865
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, έχει θέσει –και πολύ σωστά– ως «στρατηγική προτεραιότητα» για οποιαδήποτε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών | George Vitsaras / SOOC

Ως τα τέλη του 2022 η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών

Protagon Team Protagon Team 20 Φεβρουαρίου 2020, 10:06
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, έχει θέσει –και πολύ σωστά– ως «στρατηγική προτεραιότητα» για οποιαδήποτε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
|George Vitsaras / SOOC

Ως τα τέλη του 2022 η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών

Protagon Team Protagon Team 20 Φεβρουαρίου 2020, 10:06

Τους βασικούς άξονες του προγράμματος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, αναγνωρίζοντας την ως «στρατηγική προτεραιότητα» για οποιαδήποτε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Το υπουργείο έδωσε μάλιστα λεπτομέρειες τόσο για τα πεδία στα οποία οι εκπαιδευτικοί –νεοδιορισθέντες και ήδη διορισμένοι– θα επιμορφωθούν, το κόστος, αλλά και τα χρονοδιαγράμματα: για παράδειγμα, η πιλοτική εφαρμογή θα αρχίσει από την 1η Απριλίου του 2020 και θα αφορά 15.000 δασκάλους και καθηγητές.

Σε ένα άλλο σημείο της σχετικής ανακοίνωσης του υπουργείου Παιδείας αναφέρεται ότι η δράση που τιτλοφορείται «Βασικοί εγγραμματισμοί στη Γλώσσα, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες» θα διαρκέσει ως τις 31 Δεκεμβρίου 2022. Με δεδομένη πρόσφατη δήλωση της Νίκης Κεραμέως (εδώ) ότι πρώτα θα υπάρξει η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και μετά η αξιολόγησή τους, το συμπέρασμα ήταν ότι αυτή η τελευταία δεν αναμένεται να ξεκινήσει πριν από το 2023. Ωστόσο από το υπουργείο Παιδείας διευκρίνισαν ότι τελικά η αξιολόγηση θα γίνει «παράλληλα» με την επιμόρφωση.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας είχε ως εξής:

Ξεκινάμε δυναμικά την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας, καθώς και των στελεχών εκπαίδευσης, ύστερα από πολλά χρόνια ανεπαρκούς επιμόρφωσης. Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων θέτει ως στρατηγική προτεραιότητα για οποιαδήποτε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση τη συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Πρώτα πεδία εφαρμογής: βασικοί εγγραμματισμοί (γλώσσα, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες), νέα προγράμματα σπουδών και νέο εκπαιδευτικό υλικό, εισαγωγική επιμόρφωση νεοδιορισθέντων, θέματα μαθητείας και μαθηματικών-φιλολόγων ΕΠΑΛ, νέες θεματικές, αλλά και διαφοροποιημένη διδασκαλία, ώστε οι εκπαιδευτικοί μας να ανταποκρίνονται στην ετερογένεια των παιδαγωγικών αναγκών όλων ανεξαιρέτως των μαθητών.

Στο πρώτο αυτό στάδιο, επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό των σχολείων μας το ποσό των 14 εκατομμυρίων ευρώ (13.930.608,38 €).

Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, η διαδικασία επανέρχεται με ταχείς ρυθμούς και ισχυροποιείται, με στόχο την ουσιαστική μετάβαση σε ένα σύγχρονο μοντέλο επιμόρφωσης. Ειδικότερα, δημιουργούνται επιμορφωτές-πολλαπλασιαστές που θα υλοποιούν ενδοσχολικές επιμορφώσεις σε δίκτυα σχολείων, καθώς και έναν συνδυασμό διά ζώσης και εξ αποστάσεως δραστηριοτήτων, σε συνεχή επαφή με τον εκπαιδευτικό και τη σχολική τάξη.

Οι δράσεις που προγραμματίζονται και υλοποιούνται εντάσσονται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020» και έχουν ως εξής αναλυτικά:

Α. Επιμορφωτικές Δράσεις που προγραμματίζονται για εξειδίκευση ως χρηματοδοτούμενες Πράξεις:

– Βασικοί εγγραμματισμοί στη Γλώσσα, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες

Η δράση αυτή, διάρκειας ως τις 31/12/2022, πραγματοποιείται για πρώτη φορά, σε σύμπραξη με πανεπιστημιακά τμήματα, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 3.800.000 €. Η πρωτοβουλία στοχεύει στη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών, όπως καταγράφονται και στα αποτελέσματα διαγωνισμού της PISA. Η μη χρηματοδοτούμενη, παρεχόμενη από Πανεπιστήμια της χώρας, πιλοτική εφαρμογή θα αρχίσει από την 1/4/2020 και θα αφορά 15.000 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας.

– Εισαγωγική Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών

Εν όψει των νέων διορισμών, θα πραγματοποιηθεί εισαγωγική επιμόρφωση, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της εξειδίκευσης, από το σχολικό έτος 2020-2021 με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 2.000.000 € και θα αφορά 11.500 εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας.

– Επιμόρφωση στις Νέες Θεματικές

Η ανωτέρω δράση, η οποία θα αρχίσει πιλοτικά χωρίς χρηματοδότηση, σε συνεργασία με Πανεπιστήμια της χώρας, τον Απρίλιο του 2020 και ως χρηματοδοτούμενο το φθινόπωρο του 2020, αποτελεί καινοτόμο επιμορφωτική παρέμβαση που αφορά την επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών στην εργαστηριακή και ανακαλυπτική μάθηση που αφορά την εφαρμογή των νέων θεματικών, ανεξαρτήτως ειδικότητας. Επιπλέον, η επιμόρφωση θα λειτουργήσει υποστηρικτικά ως προς την εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και θα αφορά 696 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας. Η επιμόρφωση θα λειτουργήσει υποστηρικτικά ως προς την εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και θα ενταχθεί στον προϋπολογισμό τους.

Β. Επιμορφωτικές δράσεις που είναι ήδη σε εξέλιξη:

– Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Προγράμματα Σπουδών και το εκπαιδευτικό υλικό Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Η εν λόγω επιμόρφωση, η οποία θα αρχίσει την 1/9/2020, αφορά την επιμόρφωση 35.000 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, τα οποία σχεδιάζονται με ταχείς ρυθμούς.

Στόχος είναι η μεθοδική, σταδιακή εφαρμογή νέων τρόπων διδασκαλίας – χωρίς αιφνιδιασμούς καθώς και η βέλτιστη προετοιμασία των εκπαιδευτικών.

Πραγματοποιείται σε συνέχεια της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» 2014-2020. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 4.438.113,62€.

Ανάλογο επιμορφωτικό πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε το σχολικό έτος 2011-2012 το οποίο, ωστόσο, αφορούσε την επιμόρφωση στελεχών εκπαίδευσης, εκπαιδευτών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών μόνο των σχολικών μονάδων που εφάρμοσαν πιλοτικά τα Προγράμματα Σπουδών του Νέου Σχολείου (120 σχολικές μονάδες Α/θμιας εκπαίδευσης και 68 σχολικές μονάδες Β/θμιας εκπαίδευσης), στο πλαίσιο της Πράξης «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Πιλοτική Εφαρμογή».

– Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών σε θέματα Μαθητείας

Εχει ολοκληρωθεί η Α’ φάση της επιμόρφωσης (1/9/2017-8/2/2019) και είναι σε εξέλιξη ο τρίτος κύκλος της Β’ φάσης. Ο προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται στο ποσό των 884.659,22€ και αφορά 4.000 καθηγητές δευτεροβάθμιας.

– Επιμόρφωση σε πρακτικές υποστήριξης των μαθητών και των μαθητριών στο πλαίσιο της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας.

Η επιμόρφωση γίνεται με πρακτικές υποστήριξης των μαθητών στον πλαίσιο της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, δηλαδή στην επιμόρφωση που βοηθά τους εκπαιδευτικούς να ανταποκριθούν στην ετερογένεια των παιδαγωγικών αναγκών όλων ανεξαιρέτως των μαθητών, και η οποία πραγματοποιείται για πρώτη φορά. Ο προϋπολογισμός της συγκεκριμένης δράσης ανέρχεται σε 1.462.360,41 € και αφορά 25.000 εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

– Μια νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ: Υλοποίηση της Επιμόρφωσης Φιλολόγων και Μαθηματικών των ΕΠΑΛ

Η ως άνω δράση, προϋπολογισμού 1.345.475,13 €, αποτελεί καινοτόμο επιμορφωτική παρέμβαση. Θεσμοθετήθηκε και εφαρμόστηκε πιλοτικά από το σχολικό έτος 2017-2018, γενικεύτηκε από το σχολικό έτος 2018-2019 και αφορά 7.200 εκπαιδευτικούς ΕΠΑΛ και Δευτεροβάθμιας.