Advertisement

759
Ο Μαραντόνα φωτογραφημένος στις αρχές του μήνα. Στις Κάννες δεν πήγε, λόγω ενός «τραυματισμού», όπως ειπώθηκε | REUTERS/Henry Romero

Ο Μαραντόνα; «Θεός» και «δαίμονας» στο ίδιο πρόσωπο

Sportscaster Sportscaster 22 Μαΐου 2019, 12:50
Ο Μαραντόνα φωτογραφημένος στις αρχές του μήνα. Στις Κάννες δεν πήγε, λόγω ενός «τραυματισμού», όπως ειπώθηκε
| REUTERS/Henry Romero

Ο Μαραντόνα; «Θεός» και «δαίμονας» στο ίδιο πρόσωπο

Sportscaster Sportscaster 22 Μαΐου 2019, 12:50

Εγινε γνωστός με το «Senna» (2010), το αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ για τον θρυλικό πιλότο της Φόρμουλα 1, Αϊρτον Σένα, που έζησε στα όρια και χάθηκε πρόωρα στην πίστα της Ιμολα. Πέντε χρόνια αργότερα, το «Amy», που αφηγήθηκε τη σπαρακτική ιστορία της Εϊμι Γουάινχαουζ, της τραγουδίστριας με τη θεϊκή φωνή και το τραγικό τέλος, του χάρισε ένα Οσκαρ. Ο Ασίφ Καπάντια εμπνέεται από τους περίπλοκους, αντιφατικούς χαρακτήρες. Ηταν λογικό να ρίξει τη σκηνοθετική του ματιά στον Ντιέγκο Μαραντόνα: ίσως την πιο αμφιλεγόμενη προσωπικότητα της σύγχρονης εποχής.

Τα σπορ και οι ήρωές τους προσφέρονται για κινηματογραφική εξιστόρηση, επειδή η ζωή ενός διάσημου αθλητή είναι γεμάτη από δραματουργικές κορυφώσεις: θριάμβους, καταστροφικές ήττες, τρόπαια, ρεκόρ, αποθέωση και ανάθεμα. Στην περίπτωση του «Ντιεγκίτο», όλα αυτά υπάρχουν σε αφθονία. Αλλά, ο 47χρονος σκηνοθέτης επέλεξε τον δύσκολο δρόμο για να πει την ιστορία του αργεντινού σούπερ-σταρ των γηπέδων. Δεν τυφλώθηκε από τη λάμψη του. Προσπάθησε να δει πίσω από τους άθλους του, το σκοτεινό του πρόσωπο.

Η ταινία «Diego Maradona», η οποία προβλήθηκε στις Κάννες εκτός συναγωνισμού (ο Μαραντόνα απουσίασε από την παρουσίασή της εξαιτίας ενός τραυματισμού, όπως ειπώθηκε), απέχει πολύ από μια αγιογραφία. Δεν ήταν τέτοια ούτε η «Amy» – οι συγγενείς της Γουέινχαουζ κατηγόρησαν τον Καπάντια ότι δεν σεβάστηκε τη μνήμη της. Ο σκηνοθέτης λειτούργησε κι εδώ, περισσότερο σαν ιστορικός ερευνητής και λιγότερο σαν δημιουργός. Τα θαύματα του Ντιέγκο εναλλάσσονται με τα αμαρτήματά του. Ο «Θεός» και ο «δαίμονας» είναι το ίδιο πρόσωπο.

Αυτή τη φορά, το τόλμημα του Καπάντια να πει όλη την αλήθεια είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό. Επειδή, σε αντίθεση με τον Σένα και τη Γουέινχαουζ, ο Μαραντόνα είναι ζωντανός (και γίνεται απρόβλεπτος όταν θυμώνει). Οχι μόνο ζει, αλλά και συνεργάστηκε για την παραγωγή του ντοκιμαντέρ. Η ταινία αποτελεί το απόσταγμα ενός αρχειακού υλικού 500 ωρών (δεν περιλαμβάνει ούτε ένα σύγχρονο πλάνο), το μεγαλύτερο μέρος του οποίου παραχωρήθηκε από τον ίδιο τον «Ντιεγκίτο». Μαγνητοσκοπήθηκε στη διάρκεια της δεκαετίας των ’80s, τότε που ο Αργεντινός μεσουρανούσε στη Νάπολι. Δύο κάμεραμαν είχαν εντολή από τον ατζέντη του να τον ακολουθούν διαρκώς -στην Ιταλία, την Αργεντινή, την Ισπανία και την Κούβα- και να καταγράφουν κάθε του κίνηση. Πολλές από αυτές τις εικόνες του Μαραντόνα δεν τις έχουμε ξαναδεί. Το ίδιο είχε συμβεί και με τη Γουάινχαουζ στο «Amy».

Καρέ από το ντοκιμαντέρ: o Μαραντόνα αποθεώνεται κατά την είσοδο του στο γήπεδο

Ο σκηνοθέτης εστιάζει στα χρόνια που ο Ντιέγκο λατρεύτηκε σαν Θεός, στη Νότια Ιταλία αλλά και στην Αργεντινή. Τότε συνέβησαν όλα τα σπουδαία. Κατέφθασε στη Νάπολι (ήταν ο πρώτος ποδοσφαιριστής που έσπασε το ρεκόρ της ακριβότερης μεταγραφής δύο φορές), την οδήγησε στην κορυφή του Καμπιονάτο (που μέχρι τότε μονοπωλούσε ο πλούσιος ιταλικός Βορράς) και χάρισε στη χώρα του το Παγκόσμιο Κύπελλο του 1986, αποκλείοντας την Αγγλία με το «χέρι του Θεού». Αλλά, δεν έγιναν μόνον αυτά. Επεσε στην αγκαλιά της τοπικής μαφίας και στα δίχτυα της κοκαΐνης, προκάλεσε με τον έκλυτο βίο του, δίχασε την Ιταλία και, στο τέλος, εκδιώχθηκε: πρώτα από τη Νάπολη κι έπειτα από το ποδόσφαιρο.

Ανεπανάληπτοι θρίαμβοι, ακραία πάθη, κακόφημα νυχτερινά κέντρα, μαζική υστερία, ολόφωτα γήπεδα και σκοτεινά σοκάκια, υπόκοσμος, ναρκωτικά, γυναίκες και αλκοόλ, κι άλλοι θρίαμβοι, υπέρτατη ευτυχία, αυτοκαταστροφή, μεγαλεία και κατάντια, μοντάρονται με μαεστρία για να αποδώσουν όσο γίνεται πιο δίκαια την πολυτάραχη ζωή του ποδοσφαιριστή που λατρεύτηκε και μισήθηκε περισσότερο από κάθε άλλον. Με εικόνα και ήχο από το παρελθόν. Στις λιγοστές φωνές του σήμερα που ακούγονται στην ταινία, περιλαμβάνεται κι αυτή του Μαραντόνα.

Ο Ασίφ Καπάντια στις Κάννες (REUTERS/Stephane Mahe)

Το πρώτο βιντεάκι-promo της ταινίας «Diego Maradona» κυκλοφόρησε στο Διαδίκτυο στις 23 Απριλίου και έγινε viral. Δείχνει το ντελίριο που επικράτησε στο ναπολιτάνικο στάδιο «Σαν Πάολο» την 5η Ιουλίου του 1984, όταν ο «Ντιεγκίτο» βγήκε στον αγωνιστικό χώρο για να παρουσιαστεί στους οπαδούς των «παρτενοπέι». Ενώ εκείνος περπατά, σαν μονομάχος στην αρένα, χιλιάδες θεατές παραληρούν, φωνάζοντας ρυθμικά το μικρό του όνομα.

Το 2008 είχε γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ για τον Μαραντόνα ο πολυβραβευμένος Εμίρ Κουστουρίτσα. Η Amazon ετοιμάζει τώρα μια τηλεοπτική σειρά -«Sueno Bendito» (Ευλογημένο όνειρο)- για τη ζωή του, με τρεις αργεντινούς ηθοποιούς να τον υποδύονται σε τρεις διαφορετικές περιόδους της καριέρας του. Αλλά, είναι πολύ δύσκολο να προσεγγίσεις τον άνθρωπο που υπήρξε ήρωας και αντι-ήρωας, μαζί, στον ακραίο βαθμό.

Για τον Καπάντια, το ποδόσφαιρο είναι μόνον η αφορμή, το σκηνικό, για να προβάλει το δράμα του Μαραντόνα, που ποτέ δεν κατάφερε να συμφιλιωθεί με τον άλλον του -τον καταστροφικό- εαυτό. Το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί στις αίθουσες στις 14 Ιουνίου 2019, ενώ το HBO αγόρασε, ήδη, τα τηλεοπτικά δικαιώματα και τα δικαιώματα streaming.