492
Συνεχίζονται οι έρευνες για τις αιτίες του πολύνεκρου δυστυχήματος από την πτώση του αεροσκάφους | REUTERS/Amit Dave

«Στα τυφλά» οι έρευνες για την πτώση του Boeing της Air India

Protagon Team Protagon Team 16 Ιουνίου 2025, 16:23
Συνεχίζονται οι έρευνες για τις αιτίες του πολύνεκρου δυστυχήματος από την πτώση του αεροσκάφους
|REUTERS/Amit Dave

«Στα τυφλά» οι έρευνες για την πτώση του Boeing της Air India

Protagon Team Protagon Team 16 Ιουνίου 2025, 16:23

Η απώλεια ισχύος στους κινητήρες φαίνεται να είναι η πιο πιθανή αιτία της συντριβής του Boeing 787 της Air India που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 279 ανθρώπους την Πέμπτη στο Αχμενταμπάντ, όπως σημειώνουν σε δημοσίευμά τους οι Times.

Τα πρώτα στοιχεία από βίντεο και αναφορές της Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας (DGCA) δείχνουν πως το αεροσκάφος ανέπτυξε χαμηλότερη από τη φυσιολογική ώση κατά την απογείωση. Το αποτέλεσμα ήταν να μην καταφέρει να ανέλθει πάνω από τα 450 πόδια πριν συντριβεί.

Αρχικά, οι ερευνητές είχαν επικεντρωθεί σε πιθανή δυσλειτουργία στα πτερύγια και στο σύστημα προσγείωσης, όμως αυτή η υπόθεση φαίνεται πλέον να παραμερίζεται από την πιθανότητα διπλής απώλειας ισχύος. Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα η DGCA έχει ξεκινήσει κατεπείγοντες ελέγχους στα καύσιμα, στα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου κινητήρων και σε άλλα κρίσιμα υποσυστήματα όλων των Boeing 787 που επιχειρούν στη χώρα.

Ο Χουάν Μπράουν, πιλότος της Boeing και δημοφιλής σχολιαστής θεμάτων αεροπλοΐας, δήλωσε στους Times ότι «κάτι πολύ σοβαρό πήγε στραβά με αυτό το 787 και πρέπει να μάθουμε άμεσα τι συνέβη. Υπάρχουν χιλιάδες τέτοια αεροσκάφη σε λειτουργία παγκοσμίως.» Σύμφωνα με τις αρχές, το αεροσκάφος χρειάστηκε σχεδόν όλο το μήκος του διαδρόμου απογείωσης των 3.500 μέτρων, πολύ περισσότερο απ’ ό,τι θα προέβλεπε το υπολογιστικό του σύστημα για τις θερμές καιρικές συνθήκες και το φορτίο της ημέρας. Σε ηχητικό απόσπασμα του πύργου ελέγχου, ο συγκυβερνήτης ακούγεται να εκπέμπει SOS: «Δεν αποκτήθηκε ώση… πέφτουμε… Mayday! Mayday! Mayday!»

Ενδείξεις για απώλεια ισχύος προκύπτουν και από δεύτερο βίντεο που δείχνει την ενεργοποίηση της “RAT” – της εφεδρικής τουρμπίνας αέρα, η οποία αναπτύσσεται αυτόματα όταν το αεροπλάνο χάνει ηλεκτρική και υδραυλική ισχύ. Η τουρμπίνα αυτή δεν προορίζεται για χρήση σε φάση απογείωσης, αλλά για ελάχιστη υποστήριξη βασικών συστημάτων σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης σε μεγάλα ύψη. Ο ήχος από τις υψηλόστροφες λεπίδες της RAT – παρόμοιος με αυτόν μικρού ελικοφόρου – ακούγεται καθαρά στο βίντεο.

Ο μόνος επιζών της τραγωδίας, περιέγραψε διακοπές στα φώτα της καμπίνας και έναν ισχυρό κρότο – πιθανώς από “flame-out” κινητήρα ή από την ίδια την ενεργοποίηση της RAT, σύμφωνα με πιλότους. Ο επιβζών ανέφερε επίσης ότι οι κινητήρες «πήγαιναν να πάρουν στροφές» τη στιγμή της πρόσκρουσης, ένδειξη ότι ίσως υπήρχε κάποια περιορισμένη ισχύς λίγο πριν την πτώση.

Ο Στήβ Σάιμπνερ, κυβερνήτης Boeing 777 στην American Airlines, μιλώντας στους Times, επεσήμανε ότι «είμαι βέβαιος ότι πρόκειται για διπλή απώλεια ισχύος. Η RAT έχει ενεργοποιηθεί – ακούγεται καθαρά.». Η ενεργοποίηση της RAT εξηγεί επίσης γιατί το σύστημα προσγείωσης δεν μαζεύτηκε – η τουρμπίνα δεν παρέχει αρκετή ισχύ για τέτοιες λειτουργίες. Η ακριβής αιτία της αποτυχίας – είτε πρόκειται για μόλυνση καυσίμου, βλάβη στους κινητήρες GE GEnx ή πρόβλημα στα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου – θα προκύψει από την ανάλυση των μαύρων κουτιών και των συντριμμιών.

Πρόσκρουση με πουλί (bird strike) έχει επισήμως αποκλειστεί από τις ινδικές αρχές. Oπως είπε ο Σάιμπνερ : «Δεν έχουμε ιδέα γιατί και οι δύο κινητήρες ενός 787 θα έσβηναν αμέσως μετά την απογείωση. Αυτό είναι πρωτοφανές.»

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...