489
Φεβρουάριος 1990. O Σένα σκεπτικός. Στην Ιμολα. Εκεί όπου τέσσερα χρόνια μετά θα έβρισκε τραγικό θάνατο | Photo by Pascal Rondeau/Getty Images/Ideal Images

Ο άνθρωπος που άλλαξε τη Formula 1

Φεβρουάριος 1990. O Σένα σκεπτικός. Στην Ιμολα. Εκεί όπου τέσσερα χρόνια μετά θα έβρισκε τραγικό θάνατο
|Photo by Pascal Rondeau/Getty Images/Ideal Images

Ο άνθρωπος που άλλαξε τη Formula 1

Η είδηση του θανάτου του Αιρτον Σένα την Πρωτομαγιά του 1994 στην πίστα της Ιμολα σοκάρισε τους φίλους της Formula 1 σε όλον τον πλανήτη.

Ο Βραζιλιάνος ήταν ο δεύτερος πιλότος που έχασε τη ζωή του εκείνο το μαύρο τριήμερο, μετά τον αυστριακό Ρόλαντ Ρατσενμπέργκερ μία ημέρα νωρίτερα στις κατατακτήριες δοκιμές του Γκραν Πρι του Αγίου Μαρίνου.

Εκείνο το τριήμερο μπορεί να χαρακτηριστεί «καταραμένο», αφού είχαμε επίσης τον τραυματισμό του Ρούμπενς Μπαρικέλο στα ελεύθερα δοκιμαστικά της Παρασκευής και τους τραυματισμούς τεσσάρων μηχανικών και πάνω από δέκα θεατών.

Ακόμη και σήμερα, δεν έχουν εξακριβωθεί με απόλυτη σιγουριά τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος του χαρισματικού Βραζιλιάνου με τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα.

trauerzug1
Περισσότερα από τρία εκατομμύρια κόσμου παρακολούθησαν την κηδεία του, στο Σάο Πάουλο της Βραζιλίας

Ο Σένα ήταν μορφωμένος, έπαιζε πιάνο και διατηρούσε συλλογές έργων τέχνης, διάβαζε Σαίξπηρ και Φρόιντ, απήγγειλε αποφθέγματα αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων.

Οι συμπατριώτες του τον λάτρευαν, αν και καταγόταν από εύπορη οικογένεια, γιατί οι επιτυχίες του Σένα λειτουργούσαν σαν βάλσαμο στις καρδιές τους για την οικονομική κρίση της πατρίδας τους και τις αποτυχίες της ποδοσφαιρικής Σελεσάο.

Ο Αυστριακός πρώην πιλότος της Formula 1, Γκέρχαρντ Μπέργκερ, περιέγραψε τον θάνατο του Βραζιλιάνου, «σαν να έπεσε ο ήλιος από τον ουρανό». Η παρομοίωση ήταν απολύτως εύστοχη, γιατί το φαινόμενο Σένα δεν εξηγείται μόνον με τις επιτυχίες του τρεις φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή της Formula 1 στις πίστες των Γκραν Πρι. Ο Αιρτον έγινε ο πρώτος ημίθεος του αθλήματος κατά κύριο λόγο χάρη στο μεγαλείο του χαρακτήρα του και στον τρόπο να προσεγγίζει τους θαυμαστές του και τους συναθλητές του.

535f77bfa93de
Το μονοθέσιο του Σένα, ακριβώς μετά το δυστύχημα

Ισως γιαυτό να του έλαχε να είναι εκείνος, ο οποίος θυσιάστηκε, για να γλιτώσουν οι επόμενες γενιές των οδηγών της Formula 1. Ο θάνατός του λειτούργησε σαν ηλεκτροσόκ για την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου FIA, αλλά και για τους συναδέλφους του. Η απαίτηση για μία ασφαλέστερη Formula 1 πέρασε από τη θεωρία στην πράξη. Τα μονοθέσια της Formula 1 είναι πλέον πιο ανθεκτικά από τα χρηματοκιβώτια του Φορτ Νοξ και υποβάλλονται σε εξαντλητικά κρας τεστ κάθε χρόνο. Οι πίστες διαθέτουν μεγαλύτερες ζώνες διαφυγής και ασφαλέστερη χάραξη. Οι μέθοδοι διάσωσης έχουν τελειοποιηθεί. Νέες τεχνολογίες ασφαλείας συζητούνται και εφαρμόζονται συνέχεια, όπως το προστατευτικό παρμπρίζ για το κεφάλι του οδηγού, που δοκιμάζεται πιλοτικά και θα είναι υποχρεωτικό από το 2017.

Η ασφάλεια έγινε πλέον αυτονόητη στη Formula 1, όπου εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες έχουμε θρηνήσει τον χαμό «μόνον» ενός οδηγού, του νεαρού Γάλλου Ζουλς Μπιανκί τον Οκτώβριο του 2014 στην πίστα της Σουζούκα. Ολα αυτά τα χρόνια, συνέβησαν όμως στα Γκραν Πρι δεκάδες σοβαρά ατυχήματα, από τα οποία επέζησαν όλοι οι εμπλεκόμενοι πιλότοι. Κάποιοι από αυτούς χρωστούν αναμφίβολα τη ζωή τους στον τραγικό χαμό του Σένα και του Ρατσενμπέργκερ, που φαντάζει τόσο μακρινός, αλλά εξελίχθηκε σε μία από τις κομβικότερες στιγμές στην ιστορία του αθλήματος.