611
Η φωτογραφία του Ai Weiwei σε μια βοτσαλωτή παραλία της Λέσβου: η απόλυτη αναπαράσταση του προσφυγικού δράματος | Rohit Chawla

Ο Ai Weiwei προκαλεί με μια φωτογραφία

Protagon Team Protagon Team 1 Φεβρουαρίου 2016, 09:58
Η φωτογραφία του Ai Weiwei σε μια βοτσαλωτή παραλία της Λέσβου: η απόλυτη αναπαράσταση του προσφυγικού δράματος
|Rohit Chawla

Ο Ai Weiwei προκαλεί με μια φωτογραφία

Protagon Team Protagon Team 1 Φεβρουαρίου 2016, 09:58

Το σώμα είναι παραδομένο στην ακίνητη λήθη του. Τα χέρια είναι στο πλάι, λες και έχασαν τη ζωή τους (λίγο πριν ή λίγο μετά) από τον κορμό που τα στήριζε. Το κεφάλι γερμένο στη μια πλευρά – μοιάζει με μάσκα συμπιεσμένου πόνου. Λίγα μόλις βήματα από τα κύματα που έρχονται και φεύγουν από την παραλία. Η φωτογραφία που φέρει όλα αυτά τα «στοιχεία» είναι ασπρόμαυρη, υποβλητική, γεμάτη σημάνσεις και συμβολισμούς. Ο γνωστός κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής, Ai Weiwei αναπαριστά την εικόνα που στοίχειωσε όλη την υφήλιο: εκείνη του μικρού Αϊλάν Κουρντί που βρέθηκε προ μηνών πνιγμένος στην παραλία της Αλικαρνασσού και ο χαμός του σηματοδότησε το εν εξελίξει δράμα των σύρων προσφύγων.

O Ai Weiwei, την περίοδο που βρέθηκε στη Λέσβο για να βιώσει από κοντά στον τόπο του «μαρτυρίου», θέλησε να μπει στην ουσία του οδυνηρού χαμού του Αϊλάν και να γίνει ο… ίδιος το πνιγμένο παιδάκι που κείτεται αβοήθητο στην παραλία.

Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα Washington Post, τη φωτογραφία τράβηξε ο φωτογράφος Ρόιτ Τσάουλα για το περιοδικό India Today και εκτέθηκε στην έκθεση India Art Fair.

3877
Η… καθημερινότητα του Ai Weiwei περιλαμβάνει συνεχή φροντίδα των προσφύγων στη Λέσβο. Ειδικά των μικρών παιδιών, όπως στη συγκεκριμένη φωτογραφία

Ο συνιδρυτής της India Art Fair, Σάντι Ανγκους, εξήγησε στην Washington Post την αισθητική και σημασιολογική προσέγγιση της συγκεκριμένης φωτογραφίας: «Είναι μια εμβληματική φωτογραφία, ανθρώπινη και πολιτική, καθώς εμπλέκει ένας άκρως σημαντικό καλλιτέχνη όπως είναι ο Ai Weiwei. Η εικόνα στοιχειώνει και αντιπροσωπεύει όλη την προσφυγική κρίση και το πόσο αβοήθητοι είναι αυτοί οι άνθρωποι που αναγκάστηκαν να φύγουν από την πατρίδα τους για να βρουν ένα καλύτερο μέλλον».

Ολο αυτό το διάστημα που μαίνεται η προσφυγική κρίση, ο Ai Weiwei παραμένει ενεργός, αποδεικνύοντας πως το ταξίδι του στη Λέσβο δεν ήταν μια πράξη αυτόνομη και ξεκομμένη από τη συνολική θέασή του για τον κόσμο. Την περασμένη Πέμπτη, όπως σημειώνει η βρετανική εφημερίδα Guardian, βρέθηκε ξανά στη Λέσβο, βοήθησε τα σωστικά συνεργεία στον καθημερινό αγώνα που δίνουν με τα κύματα των μεταναστών και ανέβασε σχετικές φωτογραφίες προσφύγων που μόλις έχουν φτάσει στο νησί και φορούν ακόμη τα σωσίβιά τους, στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook με τα hashtags #refugees και #lesvos.

6044_1536735129952845_1166290893318672515_n
Πρόσφατη φωτογραφία που ανέβασε ο Ai Weiwei στην προσωπική του σελίδα στο Facebook

Μια ημέρα πιο πριν είχε ανακοινώσει την απόφασή του να κατεβάσει την έκθεση Raptures  στο Faurschou Foundation της Κοπεγχάγης διαμαρτυρόμενος έντονα για την απόφαση της δανέζικης κυβέρνησης και κρατάει τα προσωπικά αντικείμενα αξίας των μεταναστών.

12565448_1536469466646078_4034973465367043839_n
Aλλη μια χαρακτηριστική φωτογραφία από την προσωπική σελίδα του Ai Weiwei στο Facebook. Mια μητέρα και το παιδί της μόλις έχουν φτάσει στη Λέσβο έπειτα από μακρύ ταξίδι

Μιλώντας στον Guardian, ο Ai Weiwei δεν κρύβει την εσωτερική ταραχή του: «Οι στιγμές που έχω βιώσει με τους μετανάστες τους τελευταίους μήνες είναι έντονες. Εχω δει χιλιάδες να έρχονται καθημερινά: παιδιά, μωρά, έγκυες γυναίκες, άλλες μεγαλύτερης ηλικίας, ένα παιδί με ένα χέρι. Δεν έχουν τίποτα πάνω τους, είναι ξυπόλητοι, παγωμένοι, χρειάζεται να διαβούν τους βράχους της παραλίας. Και μετά μαθαίνεις αυτά τα πράγματα στη Δανία και δεν μπορούν να μη σε εξοργίσουν. Το μόνο που μπορώ να κάνω για να διαμαρτυρηθώ είναι να αποσύρω τα έργα μου από αυτή τη χώρα (σ.σ.: Δανία). Είναι πολύ απλό και συμβολικό – δεν μπορώ να συνυπάρξω, δεν μπορώ να σταθώ μπροστά σε αυτούς τους ανθρώπους και να αποδεχθώ αυτές τις πολιτικές. Είναι μια προσωπική και πολύ απλή ενέργεια. Ενας καλλιτέχνης δεν παρατηρεί μόνο τα γεγονότα, αλλά δρα κι εγώ πήρα αυθόρμητα την απόφασή μου».