656
Η φωτογραφία που τραβήχτηκε στο λιμάνι της Σαντορίνης σοκάρει. Ανάλογα προβλήματα -σε αντίστοιχη κλίμακα- μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει και στα αεροδρόμια. Μπορούν οι ελληνικές υποδομές να αντέξουν τόσους τουρίστες; | twitter

Στα αεροδρόμια οι τουρίστες αναστενάζουν

Κώστας Γιαννακίδης Κώστας Γιαννακίδης 10 Αυγούστου 2019, 18:20
Η φωτογραφία που τραβήχτηκε στο λιμάνι της Σαντορίνης σοκάρει. Ανάλογα προβλήματα -σε αντίστοιχη κλίμακα- μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει και στα αεροδρόμια. Μπορούν οι ελληνικές υποδομές να αντέξουν τόσους τουρίστες;
|twitter

Στα αεροδρόμια οι τουρίστες αναστενάζουν

Κώστας Γιαννακίδης Κώστας Γιαννακίδης 10 Αυγούστου 2019, 18:20

Το κτίριο του αεροδρομίου της Σαντορίνης έχει δύο επίπεδα. Στο ισόγειο αναπτύσσονται όλες οι βασικές λειτουργίες. Στο πάνω επίπεδο λειτουργεί ένα μικρό κυλικείο με αίθουσα αναμονής και μία μεγάλη βεράντα με τραπέζια και καρέκλες, η οποία έχει θέα στον διάδρομο, στη θάλασσα και επιτρέπει στη ματιά να φτάσει ως την Ανάφη.

Για να κάτσεις στη βεράντα πρέπει να είσαι τυχερός και να βρεις καρέκλα. Όποια ώρα και αν ανέβεις, είναι γεμάτη από κόσμο. Το ίδιο και η αίθουσα αναμονής του πάνω επιπέδου. Δεν είναι κατειλημμένες μόνο οι καρέκλες, αλλά και ένα μεγάλο κομμάτι του δαπέδου. Κατεβαίνοντας προς το ισόγειο, πρέπει να είσαι προσεκτικός. Υπάρχουν άνθρωποι που κάθονται στα σκαλιά ή κοιμούνται στο πλατύσκαλο. Και φτάνοντας στο ισόγειο, εκεί όπου είναι οι τέσσερις θύρες αναχωρήσεων, σκέφτεσαι ότι πήγες για διακοπές στον Τρίτο Κόσμο. Τα χαμηλά των τοίχων είναι καλυμμένα από τις πλάτες εξαντλημένων επιβατών. Εννοείται και τα καθίσματα. Και όλοι οι άλλοι είναι όρθιοι, στέλνοντας απελπισμένες ματιές στον ηλεκτρονικό πίνακα. Delay ή New Time. H Fraport, που ελέγχει το αεροδρόμιο, κατασκευάζει ένα νέο κτίριο δίπλα στο παλιό. Του χρόνου θα υπάρχουν θέσεις για όλους. Αλλά το πρόβλημα δεν βρίσκεται στην έλλειψη θέσεων και στις παλιές υποδομές. Βρίσκεται στις καθυστερήσεις των πτήσεων που παράγουν πλήθη εκνευρισμένων ή και απελπισμένων επιβατών στα αεροδρόμια της χώρας.

Πάντα συνέβαινε το καλοκαίρι. Όμως αυτά που γίνονται φέτος το καλοκαίρι, δεν έχουν προηγούμενο. Τα ελληνικά αεροδρόμια αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τον όγκο των πτήσεων και η μία καθυστέρηση προστίθεται επάνω στην άλλη. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αν η πτήση σου δεν είναι πρωινή, τότε το αεροπλάνο στο οποίο πρόκειται να ανέβεις, μεταφέρει τις καθυστερήσεις όλων των προηγούμενων πτήσεων που έκανε μέσα στη μέρα, αν πετούσε εντός Ελλάδας. Μπορεί πάλι να ανέβεις στο αεροπλάνο και να περιμένεις, μαζί με τον πιλότο, την άδεια απογείωσης που δεν δίνεται λόγω αυξημένης εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο του προορισμού.

Υπάρχουν, λοιπόν, δύο θέματα. Η τριτοκοσμική εικόνα πολλών ελληνικών αεροδρομίων και οι καθυστερήσεις στις πτήσεις, λόγω αυξημένης κυκλοφορίας. Ας υποθέσουμε ότι η εικόνα των αεροδρομίων, ειδικά των περιφερειακών, θα βελτιωθεί καθώς αυτό αποτελεί συμβατική δέσμευση της Fraport. Η βελτίωση των υποδομών θα συμβάλλει αρκετά στην επιτάχυνση του επιβατικού έργου, ειδικά στην επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών, στους ελέγχους διαβατηρίων, στη διαχείριση των αποσκευών, τομέας με τον οποίο είναι να γελάς ή να χτυπάς το κεφάλι σου στον τοίχο -αν δεν ξαποσταίνει εκεί κανένας επιβάτης.

Τι γίνεται, όμως, με τη διαχείριση της αυξημένης κυκλοφορίας;

Πριν από λίγες ημέρες η Aegean, μία εταιρεία που σε γενικές γραμμές θεωρείται συνεπής στο χρονοδιάγραμμα των πτήσεων, έβγαλε ανακοίνωση με την οποία λέει ότι για τις καθυστερήσεις ευθύνεται αποκλειστικά η υστέρηση στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας. Το επιχείρημα έχει βάση καθώς τα τελευταία χρόνια δεν έχουν γίνει προσλήψεις ελεγκτών, ούτε οι απαραίτητες επενδύσεις στα συστήματα ελέγχου. Υπάρχει όμως και «μουρμούρα», από τις αεροπορικές εταιρείες, για τη στάση των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας που πιέζουν για προσλήψεις, θέτοντας πλαφόν στη διαχείριση πτήσεων. Σύμφωνα με τις αιτιάσεις των αερομεταφορέων, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θέτει το όριο στη διαχείριση στις 23 πτήσεις την ώρα, όταν τα συστήματα του μπορούν να υποστηρίξουν τριπλάσιο αριθμό.

Το 2018 οι καθυστερήσεις πτήσεων στην Αθήνα αυξήθηκαν κατά 237% σε σχέση με το 2017. Τα στατιστικά του 2019 αναμένεται να προκαλέσουν ίλιγγο. Σημειώστε ότι οι αφίξεις στην Αθήνα σημείωσαν αύξηση 11% το 2018 και 7% το πρώτο εξάμηνο του 2019%. Πολλά αεροπλάνα, πολλοί άνθρωποι, πολλά προβλήματα. Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχει φτάσει στα όρια του καθώς σχεδιάστηκε για να υποδέχεται 26 εκατ. επισκέπτες τον χρόνο και μέχρι στιγμής, φέτος, έχει διαχειριστεί 14 εκατ. Εκ των πραγμάτων τα προβλήματα αντιμετωπίζονται με μπαλώματα. Μετακινήθηκαν, ας πούμε, ελεγκτές από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα και ζητήθηκε η πρόσληψη άλλων 47. Κοινώς από του χρόνου και βλέπουμε.

Προς το παρόν, αν δεν σας χαλάει τη διάθεση, διαβάστε τις εντυπώσεις των ταξιδιωτών στα σχόλια στην υπηρεσία της Google. Η δυνατότητα βαθμολόγησης είναι από ένα ως πέντε αστέρια. Υπάρχουν αρκετοί που γράφουν ότι θα ήθελαν να δώσουν μηδέν ή αρνητική βαθμολογία. Δεν εκτιμούν το επίπεδο της περιπέτειας που προσφέρει η όμορφη, συναρπαστική πατρίδα μας.