826
Η πρόταση της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου είναι να καταργηθούν οι μαθητικές παρελάσεις | Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Σχολείο χωρίς βαθμούς, παρελάσεις και προσευχή

Protagon Team Protagon Team 27 Μαΐου 2016, 09:38
Η πρόταση της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου είναι να καταργηθούν οι μαθητικές παρελάσεις
|Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Σχολείο χωρίς βαθμούς, παρελάσεις και προσευχή

Protagon Team Protagon Team 27 Μαΐου 2016, 09:38

H λέξη «κατάργηση» λαμβάνει κωδική σήμανση στη δέσμη προτάσεων που κατέθεσε η Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου. Σε αυτήν συνωθούνται οι παρελάσεις, ο υποχρεωτικός εκκλησιασμός, η υποχρεωτική προσευχή, οι επαναληπτικές εξετάσεις, οι βαθμοί και μια σειρά άλλων μέτρων που στόχο έχουν να αναδιαμορφώσουν το σημερινό προφίλ της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Οπως αναφέρει η Καθημερινή, αυτές οι ρηξικέλευθες προτάσεις προκαλούν, όπως αναμενόταν άλλωστε, κύμα αντιδράσεων στους κόλπους της Εκκλησίας, αλλά της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Για παράδειγμα, στο Λύκειο τα μόνα υποχρεωτικά μαθήματα για όλους τους μαθητές προτείνεται να είναι τα Αγγλικά και η Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Οι ανατροπές διατρέχουν και τις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες και εύλογα το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Να σημειωθεί ότι για σήμερα (Παρασκευή) έχει προγραμματισθεί σύσκεψη στο υπουργείο Παιδείας υπό τον υπουργό Νίκο Φίλη, στην οποία θα πάρουν μέρος οι επικεφαλής των οργάνων του εθνικού διαλόγου και θα γίνει μία πρώτη μελέτη των προτάσεων της έκθεσης (110 σελίδες) της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και της έκθεσης που δημοσιοποιήθηκε την Πέμπτη.

Πάντως, οι προτάσεις δεν είναι δεσμευτικές για το υπουργείο Παιδείας, ωστόσο, ήδη κάποιες προκαλούν την αντίδραση της Εκκλησίας και άλλες (καθιέρωση διετούς Λυκείου), κρίνονται ανεφάρμοστες.

Ειδικότερα, οι βασικές προτάσεις της Επιτροπής για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι οι εξής:

1.Κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού. εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής.

2. Αμεσος περιορισμός της ύλης κατά τουλάχιστον 20%-30%.

3. Κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων στο Γυμνάσιο.

4. Αντικατάστασή τους με εργασίες (και εξετάσεις κατά τη διάρκεια του έτους).

5. Θεσμοθέτηση των ομαδικών εργασιών ως τρόπου εξέτασης.

6. Ενοποίηση των κατευθύνσεων των μαθημάτων και αντίστοιχη ενοποίηση των ειδικοτήτων που διδάσκουν τα μαθήματα.

Για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση επιπλέον προτείνεται:

1. Αναδιοργάνωση σε 4 χρόνια Γυμνάσιο και 2 χρόνια Λύκειο και αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών. Η πρόταση προσιδιάζει με τη δομή του International Baccalaureate (IB) και όπως επισημαίνεται στο κείμενο, απαιτεί τη διοικητική ανασυγκρότηση των σχολικών μονάδων.

2. Η Δ΄ Γυμνασίου θα αποτελεί οργανικό μέρος του καινούργιου τετρατάξιου γυμνασίου, αλλά παράλληλα θα είναι και το σημείο όπου θα οριστικοποιείται η απόφαση των μαθητών και των μαθητριών για τη συνέχεια της ακαδημαϊκής τους πορείας.

3. Οι μαθητές θα μπορούν να καταρτίσουν το ατομικό τους πρόγραμμα το οποίο θα παρακολουθούν κατά τη διετία του Λυκείου.

4. Η διαδικασία στην Α΄ και Β΄ Λυκείου θα είναι ενιαία. Δεν θα υπάρχουν εξετάσεις στην Α΄ Λυκείου, ούτε απορρίψεις ούτε μετεξεταστέοι. Η επίδοση κρίνεται στις τελικές εξετάσεις και το Εθνικό Απολυτήριο Λυκείου.

5. Το Εθνικό Απολυτήριο θα χορηγείται ύστερα από γραπτές εξετάσεις στο τέλος της Β΄ Λυκείου. Στον βαθμό του απολυτηρίου θα έχει ιδιαίτερο βάρος η επίδοση σε εκτεταμένο δοκίμιο, το οποίο θα γράφουν οι μαθητές. Επίσης, συμμετοχή έχει η αξιολόγηση εργασιών κατά τη διάρκεια της Γ΄ Λυκείου.

6. Τα Αγγλικά και η Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία θα είναι τα κοινά υποχρεωτικά μαθήματα για όλους τους μαθητές στο Λύκειο. Η Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία θα περιλαμβάνει σύγχρονη λογοτεχνία (ελληνική και παγκόσμια), ποίηση, θέατρο, δοκίμιο και παραγωγή γραπτού λόγου.

7. Η διδασκαλία των Αγγλικών δεν θα έχει σχέση με τη φροντιστηριακή διδασκαλία των Αγγλικών ως ξένη γλώσσα, αλλά θα εστιάζεται στην πολιτιστική διάσταση της γλώσσας: λογοτεχνία, δοκίμιο, θέατρο, εφημερίδες και περιοδικά.

8. Κατάργηση των βαθμών και αντικατάστασή τους από περιγραφές του προφίλ του μαθητή.

Ως προς την οργάνωση των σχολικών μονάδων προτείνονται εξασφάλιση ισχυρής ηγεσίας στα σχολεία, μεγαλύτερα Γυμνάσια προς την κατεύθυνση της δημιουργίας τετρατάξιων Γυμνασίων (κατά 25% μεγαλύτερα) και τη δημιουργία λιγότερων αλλά πολυπληθέστερων Λυκείων, μερικά από τα οποία θα προέλθουν από συγχωνεύσεις, όπου θα καταστεί δυνατόν να δημιουργηθούν τάξεις με επιλογές μαθημάτων.

Το πόρισμα Λιάκου

Σύμφωνα με το πόρισμα-πρόταση του Αντώνη Λιάκου, μειώνονται συνολικά οι ώρες διδασκαλίας στο λύκειο σε 33, από 35 που είναι σήμερα και απαγορεύεται η ίδρυση τμήματος αν δεν υπάρχουν 20 μαθητές.Ταυτόχρονα, εισάγεται τηλεεκπαίδευση σε απομακρυσμένες περιοχές, χωρίς προφανώς εκπαιδευτικούς κάποιων ειδικοτήτων στην τάξη, με το σχόλιο «να αναπτυχθούν επιτέλους σύγχρονες υποδομές τηλεεκπαίδευσης».

Στο κεφάλαιο «Εξορθολογισμός και τηλεεκπαίδευση» αναφέρεται ότι ο συνολικός αριθμός ωρών διδασκαλίας στο λύκειο θα είναι 33 την εβδομάδα, έτσι θα υπάρχει μία αρχική οικονομία για τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου. Από κει και πέρα θα απαγορεύεται να γίνει τμήμα σε κάποιο μάθημα αν δεν υπάρχουν τουλάχιστον 20 μαθητές για το μάθημα αυτό. Αυτό σημαίνει ότι κάποια μαθήματα θα παρέχονται μόνο σε ορισμένα Λύκεια. «Πιθανόν να πρέπει να φτιαχτούν δομές για τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου με περισσότερα παιδιά (πράγμα που είναι και παιδαγωγικά σωστό) ή ακόμα κάποια μαθήματα να τα παρακολουθούν οι μαθητές σε συγκεκριμένη χρονικά ζώνη, ή τέλος το όλο σύστημα να λειτουργήσει ως καταλύτης για να αναπτυχθούν επί τέλους υποδομές σύγχρονης τηλεεκπαίδευσης», αναφέρεται.

Ειδικά σε περιπτώσεις απομακρυσμένων λυκείων κάποια μαθήματα θα διδάσκονται με τηλεεκπαίδευση: τα σχολεία θα εξοπλιστούν με μία ή δύο κατάλληλες αίθουσες με την κατάλληλη υποδομή και πολύ καλό εξοπλισμό. Θα έχουν πολύ γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο και οι μαθητές θα εντάσσονται κανονικά σε μία απομακρυσμένη τάξη. Με χρήση κατάλληλου λογισμικού και εξοπλισμού οι μαθητές θα συμμετέχουν κανονικά στο μάθημα, θα βλέπουν και θα ακούν τους πάντες και οι πάντες θα βλέπουν και θα ακούν αυτούς, θα παίρνουν το λόγο , θα συμμετέχουν σε διαγωνίσματα και παρουσιάσεις κλπ. Αντίστοιχη επεξεργασία πρέπει να γίνει για διετές Τεχνικό και επαγγελματικό λύκειο.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News