484
Ακτιβιστές της Greenpeace έξω από το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο, περιμένοντας την... «καθαρή» απόφασή του | REUTERS/Fabrizio Bensch

Προς απαγόρευση των ντιζελοκίνητων στις γερμανικές πόλεις

Protagon Team Protagon Team 27 Φεβρουαρίου 2018, 17:35
Ακτιβιστές της Greenpeace έξω από το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο, περιμένοντας την... «καθαρή» απόφασή του
|REUTERS/Fabrizio Bensch

Προς απαγόρευση των ντιζελοκίνητων στις γερμανικές πόλεις

Protagon Team Protagon Team 27 Φεβρουαρίου 2018, 17:35

Απόφαση με την οποία τίθενται εν αμφιβόλω τα επιχειρησιακά σχέδια των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών -και όχι μόνο- εξέδωσε το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο της Γερμανίας, που εδρεύει στη Λειψία, παρέχοντας τη δυνατότητα απαγόρευσης ρυπογόνων οχημάτων.

Η απόφαση, που επηρεάζει περισσότερους από 12 εκατομμύρια ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων και, κατά συνέπεια, ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, έκρινε νόμιμη την υπό όρους απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων με κινητήρες ντίζελ στις πόλεις.

Η υπόθεση πηγάζει από τη δικαστική διαμάχη της περιβαλλοντικής οργάνωσης DUH με τις πόλεις της Στουτγάρδης και του Ντίσελντορφ, όπου οι ρύποι υπερβαίνουν κατά πολύ τα επιτρεπτά όρια. Πρωτοβάθμια δικαστήρια είχαν αποδεχτεί τη μήνυση της οργάνωσης, η οποία ζητούσε απαγορεύσεις πετρελαιοκίνητων, με συνέπεια η Βάδη-Βιρτεμβέργη και η Βόρεια Ρηνανία- Βεστφαλία να ασκήσουν έφεση, οδηγώντας την υπόθεση στο δικαστήριο της Λειψίας.

Ετσι, το δικαστήριο απέρριψε τις προσφυγές των ομόσπονδων κρατιδίων, βυθίζοντας στην αβεβαιότητα εκατομμύρια ιδιοκτητών αυτοκινήτων. Η απόφαση του αφορά άμεσα τις πόλεις της Στουτγάρδης και του Ντίσελντορφ, που έχουν τη δυνατότητα να θέσουν σε εφαρμογή τέτοια απαγόρευση. Στέλνει, επίσης, ένα ισχυρό μήνυμα σε εθνικό επίπεδο, καθώς δεκάδες πόλεις ξεπερνούν τα επιτρεπόμενα όρια ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Είναι ενδεικτικό ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση της η μετοχή της Volkswagen υποχώρησε έως και 2%, ενώ αυτές των BMW και Daimler σημείωσαν πτώση 0,8% και 0,6%.

Η συγκεκριμένη απόφαση αναμενόταν με μεγάλη αγωνία τόσο από τους ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων (πράγμα απόλυτα λογικό), όσο και από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι τελευταίες, πλέον, βρίσκονται αντιμέτωπες με την εξής πρόκληση, αλλά και ευκαιρία: να προχωρήσουν με ακόμα πιο γοργά βήματα στη δημιουργία νέων, φιλικότερων προς το περιβάλλον οχημάτων, επιδιώκοντας νέο γύρο κερδοφορίας με την ανανέωση του υπάρχοντος στόλου.

Ηδη οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στρέψει την προσοχή τους στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, όπου και θα επενδύσουν αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια, αλλά και στην εξέλιξη των βενζινοκινητήρων.

Περί τις 70 γερμανικές πόλεις παρουσιάζουν αυξημένες τιμές διοξειδίου του αζώτου σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο των 40 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος.

Το Μόναχο, η Στουτγάρδη και η Κολωνία είναι οι πόλεις με την υψηλότερη ατμοσφαιρική ρύπανση.

Πάντως, και μόνο η προοπτική μίας τέτοιας απόφασης έχει επιταχύνει την πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων ντίζελ στη χώρα. Το μερίδιό τους στην αγορά πέρασε από το 48% το 2015 στο 29% το 2017.

Το 47% των Γερμανών τάσσεται κατά της απαγόρευσης σε κάθε περίπτωση, ενώ το 25% συμφωνεί με την επιβολή περιορισμένων μέτρων σε περίπτωση υψηλών επιπέδων ρύπανσης και το 20% τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης της κυκλοφορίας τους στην πόλη, σύμφωνα με δημοσκόπηση του Civey για την εφημερίδα Handelsblatt.

Το δικαστήριο της Λειψίας έκρινε, πάντως, ότι απαιτείται μία μεταβατική περίοδος για την επιβολή περιορισμών στην κυκλοφορία των παλαιών ντίζελ οχημάτων. Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Στουτγάρδης θα δοθεί περίοδος 18 μηνών.
Η απαγόρευση, δηλαδή, δεν μπορεί να εφαρμοστεί πριν από την 1η Σεπτεμβρίου του 2019.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η απόφαση θεωρείται ότι δημιουργεί προηγούμενο για περισσότερες από πενήντα γερμανικές πόλεις, οι οποίες επίσης σχεδιάζουν να προωθήσουν αυστηρά μέτρα.