1034
. | CreativeProtagon

Το στοίχημα της «Μακεδονίας»

Χριστίνα Ταχιάου Χριστίνα Ταχιάου 4 Σεπτεμβρίου 2018, 07:05
.
|CreativeProtagon

Το στοίχημα της «Μακεδονίας»

Χριστίνα Ταχιάου Χριστίνα Ταχιάου 4 Σεπτεμβρίου 2018, 07:05

Είναι πληγή για μια πόλη να μην έχει εφημερίδα στιβαρή, με ρόλο και παρεμβατικότητα. Όσο και αν ο ηλεκτρονικός Τύπος εμφανίζεται κυρίαρχος, δεν έχει, ακόμη, καταφέρει να αντικαταστήσει την εφημερίδα, την ύλη και τη δομή της.

Αυτό, όμως, συνέβη στη Θεσσαλονίκη, η οποία βρέθηκε χωρίς καμιά δυνατή, ιστορική εφημερίδα. «Η εφημερίδα “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” είναι ένα κομμάτι της ιστορίας της πόλης μας και της ζωής μας. Τη θυμάμαι από μικρό παιδί να υπάρχει στο σπίτι μας, τότε που την αγόραζε ο πατέρας μου», μας λέει ο Γιάννης Μασούτης. Ο γνωστός επιχειρηματίας και πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης ένιωσε την ανάγκη να συμμετέχει σε μια προσπάθεια να ξαναγεννηθεί η εφημερίδα, να συνεχίσει να υπάρχει.

Ο εκδοτικός οργανισμός «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ» πέρασε μεγάλες δοκιμασίες τα τελευταία 20 χρόνια. Χρεοκοπία, επανέκδοση, αλλαγές ιδιοκτησιακού καθεστώτος έως ότου ήρθε η κρίση του Τύπου και κατόπιν η ελληνική κρίση. Δυστυχώς, δεν στάθηκε δυνατόν να ορθοποδήσει και η επίσχεση εργασίας των εργαζομένων από τον Οκτώβριο του 2017 έφερε το λουκέτο.

Ελάχιστοι πίστευαν ότι η «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» θα εκδιδόταν ξανά. Ο διευθυντής της εφημερίδας Μιχάλης Αλεξανδρίδης είχε κατανοήσει από νωρίς την ανάγκη εξεύρεσης ενός νέου εκδοτικού σχήματος και προτύπου, πρωτότυπου και καινοτόμου. Ενός σχήματος που δεν θα βασιζόταν σε αυτοδιαχειριζόμενες πρακτικές αλλά ούτε και σε κλασικές επενδυτικές. Ενός σχήματος που θα αξιοποιούσε τους εργαζομένους της «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ» αλλά θα είχε χρηματοδότηση από επιχειρηματίες. Έτσι, αρχικά 24 από τους εργαζόμενους στο δημοσιογραφικό συγκρότημα της «Μακεδονίας» εξασφάλισαν το δικαίωμα χρήσης των τίτλων των δύο εφημερίδων της Θεσσαλονίκης με αντάλλαγμα τμήμα των δεδουλευμένων που τους όφειλε η επιχείρηση. Στη συνέχεια, δημιούργησαν μια Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (ΚΟΙΝΣΕΠ). Αναζητήθηκαν κεφάλαια για επανέκδοση της εφημερίδας κι αυτά εξασφαλίστηκαν χάρη στη σύμπραξη επιχειρηματιών οι οποίοι δραστηριοποιούνται στο χώρο της Βόρειας Ελλάδας. Στο πλαίσιο της οικοδόμησης αυτής της συνεργασίας, διαμορφώθηκε ένα άρτιο και πλήρως μελετημένο business plan ,το οποίο εγγυάται την βιωσιμότητα και την προοπτική του εγχειρήματος.

Ετσι, χθες 3 Σεπτεμβρίου βγήκε στον αέρα το portal www.makthes.gr και την ερχόμενη Κυριακή, 9 Σεπτεμβρίου, η «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» θα είναι ξανά στα περίπτερα. «Κανείς από τους είκοσι επιχειρηματίες που συμμετέχουν στο εγχείρημα δεν προσδοκά κέρδος ή άλλα οικονομικά οφέλη. Η πολυμετοχικότητα του εγχειρήματος σε συνδυασμό με την ποιότητα των επιχειρηματιών και των δημοσιογράφων που συμμετέχουν σε αυτό εγγυώνται την εγκυρότητα της ενημέρωσης», τονίζει ο Βασίλης Τακάς, βιομήχανος και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της νέας εκδοτικής εταιρίας». Για τον κ. Τακά, η εφημερίδα και το portal «θα ενθαρρύνουν καινοτομίες, θα επιβραβεύουν θετικές πρακτικές, θα αποδοκιμάζουν παθογένειες, λάθη και παραλείψεις, θα διεκδικούν, θα προτείνουν και θα απαιτούν λύσεις των προβλημάτων που κρατούν την τοπική κοινωνία και οικονομία καθηλωμένη».

Ο ιδιοκτήτης τεχνικής εταιρείας Παναγιώτης Καραμόσχος ένιωσε ένα είδος ντροπής με το κλείσιμο της ιστορικής εφημερίδας «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ». «Η Θεσσαλονίκη βρέθηκε με ένα προφανές έλλειμμα, μια πόλη αυτού του μεγέθους, με τέτοια ιστορία, ομορφιά, περίγυρο και γεωπολιτική θέση. Η πόλη βρέθηκε να μην εκφράζεται και να μην επικοινωνεί μέσα από μια αξιόλογη εφημερίδα», τονίζει και συνεχίζει: «Έπρεπε να δείξουμε έμπρακτα ότι αγαπάμε την πόλη μας. Εύχομαι το εγχείρημα να διαρκέσει και να συμβάλλει στην επικοινωνία της πόλης και της προβολής των θεμάτων της. Ιδιαίτερα στα επόμενα χρόνια, είμαι βέβαιος ότι θα παρουσιαστούν σημαντικές θετικές προκλήσεις για την Θεσσαλονίκη. Μετά από δεκαετίες απομόνωσης από το βορρά και υποβάθμισης από τον νότο έφεραν την πόλη σε ιστορικό ναδίρ. Οι πρωτοπορίες της πόλης πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη τους, να αφυπνιστούν, να δράσουν».

Ενα τέτοιο καινοτόμο εκδοτικό μοντέλο απαιτεί υπέρβαση αγκυλώσεων του παρελθόντος. «Θέλουμε να ξεπεράσουμε τα παλιά στερεότυπα για τα “κακά αφεντικά”. Oι επιχειρηματίες, από τη μεριά τους, πρέπει να αποστούν από μια κερδοσκοπική λογική και να πάψουν να τρέμουν το μισθολογικό κόστος», λέει ο Μιχάλης Αλεξανδρίδης, εκδότης και διευθυντής του εκδοτικού εγχειρήματος. «Θεωρώ ότι κινούμαστε όλοι στην ίδια λογική, αυτήν που θα ωφελήσει την πόλη και την ενημέρωση. Φυσικά, ας μην ξεχνάμε ότι έτσι διασώζονται και δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Δεσμευόμαστε όλοι ότι θα μείνουν μακριά από εμάς πρακτικές που εδραιώθηκαν και ταλαιπωρούν ακόμη τη χώρα όπως η αναξιοκρατία, το ρουσφέτι και η διαφθορά και ότι τα νέα μέσα ενημέρωσης θα σεβαστούν το βαρύ τους όνομα, την ιστορία τους και τους δεσμούς τους με τους Θεσσαλονικείς και τους Βορειοελλαδίτες γενικότερα. Δεν θα παίξουν παιχνίδια κάτω από το τραπέζι, δεν θα φανατίσουν, δεν θα επιχειρήσουν να εκμεταλλευτούν αδυναμίες του συστήματος. Αντιθέτως θα ελέγχουν κάθε μορφής εξουσία και τον τρόπο που αυτή ασκείται, θα προασπίζουν το δημόσιο συμφέρον με την πλήρη έννοια του όρου, θα στηρίζουν την καινοτομία και θα προβάλλουν τις καλές προσπάθειες επιχειρηματιών, ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών, ανθρώπων του μόχθου, κινημάτων και συλλογικοτήτων που υπερασπίζονται ανθρώπινα δικαιώματα, επιστημόνων που γεννούν ιδέες και βέβαια θα προσπαθούν να δίνουν φωνή σε αυτούς που δεν έχουν ή σε αυτούς που τη χάνουν όταν αναγκάζονται να έρθουν σε επαφή με την ανίκητη ελληνική γραφειοκρατία και τις λοιπές παθογένειες της κρατικής μηχανής».

Συνδέονται η δημοσιογραφία με την επιχειρηματικότητα; «Ναι, γιατί όχι; Το ένα χέρι νίβει το άλλο και τα δυο το πρόσωπο», απαντά ο γενικός γραμματέας του ΕΒΕΘ και μέλος του Δ.Σ., Παναγιώτης Μενεξόπουλος. «Θεωρώ ότι μπορούμε και πρέπει να ξεπεράσουμε το κλισέ ότι οι έμποροι και οι επαγγελματίες αισχροκερδούν, εκμεταλλεύονται τα πάντα και λειτουργούν μόνο με την προσπάθεια βελτιστοποίησης του κέρδους».

Το 11μελές διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας που θα εκδίδει τη «Μ» και θα έχει την ευθύνη λειτουργίας του makthes.gr συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής: Βασίλης Τακάς πρόεδρος, Μιχάλης Αλεξανδρίδης εκτελεστικός αντιπρόεδρος – εκδότης – διευθυντής έκδοσης, Χασδάι Καπόν αντιπρόεδρος, Λεωνίδας Φάκας αντιπρόεδρος, Παναγιώτης Αλεξανδρίδης διευθύνων σύμβουλος. Μέλη: Γιάννης Μασούτης πρόεδρος ΕΒΕΘ, Θανάσης Σαββάκης πρόεδρος Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, Γιώργος Κωνσταντόπουλος πρόεδρος Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Γιώργος Μπίκας πρόεδρος Επιμελητηρίου Ημαθίας, Παναγιώτης Μενεξόπουλος γενικός γραμματέας ΕΒΕΘ, Σταύρος Κουμεντάκης δικηγόρος – νομικός σύμβουλος της εταιρίας.

Τα κέρδη της ΚΟΙΝΣΕΠ θα κατανέμονται με τον εξής τρόπο: το 33% στους εργαζομένους, το 33% ως επανεπένδυση για αναπτυξιακές κινήσεις στο ίδιο πλαίσιο (π.χ. για εκδόσεις ενθέτων) και το 33% ως αποθεματικό για περαιτέρω ανάπτυξη. «Είναι ένα στοίχημα για όλους. Έχουμε δεσμευτεί να μην πέσουμε ξανά σε ένα θνησιγενή φαύλο κύκλο», τονίζει ο Μιχάλης Αλεξανδρίδης. «Το business plan είναι για μια απολύτως βιώσιμη έκδοση και πιστεύουμε ότι θα τα καταφέρουμε».

Μια νέα αρχή για τη «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», λοιπόν. Ο επιχειρηματικός και ο δημοσιογραφικός κόσμος ανέλαβαν την ευθύνη τους και τράβηξαν μπροστά, αρνούμενοι να αφήσουν μια μεγαλούπολη χωρίς εφημερίδα. Απομένει και το αναγνωστικό κοινό να στηρίξει το καινοτόμο εγχείρημα.