993
Τα πλοία δεμένα στα λιμάνια και οι επιβάτες εγκλωβισμένοι στα νησιά | REUTERS/Alkis Konstantinidis

Ζήσε τον μύθο σου στα… λιμάνια της αγωνίας – δημιουργός ΠΝΟ

Protagon Team Protagon Team 4 Σεπτεμβρίου 2018, 11:54
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 04/09/2018 12:45
Τα πλοία δεμένα στα λιμάνια και οι επιβάτες εγκλωβισμένοι στα νησιά
|REUTERS/Alkis Konstantinidis

Ζήσε τον μύθο σου στα… λιμάνια της αγωνίας – δημιουργός ΠΝΟ

Protagon Team Protagon Team 4 Σεπτεμβρίου 2018, 11:54
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 04/09/2018 12:45

Μπορεί να μη βρισκόμαστε στην «καρδιά του καλοκαιριού», όπως λένε. Ο Σεπτέμβριος όμως είναι ένας μήνας πολύ δημοφιλής τόσο σε Ελληνες όσο και σε ξένους επισκέπτες νησιών, που προτιμούν να αποφύγουν την πολυκοσμία και να απολαύσουν τις χαρές του «δεύτερου καλοκαιριού» όπως τον ονομάζουν χαρακτηριστικά οι ταξιδιώτες και οι νησιώτες. Οταν μάλιστα διανύουμε έναν Σεπτέμβριο τόσο θερμό που θυμίζει Ιούλιο, θα περίμενε κανείς ότι τα πράγματα θα ήταν ειδυλλιακά αυτή την εποχή στα ελληνικά νησιά.

Και όμως, η απεργία της ΠΝΟ που ξεκίνησε από χθες, Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018, συνεχίστηκε και σήμερα Τρίτη ως τις 12.30 το μεσημέρι και τελικά έληξε –ύστερα από συμφωνία απεργών και εργοδοτών αλλά και από τις εντονότατες διαμαρτυρίες των πληγέντων– έκανε τα νησιά να θυμίζουν… Αθήνα: ταλαιπωρία, συνωστισμός, εγχώρια και διεθνής γκρίνια, χιλιάδες ξένοι τουρίστες παγιδευμένοι στα λιμάνια που δεν ήξεραν πώς και από πού να φύγουν, Ελληνες που δεν είχαν άλλα χρήματα για να πληρώσουν μία ή δύο αναγκαστικές διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία, που ενημέρωναν αγχωμένοι τους εργοδότες τους ότι δεν θα επιστρέψουν στο γραφείο γιατί δεν έχουν τρόπο να φύγουν κ.λπ. κ.λπ.

Η πανελλαδική απεργία σε όλες τις κατηγορίες πλοίων στην οποία προχώρησε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία είχε ως αφορμή την υπογραφή νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας στα πληρώματα των πλοίων της ακτοπλοΐας. Η ένωση των ακτοπλόων επανήλθε με νέα πρόταση για αύξηση 2% από την 1η Σεπτεμβρίου για δύο χρόνια, κάτι ωστόσο που δεν έγινε δεκτό από τη διοίκηση της ΠΝΟ που ζητάει αύξηση 5%.

Και κάπως έτσι, ξέσπασαν τα κύματα ταλαιπωρίας για τους παγιδευμένους έλληνες και ξένους ταξιδιώτες, που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν…

Πολύ χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Πάρου, ενός νησιού ιδιαίτερα δημοφιλούς τόσο σε Ελληνες όσο και σε ξένους επισκέπτες. Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε το Protagon με τον Νίκο Πόλο, ο οποίος διατηρεί γραφείο γενικού τουρισμού στην Παροικιά της Πάρου εκπροσωπώντας τις Μινωικές Γραμμές και την Hellenic Seaways, μας έδωσε μία λεπτομερέστατη εικόνα σχετικά με το τι συνέβη χθες και σήμερα τόσο στο δικό του νησί όσο και σε άλλα με τα οποία βρισκόταν σε διαρκή επαφή, προσπαθώντας όσο μπορούσε να εξυπηρετήσει το αγανακτισμένο επιβατικό κοινό.

REUTERS/Alkis Konstantinidis

«Κάθε μέρα περνούν από το γραφείο περίπου 700 άτομα, Ελληνες και ξένοι, για να μάθουν τι συμβαίνει. Τα τηλέφωνα χτυπούν ασταμάτητα. Η ίδια εικόνα επικρατεί και στα υπόλοιπα πρακτορεία της Πάρου και των άλλων νησιών που έχουν αναστατωθεί από την απεργία. Παντού συμβαίνει ακριβώς το ίδιο πράγμα: υπάρχει κόσμος που δεν έχει χρήματα για να πληρώσει έξτρα διανυκτερεύσεις και δεν ξέρει τι να κάνει. Ευτυχώς οι ξενοδόχοι των άλλων νησιών στα οποία επρόκειτο να μεταβούν κάποιοι άλλοι, δείχνουν κατανόηση και ακυρώνουν τις κρατήσεις τους, χωρίς να τους ζητήσουν τα χρήματα» μας είπε ο Νίκος Πόλος.

Ξαφνικά φέτος το καλοκαίρι, κάποιος έσβησε τον ενθουσιασμό των ταξιδευτών του Σεπτεμβρίου (REUTERS/Alkis Konstantinidis)

Οι ξένοι βρέθηκαν σε απόγνωση, καθώς, μη έχοντας τρόπο να φύγουν από την Πάρο, κατέληξαν να χάσουν τις προγραμματισμένες πτήσεις τσάρτερ από Μύκονο, Σαντορίνη, Ηράκλειο Κρήτης και Αθήνα. Οπως μας ενημέρωσε νωρίτερα ο κ. Πόλος, οι τουρίστες αναγκάζονταν να ναυλώσουν κάποιο ταχύπλοο σκάφος που θα τους μετέφερε κάπου ώστε να φύγουν αεροπορικώς. Υπάρχουν επίσης κάποια εκδρομικά πλοία που κάνουν δρομολόγια σε Δήλο-Μύκονο και Σαντορίνη και προσπαθούσαν να εξυπηρετήσουν τους ξένους «ομήρους».

Και πάλι όμως, δεν είναι άπειρες οι θέσεις και η ταλαιπωρία όλο και μεγάλωνε. Χαρακτηριστικό είναι και το δημοσίευμα του Independent, που κάνει λόγο για χιλιάδες τουρίστες εγκλωβισμένους στα νησιά. Κάθε άλλο παρά ειδυλλιακή καρτ ποστάλ θύμιζε η εικόνα τόσων ταλαιπωρημένων ταξιδιωτών που δεν είχαν τρόπο διαφυγής, με τη Γη της Επαγγελίας να μετατρέπεται σε «φυλακή» που βρέχεται γύρω γύρω από θάλασσα.

REUTERS/Alkis Konstantinidis

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: οι «παγιδευμένοι» στο νησί και σε κάθε νησί έφταναν τους 4.000 με 5.000 την ημέρα. «Και άλλοι τόσοι ήταν να έρθουν αλλά πλέον δεν μπορούν. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που έχουμε, έχουν εγκλωβιστεί γύρω στους 300.000 επιβάτες και οχήματα σε διάφορα λιμάνια ανά την Ελλάδα. Μιλάμε λοιπόν για απώλεια σε κέρδη από 200.000 ως 500.000 ευρώ την ημέρα για το κάθε νησί» τόνισε, ρίχνοντας φως σε ένα τεράστιο πρόβλημα που είχε προκύψει μέσα σε μιάμιση μόλις ημέρα απεργίας.

Οι άνθρωποι που εργάζονται σε τουριστικά γραφεία, έχουν μετατραπεί αυτές τις δύο ημέρες σε κυτία παραπόνων, καθώς Ελληνες και ξένοι έχουν χάσει την υπομονή τους, τα χρήματά τους και ξεσπούν πάνω τους. Οπως είπε χαρακτηριστικά ο Νίκος Πόλος, «δυσφημίζεται η Ελλάδα στο εξωτερικό, οι τουρίστες είναι πολύ δυσαρεστημένοι. Καταντά να σου στοιχίσει ο κούκος αηδόνι. Οι Ελληνες είναι σε κακά χάλια οικονομικά και κάθε μέρα παράτασης σε ένα νησί επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τον προϋπολογισμό μιας οικογένειας. Αλλά και οι ξένοι που έρχονται, δεν είναι απαραίτητα ζάπλουτοι όπως λανθασμένα πιστεύουμε. Κι αυτοί παραπονιούνται για τα χρήματα που έχουν χάσει».

REUTERS/Alkis Konstantinidis

Το γεγονός ότι ένα νησί όπως η Πάρος διαθέτει και αεροδρόμιο, δεν στάθηκε ικανό να λύσει όλα τα προβλήματα που προκάλεσε η συγκεκριμένη απεργία. Από και προς την Πάρο, πραγματοποιούνται πέντε πτήσεις την ημέρα με αεροπλάνα χωρητικότητας 70 ατόμων. Μιλάμε λοιπόν για 350 άτομα που μπορούν να απεγκλωβιστούν από το νησί σε καθημερινή βάση, κι άλλα τόσα μπορούν να έρθουν. Ομως καθώς δεν έχουν προγραμματιστεί έξτρα πτήσεις, η λίστα αναμονής είναι τεράστια και ο εκνευρισμός μεγαλώνει.

Ωστόσο, ο κ. Πόλος εξέφρασε την αισιοδοξία του, η οποία τελικά και επαληθεύτηκε, καθώς οι σύνδεσμοι πλοιάρχων και πλοιοκτητών που συνεδρίαζαν από το πρωί, έδωσαν τέλος σε αυτή την ταλαιπωρία. «Μπορεί η απεργία να κράτησε λιγότερο από δύο ημέρες, αλλά επικράτησε πρωτοφανής πανικός. Κι εμείς καλούμαστε να απορροφήσουμε όλο αυτό το κύμα αγανάκτησης, που εκφράζεται είτε στα ελληνικά, είτε σε πολλές άλλες γλώσσες» καταλήγει.

Τώρα λοιπόν, πρέπει να επιτευχθεί η επιστροφή στην κανονικότητα. Φυσικά, έξτρα χρήματα έχουν σπαταληθεί από χιλιάδες ταλαιπωρημένους τουρίστες και τα νεύρα τους έχουν ήδη σπάσει. Μπορούν άραγε να τα ξεχάσουν όλα αυτά στη θέα ενός πλοίου που είναι και πάλι έτοιμο να σαλπάρει;