755
Ο Μαρκ Ζάκεμπεργκ θέλει να είναι «κύριος» με τον Τύπο | REUTERS/Erin Scott/File Photo

Ο Ζάκεμπεργκ θα πληρώνει τον Τύπο για την ύλη του Facebook News

Protagon Team Protagon Team 12 Ιουνίου 2020, 18:25
Ο Μαρκ Ζάκεμπεργκ θέλει να είναι «κύριος» με τον Τύπο
|REUTERS/Erin Scott/File Photo

Ο Ζάκεμπεργκ θα πληρώνει τον Τύπο για την ύλη του Facebook News

Protagon Team Protagon Team 12 Ιουνίου 2020, 18:25

Οι κολοσσοί του Ιντερνετ, το Facebook και η Google, μεταξύ τους βρίσκονται σε κατάσταση «πολέμου», και το μήλον της Εριδος στην παρούσα φάση είναι ο αμερικανικός Τύπος, δηλαδή η αναδημοσίοευση άρθρων του. Επί της ουσίας: αν η αναπαραγωγή των δημοσιευμάτων των εφημερίδων (και των ηλεκτρονικών εκδόσεων τους) θα έχει κάποιο κόστος για τις επιχειρήσεις της Σίλικον Βάλεϊ ή αν θα είναι τζάμπα.

Οπως μας πληροφορεί η συνδρομητική Repubblica, το αφεντικό της πρώτης εταιρείας, στην επιχειρηματική σχέση του με τα έντυπα των ΗΠΑ θέλει να είναι κύριος, έτσι ακολούθησε τον αντίθετο δρόμο από εκείνον τον τζαμπατζίδικο της δεύτερης εταιρείας. Ο Μαρκ Ζάκεμπεργκ λοιπόν θα αποζημιώνει τους εκδότες για ό,τι θα αναδημοσιεύει στην ειδησεογραφική πλατφόρμα του, στη Facebook News. Δεν θα αφήσει απλήρωτον κανέναν, ούτε καν τους πιο μικρούς εκδότες του επαρχιακού αμερικανικού Τύπου.

Πρόκειται για αλλαγή πολιτικής, για προσφορά ειρήνης και φιλίας, σε χρονική στιγμή μεγάλης πίεσης για τον Ζάκεμπεργκ: «Είναι στριμωγμένος από την προοδευτική κοινή γνώμη (η ιταλική εφημερίδα εννοεί τους Δημοκρατικούς), ενώ αμφισβητείται και από ικανό και συνεχώς αυξανόμενο αριθμό υπαλλήλων του επειδή αντιμετωπίζει με ουδετερότητα τον Τραμπ». Το Facebook επέλεξε τη συνεργασία «αντί για την εκ συστήματος κλοπή».

Η εν λόγω νέα υπηρεσία του Ζάκεμπεργκ, το Facebook News, δοκιμάζεται ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο και δηλώνει στο σάιτ της ότι φιλοδοξεί να προσφέρει ειδήσεις από «χιλιάδες πηγές», βάσει συνεργασίας με «κάποια από τα καλύτερα φύλλα των ΗΠΑ». Η αναδημοσίευση θα αφορά «τις καλύτερες ιστορίες», ώστε να «συνδέσει» τους χρήστες «με τις περισσότερες από τις ειδήσεις που τους ενδιαφέρουν».

Ο Ζάκεμπεργκ θέλει να αναπτύξει τη συνεργασία του με τον εκδοτικό κόσμο, και ως δέλεαρ χρησιμοποιεί την «ευρύτερη αγορά» που τους προσφέρει και είναι έτοιμη να καταναλώσει «ποιοτική δημοσιογραφία». Η εταιρεία της Σίλικον Βάλεϊ δηλώνει: «Συνεργαζόμαστε με μερικές από τις καλύτερες εφημερίδες στις ΗΠΑ, ώστε να φιλοξενούμε το καλύτερο περιεχόμενό τους στο Facebook News. Μιλάμε για περισσότερα από 200 συγκροτήματα Τύπου, και για περιεχόμενο που φθάνει ακόμη και στα πεδία της επιστήμης και της οικονομίας. Θεματικώς θα καλύπτονται και οι εθνοτικές ομάδες, οι Αφροαμερικανοί και οι Λατινοαμερικανοί». Η εταιρεία θα προσλάβει και δημοσιογράφους, με αντικείμενο εργασίας την επιμέλεια των «τρεχουσών ειδήσεων της ημέρας».

Στον χρυσοφόρο για τους ιδιοκτήτες κόσμο των σόσιαλ μίντια, το Facebook αντιμετώπισε τον ισχυρό ανταγωνισμό του Twitter και για τον λόγο ότι ο αμερικανός πρόεδρος το χρησιμοποίησε καταχρηστικώς, χωρίς κανένα μέτρο. Η εμπορική αντιπαράθεση με το Twitter έγινε και πολιτική όταν ο ιδιοκτήτης του, Τζακ Ντόρσεϊ, αποφάσισε να προειδοποιεί τον χρήστη για την κυκλοφορία και αναπαραγωγή fake news στο Μέσον του. Αυτή η στάση προέκυψε ως αντίθεση στις αναρτήσεις του Τραμπ και συγκέντρωσε τα πυρά «της Δεξιάς», όπως γράφει η Repubblica. Στο μαγαζί του Ζάκεμπεργκ δεν συμβαίνει κάτι ανάλογο όμως, έτσι υπάρχει και εσωτερικό μέτωπο αντιδρώντων, οι οποίοι ζητούν περισσότερη πίεση στον Τραμπ.

Η συνεργασία, πάντως, του Facebook με τις αμερικανικές εφημερίδες το φέρνει απέναντι στην Google, η οποία παρέχει δωρεάν πρόσβαση σε υπηρεσίες Τύπου. Ολα αυτά συμβαίνουν σε ένα τοπίο που είναι μάλλον εφιαλτικό για τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Λόγου χάρη, «πριν από τέσσερα χρόνια η Google έφθασε σε έναν κύκλο διαφημίσεων που αξίζει τέσσερις φορές το μέγεθος όλων των εφημερίδων της Αμερικής»!

Η συνολική κυκλοφορία εφημερίδων στις ΗΠΑ έχει καταβαραθρωθεί: από 62 εκατομμύρια φύλλα πριν από μισό αιώνα, τώρα είναι μικρότερη από 30 εκατομμύρια.

Χρωστάτε και τις ρεκλάμες!

Σε άλλο σημείο της συνδρομητικής Repubblica, επώνυμο άρθρο (Φραντσέσκο Γκουερέρα) επαυξάνει όσον αφορά τα οφειλόμενα στον Τύπο από τους «γίγαντες της τεχνολογίας», αφού πρώτα κάνει μία αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν της εκδοτικής αγνοίας. Είναι σαν να λέει ο αρθρογράφος (δεν το λέει, πάντως…) ότι οι κομπιουτεράκηδες επιχειρηματίες νέας κοπής τέτοιους εκδότες βρήκαν, τέτοιο πάρτι έκαναν εις βάρος τους. Τι, ψέματα;

«Για πρώτη φορά, το Facebook και ο Ζάκεμπεργκ δέχτηκαν ότι όποιος επενδύει, παράγει και ζει από τη δημοσιογραφία πρέπει να ανταμείβεται. Αλλά ο αγώνας συνεχίζεται. Η πάλη μεταξύ της Σίλικον Βάλεϊ και των ΜΜΕ παντού στον κόσμο αφορά το μέλλον του Τύπου, τη σχέση πληροφορίας και τεχνολογίας, την ίδια την ελευθερία του λόγου.

»Το πλησιέστερο (αναφέρεται στην Ευρώπη) πεδίο μάχης είναι εκείνο της ΕΕ, η οποία με την οδηγία για τα πνευματικά δικαιώματα προκάλεσε την αντίδραση της Google, που δεν φαίνεται πρόθυμη να πληρώσει κανέναν εκδότη, και ανθίσταται στις πιέσεις.

»Στο ξεκίνημα του Ιντερνετ, οι εκδότες δεν κατάλαβαν ότι έπρεπε να χρεώνουν τους χρήστες. Αντί να κυνηγούν την επισκεψιμότητα με κάθε κόστος, έπρεπε να δημιουργήσουν paywalls αμέσως, εξοικειώνοντας τους καταναλωτές με την ιδέα ότι τα νέα κοστίζουν».

Ετσι, κατά τον Γκουερέρα, «η Σίλικον Βάλεϊ όχι μόνο πρέπει να πληρώσει για το περιεχόμενο των εφημερίδων», αλλά και για «τις διαφημίσεις που πήρε από τους εκδότες»…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News