620
Τα παιδιά στη Δύση μπορεί και να μην πάρουν εφέτος χριστουγεννιάτικα δώρα: δεν μπορούν να τα ξεφορτώσουν εγκαίρως από τα καράβια | CreativeProtagon

Μα, γίνονται Χριστούγεννα χωρίς κινεζικά παιχνίδια;

Protagon Team Protagon Team 23 Σεπτεμβρίου 2021, 21:07
Τα παιδιά στη Δύση μπορεί και να μην πάρουν εφέτος χριστουγεννιάτικα δώρα: δεν μπορούν να τα ξεφορτώσουν εγκαίρως από τα καράβια
|CreativeProtagon

Μα, γίνονται Χριστούγεννα χωρίς κινεζικά παιχνίδια;

Protagon Team Protagon Team 23 Σεπτεμβρίου 2021, 21:07

Θα μπορούσε να είναι άσκηση σε σουρεαλιστική εμπορική σχολή: «Η οικονομία έχει πρόβλημα όταν στο εργαστήριο της Γουχάν η καθαρίστρια ξεχνά το παράθυρο ανοιχτό, μπλοκάρει την παραγωγή και διαλύει τις αλυσίδες εφοδιασμού. Γιατί, όμως, η παγκοσμιοποίηση δεν μοχλεύεται όταν το παράθυρο σφραγίζεται και η παγκόσμια ζήτηση αναζωπυρώνεται; Εντοπίστε και αναλύστε τον αγιοβασιλιάτικο παράγοντα αγναντεύοντας τη ράδα».

Δεν συνέταξε, βέβαια, την παραπάνω «άσκηση» ο Ντανίλο Τάινο της Corriere della Sera, ο οποίος προβάλλει –όχι άκαιρα, αν κοιτάξουμε το ημερολόγιο με μάτι αγχώδους εμποροπλοιάρχου– ένα ευαίσθητο (για εποχικούς τζίρους, πάγια φορολογικά έσοδα, ετήσιες εισπράξεις ΕΝΦΙΑ, αλλά και αιώνιες παιδικές λαχτάρες) θέμα: τι σόι κατανάλωση θα γίνει χριστουγεννιάτικα αν καθυστερήσουν τα κινεζικά παιχνίδια να πλημμυρίσουν τα ευρωπαϊκά μαγαζιά;

Ο ιταλός συντάκτης ανησυχεί επειδή βλέπει σε πολλά λιμάνια και σε ορισμένες ναυτιλιακές γραμμές να επικρατεί συμφόρηση ικανή να εμποδίσει τη ροή των εμπορικών προμηθειών, ειδικώς των εγκιβωτισμένων σε χαρτόκουτα που απέξω γράφουν Μade in China, αφού η Κίνα είναι ο μεγάλος παραγωγός των αναρίθμητων αγαθών της εποχής μας. Την περίοδο των Χριστουγέννων, λέει, θα υπάρξει κάποια έλλειψη συγκεκριμένων προϊόντων.

Φέρνει παραδείγματα. Αυτές τις ημέρες στη ράδα των λιμένων του Λος Αντζελες και του Λονγκ Μπιτς (πρόκειται για κέντρα υποδοχής του 40% των εμπορευμάτων που εκφορτώνονται στις ΗΠΑ) έχουν αράξει και περιμένουν άδεια ελλιμενισμού και εκφορτώσεως περί τα 70 πλοία. Δεν μπορούν να εισέλθουν στους λιμένες επειδή επικρατεί κυκλοφοριακή συμφόρηση. Είναι πολλά τόσα φορτηγά.

«Συνήθως υπάρχει ένα καράβι στην αναμονή, το πολύ δύο. Στη Βόρεια Αμερική υπάρχουν επίσης σημάδια συμφόρησης και σε άλλα σημεία μεταφόρτωσης εμπορευμάτων». Πώς εξηγείται το μπλοκάρισμα; «Επειτα από την άρση των περιορισμών που επέβαλε η πανδημία, η αμερικανική οικονομία βρίσκεται σε ισχυρή ανάκαμψη, οι εταιρείες έχουν κάνει πάρα πολλές παραγγελίες».

Τα φορτηγά στη ράδα περιμένουν άδεια ελλιμενισμού στο Λος Αντζελες ή στο Λονγκ Μπιτς. Τα κινεζικά προβλήματα εφοδιασμού προκάλεσαν συμφόρηση στα αμερικανικά λιμάνια |REUTERS/Mike Blake

Υπήρξαν σοβαρά προβλήματα στους εμπορικούς δρόμους εδώ και μήνες, λέει ο Τάινο, θέματα που συνδέονται ακριβώς με τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης. Κάποιο χρονικό διάστημα, όχι μικρό, πολλά πληρώματα εγκλωβίστηκαν στα πλοία και δεν μπόρεσαν να ξεμπαρκάρουν εξαιτίας των διαφόρων lockdown. Τα πλοία δεν έπιαναν ντόκο. Ε, αυτό το φαινόμενο είχε ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην παράδοση. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν περιπτώσεις τέτοιου είδους.

Κατόπιν προέκυψε το χάος σε έναν κατά τα λοιπά καλολαδωμένο μηχανισμό, ο οποίος πριν από τον κορονοϊό δούλευε ρολόι. Ετσι προέκυψε και η δυσκολία εντοπισμού εμπορευματοκιβωτίων στον τόπο όπου υποτίθεται ότι είχαν μεταφερθεί: «Οταν ξέσπασε η πανδημία, η παραγωγική δραστηριότητα σταμάτησε και πολλές ανταλλαγές διεκόπησαν. Καθώς ξεκίνησε και πάλι η εμπορική δραστηριότητα, μεγάλος αριθμός κοντέινερ δεν βρέθηκε εκεί όπου έπρεπε να ήταν». 

Αν η ζήτηση από τις ΗΠΑ είναι τεράστια, η ανταπόκριση από την Κίνα δεν είναι η πρέπουσα: πάντα λόγω της πανδημίας, «τον Αύγουστο το μεγάλο κινεζικό λιμάνι Νινγκμπό-Ζουσάν έκλεισε –αλλά τώρα άνοιξε ξανά–, όπως είχε κλείσει νωρίτερα και το λιμάνι Γιανιτιάν». Αυτή η κατάσταση δημιούργησε καινούργια προβλήματα στον εφοδιασμό, ενώ περιόρισε και τις κινεζικές εξαγωγές.

Ποια παιχνίδια;

Στην Ευρώπη η κατάσταση όσον αφορά τα κινεζικά προϊόντα έχει ως εξής: ο όγκος διακινουμένου φορτίου μέσω Ερυθράς έχει πέσει 14% σε σχέση με τα συνήθη επίπεδα, παρά την υψηλή ζήτηση από πλευράς ευρωπαϊκών εισαγωγικών εταιρειών. Ο εμπορικός δείκτης Kiel (του Ινστιτούτου Kiel) δείχνει ότι τα υπάρχοντα σημεία συμφόρησης θα περιορίσουν την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου και θα προκαλέσουν έλλειψη ορισμένων αγαθών τους επόμενους μήνες.

Οι εισαγωγές παιχνιδιών, τα οποία αποτελούν τα στάνταρ εμπορεύματα των φθινοπωρινών και χειμερινών μηνών, θα υποφέρουν, λέει ο Τάινο. Και το ίδιο θα ισχύσει για το εμπόριο ξυλείας, ορυκτών, εξαρτημάτων, και άλλων ειδών. Το πρόβλημα στις εισαγωγές κινεζικών ειδών δεν θα λυθεί πριν από την άνοιξη του 2022. Συνεπώς, ας αναμένουμε ανατιμήσεις και διαρκή έλλειψη συγκεκριμένων αγαθών, συμπεριλαμβανομένου του χριστουγεννιάτικου εμπορίου. (Υπομονή, και η Πασχαλιά δεν θα αργήσει…)

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News