827
Ο Κώστας Μπακογιάννης διακρίνεται στην μποτιλιαρισμένη, κυριακάτικα, Πανεπιστημίου. Εχουν σκεφτεί τι θα συμβεί στις επόμενες μέρες; Στους άλλους δρόμους; | ΙΝΤΙΜΕΝΕWS/ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ/CreativeProtagon

Μεγάλος Περίπατος: Μια φωτεινή φέτα μιας ακόμα πιο γκρίζας πόλης

Ο Κώστας Μπακογιάννης διακρίνεται στην μποτιλιαρισμένη, κυριακάτικα, Πανεπιστημίου. Εχουν σκεφτεί τι θα συμβεί στις επόμενες μέρες; Στους άλλους δρόμους;
|ΙΝΤΙΜΕΝΕWS/ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ/CreativeProtagon

Μεγάλος Περίπατος: Μια φωτεινή φέτα μιας ακόμα πιο γκρίζας πόλης

Ο Κώστας Μπακογιάννης είναι doer. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, αλλά ούτε απαραίτητα καλό. Και ο παλιός Καραμανλής ήταν doer. Ανοικοδόμησε τη χώρα ορμητικά, αλλά άφησε πληγή στην Αθήνα ένα δάσος πολυκατοικιών στη θέση όμορφων μικρών κτιρίων. Και όταν για έναν Καραμανλή δεν είναι αρκετό το γνώρισμα του doer για να εξασφαλίσει την πανθομολογούμενη υστεροφημία, σημαίνει ότι για τον καθένα μπορεί να γίνει και μπούμερανγκ. Και ο Γιώργος Πατούλης είναι doer. Τι θα λέγαμε αν, με τις ίδιες θεσμικές διαδικασίες που ακολούθησε ο δήμαρχος, βλέπαμε στην Ομόνοια ένα σιντριβάνι χρυσόσκονης; Οτι οι γραφειοκράτες κωλυσιεργούν, αλλά ευτυχώς ο δήμαρχος είναι δυναμικός; Το αποτέλεσμα δεν δικαιώνει τη μέθοδο — αν εμάς μας αρέσει η Ομόνοια του Μπακογιάννη, σε κάποιους θα άρεσε η χρυσόσκονη.

Με τον ίδιο τρόπο δεν δικαιώνεται και η παρέμβαση που γίνεται τώρα στο Κέντρο επειδή σε κάποιους αρέσει που ο δήμαρχος είναι αποφασιστικός και ο περίπατος ωραίος. Οι προθέσεις μπορεί να είναι αγαθές, αλλά δεν έχει να στεγάσει 1,5 εκατομμύριο άστεγους όπως είχε ο Καραμανλής τη δεκαετία του ’50, ούτε οι θεσμικές διαδικασίες είναι σήμερα τόσο πρωτόγονες ώστε να δικαιολογούνται η βιασύνη και η ενός ανδρός αρχή. Το επιχείρημα ότι συμφώνησε το Δημοτικό Συμβούλιο δεν είναι επαρκές — στην Καλαμάτα το Δημοτικό Συμβούλιο παμψηφεί αποφάσισε ότι η 5G τεχνολογία παράγει φίδια.

Ο πολίτης της Αθήνας απλώς αιφνιδιάστηκε ένα πρωί από ένα φιλόδοξο σχέδιο που θα αλλάξει σε πολλούς την καθημερινότητα, το οποίο διαδέχτηκε άλλα σχέδια-κομήτες, όπως ήταν η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου ή η δημιουργία Αρχαιολογικού Πάρκου στο τρίγωνο Πολυτεχνείο – Μουσείο – Ακροπόλ, με τρόπο που δεν μπορεί να μη σκεφτείς πώς στην ευχή εμφανίζεται κάθε τόσο ένα σχέδιο για την Αθήνα, τι βάθος και προετοιμασία κρύβει πίσω του και ποιες ανάγκες εξυπηρετεί. Σίγουρα δεν εξυπηρετεί την ανάγκη ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων, αφού μόνο οι Στύλοι του Ολυμπίου Διός περιλαμβάνονται στη διαδρομή, που όμως ήδη βρίσκονται απέναντι από τον πεζόδρομο της Αρεοπαγίτου. Ποιος έκρινε ότι αυτή μελέτη ήταν καλύτερη από τις άλλες, όταν η μία ήταν και προεκλογική εξαγγελία του Πρωθυπουργού; Διότι μια μελέτη έφτιαξε και το τραμ της Αθήνας που χάσαμε νύχτα, μία μελέτη του Ινστιτούτου Φλωρεντίας έφτιαξε και τις συχνότητες του Παππά.

Ας παρακάμψουμε το γεγονός πως για τέτοιας έκτασης παρέμβαση (για το κέντρο της πρωτεύουσας μιλάμε, διάολε) θα έπρεπε να γίνει διεθνής διαγωνισμός, έστω να γίνει διαγωνισμός, και ας σταθούμε σε ορισμένες παρατηρήσεις αυτής της μελέτης.

Εχουν υπολογίσει τον κυκλοφοριακό φόρτο που θα δεχτούν περιφερικοί της παρέμβασης δρόμοι, όπως η Αλεξάνδρας, ο άξονας της Πατησίων, η Βασιλέως Κωνσταντίνου, η Καλλιρρόης, η άνοδος της Συγγρού, η Πειραιώς, η κάθοδος της Βασιλίσσης Σοφίας κ.λπ.; Eχουν υπολογίσει τον φόρτο στην Ιπποκράτους, τη Σόλωνος και τις άλλες μικρές καθέτους και παραλλήλους Κολωνακίου και Εξαρχείων; Και αν ναι, γιατί δεν μας το λέει; Γιατί εμείς γνωρίζουμε ότι όλοι αυτοί οι δρόμοι είναι ήδη πολύ επιβαρυμένοι και φοβόμαστε ότι θα γίνουν αδιάβατοι. Μας λένε απλώς ότι υπολογίζουν ότι σε λίγους μήνες οι αυτοκινητιστές θα έχουν βρει άλλους δρόμους — δεν καταλαβαίνουν ότι είναι οι ίδιοι που πρέπει να υποδείξουν πού θα εκτραπούν οι ροές;

Καταλαβαίνουν ότι η Αθήνα δεν είναι μητροπολιτικός δήμος; Δηλαδή η δημοτική αρχή δεν έχει τη δικαιοδοσία να υπαγορεύσει συνήθειες μετακίνησης στον δημότη Χολαργού, Χαλανδρίου, Φαλήρου; Διότι ως επιχείρημα χρησιμοποείται ότι το 70% των χρηστών του Κέντρου το διατρέχουν διαμπερώς. Μα αυτό είναι αντεπιχείρημα. Δεν περνούν από χόμπι από το Σύνταγμα δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα κάθε μέρα, στις δουλειές τους πάνε οι άνθρωποι και δεν έχουν συνήθως άλλον τρόπο να πάνε. Οταν τους προτάθηκε μια ουσιώδης εναλλακτική, το Μετρό, άλλαξαν σε πολύ μεγάλο βαθμό τις συνήθειές τους. Τώρα τι τους προτείνεται; Ενα ευχολόγιο ότι τα λεωφορεία θα κινούνται γρηγορότερα (αλήθεια, πώς; Μόνο από την Πανεπιστημίου περνάνε λεωφορεία; Από την Αλέξάνδρας δεν περνάνε;) Και ένα δίκτυο ποδηλατόδρομων. Δεν αντιλαμβάνονται ότι το ποδήλατο είναι πολύ ειδικού κοινού μέσο και ότι η Αθήνα έχει επτά λόφους ή νομίζουν ότι διοικούν το Αμστερνταμ; Τα πατίνια πάντως εξαφανίστηκαν για κάποιο λόγο. Το ποδήλατο είναι τρόπος ζωής για τους ρέκτες και η χρήση του δεν υπαγορεύεται από δημοτικές αρχές οι δε πεζοί κυκλοφορούσαν ήδη πολύ άνετα στα μεγάλα πεζοδρόμια των δρόμων που τώρα κλείνουν.

Εχουν λάβει υπόψη τους ότι στην οδό Αθηνάς οι άνθρωποι, ιδιώτες και επαγγελματίες, αγοράζουν βαριά μηχανήματα και υλικά που δεν βρίσκουν αλλού ή νομίζουν ότι παίρνεις νιπτήρα με το ποδήλατο; Γνωρίζουν ότι στην Βαρβάκειο Λαχαναγορά, την Ψαραγορά και Κρεαταγορά οι οικογενειάρχες από πολλούς δήμους φορτώνονται τις προμήθειες της εβδομάδας λόγω συμφερότερων τιμών και δεν κουβαλάς 20 τσάντες με το Μετρό; Εχουν πάει ποτέ στην Ερμού να δουν πολίτες να φεύγουν με κομοδίνα και πολυθρόνες-αντίκες για να τα κουβαλήσουν στο αμάξι τους;

Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι ο Μεγάλος Περίπατος θα είναι όμορφος και οι χρήστες του ενθουσιασμένοι. Δυστυχώς, όμως, δεν θα τον περπατήσουμε όλοι μαζί, όπως επαναλαμβάνει συχνά ο Κώστας Μπακογιάννης, γιατί οι περισσότεροι θα έχουμε να πάμε στη δουλειά μας και δεν θα μπορούμε. Θα είναι ένα μεγάλο αστικό πάρκο για τους τουρίστες, τους συνταξιούχους και όσους κινούνται μόνο στο Κέντρο και μια μεγάλη επιβάρυνση για όλους τους υπόλοιπους. Μία φωτεινή φέτα μιας ακόμα πιο γκρίζας πόλης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News