεϊ Σπίαρς και την Κριστίνα Αγκιλέρα το 2003 στη σκηνή των μουσικών βραβείων MTV. Με την Σπίαρς μάλιστα το επανέλαβαν στον γάμο της τελευταίας με τον Σαμ Ασγκάρι το 2022, αλλά, εντάξει, σαν το πρώτο δεν έχει.
Η κόντρα με τη Lady Gaga
Μετά την πρώτη σύγκρουση το 2011 και τις καταγγελίες για λογοκλοπή, η διαμάχη της Μαντόνα και της LadyGagaήταν βούτυρο στο ψωμί των μουσικών –και όχι μόνο- περιοδικών. Το 2019, όμως, οι δύο μεγάλες τραγουδίστριες φάνηκε να αφήνουν πίσω τους τις διαφορές τους στα βραβεία Όσκαρ, μετά τη μεγάλη νίκη της Gaga για το «A star is born».

Μία νίκη για την οποία η Μαντόνα την συνεχάρη ένθερμα συμμετέχοντας σε μια φωτογραφία απλώς αποστομωτική.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

