800
Η φράντζα του αμερικανού προέδρου ανεμίζει πάνω στις ευφάνταστες κάλτσες της εταιρείας Gumball Poodle | Gumball Poodle/CreativeProtagon

Το μαλλί του Τραμπ έγινε viral και άρχισε ο εφιάλτης της Amazon

Η φράντζα του αμερικανού προέδρου ανεμίζει πάνω στις ευφάνταστες κάλτσες της εταιρείας Gumball Poodle
|Gumball Poodle/CreativeProtagon

Το μαλλί του Τραμπ έγινε viral και άρχισε ο εφιάλτης της Amazon

Μια απροσδόκητη έκπληξη περίμενε τον πρόεδρο των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια πρόσφατης επίσκεψής του στη Λουιζιάνα.  Στο αεροδρόμιο τον υποδέχτηκε ο αναπληρωτής κυβερνήτης της Πολιτείας, Μπίλι Νανγκέσερ, ο οποίος είχε μεγάλα κέφια εκείνη την ημέρα, τόσο που δεν δίστασε να σηκώσει το παντελόνι του μπροστά στις κάμερες αποκαλύπτοντας ένα ζευγάρι αστείες κάλτσες με την καρικατούρα του Ντόναλντ Τραμπ και μια ξανθιά φράντζα να ανεμίζει ανέμελα σε κάθε του αστράγαλο. Οι κάλτσες έγιναν αμέσως viral, στο γεγονός αναφέρθηκε ακόμη και ο Στίβεν Κόλμπερτ στο «The Late Show».

Στην αρχή η Ερικα Ιζλεϊ ιδιοκτήτρια της Gumball Poodle, μιας μικρής καλτσοβιομηχανίας με έδρα το Λος Αντζελες, χάρηκε πάρα πολύ αφού οι κάλτσες Τραμπ πουλούσαν σαν τρελές και πέρα από κάθε προσδοκία, σύντομα μάλιστα μπήκαν στη λίστα των best sellers της Amazon.  Πριν περάσει μια βδομάδα, όμως, παρατήρησε ότι είχε γίνει κάτι πολύ κακό.

Δεκάδες τρίτοι έμποροι, οι περισσότεροι από τους οποίους φαινόταν να είναι από την Κίνα, άρχισαν να πωλούν κάτι παρεμφερές  σε ένα κλάσμα της αρχικής τιμής των 30 δολαρίων, στην τιμή μάλιστα περιλαμβάνεται και μια μικροσκοπική χτένα για να «στρώνεις» τις φράντζες στις κάλτσες σου… Και τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα όταν ακόμη και η Amazon προτίμησε μια από τις κάλτσες-μαϊμούδες αποκλείοντας τα προϊόντα της Gumball Poodle.

Φυσικά η Ιζλεϊ είχε κάνει τα πάντα για να προστατεύσει την επιχείρησή της από ακριβώς αυτό το είδος των επιθέσεων. Η «τριχωτή» κάλτσα της είναι κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις ΗΠΑ και το λογότυπό της, στο κάτω μέρος των καλτσών, είναι εμπορικό σήμα. Επιπλέον, το Gumball Poodle είναι εγγεγραμμένο στο Amazon Brand Registry, μια βελτιωμένη ομάδα εργαλείων που παρέχει η εταιρεία σε επιλεγμένες μάρκες για να προστατεύσει την πνευματική ιδιοκτησία τους.

Αλλά η Ιζλεϊ θεωρεί ότι η προστασία που παρέχει η Amazon δεν είναι αρκετή και λέει ότι η εταιρεία την αγνόησε όταν ζήτησε βοήθεια. Και μόνον όταν το WIRED ενδιαφέρθηκε για την ιστορία της και πλησίασε την Amazon, αφαιρέθηκαν τα απομιμητικά προϊόντα: «Η Amazon απαγορεύει αυστηρά την πώληση παραποιημένων προϊόντων και επενδύουμε σε μεγάλο βαθμό τόσο σε κεφάλαια όσο και σε ενέργεια για να διασφαλίσουμε ότι ακολουθείται η πολιτική μας», δήλωσε σχετικά η εκπρόσωπος της Amazon, Μαξίν Ταγκέι.

Αντιμετωπίζοντας μια βιομηχανία 1 τρισ. δολαρίων

Η Gumball Poodle δεν είναι η μόνη εταιρεία που αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα. Τα προϊόντα-μαϊμούδες είναι μια ανερχόμενη βιομηχανία δισεκατομμυρίων δολαρίων που κοστίζει σε επιχειρήσεις σε όλον τον κόσμο δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Η εξάπλωσή τους έχει τροφοδοτηθεί από την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο έχει οδηγήσει σε «μια θεμελιώδη αλλαγή στην αγορά παραποιημένων αγαθών». Σύμφωνα με μια έκθεση, που δημοσιεύθηκε πέρυσι στις ΗΠΑ από την υπηρεσία «Government Accountability Office», ο όγκος και η ποικιλία των παραποιημένων εμπορευμάτων τα οποία κατάσχονται, αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο και είναι όλο και πιο δύσκολο να διακρίνουμε τις απομιμήσεις από τα αυθεντικά προϊόντα.

Ο Πρόεδρος Τραμπ έχει δηλώσει ότι θέλει να πάρει το θέμα πιο σοβαρά. Τον Απρίλιο, μάλιστα, ζήτησε από τα Τμήματα Δικαιοσύνης, Εμπορίου και Εσωτερικής Ασφάλειας να διατυπώσουν προτάσεις σχετικές με ενδεχόμενες κανονιστικές και νομοθετικές διορθώσεις για την αντιμετώπιση του ζητήματος.

Ειδικά στην Amazon όμως είναι δύσκολο να ελεγχθούν οι πωλήσεις των απομιμήσεων, εξαιτίας της τεράστιας κλίμακας της ιστοσελίδας και του σχεδιασμού της. Να σημειωθεί ότι οι μισές online πωλήσεις στις ΗΠΑ γίνονται μέσω του Amazon.com, μάλιστα περίπου οι μισές αναζητήσεις προϊόντων ξεκινούν ακριβώς από εκεί. Οπότε είναι δύσκολο για τους κατασκευαστές να μην τοποθετούν τα προϊόντα τους στους καταλόγους της.  Εδώ και χρόνια, όμως, κατασκευαστές προϊόντων κάθε είδους από παιδικά μαξιλάρια και σανδάλια μέχρι φορτιστές ηλεκτρονικών συσκευών και ιμάντες ανύψωσης επίπλων διαμαρτύρονται δημόσια για τις απομιμήσεις των αγαθών τους που πωλούνται στην Amazon.

Η Ισλεϊ λέει ότι προσπάθησε πολλές φορές να έρθει σε επαφή με την Amazon και να τους προειδοποιήσει για τις απομιμήσεις των προϊόντων της που είχαν βάλει στους καταλόγους. Από τις 21 Μαΐου έχει καταθέσει τέσσερις καταγγελίες στο Brand Registry  αλλά η εταιρεία δεν έλαβε καμιά από αυτές υπόψη της ούτε πήρε μέτρα, ενώ και ο δικηγόρος της αγνοήθηκε …

Μέρος του προβλήματος είναι και το γεγονός ότι τα εργαλεία αναφοράς της Amazon μπορούν να είναι εξαιρετικά δυσκίνητα. Η περιήγηση «είναι πολύ χρονοβόρα όταν υπάρχουν τόσες πολλές απομιμήσεις στις λίστες» λέει η Ιζλεϊ, «Πρέπει να περάσω από όλα τα προϊόντα και να στείλω στην Amazon κάθε πωλητή, κάθε σύνδεσμο σε απομίμηση. Δεν αρκεί απλά ένα “γεια σας, νομίζω ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το προϊόν μου, αντιμετωπίστε το”».