951
| CreativeProtagon

Τουρισμός: Ποιο καλοκαίρι θα πουλήσουμε;

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 12 Ιουνίου 2020, 12:20
|CreativeProtagon

Τουρισμός: Ποιο καλοκαίρι θα πουλήσουμε;

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 12 Ιουνίου 2020, 12:20

Μια παραλία. Αμμος και θάλασσα. Γαλήνη. Αυτό το πλάνο γέμισε τα feed της περασμένης εβδομάδας.

Αυτή την εικόνα εκπέμπει η Ελλάδα, μέσω της καμπάνιας που παρουσιάστηκε για τη μετα-κορονοϊό εποχή. Ενα σκηνικό «νηνεμίας», μετά την «τρικυμία» της πανδημίας. Προτάσσοντας το συναίσθημα της επαφής με οικείους, με τη φύση. Το συναίσθημα της ελευθερίας.

Όλα αυτά επελέγησαν – και σε ανώτατο επίπεδο – ως η εικόνα, το μήνυμα, που θα συνοδεύσουν όσους τολμήσουν ή ήδη ονειρεύονται ένα καλοκαίρι, στη μετάβασή τους από τον εγκλεισμό στις διακοπές. Στην ξεγνοιασιά.

Η Ελλάδα και το καλοκαίρι της, εκπέμπουν γαλήνη, ελευθερία, συναίσθημα. Ασφάλεια.

Αυτή η ασφάλεια «χτίστηκε» στους δύο μήνες που οι πολίτες συμμορφώθηκαν στις επιταγές της υγειονομικής διαχείρισης.

Υγειονομικά πρωτόκολλα για τις επιχειρήσεις, σταδιακή άρση περιορισμών, συστάσεις, αποστάσεις, μάσκες, αντισηπτικά.

Ολη αυτή η προσπάθεια είναι και η βάση για τον προβληματισμό πολλών, στο επικείμενο τουριστικό άνοιγμα της χώρας. Αυτό που επιβάλλει η οικονομική της πραγματικότητα.

Θα τα καταφέρουμε να εκτεθούμε; Θα μας καλύψουν τα δειγματοληπτικά τεστ, θα απομονωθούν τα ενδεχόμενα κρούσματα; Ο κρατικός μηχανισμός έχει προχωρήσει σε έναν ευρύ σχεδιασμό για την αντιμετώπιση όλων αυτών.

Και μετά έρχεται το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος και τα beach party.

Και η εικόνα της ασφάλειας και της ομαλής μετάβασης στη νέα πραγματικότητα – όσο προσωρινή ή μόνιμη είναι – «εμπλουτίζεται» με ασφυκτικά γεμάτα (beach) bar και πάρτι με DJ σε βίλες. Ακολουθούν πρόστιμα και λουκέτα. Τα πάρτι στη Μύκονο προβλήθηκαν περισσότερο, αλλά δεν έγιναν και άλλα.

«Φοβάμαι ότι δεν θα χρειαστούμε τουρίστες για να έχουμε αύξηση κρουσμάτων», είπε ο καθηγητής μικροβιολογίας Αλκιβιάδης Βατόπουλος.

Οι εικόνες φυσικά έκαναν τον γύρο και των διεθνών μέσων, προκαλώντας έκδηλη ανησυχία για την παραβίαση των υγειονομικών περιορισμών. Στο εξωτερικό και το εσωτερικό.

Μάλιστα την Πέμπτη έγινε τηλεδιάσκεψη ευρωπαίων υπουργών Εξωτερικών για την άρση των περιορισμών, τη λειτουργία του τουρισμού και την αντιμετώπιση ενός νέου κύματος κρουσμάτων  της Covid-19, με τον έλληνα υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια να διαβεβαιώνει ότι η Ελλάδα εφαρμόζει απαρέγκλιτα συγκεκριμένα υγειονομικά πρωτόκολλα, προκειμένου να προστατεύσει την υγεία όλων όσων διαμένουν ή επισκέπτονται τη χώρα και να εξασφαλίσει τη μη διασπορά του ιού.

Αλλά και το απόγευμα της Παρασκευής η κυβέρνηση παρουσιάζει το σχέδιο για την υγειονομική θωράκιση των νησιών και των υπόλοιπων τουριστικών προορισμών, ενόψει και του τυπικού ανοίγματος του τουρισμού, με διεθνείς πτήσεις, από τις 15 Ιουνίου.

«Ανοίγουμε, αλλά δεν ξέρουμε τι να περιμένουμε από τον κόσμο που θα έρθει. Να ευχηθούμε να δουλέψουμε; Πρέπει να υπάρξουν περιορισμοί γιατί φοβόμαστε», λέει ιδιοκτήτρια καταστήματος στην παραλία της Παροικιάς. «Ο κόσμος έχει χαλαρώσει. Φοράς μάσκα και σε ρωτούν: είσαι άρρωστος; Εγώ το κάνω για να προφυλάξω τους δικούς μου στο σπίτι».

Η Μύκονος χαρακτηρίστηκε ως «παράδειγμα μετάδοσης του ιού». Με την  κοινωνία του νησιού να είναι ανήσυχη για τα πάρτι που οργανώνονται σε beach bar και βίλες. Τα τελευταία δεν μπορείς και να τα ελέγξεις. «Κανείς δεν είναι διατεθειμένος να ρισκάρει ένα lockdown, επειδή κάποιοι επιχειρηματίες λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο. Εδώ τα καφενεία συμμορφώνονται και έχουν κόσμο τραπέζι παρά τραπέζι», υπογραμμίζει ξενοδόχος του νησιού. «Δεν έχουμε κρατήσεις. Ομως για τις σωστές και μαζεμένες επιχειρήσεις, ξέρουμε ότι φέτος θα είναι μια κακή χρονιά, μετά από δέκα χρόνια ανάπτυξης. Θα το αντέξουμε». Τα πάρτι είναι για άλλες δραστηριότητες, που θα έχουν πρόβλημα, αναφέρει με νόημα.

Ο ίδιος δεν συμμερίζεται το επιχείρημα των μπαρ ότι η λειτουργία τους δεν είναι βιώσιμη και θα πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία, καθώς ο κόσμος συνωστίζεται και στα σοκάκια, ακόμα και αν οι επιχειρήσεις τους μείνουν κλειστές. «Και η δική μου λειτουργία δεν είναι βιώσιμη φέτος, αλλά θα τηρήσω τους κανόνες και τα πρωτόκολλα», υπογραμμίζει.

Κοινή πεποίθηση είναι ότι οι πρώτες εβδομάδες και οι πρώτες πτήσεις θα δείξουν πολλά. Και στους επιχειρηματίες, τους κατοίκους, τους εργαζόμενους, αλλά και σε όσους θα ήθελαν να ταξιδέψουν.

Η επιθυμία όμως φέτος είναι συνυφασμένη με την αίσθηση ασφάλειας. Ο (φέρελπις) ταξιδιώτης θέλει να αισθάνεται ότι έχει τον έλεγχο της κατάστασης. Αυτό θα καθορίσει τις κινήσεις και τις επιλογές του. Γιατί φέτος ο στόχος των διακοπών και της ξεγνοιασιάς, εν μέσω αυτής της πανδημίας, έχει πολλά στάδια μέχρι να επιτευχθεί.

Οσα έχει ίσως και η εξάλειψη της Covid-19. Γιατί μέχρι τότε, ο φόβος και οι περιορισμοί θα υφίστανται. Η υγεία και η ασφάλεια είναι τα ζητούμενα. Εντός και εκτός Ελλάδας. Αρα ζητούμενο είναι και η ανάγκη προσαρμογής σε αυτά τα δεδομένα.

Και πώς ορίζεται η ξεγνοιασιά για αυτόν που θα καταφέρει να ταξιδέψει για διακοπές αυτό το καλοκαίρι;

Η εικόνα λοιπόν της γαλήνιας παραλίας και η αίσθηση της οικειότητας, της ελευθερίας και της επαφής με τη φύση, πρέπει να βρει την εφαρμοσμένη πρακτική της. Το branding στην επικοινωνία πρέπει να συσχετιστεί με το αντικείμενο της δραστηριότητας. Το «ελληνικό καλοκαίρι» ως διάθεση, ως «κατάσταση του μυαλού», είναι καιρός να υιοθετηθεί και από το «σώμα».

Τι «πουλάμε» ως «ελληνικό καλοκαίρι» λοιπόν τη φετινή χρονιά; Αυτό θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο.

Πουλάμε το ξεφάντωμα στα beach bar και τα πάρτι με dj στις βίλες; Εκπέμπουν «οικειότητα», «επαφή με τη φύση», «ελευθερία»; Μέχρι πέρυσι κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ακόμα και αυτό… Φέτος όμως αυτά διακυβεύουν την προσπάθεια που έγινε τους προηγούμενους μήνες από μια ολόκληρη χώρα. Και αυτή η προσπάθεια αναγνωρίστηκε διεθνώς. Αυτή η προσπάθεια ανέδειξε τη χώρα, προσθέτοντας πολλούς βαθμούς στη φήμη της.

Γιατί όταν υπόσχεσαι κάτι που δεν προσφέρεις, τελικά το πλήγμα είναι μεγαλύτερο. Και χρειάζεται πολλή προσπάθεια και χρόνο για να διορθωθεί.

Είναι ευκαιρία να φανούν όλα αυτά που συζητάμε τόσα χρόνια και έχουν να κάνουν με την οργανική εικόνα ενός τόπου. Μιας εμπειρίας που απευθύνεται στις αισθήσεις. Αυτή που θα κάνει τον ξένο επισκέπτη να την ξεχωρίσει στις αναμνήσεις και στις διηγήσεις του.

Αυτή εξάλλου η εικόνα μπορεί στην πράξη να εμφυσήσει και το αίσθημα ασφάλειας. Αυτό που χρειάζεται φέτος ο καθένας μας για να νιώσει για λίγο ξεγνοιασιά.

Αλλά και να χαράξει ένα βιώσιμο μέλλον στην εξέλιξη του τουρισμού.

Ούτως ή άλλως, αυτή η κρίση φέρνει τα πράγματα πιο μπροστά.

Το rebranding είναι εδώ και περιμένει.

Αλλά όχι μόνο στην εικόνα.