817
Στάση του ΟΑΣΘ σε τριτοκοσμική κατάσταση με σκουριασμένα σίδερα, σκεβρωμένα αλουμίνια και κολλημένες αφίσες στην πλατεία Αριστοτέλους | Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Ο ΟΑΣΘ και οι άλλες ανοικτές πληγές της Θεσσαλονίκης

Κωνσταντίνος Ζέρβας Κωνσταντίνος Ζέρβας 8 Οκτωβρίου 2018, 12:00
Στάση του ΟΑΣΘ σε τριτοκοσμική κατάσταση με σκουριασμένα σίδερα, σκεβρωμένα αλουμίνια και κολλημένες αφίσες στην πλατεία Αριστοτέλους
|Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Ο ΟΑΣΘ και οι άλλες ανοικτές πληγές της Θεσσαλονίκης

Κωνσταντίνος Ζέρβας Κωνσταντίνος Ζέρβας 8 Οκτωβρίου 2018, 12:00

Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας ταλαιπωρεί καθημερινά τους πολίτες και τους επισκέπτες της στις μετακινήσεις τους. Ενα από τα 2-3 σημαντικότερα προβλήματα της Θεσσαλονίκης, που ταλαιπωρεί τον πληθυσμό του πολεοδομικού συγκροτήματος, δεν φαίνεται να απασχολεί πλέον σχεδόν κανέναν υπεύθυνο. Ο ΟΑΣΘ είναι μία ανοιχτή πληγή που έχει κακοφορμίσει αλλά γιατρειά δεν βλέπουμε.

Ακόμα και οι τηλεοπτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας δεν μπαίνουν στον κόπο να παρουσιάσουν το ζήτημα, εφόσον αδιαφορούν οι άμεσα εμπλεκόμενοι, αρμόδιοι και υπεύθυνοι για τη σημερινή τραγική κατάσταση στις μετακινήσεις και στο κυκλοφοριακό της πόλης: θεωρείται πλέον κάτι δεδομένο.

Ποια είναι η 11άδα της ήττας;

1. Το Δημόσιο έχει επιδοτήσει με ποσό άνω των 2 δισ. ευρώ τα ελλείμματα του Οργανισμού την περίοδο 1990-2016. Σχεδόν ο προϋπολογισμός δύο έργων κατασκευής Μετρό!

2. Το 2016, λόγω απεργιών, η πόλη έμεινε χωρίς αστική συγκοινωνία για 31 ημέρες. Το 2017 για 11 ημέρες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται καθώς είναι το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ). Ηδη ξεκίνησαν και εφέτος οι πρώτες απεργίες στον κρατικό πλέον Οργανισμό.

3. Τα λεωφορεία πρέπει να αποσύρονται μετά την παρέλευση 20ετίας. Αντί της ανανέωσης του στόλου, η κυβέρνηση αύξησε την ηλικία απόσυρσης στα 23 χρόνια! Δεν υπάρχει καμία σύμβαση με εξωτερικό ανάδοχο για την επισκευή των λεωφορείων. Κάθε μέρα δεκάδες λεωφορεία βγαίνουν off. Η επισκευή τους γίνεται in house, με ελλείψεις ανταλλακτικών και με προσωπικό που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις τεχνικές δυσκολίες.

4. Με την κρατικοποίηση, ο επικεφαλής του Οργανισμού δεσμεύθηκε ότι θα αυξηθούν τα λεωφορεία. Σήμερα κυκλοφορούν στη Θεσσαλονίκη 350 λεωφορεία, ενώ το 2016 κυκλοφορούσαν 622. Πολλά από αυτά που κυκλοφορούν σήμερα είναι… παλαίμαχοι που επανήλθαν λόγω διακοπής της συνταξιοδότησής τους!

5. Οι επιβάτες συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται λόγω χαλασμένων κλιματιστικών, αυξημένου χρόνου αναμονής και ασφυκτικά γεμάτων λεωφορείων, όταν αυτά έρχονται. Η εγκληματικότητα σε αυτά (πορτοφολάδες) είναι σύνηθες φαινόμενο!

6. Η τηλεματική, το σύστημα ενημέρωσης των επιβατών σε κάθε στάση για τον ακριβή χρόνο έλευσης των οχημάτων, έχει καταρρεύσει λόγω αστοχίας στους διαγωνισμούς, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των πολιτών λόγω μεγάλων και αδιευκρίνιστων χρόνων αναμονής.

7. Στάσεις ΟΑΣΘ σε τριτοκοσμική κατάσταση, με σπασμένα πλέξιγκλας, σκουριασμένα σίδερα, σκεβρωμένα αλουμίνια, με κολλημένες αφίσες, αγγελίες, γκράφιτι και κάθε λογής ανακοινώσεις. Αρμόδιος για τη διαχείριση και συντήρησή τους είναι αποκλειστικά ο Δήμος Θεσσαλονίκης, που ούτε συντηρεί ούτε ανακαινίζει εδώ και 10 χρόνια. Αναρωτιέμαι πόσα χρόνια πρέπει να περάσουν για να ασχοληθεί με αυτά!

8. Οι λεωφορειολωρίδες, που είναι στην ευθύνη του δήμου και της Τροχαίας, γεμίζουν από ΙΧ και ταξί, με αποτέλεσμα την αύξηση του χρόνου αναμονής και τις χαμηλές μέσες ταχύτητες.

9. Η αποδιάρθρωση του Οργανισμού οδήγησε την κυβέρνηση, με τροπολογία, να εκχωρήσει μέρος του συγκοινωνιακού έργου στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, επιλέγοντας αποσπασματικές λύσεις παρελθόντων ετών.

10. Γραμμές καταργούνται αντί να γίνονται έξυπνες συντμήσεις δρομολογίων στο κέντρο της πόλης, καθώς όλες σχεδόν οι γραμμές περνούν από τους κεντρικούς οδικούς άξονες επιβαρύνοντας το κέντρο της πόλης και κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά. Από το κέντρο περνούν δεκάδες λεωφορεία, και στις συνοικίες αποτελούν μαγικές εικόνες!

11. Οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ, που σε ποσοστό πάνω από 90% είναι μικρομέτοχοι, έχουν καταδικασθεί σε «ξαφνικό θάνατο» έχοντας απολέσει την οποιαδήποτε προοπτική λήψης όχι μερίσματος, άλλα έστω κάποιας αποζημίωσης για το περιουσιακό στοιχείο που κάποτε απέκτησαν νομίμως. Αναγκάζονται επίσης να καταβάλλουν σταθερά ΕΦΚΑ λόγω της κατοχής των μετοχών που έχουν γίνει πια απλά χαρτιά.

Σήμερα κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη, έστω στο μέγεθος που του αναλογεί. Ολα τα βάρη μετακυλίονται στον πολίτη που υπομένει τα αποτελέσματα της διαχρονικής ανικανότητας. Η κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο, δεν επιλέγει τεχνοκρατικές λύσεις και στελέχη να διαχειριστούν το πρόβλημα. Η δημοτική αρχή νίπτει τας χείρας της. (Να υπενθυμίσω ότι στο ΔΣ του Οργανισμού συμμετέχει εκπρόσωπός της, προφανώς ως απλός παρατηρητής.) Ο ΟΑΣΘ μένει εγκλωβισμένος σε παλιές αποτυχημένες λογικές διαχείρισης, υπενθυμίζοντας, απλά και κάθε λίγο, τις λεόντειες συμβάσεις του παρελθόντος. Δεν έχει παρουσιασθεί μέχρι στιγμής κανένας οδικός χάρτης για την προοπτική των συγκοινωνιών της πόλης έως το 2019, όταν θεωρητικά οι αστικές συγκοινωνίες θα πρέπει να μπουν σε ένα νέο καθεστώς ιδιοκτησίας και λειτουργίας.

Σήμερα κυκλοφορούν στη Θεσσαλονίκη 350 λεωφορεία, ενώ το 2016 κυκλοφορούσαν 622 (ΣΙΑΜΙΔΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ/IntimeNews)

Κανείς δεν περιμένει τίποτα. Ισως το Μετρό που θα έρθει και αυτό κουτσουρεμένο το 2020, κάνοντας το δρομολόγιο Καλαμαριά- Σιντριβάνι. Αλλη μία πονεμένη ιστορία!

Με αυτήν την κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών, θα είχε νόημα να μιλήσει κανείς για Μητροπολιτική Διοίκηση, για αστικό σχεδιασμό, για ολοκλήρωση των μεγάλων υποδομών (λιμάνι και αεροδρόμιο), για μια νέα ευφυή πόλη, για επανατοποθέτηση της Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο χάρτη των πόλεων με φιλοδοξίες ανταγωνισμού και προσέλκυσης επενδύσεων, επιχειρήσεων, διανοητικού κεφαλαίου, πολιτισμικών δρώμενων; Oλα αυτά φαντάζουν ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Οταν κανείς δεν μπορεί να διασχίσει αξιοπρεπώς λίγα χιλιόμετρα και να μεταφερθεί από το αεροδρόμιο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ή από τους Αμπελόκηπους στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου, σημαίνει ότι κανείς δεν ασχολείται σοβαρά με τις συγκοινωνίες, με την ποιότητα ζωής της πόλης.


* Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είναι ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος και υποψήφιος δήμαρχος Δήμου Θεσσαλονίκης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...