803
O Σαντιό Μανέ πανηγυρίζει. Λογικά θα συνεχίσει να το κάνει φορώντας φανέλα της Nike | REUTERS/Phil Noble

Η Λίβερπουλ φοράει (πάλι) φανέλα XL

Sportscaster Sportscaster 8 Ιανουαρίου 2020, 15:27
O Σαντιό Μανέ πανηγυρίζει. Λογικά θα συνεχίσει να το κάνει φορώντας φανέλα της Nike
|REUTERS/Phil Noble

Η Λίβερπουλ φοράει (πάλι) φανέλα XL

Sportscaster Sportscaster 8 Ιανουαρίου 2020, 15:27

Είναι οριστικό. Οπως ανακοινώθηκε την Τρίτη, από το προσεχές καλοκαίρι και για τα επόμενα (τουλάχιστον) πέντε χρόνια η Λίβερπουλ θα ντύνεται στη Nike και θα φοράει φανέλα… XL. Το deal είναι το μεγαλύτερο στα χρονικά του συλλόγου, αλλά και στην ιστορία του αγγλικού ποδοσφαίρου. Ακόμη μια απόδειξη, ότι οι «Κόκκινοι» επιστρέφουν στο ιστορικό τους μέγεθος.

Το ακριβές αντίτιμο της συμφωνίας δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό. Σύμφωνα με τον Independent η Λίβερπουλ θα εισπράττει ετησίως 84,6 εκατ. ευρώ, όσα και η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ από τη δεκαετή (2015-2025) συμφωνία της με την Adidas. Αλλά το δικό της «πακέτο» έχει πολύ μεγαλύτερη συνολική αξία.

Περιλαμβάνει την υποχρέωση του αμερικανικού κολοσσού αθλητικών ειδών να αποδίδει στους «Reds» ποσοστά (20%) επί των καθαρών πωλήσεων προϊόντων με το έμβλημά τους. Επίσης, γενναιόδωρα μπόνους για κατακτήσεις τροπαίων. Και -το κυριότερο- την εμπορική προώθηση της Λίβερπουλ, από τη Nike, μέσω πρωτοβουλιών μάρκετινγκ, στις οποίες θα πρωταγωνιστούν σούπερ-σταρ των σπορ εκτός ποδοσφαίρου, όπως ο ΛεΜπρον Τζέιμς (ο οποίος είναι και μικρομέτοχος στην εταιρεία που κατέχει τη Λίβερπουλ) και η Σερίνα Ουΐλιαμς.

Η ιστορία αρχίζει το 2012. Η Λίβερπουλ έμεινε εκτός Champions League για πρώτη φορά έπειτα από 12 χρόνια, και η Adidas έκρινε ότι «αυτά που ζητούσε ο σύλλογος δεν ήταν ανάλογα με εκείνα που έδινε», όπως είχε εξηγήσει τότε διευθυντικό στέλεχος της γερμανικής εταιρείας, η οποία αποφάσισε να μην ενεργοποιήσει το δικαίωμά της για επέκταση της συνεργασίας των δύο πλευρών.

Τότε εμφανίστηκε στο προσκήνιο η Warrior Sports, θυγατρική της New Balance με έδρα το Ουόρεν του Μίσιγκαν, που ήταν έτοιμη να δραστηριοποιηθεί και στο ποδόσφαιρο. Η Λίβερπουλ, που μόλις είχε εξαγοραστεί από αμερικανούς επιχειρηματίες και ήταν τέταρτη σε πωλήσεις παγκοσμίως, θεωρήθηκε ως το πιο κατάλληλο «όχημα» για τις φιλοδοξίες της εταιρείας. Οι «Κόκκινοι», από την πλευρά τους, δεν είχαν κανένα λόγο να αρνηθούν μια συμφωνία που θα τους απέφερε 25 εκατ. ευρώ ετησίως – ποσό διπλάσιο από εκείνο που τους έδινε η Adidas τα έξι προηγούμενα χρόνια.

Από το 2015 τη θέση της Warrior Sports στη σύμβαση πήρε η μητρική της, διπλασιάζοντας το τίμημα στα 50 εκατ. ευρώ. Η New Balance σχεδίασε δύο best-seller φανέλες των «Reds», που κατέγραψαν τις μεγαλύτερες πωλήσεις στα χρονικά του συλλόγου (καθώς την ίδια εποχή ο Γιούργκεν Κλοπ κατέφθανε στο «Ανφιλντ», ξεσηκώνοντας θύελλα αισιοδοξίας), και είδε τη φίρμα της να κάνει μεγάλη καριέρα, χάρη στους θριάμβους της Λίβερπουλ. Δεν ήθελε, με τίποτα, να χάσει αυτή τη δουλειά. Αλλά, όλα τα νομίσματα έχουν δύο όψεις. Η Λίβερπουλ γιγαντώθηκε, και η φανέλα της συγκεκριμένης εταιρείας… της έπεφτε στενή.

Στους επτά τελευταίους μήνες του 2019 οι «Κόκκινοι» κατέκτησαν το τρόπαιο του Champions League και στέφτηκαν παγκόσμιοι πρωταθλητές. Τώρα καλπάζουν προς τον τίτλο της Premier League – ένα απωθημένο τριών δεκαετιών. Διαθέτουν μια θεαματική ομάδα γεμάτη πάθος και φιλοδοξίες, κι έναν προπονητή που γοητεύει φίλους και αντιπάλους. Στη διάρκεια της περασμένης σεζόν η αγγλική τηλεόραση μετέδωσε διπλάσια παιχνίδια της Λίβερπουλ, σε σχέση με εκείνα της (πρωταθλήτριας) Μάντσεστερ Σίτι. Και τον Ιούνιο (2018) ο σύλλογος ανακοίνωσε έσοδα – ρεκόρ, που για πρώτη φορά ξεπέρασαν τα 250 εκατομμύρια λίρες. Διανύει τις καλύτερες μέρες της σύγχρονης ιστορίας του, και η δημοφιλία του έχει εκτιναχθεί στα ύψη.

Ηταν λογικό, όλες οι εταιρείες – κολοσσοί στα αθλητικά είδη να ονειρεύονται το logo τους στη φανέλα των «Reds», δίπλα στο «liverbird», το έμβλημα της ομάδας. Ηταν λογικό, η New Balance να πολεμήσει ώς το τέλος, προκειμένου η συνεργασία της με τη Λίβερπουλ να συνεχιστεί και μετά τον Μάιο του 2020. Και το τέλος ήταν το Ανώτατο Εμπορικό Δικαστήριο του Λονδίνου. Η πολυεθνική από τη Βοστώνη ισχυρίστηκε ότι στη σύμβασή της με τη Λίβερπουλ υπήρχε ρήτρα «matching clause», που της έδινε το δικαίωμα να ισοφαρίσει την υψηλότερη προσφορά οποιουδήποτε ανταγωνιστή της, επεκτείνοντας τη συνεργασία για άλλα πέντε χρόνια. Οτι ήταν πρόθυμη να καταβάλει όσα χρήματα έδινε και η Nike, όμως ο αγγλικός σύλλογος δεν την ενημέρωσε, καν, για την πρόταση που δέχτηκε.

Η Λίβερπουλ αντέτεινε ότι η Nike διαθέτει μεγαλύτερο κύρος σε διεθνές επίπεδο, πράγμα που θα τη βοηθήσει να κάνει τα «ανοίγματα» που επιθυμεί σε αγορές όπως η Ασία. Επομένως, στην ουσία, η πρόταση της New Balance είναι ισάξια με εκείνη του πολυεθνικού κολοσσού από το Ορεγκον μόνο στα χρήματα – όχι στο συνολικό όφελος που θα έχει ο σύλλογος. Το δικαστήριο έκανε το επιχείρημα αποδεκτό. Η Λίβερπουλ και η Nike ήταν τόσο σίγουρες πως θα δικαιωθούν, ώστε έχουν βάλει μπρος την παραγωγή των εμφανίσεων της σεζόν 2020-2021 και του ρουχισμού προπόνησης από τον περασμένο Αύγουστο. Ηδη, η εταιρεία έχει επενδύσει έξι εκατομμύρια δολάρια σε υφάσματα.

Μόνο τα δύο κορυφαία club της Ισπανίας έχουν πουλήσει ακριβότερα τις φανέλες τους στις πολυεθνικές αθλητικής ένδυσης. Η Μπαρτσελόνα στη Nike έναντι 112,7 εκατ. ευρώ ετησίως (με βάση τη συμφωνία του 2018) και η Ρεάλ Μαδρίτης στην Adidas για 111 εκατ. ευρώ. Πολύ σύντομα, όμως, θα ανακοινωθεί η επέκταση της συνεργασίας τους για άλλα δέκα χρόνια (2020-2030), με υψηλότερο αντίτιμο (124 εκατ. ευρώ), που θα ανεβάσει τη «Βασίλισσα» στην κορυφή της λίστας.