625
Στο τσακίρ κέφι πέφτουν τα προσωπεία. Οι υγειονομικές μάσκες θα αντέξουν... | CreativeProtagon

Δεν είμαστε για τα πανηγύρια

Στο τσακίρ κέφι πέφτουν τα προσωπεία. Οι υγειονομικές μάσκες θα αντέξουν...
|CreativeProtagon

Δεν είμαστε για τα πανηγύρια

«Ξέφυγαν για λίγη ώρα τα μέτρα στον χορό» είπε η Γωγώ Τσαμπά στο «Live News» για το πανηγύρι στο Γουδί όπου τραγουδούσε. Πιο νωρίς, ο βουλευτής της ΝΔ Ανδρέας Κουτσούμπας δεχόταν απανωτές ερωτήσεις από τους «Αταίριαστους» στον Σκάι για το πως υπέπεσε και ο ίδιος, κοτζάμ βουλευτής, στο αμάρτημα του συνωστισμού στο πανηγύρι στην Αλίαρτο Βοιωτίας, που διοργανώθηκε από αθλητικό σύλλογο της περιοχής.

«Εμείς καθ’ όλη τη διάρκεια που ήμασταν εκεί τηρήσαμε τους κανόνες που έπρεπε» είπε μεταξύ πολλών άλλων, όπως ότι είχε την  διαβεβαίωση από τον πρόεδρο ότι θα τηρηθούν τα μέτρα. Ανέφερε επίσης ότι δεν μετακινήθηκε παρά μόνο όταν σηκώθηκε να χορέψει. Και ότι το κλιμάκιο του ΕΟΔΥ πέρασε μια φορά και ήταν όλα εντάξει, αλλά τη δεύτερη φορά που πέρασε έριξε πρόστιμο.

Οι εικόνες πάντως που κυκλοφόρησαν από τα συγκεκριμένα πανηγύρια είναι ο φόβος και ο τρόμος του επιδημιολόγου. Μία εικόνα χίλιες λέξεις, που λένε. Και χίλιες πιθανότητες μετάδοσης του ιού, να προσθέσω. Τέτοιες εικόνες, σίγουρα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο δικαιολογίας. Πολύς κόσμος συνωστισμένος ο ένας δίπλα στον άλλο, και όσοι χόρευαν, ο ένας αγκαλιά με τον άλλο. Αυτή είναι η αλήθεια, η όποια αποτυπώθηκε στις φωτογραφίες που είδαμε και απέχει πολύ από όσα έχουν συστήσει οι ειδικοί.

Οι εικόνες συνωστισμού από τα πανηγύρια είναι η κορυφή του προβλήματος. Από κάτω, υπάρχουν δεκάδες ακόμα παραδείγματα, τα οποία υποδεικνύουν ότι οι περισσότεροι έχουν χαλαρώσει και ζουν την καθημερινότητά τους σαν να μην υπάρχει πια κορονοϊός.

Το «ξέφυγαν λίγο τα πράγματα» της συμπαθούς κας Τσαμπά, σε αυτές τις περιπτώσεις δεν έχει βάση. Είναι όπως το «είμαι λίγο έγκυος». Ο ιός μπορεί να μεταδοθεί και άμα ξεφύγουν για λίγο και άμα ξεφύγουν για πολύ τα πράγματα. Είναι θέμα τύχης και πιθανοτήτων. Το θέμα είναι να μην ξεφεύγουν καθόλου και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα του φετινού καλοκαιριού.

Αναρωτιέμαι βέβαια αν αυτό μπορεί να γίνει, σε ένα πανηγύρι. Κρασιά, τσίπουρα, φαΐ και η ορχήστρα να παίζει το αγαπημένο σου δημοτικό τραγούδι. Και από δίπλα, ο κολλητός, ο παλιόφιλος να σε τραβάει στην πίστα να το χορέψετε. Εκείνη την ώρα είσαι φτιαγμένος για να πετάξεις ως το φεγγάρι, δεν θα σηκωθείς να ρίξεις μια γύρα; Θα πας υπνωτισμένος το πιθανότερο και θα αρπάξεις τον ώμο όποιου βρεις μπροστά σου, για να μπεις στον χορό.

Διονυσιακό event το πανηγύρι, βγαλμένο απ’ τα σωθικά αυτού του λαού, εκεί όπου το θυμικό κυριαρχεί και δεν ημερεύει εύκολα. Μπορείς να του βάλεις κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης; Μπορείς να το αποστειρώσεις; Δύσκολο μοιάζει, και σίγουρα εντελώς ασύνδετο με το πνεύμα αυτής της λαϊκής μάζωξης για ξεφάντωμα υπό τον νυχτερινό ουρανό του ελληνικού καλοκαιριού. Αυτή η μάζωξη είναι σχεδιασμένη για να ξεφεύγουν τα πράγματα και τίποτα λιγότερο.

Απ’ αυτήν την άποψη, ίσως οι φωνές ειδικών που ακούστηκαν περί απαγόρευσης των πανηγυριών φέτος να είναι σωστές, μια και τα παραδείγματα που έχουν έρθει στη δημοσιότητα ως τώρα, με το πανηγύρι της Αλίαρτου αλλά και εκείνο που πραγματοποιήθηκε στο Γουδί με χιλιάδες άτομα να είναι πατείς με πατώ, είναι ανησυχητικά.

Και φαντάζομαι ότι θα τα ακολουθήσουν πολύ περισσότερα παραδείγματα, πολλά εκ των οποίων δεν θα δουν καν το φως της δημοσιότητας. Αμέτρητα πανηγύρια ανά την ελληνική επικράτεια, με όλο το χωριό και τα πέριξ αυτού χωριά πιασμένα χέρι χέρι να χορεύουν καλαματιανούς και να ανταλλάζουν φιλιά, αγκαλιές και σταγονίδια.

Είμαστε για τα πανηγύρια φέτος, λοιπόν;

Λυπάμαι που το λέω, αλλά μοιάζει να μην είμαστε.

Υ.Γ.: Απ’ την άλλη, τα μπουζούκια τα κατάφεραν. Μπήκαν στο πνεύμα και λειτουργούν σεβόμενα τους κανόνες. Αποστειρώθηκαν, όσο απίστευτο και αν ακούγεται για αυτή την, περισσότερο στιλιζαρισμένη βέβαια, αλλά επίσης λαϊκή μορφή διασκέδασης που καταλήγει στην ίδια διονυσιακή ζάλη από το αλκοόλ και τη μουσική. Μπορούν να το καταφέρουν και οι διοργανωτές των πανηγυριών; Μακάρι, όχι τόσο για να μη χαθεί η ευκαιρία για διασκέδαση, αλλά για να μη χαθεί η ευκαιρία να δουλέψουν κάποιοι άνθρωποι, που βγάζουν το ψωμί τους μέσα απ’ αυτά.