751
Ολο και περισσότερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ξεφορτώνουν στην Ευρώπη | Shutterstock

Το LNG πάει στην Ευρώπη και οι αναπτυσσόμενες χώρες στενάζουν

Protagon Team Protagon Team 10 Ιουλίου 2022, 21:28
Ολο και περισσότερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ξεφορτώνουν στην Ευρώπη
|Shutterstock

Το LNG πάει στην Ευρώπη και οι αναπτυσσόμενες χώρες στενάζουν

Protagon Team Protagon Team 10 Ιουλίου 2022, 21:28

Ο πόλεμος στην Ουκρανία μπορεί να έχει δημιουργήσει σημαντικά ενεργειακά προβλήματα στην Ευρώπη, ωστόσο κάποιοι άλλοι, πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, πλήττονται ακόμη πιο άγρια. Οχι, δεν τους έκλεισε καμιά κάνουλα ο Πούτιν. Για την ακρίβεια, ουδέποτε είχαν αγωγούς και παρόμοιες υποδομές. Με LNG, με υγροποιημένο φυσικό αέριο κάνουν τη δουλειά τους όλα αυτά τα χρόνια. Αλλά κι αυτό πλέον είναι είδος προς εξαφάνιση. Βλέπετε, αυξήθηκε η ζήτηση στην Ευρώπη. Είναι η μόνη εναλλακτική επιλογή για τις οικονομίες της Γηραιάς Ηπείρου, σύμφωνοι, αλλά και οι αναπτυσσόμενες χώρες έχουν ψυχή…

Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως το Πακιστάν προκήρυξε διαγωνισμό για την προμήθεια LNG αξίας 1 δισ. δολαρίων, ωστόσο, δεν κατάφερε να προσελκύσει τις προσφορές που ήθελαν οι αξιωματούχοι της πολυπληθούς χώρας, αναφέρει η Wall Street Journal. Αποτέλεσμα; Η κυβέρνηση συνεχίζει να κόβει το ρεύμα για ώρες σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις…

Η τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο μπορεί να μετακινηθεί με πλοία σε όλο τον κόσμο, έχει εκτοξευθεί κατά 1900% από το κατώτατο σημείο που είχε φθάσει πριν από δύο χρόνια εν μέσω της πανδημίας του Covid-19. Οι τρέχουσες τιμές είναι ισοδύναμες με την αγορά πετρελαίου στα 230 δολάρια το βαρέλι, υπερδιπλάσιες από την τρέχουσα τιμή του πετρελαίου. Και να φανταστεί κανείς ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο συνήθως διαπραγματευόταν σε χαμηλότερη τιμή απ’ ό,τι το πετρέλαιο.

Οι αναπτυσσόμενες χώρες συχνά δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα ευρωπαϊκά έθνη για φορτίο σε τέτοιες τιμές -περίπου 40 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες (MMBtu)- με αποτέλεσμα τα φτωχότερα έθνη, από την Ινδία έως τη Βραζιλία, να μειώνουν τις εισαγωγές τους σε υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ακόμη και η Κίνα έχει περιορίσει τις αγορές της.

Στη λύση του ελεγχόμενου μπλακάουτ κατέφυγε και το Μπαγκλαντές, ενώ η Ινδία έχει στραφεί στη χρήση περισσότερου άνθρακα και εγχώριου φυσικού αερίου.

Αλλαγή ρότας

Σε ορισμένες περιπτώσεις, αναφέρει η WSJ επικαλούμενη μαρτυρίες ειδικών, το φορτίο που προορίζεται για αναπτυσσόμενες χώρες έχει εκτραπεί προς την Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι οι συμβάσεις προβλέπουν υψηλές ρήτρες για τους προμηθευτές. Ακόμα κι έτσι, τα χρήματα που βγάζουν από είναι πολύ περισσότερα!

«Λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, κάθε μόριο υδρογονάνθρακα που ήταν διαθέσιμο για την περιοχή μας αγοράστηκε από την Ευρώπη, επειδή προσπαθούν να μειώσουν την εξάρτησή τους από τη Ρωσία», επιβεβαίωσε ο υπουργός Πετρελαίου του Πακιστάν, Μουσαντίκ Μαλίκ.

Οι ευρωπαϊκές χώρες αύξησαν τις εισαγωγές τους σε υγροποιημένο φυσικό αέριο κατά 49%, από την αρχή του έτους έως τις 19 Ιουνίου, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων ενέργειας Wood Mackenzie. Αντίθετα, οι εισαγωγές της Ινδίας μειώθηκαν κατά 16%, της Κίνας κατά 21% και του Πακιστάν κατά 15% κατά την ίδια περίοδο, ανέφερε.

«Η ευρωπαϊκή κρίση φυσικού αερίου απομυζά το LNG από τον υπόλοιπο κόσμο», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας της συγκεκριμένης εταιρίας για το φυσικό αέριο και το LNG στην Ασία και τον Ειρηνικό, Βαλ Τσόου. «Οι αναδυόμενες αγορές στην Ασία έχουν επωμιστεί το μεγαλύτερο βάρος και δεν διαφαίνεται τέλος», πρόσθεσε.

«Είναι καλοκαίρι, περιμένετε…»

Από τη μεριά του ο Ρόμπιν Μιλς, διευθύνων σύμβουλος της Qamar Energy, που εδρεύει στο Ντουμπάι, δήλωσε στην αμερικανική οικονομική εφημερίδα ότι μέχρι το 2025 δεν αναμένεται να διατεθούν στην αγορά μεγάλες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου. «Είναι καλοκαίρι, περίοδος χαμηλής ζήτησης για την Ευρώπη. Καθώς θα πλησιάζει ο χειμώνας, ιδιαίτερα αν το ρωσικό φυσικό αέριο μειωθεί ακόμη περισσότερο, η Ευρώπη και άλλες χώρες που εξαρτώνται από το LNG, όπως το Πακιστάν, θα αντιμετωπίσουν σοβαρό πρόβλημα», δήλωσε.

«Πρόκειται για πρωτοφανείς συνθήκες στην αγορά. Αλλά θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για να εξασφαλίσουμε φορτία», δήλωσε ο Μασούντ Ναμπί, διευθύνων σύμβουλος της κρατικής Pakistan LNG Ltd.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το ένα τέταρτο της εγκατεστημένης ισχύος των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Πακιστάν λειτουργεί με LNG.

Η χώρα συνέχισε να λαμβάνει υγροποιημένο φυσικό αέριο στο πλαίσιο μακροπρόθεσμης σύμβασης με το Κατάρ, στενό σύμμαχο του Πακιστάν. Ωστόσο, οι παραδόσεις που οφείλονται βάσει μακροπρόθεσμων συμβάσεων, δεν έχουν εκπληρωθεί.

«Δεν φταίμε…»

Η ιταλική Eni έχει παραδώσει πέντε φορτία ελλιπή από τον Αύγουστο του περασμένου έτους, ενώ η Gunvor Group, ένας εμπορικός οίκος που εδρεύει στη Γενεύη, από τον Νοέμβριο δεν έχει παραδώσει συνολικά επτά φορτία!

Και οι δύο εταιρείες αποδέχτηκαν να πληρώσουν την ποινική ρήτρα 30% που προβλέπεται στη σύμβαση, ωστόσο αρνήθηκαν ότι ευθύνονται οι ίδιες για την αθέτηση των δεσμεύσεων που είχαν αναλάβει.

Η Eni υποστήριξε ότι ο δικός της προμηθευτής δεν της παρείχε το φυσικό αέριο για να το πουλήσει στο Πακιστάν, ενώ η Gunvor από την πλευρά της αρνήθηκε να τοποθετηθεί στο ερώτημα αν το φορτίο που έπρεπε να πάει στο Πακιστάν είχε καταλήξει αλλού. «Οποιοσδήποτε ισχυρισμός ότι η Gunvor έχει αθετήσει τις υποχρεώσεις της είναι ψευδής», ήταν το σχόλιο του Σεθ Πιέτρας, διευθυντής εταιρικών υποθέσεων της Gunvor.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...