1221
. | CreativeProtagon

Αν ο Κυριάκος γίνει πρωθυπουργός

Κατερίνα I. Ανέστη Κατερίνα I. Ανέστη 16 Ιουλίου 2018, 21:51
.
|CreativeProtagon

Αν ο Κυριάκος γίνει πρωθυπουργός

Κατερίνα I. Ανέστη Κατερίνα I. Ανέστη 16 Ιουλίου 2018, 21:51

Πώς μπορείς να διαπιστώσεις την πραγματική σχέση ενός πολιτικού αρχηγού με τον πολιτισμό; Μπορείς μέσω της ακτινογραφίας του προσωπικού του γούστου να αντιληφθείς ποιες θα είναι προτεραιότητές του στον χώρο του πολιτισμού αν γινόταν πρωθυπουργός; Δεν είναι ξεκάθαρο για τους έλληνες πολιτικούς ηγέτες: ο Αλέξης Τσίπρας μάς έχει συνηθίσει σε περιορισμένες θεατρικές εξόδους κυρίως σε παραστάσεις του Λάκη Λαζόπουλου, για παράδειγμα. Από την άλλη, ο Δημήτρης Κουτσούμπας, γενικός γραμματέας του ΚΚΕ, είναι μόνιμος θεατής όλων των παραστάσεων της Λυρικής, δεν χάνει σημαντικές συναυλίες ελλήνων δημιουργών και συχνά επισκέπτεται παραστάσεις του λεγόμενου στιβαρού ρεπερτορίου.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης; Αν στις επικείμενες εκλογές αναδειχθεί πρωθυπουργός όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις, ποιες προτεραιότητες θα έχει στον χώρο του πολιτισμού; Αν η αισθητική και το προσωπικό γούστο είναι λοιπόν ένας δείκτης, τότε αρκεί να επισκεφθεί κανείς το γραφείο του στη Νέα Δημοκρατία για να διαπιστώσει ότι η τέχνη είναι παρούσα, πληθωρική, αλλά κυρίως σκαναρισμένη μέσα από ένα συναισθηματικό φίλτρο: το μικρό έργο του Κεσσανλή που του έκανε δώρο η σύζυγός του Μαρέβα όταν εξελέγη πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας. Ο μεγάλου μεγέθους μπλε πίνακας του Γιάννη Αδαμάκoυ που όπως συνηθίζει να λέει στους συνεργάτες του «είναι το έργο που θα πάρω στο γραφείο μου στο Μέγαρο Μαξίμου αν εκλεγώ πρωθυπουργός». Μια φωτογραφία τού Γιώργου Κορδάκη. Ένα ερυθρόμορφο αγγείο του 460 π.Χ. από την αρχαιολογική συλλογή του πατέρα του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη («καταγεγραμμένο και δηλωμένο στο υπουργείο Πολιτισμού», όπως σπεύδει να πει όταν το θαυμάζουν οι επισκέπτες του γραφείου του). Δυο βυζαντινές εικόνες που ανήκαν στην οικογένειά του. Μια φωτογραφία του Sarkissian που αποτυπώνει ένα χέρι. Τη φωτογραφία ενός φίλου του από την Τήνο. Δυο φωτογραφίες του McCabe από επίσκεψή του στο Περιστέρι. Και μια τεράστια φωτογραφία που δείχνει ένα ντεπόζιτο με κηροζίνη.

Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός και επέκταση του ΕΑΜ

Η αγάπη του για τις φωτογραφίες είναι εμφανής και η επιρροή που δέχεται από τη σχεδόν ειδήμονα σε θέματα σύγχρονης τέχνης σύζυγό του προφανής. «Ξέρει να εντοπίζει καλλιτέχνες και ονόματα πριν καν ακόμα αυτοί γίνουν διάσημοι» λέει επικαλούμενος την οικογενειακή της σχέση με την Τέχνη αφού ο πατέρας της, γνωστός συλλέκτης, είχε την Grabowski Gallery στη Βρετανία. Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης εσχάτως φαίνεται ίσως όχι να ασχολείται περισσότερο, αλλά σίγουρα να μιλά περισσότερο ανοιχτά για τον πολιτισμό και τις ανάγκες του. Να καθορίζει όσα θέλει να πετύχει σε αυτό τον τομέα αν γίνει πρωθυπουργός.

Με σημαία του την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ), την δημιουργία υπογείων αιθουσών, την ανάδειξη της εισόδου του και την περιβόητη ένωση με το Πολυτεχνείο. Πολλάκις έχει εξαγγελθεί και αναλυθεί από υπουργούς σε διαπιστευμένους δημοσιογράφους για να λησμονηθεί σύντομα. Ενώ ο χαρισματικός πρώην διευθυντής του ΕΑΜ Νίκος Καλτσάς, εμπνεόμενος από την επέκταση του Λούβρου στο υπόγειο επιχείρησε κάτι ανάλογο στο ΕΑΜ αφού διαθέτει έναν τεράστιο χώρο στην αυλή του. Υπέβαλε πρόταση στο υπουργείο, συγκροτήθηκε επιτροπή, καταρτίστηκε το κτιριολογικό πρόγραμμα και εγκρίθηκε μάλιστα από το ΚΑΣ τον Δεκέμβριο του 2007.Το πρόγραμμα εγκρίθηκε με υπουργική απόφαση και η υπόθεση κόλλησε και ξεχάστηκε όταν έφτασε στο στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης για τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

«Δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπλαση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αν δεν αντιμετωπίσουμε το θέμα της Αρχιτεκτονικής Σχολής, αν δεν φροντίσουμε για τη μεταστέγασή της από το Πολυτεχνείο πρώτα» λέει στους συνομιλητές του ο Κυριάκος Μητσοτάκης και σχεδιάζει έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, μεταξύ ελληνικών γραφείων, για τη δημιουργία της νέας Σχολής πριν προχωρήσει σε οποιοδήποτε σχέδιο επέκτασης του Μουσείου, αν γίνει βέβαια η Νέα Δημοκρατία κυβέρνηση. «Το θέμα με το άσυλο θα το λύσουμε με άλλον τρόπο. Το βασικό είναι να μεταφερθεί η Αρχιτεκτονική» λέει όταν αναλύει αυτό το σχέδιο-σημαία για τον Πολιτισμό στον σχεδιασμό της Νέας Δημοκρατίας. Εξάλλου μόλις προ ημερών η Ολγα Κεφαλογιάννη, τομεάρχης Πολιτισμού της Νέας Δημοκρατίας, οργάνωσε σχετική δημόσια συζήτηση (και έγραψε σχετικό άρθρο στο Protagon). Ο Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται έτοιμος με προσωπική του συμμετοχή να φροντίσει όχι μόνο για την εύρεση χρημάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά και να ζητήσει τη βοήθεια ισχυρών χορηγών προς αυτή την κατεύθυνση.

Οσο για τον προϋπολογισμό του φτωχού συγγενή που είναι στην κυβέρνηση το Υπουργείο Πολιτισμού, διστάζει να πει αν θα τον αυξήσει, αλλά λέει με βεβαιότητα ότι, για τα δυο έργα-σημαίες της πιθανής κυβέρνησής του στον χώρο του Πολιτισμού, θα κάνει την υπέρβαση.

Ποιος για υπουργός Πολιτισμού;

Δεν διστάζει να πει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις επιλέγεται υπουργός για το ΥΠΠΟ κάποιος βουλευτής λες και είναι «πάρκινγκ το υπουργείο». Στηρίζει ο ίδιος την επιλογή ενός προσώπου όχι απαραίτητα πολιτικού, αλλά μιας προσωπικότητας από τον χώρο του Πολιτισμού με διοικητικές ικανότητες, ξεκαθαρίζοντας ότι έχει από νωρίς κάνει σαφές στο κόμμα του ότι αν εκλεγεί στην κυβέρνηση δεν θα έχει τέτοιους είδους κομματικές-προσωπικές δεσμεύσεις. Και φαίνεται να επιθυμεί μια σειρά αλλαγών, ανανέωσης προσώπων, σε πολλούς κομβικούς φορείς του πολιτισμού κατεβάζοντας τον μέσο όρο ηλικίας. Όταν βέβαια του λένε πως το παράδειγμα του υπουργού μη πολιτικού έχει εφαρμοσθεί στην περίπτωση της Λυδίας Κονιόρδου ξεκαθαρίζει ότι όχι, δεν έχει κάτι τέτοιο στο μυαλό του…

Αν τον ρωτήσει κανείς, θα πει ότι θεωρεί τους αρχαιολόγους Νίκο Σταμπολίδη και Πέτρο Θέμελη ιδανικές περιπτώσεις ανάδειξης του αρχαιολογικού πλούτου με έναν σύγχρονο και δημιουργικό στρατηγικό τρόπο. Κάποιοι μάλιστα τον έχουν ακούσει να λέει μετά από ξενάγηση στην Ελεύθερνα από τον κ. Σταμπολίδη ότι έναν τέτοιο άνθρωπο χρειαζόμαστε για υπουργό Πολιτισμού…

Λέει πως ναι, υπό τις απαραίτητες συνθήκες πρέπει να συμμετέχουν ιδιώτες στην ανάδειξη του αρχαιολογικού πλούτου και για περιπτώσεις σαν και αυτή του αιτήματος του οίκου Gucci για την παρουσίαση επίδειξης στον Παρθενώνα, έχει ξεκάθαρη άποψη. «Ας εξαντλήσουμε πρώτα τα περιθώρια να γίνει κάτι τέτοιο στον περιβάλλοντα χώρο, στην Αγορά, και μετά ας το κάνει υπό όρους στην Ακρόπολη δίνοντάς μας όμως 10 εκατομμύρια ευρώ τουλάχιστον». Και έχει πει σε συνομιλητές του «αν κλείσουν συνδικαλιστές την Ακρόπολη μέσα στο καλοκαίρι, θα τους πετάξω έξω». Σε κάθε περίπτωση τόσο αυτή η αναφορά όσο και το θέμα της ανανέωσης των προσώπων σίγουρα θα αποτελέσουν θρυαλλίδες στον χώρο του Πολιτισμού.

Είναι όμως προσεκτικός να κρατά το μείγμα της πολιτιστικής πολιτικής ενεργό προς την πλευρά της σύγχρονης δημιουργίας, να μην γέρνει η ρητορική και η στρατηγική μόνο στο κομμάτι του αρχαιολογικού πλούτου. Εξηγεί πώς είναι αδιανόητο το γεγονός ότι δεν λειτουργεί πλήρως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο οποίο έχει ξεναγηθεί, εκφράζει την αισιοδοξία του από την είδηση ότι το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος έδωσε το πράσινο φως για τη δωρεά 3 εκατομμυρίων ευρώ στο ΕΜΣΤ (όπως αποκάλυψε εδώ στο Protagon ο πρόεδρός του Ανδρέας Δρακόπουλος). Και προτείνει να δοθούν αίθουσες για την ανάδειξη συλλογών μεγάλων συλλεκτών οι οποίοι με τη σειρά τους θα στηρίξουν οικονομικά το μουσείο. Βέβαια το ενδιαφέρον είναι ότι ήδη ο ΝΕΟΝ ο Οργανισμός Πολιτισμού του Δημήτρη Δασκαλόπουλου στηρίζει την αγορά νέων έργων τέχνης για τον εμπλουτισμό της συλλογής του Μουσείου και έχει συμφωνήσει για τη δημιουργία ενός εκθεσιακού προγράμματος που θα συμπεριλαμβάνει την υλοποίηση ετήσιου θεσμού που αφορά στην ανάθεση σε διεθνείς καλλιτέχνες να δημιουργήσουν ένα έργο που θα εκτίθεται στη στέγη του ΕΜΣΤ, με επιµελητεία του ΕΜΣΤ.

H ευκαιρία του Netflix

Ο ίδιος αγαπά να παρακολουθεί σειρές στο Νetflix, αυτή την εποχή βλέπει το ισραηλινό Fauda. «Η γλώσσα δεν είναι εμπόδιο αν υπάρχει το σωστό σενάριο και ο κατάλληλος χώρος» λέει συχνά σε συνομιλητές του, τονίζοντας με νόημα ότι ο διευθύνων σύμβουλος του Netflix είναι ο ελληνικής καταγωγής Ted Sarantos. Εχει δει φυσικά το House of Cards, το Νarcos, το Designated Survivor. Δηλώνει βιβλιοφάγος και αποκαλύπτει ότι έχει Kindle όμως «από τη στιγμή που έχω τη δυνατότητα, φροντίζω να αγοράζω ό,τι διαβάζω και σε κανονικά αντίτυπα για τη βιβλιοθήκη μου».