992
Στην Ελλάδα, τα ηλεκτρικά πατίνια άρχισαν την... καριέρα τους στη Θεσσαλονίκη και συνέχισαν στην Αθήνα και αλλού | INTIMENEWS

Ηλεκτρικά πατίνια: λύση ή νέος πονοκέφαλος;

Protagon Team Protagon Team 5 Απριλίου 2019, 10:25
Στην Ελλάδα, τα ηλεκτρικά πατίνια άρχισαν την... καριέρα τους στη Θεσσαλονίκη και συνέχισαν στην Αθήνα και αλλού
|INTIMENEWS

Ηλεκτρικά πατίνια: λύση ή νέος πονοκέφαλος;

Protagon Team Protagon Team 5 Απριλίου 2019, 10:25

Αν ζείτε στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη ή σε κάποιο άλλο αστικό κέντρο, ανήκετε στις εξής δύο κατηγορίες: σε εκείνους που έχουν χρησιμοποιήσει ένα ηλεκτρικό πατίνι για τις μετακινήσεις σας, ή σε εκείνους (συντριπτική πλειονότητα) που βλέπουν άλλους να κατηφορίζουν δρόμους, συχνά ακόμη και στο αντίθετο ρεύμα, καβάλα σε ένα τέτοιο χρηστικό μεν, επικίνδυνο δε -αν δεν το πάρεις στα σοβαρά-, γκάτζετ.

Τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν λοιπόν την πιο σύγχρονη διεθνή τάση για τις αστικές μετακινήσεις μικρών αποστάσεων, αλλά στις ελληνικές πόλεις αναγκάστηκαν πρόσφατα να κόψουν ταχύτητα. Τα e-scooters, που έχουν εξελιχθεί σε trend και τα βλέπεις πλέον όπου και αν γυρίσεις το βλέμμα σου, έφεραν νέο αέρα στους δρόμους Αθήνας, Θεσσαλονίκης και άλλων αστικών κέντρων, λύνοντας σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα με το μποτιλιάρισμα, καθώς φαίνονται ιδανικά για μετακινήσεις μικρών αποστάσεων και σου δίνουν μία αίσθηση ελευθερίας και νεοαποκτηθείσας νιότης.

Τον τελευταίο καιρό, οι δρόμοι της Αθήνας έχουν καταληφθεί από τα ηλεκτρικά πατίνια (ΙΝΤΙΜΕ)

Οσο όμως κι αν έτυχαν θερμότατης υποδοχής από τους Δήμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης ως καινοτόμος και οικολογικός τρόπος μετακίνησης εδώ και τρεις μήνες, το κενό στο νομοθετικό πλαίσιο δεν άργησε να φέρει τα πρώτα προβλήματα.

Οι δυο εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη στην Ελλάδα, ανακοίνωσαν στις 2 Απριλίου 2019 ότι μειώνουν τη μέγιστη ταχύτητα κυκλοφορίας των ηλεκτρικών πατινιών από 25 χλμ/ώρα σε 20 χλμ/ώρα, ενώ συνεργάζονται με τον Δήμο Αθηναίων για την υιοθέτηση και άλλων μέτρων ασφαλείας.

Επισημαίνοντας ότι προέχει η ασφάλεια χρηστών, πολιτών και τουριστών -οι οποίοι τα προτιμούν για τις μετακινήσεις τους προκειμένου να γνωρίσουν και καλύτερα την πόλη-, τονίζουν ότι ο Δήμος Αθηναίων ενθαρρύνει τις εναλλακτικές μορφές βιώσιμης μετακίνησης, αρκεί να μπουν κάποια όρια και να μην γεμίσουν ξαφνικά οι δρόμοι με αυθαίρετους… καμικάζι πάνω σε πατίνια.

Δεν είναι όμως μόνο η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη που θέλησαν να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με τα συγκεκριμένα συμπαθέστατα δίτροχα.

Το Παρίσι προειδοποιεί

Οπως αναφέρει δημοσίευμα του Guardian, κανόνες σκοπεύει να θεσπίσει και το Παρίσι, επιβάλλοντας πρόστιμα σε όσους τα χρησιμοποιούν στα πεζοδρόμια.

Ταυτόχρονα, θα ορίσει συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης και θα επιβάλει ένα ετήσιο τέλος στις διαχειρίστριες εταιρείες.

Ενόψει της υιοθέτησης ενός νόμου για τα ηλεκτρικά πατίνια, που αναμένεται να κατατεθεί στο γαλλικό κοινοβούλιο εντός του έτους, το δημοτικό συμβούλιο του Παρισιού αποφάσισε να επιβάλει πρόστιμο ύψους 135 ευρώ σε όποιον κυκλοφορεί στο πεζοδρόμιο. Το πρόστιμο σε όσους μπλοκάρουν τα πεζοδρόμια παρκάροντας εκεί τα πατίνια τους, θα φτάνει τα 35 ευρώ, ενώ δημοτικοί υπάλληλοι θα αναλάβουν να τα απομακρύνουν. Με άλλα λόγια, αν και… νεογέννητα, τα συγκεκριμένα πατίνια απέκτησαν ήδη κακές συνήθειες που έχουν και τα μηχανάκια – εικόνες άκρως αναγνωρίσιμες και στην Ελλάδα.

Ο δήμος του Παρισιού, μολονότι στηρίζει τους νέους τρόπους μετακίνησης που αντικαθιστούν τα ρυπογόνα οχήματα, τόνισε ότι η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, που αυξάνεται ραγδαία, θέτει σε κίνδυνο τους πεζούς, ιδίως τους ηλικιωμένους και τα μικρά παιδιά. Η στάθμευσή τους οπουδήποτε εμποδίζει τους γονείς με καροτσάκια και τους ανθρώπους με αναπηρίες.

Μέχρι τα τέλη του έτους, η γαλλική πρωτεύουσα θα δημιουργήσει περίπου 2.500 χώρους στάθμευσης για τα ηλεκτρικά πατίνια (τα «τροτινέτ» στα γαλλικά) και εξετάζει το ενδεχόμενο να γίνει υποχρεωτικό για τους χρήστες να τα αφήνουν μόνο στα καθορισμένα σημεία. Οπως διαπιστώνουμε και εδώ, πολύ συχνά βλέπουμε πατίνια παρατημένα σε κάθε πιθανό και απίθανο σημείο της πόλης, θυμίζοντας παιχνίδια που κάποια παιδιά τα βαρέθηκαν και τα εγκατέλειψαν χωρίς δεύτερη σκέψη.

Εννέα εταιρείες –μεταξύ των οποίων και οι καλιφορνέζικες Lime και Bird– λειτουργούν σήμερα περίπου 15.000 ηλεκτρικά πατίνια στο Παρίσι. Ο αριθμός αυτός εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στα 40.000 μέχρι το τέλος του έτους. Εταιρείες όπως οι Bolt, Wind και Voi έχουν επίσης ρίξει στην κυκλοφορία εκατοντάδες «τροτινέτ».

Οι εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν ετήσιο τέλος ύψους τουλάχιστον 50 ευρώ ανά ηλεκτρικό πατίνι για τα πρώτα 499. Το τέλος θα φτάνει τα 65 ευρώ ανά πατίνι για τις εταιρείες που έχουν περισσότερα από 3.000.

Η Μαδρίτη τα απομάκρυνε

Τον Δεκέμβριο του 2018, ο δήμος της Μαδρίτης διέταξε τις εταιρείες Voi, Wind και Lime να απομακρύνουν τα ηλεκτρικά πατίνια τους από τους δρόμους, με το σκεπτικό ότι δεν τηρούσαν τον κανονισμό που όριζε σε ποιες περιοχές επιτρεπόταν να κυκλοφορούν. Πρόκειται για μία πόλη που σίγουρα θα μπορούσε να τα αξιοποιήσει, όμως προφανώς οι υπεύθυνοι είδαν ότι κανείς δεν υπήρχε περίπτωση να συμμορφωθεί με τις αναγκαίες ρυθμίσεις.

Μετρό ή ηλεκτρικό πατίνι; Ιδού η απορία (ΙΝΤΙΜΕ)
Η Γερμανία τα στηρίζει

Στη Γερμανία πάντως, η κυβέρνηση ενέκρινε σήμερα, 4 Απριλίου 2019 την κυκλοφορία όχι μόνο των «οχημάτων με ηλεκτροκίνηση χωρίς κάθισμα», αλλά και των ηλεκτρικών μονόκυκλων στους δρόμους, που θα μπορούν να συμβιώνουν ειρηνικά και λειτουργικά από δω και πέρα, με τους πεζούς και τους ποδηλάτες.

«Θέλουμε να ανοίξουμε νέους δρόμους για μία πιο σύγχρονη, υγιή και οικολογική μετακίνηση στις πόλεις», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών Αντρέας Σόιερ, τονίζοντας το τεράστιο δυναμικό των ηλεκτρικών πατινιών. Σύμφωνα με τον υπουργό, πρόκειται για «μία πραγματικά εναλλακτική λύση, ιδανική για να καλύψει κανείς το τελευταίο χιλιόμετρο από τον σταθμό του μετρό ή τη στάση του λεωφορείου μέχρι το σπίτι του ή τη δουλειά του».

Το ρυθμιστικό πλαίσιο που εγκρίθηκε σήμερα, διαχωρίζει τα πατίνια η ταχύτητα των οποίων δεν υπερβαίνει τα 12 χιλιόμετρα (επιτρέπεται να τα χρησιμοποιούν και παιδιά, από 12 ετών και άνω, αλλά μόνο στα πεζοδρόμια) και εκείνα που φτάνουν τα 20 χιλιόμετρα (για άτομα άνω των 14 ετών και μπορούν να κυκλοφορούν στους ποδηλατόδρομους).

«Αν τα ηλεκτρικά πατίνια επιτραπούν στα πεζοδρόμια, θα αυξηθούν τα δυστυχήματα», προέβλεψε ωστόσο στην εφημερίδα Neuen Osnabrucker Zeitung ένα στέλεχος ασφαλιστικής εταιρείας. Η ταχύτητα των 11,9 χιλιομέτρων την ώρα, εξήγησε, είναι «τουλάχιστον διπλάσια από εκείνη με την οποία κυκλοφορούν οι πεζοί» και επομένως για τους τελευταίους συνιστά κίνδυνο.

«Τα ηλεκτρικά πατίνια θα προκαλέσουν μία νέα πηγή συγκρούσεων σε ένα ήδη επιβαρυμένο αστικό τοπίο», επεσήμαναν μέλη των αστυνομικών Αρχών.

Οσο για το τι συμβαίνει στις ΗΠΑ οι οποίες, όπως παρατηρείται με πολλές μόδες, ευθύνεται και για τη συγκεκριμένη που αισίως κατέκτησε και την Ευρώπη: σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, από τα τέλη του 2017, τουλάχιστον 1.500 άτομα νοσηλεύτηκαν εξαιτίας ατυχημάτων με ηλεκτρικά πατίνια, ενώ αμερικανικά μέσα ενημέρωσης έκαναν λόγο για τέσσερα θανατηφόρα δυστυχήματα.