596
Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό, με την  απόφαση ακυρώνονται και οι «προσπάθειες συνεννόησης με την Εκκλησία», δεδομένου -όπως υπενθυμίζει- ότι τα νέα προγράμματα σπουδών είχαν και την αποδοχή της Ιεραρχίας | INTIMEnews

Γαβρόγλου εναντίον ΣτΕ: Τα Θρησκευτικά δεν είναι πλέον μάθημα, αλλά κατήχηση

Protagon Team Protagon Team 20 Σεπτεμβρίου 2019, 16:03
Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό, με την  απόφαση ακυρώνονται και οι «προσπάθειες συνεννόησης με την Εκκλησία», δεδομένου -όπως υπενθυμίζει- ότι τα νέα προγράμματα σπουδών είχαν και την αποδοχή της Ιεραρχίας
|INTIMEnews

Γαβρόγλου εναντίον ΣτΕ: Τα Θρησκευτικά δεν είναι πλέον μάθημα, αλλά κατήχηση

Protagon Team Protagon Team 20 Σεπτεμβρίου 2019, 16:03

Την αντίδραση του πρώην υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, προκάλεσε η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας για τα προγράμματα σπουδών στο μάθημα των Θρησκευτικών (εδώ).

Θρησκευτικά «δεν είναι πλέον μάθημα αλλά κατήχηση», σχολίασε δηκτικά, κάνοντας λόγο για «επικίνδυνο αναχρονισμό».

«Η σημερινή απόφαση του ΣτΕ για το μάθημα των Θρησκευτικών είναι αναμφισβήτητα μια ιστορική απόφαση. Καταργεί ολόκληρη την επιστημονική, παιδαγωγική και θεολογική εξέλιξη του μαθήματος μετά το 1974», σημείωσε στη σχετική του δήλωση ο κ. Γαβρόγλου για να συμπληρώσει:

«Καταργεί τη συνειδητή προσπάθεια χιλιάδων θεολόγων να κατακτήσουν στη συνείδηση των συναδέλφων τους αλλά και των μαθητών όπως και στην καθημερινή παιδαγωγική πράξη την πραγματική επιστημονική και παιδαγωγική ισοτιμία του μαθήματος των Θρησκευτικών με τα άλλα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος».

Την ίδια στιγμή, όμως, όπως υπογραμμίζει, με την  απόφαση ακυρώνονται και οι «προσπάθειες συνεννόησης με την Εκκλησία», δεδομένου -όπως υπενθυμίζει- ότι τα νέα προγράμματα σπουδών είχαν και την αποδοχή της Ιεραρχίας, ενώ υπονομεύεται η «καθιέρωση μιας κουλτούρας διαλόγου ανάμεσα σε επιστημονικούς και θρησκευτικούς φορείς, με γνώμονα πάντοτε ότι την τελική ευθύνη των μαθημάτων την έχει η Πολιτεία».

«Το μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με την σημερινή απόφαση του ΣτΕ, δεν είναι πλέον μάθημα αλλά κατήχηση. Δεν είναι γνώση αλλά εξέταση για την πίστη των μαθητών και των γονιών τους […] Ένα μάθημα που θα μπορούσε και θα έπρεπε να είναι χρήσιμο και απολύτως απαραίτητο, μετατρέπεται πια επίσημα σε άκρως επικίνδυνο αναχρονισμό», καταλήγει στη δήλωσή του ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ.

Φίλης: Το ΣτΕ μάς πάει πίσω στη δεκαετία του ’50

«Οι αποφάσεις του ΣτΕ γυρίζουν την εκπαίδευση στη δεκαετία του `50 και οδηγούν να γίνει προαιρετικό το μάθημα των Θρησκευτικών», παρατήρησε από την πλευρά του ο αρμόδιος τομεάρχης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης.

«Με την απόφασή του το ΣτΕ επαναλαμβάνει την προηγούμενη σύμφωνα με την οποία το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να έχει κατηχητικό χαρακτήρα. Πρόκειται για απόφαση που αντίκειται στο Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ)», σημειώνει ο κ. Φίλης και χαρακτηρίζει  «περίεργο ότι το Ανώτατο Δικαστήριο, που έχει επιφορτιστεί με την αρμοδιότητα της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των πολιτών, νομολογεί επί θεολογικών και παιδαγωγικών ζητημάτων, ως να ήταν Οικουμενική Σύνοδος ή Παιδαγωγικό Ινστιτούτο».

«Με τα νέα Προγράμματα Σπουδών (τα επονομαζόμενα Φίλη και στη συνέχεια Γαβρόγλου), επιχειρήσαμε το μάθημα των θρησκευτικών να είναι μάθημα γνώσης και όχι πίστης, προβληματισμού και ουσιαστικής μάθησης και όχι κατήχησης και προσηλυτισμού. Αυτή η κατεύθυνση αντανακλά τη νέα κοινωνική πραγματικότητα και ανταποκρίνεται σε ένα σχολείο κοσμικό και δημοκρατικό. Γι` αυτό, άλλωστε, τα νέα προγράμματα παρά τον πόλεμο ορισμένων κέντρων, αγκαλιάστηκαν από τη μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων.

»Οι αποφάσεις του ΣτΕ γυρίζουν την εκπαίδευση στη σκοτεινή δεκαετία του `50 και στο «ελληνοχριστιανικό» Σύνταγμα του 1952», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρώην υπυργός  Παιδείας  και υπογραμμίζει ότι «με βάση το σκεπτικό της απόφασης, όλα τα προγράμματα σπουδών που ίσχυαν μετά το 2000 δεν έπρεπε να είχαν εφαρμοστεί, γιατί σε όλα, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό η επιταγή του Συντάγματος του 1975 για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης, δεν ερμηνευόταν περιοριστικά ως κατήχηση στην Ορθοδοξία».

Κατά την κρίση του, η νομολογία του ΣτΕ θα δημιουργήσει αδιέξοδο στην εκπαίδευση, προκαλεί θέματα συνείδησης και τελικώς οδηγεί τα πράγματα, ώστε, το μάθημα των θρησκευτικών, με τη μορφή της κατήχησης να γίνει προαιρετικό.

«Η ίδια αυτή νομολογία, που μεθοδεύτηκε από εκκλησιαστικούς και παρεκκλησιαστικούς παράγοντες στο χώρο της Δικαιοσύνης, έρχεται σε αντίθεση με το ώριμο κοινωνικά αίτημα, του χωρισμού και της δημοκρατικής ρύθμισης των σχέσεων Κράτους- Εκκλησίας, ιδιαίτερα στην αποκοπή του ομφάλιου λώρου ανάμεσα στην Εκκλησία και την εκπαίδευση. Αυτό το δημοκρατικό αίτημα υπηρετείται μόνο με καθαρές αρχές και όχι με αυταπάτες και τακτικισμούς», καταλήγει στη δήλωσή του για το θέμα, ο κ. Φίλης.