431
Οι πρωταγωνιστές της επιτυχημένη δανικήςσειράς «Η Βροχή» («The Rain») | Netflix

Η επανάσταση των Δανών (ηθοποιών) απέναντι στο Netflix

Protagon Team Protagon Team 2 Νοεμβρίου 2018, 08:50
Οι πρωταγωνιστές της επιτυχημένη δανικήςσειράς «Η Βροχή» («The Rain»)
|Netflix

Η επανάσταση των Δανών (ηθοποιών) απέναντι στο Netflix

Protagon Team Protagon Team 2 Νοεμβρίου 2018, 08:50

«Δεν φτάνει που μας παίρνουν τις καλύτερες σειρές μας, μας πληρώνουν και ψίχουλα»: με αυτή την λογική αντιμετωπίζει το Dansk Skuespillerforbund, το Σωματείο Ηθοποιών της Δανίας, την τακτική του Netflix να αποκτήσει τα -πλήρη- δικαιώματα για το αμερικανικό ριμέικ της δανικής δυστοπικής σειράς «The Rain», αλλά ταυτόχρονα να προχωρήσει και σε μια άκρως εξευτελιστική συμφωνία με τους δανούς ηθοποιούς, οι οποίοι ασφαλώς δεν δέχονται αυτού του είδους την «αποικιοκρατική» αντιμετώπιση.

«Δεν θα καταντήσουμε οι φθηνά αμειβόμενοι τεχνίτες και οι χειρώνακτες της υποκριτικής», ήταν το μήνυμα που έστειλε το σωματείο στο Netflix σχετικά με την σειρά που σημειωτέον θα γυριστεί ξανά στη Δανία, με την προοπτική να διανεμηθεί κατόπιν παγκοσμίως.

Η σύγκρουση δυο διαφορετικών πολιτισμών μόλις άρχισε, σημειώνει η ιταλική εφημερίδα Reppublica.

H αλήθεια είναι πως δεν «έκατσε» καλά με τους δανούς ηθοποιούς η προοπτική να πληρώνονται με όρους «buy-out», δηλαδή με ένα χαμηλό ημερομίσθιο και δίχως κατόπιν να έχουν οι ίδιοι κανένα απολύτως δικαίωμα τόσο στο τελικό αποτέλεσμα, όσο και στην μελλοντική οικονομική εκμετάλλευση της σειράς.

Μιλάμε για μια σειρά που –λογικά- θα αποφέρει κέρδη εκατομμυρίων δολαρίων στο καλιφορνέζικο δίκτυο –και σύμφωνα με τους όρους του συμβολαίου που στάλθηκε στο δανικό σωματείο, οι ηθοποιοί και συντελεστές της σειράς δεν πρόκειται να λάβουν ούτε… σεντ. Η πάγια αμοιβή τους για όσο χρόνο εργάστηκαν και τέρμα, όπως εξηγεί σχετικά και η Κριστίνα Ρόζενταλ, πρόεδρος των Δανών Σκηνοθετών.

Σκηνή από τη δυστοπική σειρά «The Rain»

Απ’ την πλευρά του, ο Νικολάι Σέρφιγκ, πρόεδρος των Δανών Σεναριογράφων, θεωρεί πως το Netflix τηρεί σκόπιμα αυτή την τακτική «γνωρίζοντας πως οι μισθοί στη Δανία είναι ούτως ή άλλως χαμηλοί».

«Όντως, στη Δανία οι μισθοί μας είναι σχετικά χαμηλοί, ωστόσο αυτό αντισταθμίζεται από τα ποσοστά (royalties) που έχουμε λαμβάνειν σε κάθε μετάδοση της δουλειάς μας», τονίζει ο Μπέντζαμιν Μπο Ράσμουσεν, ηθοποιός αλλά και πρόεδρος του Dansk Skuespillerforbund, «λόγου χάρη από τότε που βγήκε στον τηλεοπτικό “αέρα” η σειρά The Killing, έλαβα σε δικαιώματα πάνω από το 130% του μισθού μου». Το πλεονέκτημα είναι σαφές.

Υπάρχει, ωστόσο, από πίσω και ένας άλλος λόγος, επισημαίνει η ιταλική εφημερίδα, που οι Δανοί σήκωσαν το… μπαϊράκι της επανάστασης στο Netflix, που δεν είναι άλλος από τον πολιτιστικό πατριωτισμό:

«Εδώ παρουσιάζεται ένας γενικότερος κίνδυνος γύρω από το επάγγελμα, που βάζει σε κίνδυνο όλο το δανικό οικοδόμημα περί κινηματογράφου», λέει η Ρόζενταλ. «Και δεν γίνεται να συνεχίσουμε να παράγουμε εξαιρετικό τηλεοπτικό και κινηματογραφικό περιεχόμενο και τα κέρδη να καταλήγουν αποκλειστικά στις τσέπες του Netflix κι όχι από κοινού στη χώρα παραγωγής της εκάστοτε σειράς για την τόνωση κι ενδυνάμωση της εκεί κινηματογραφικής βιομηχανίας», καταλήγει με νόημα η Ρόζενταλ.