666
O 77χρονος ιδιοκτήτης και, κατά ομολογία του χειριστής του σκάφους, οδηγείται στον εισαγγελέα | intimenews

Πώς χειρίζεται σκάφος ένας 77χρονος;

Ανδρέας Στασινός Ανδρέας Στασινός 17 Αυγούστου 2016, 13:53
O 77χρονος ιδιοκτήτης και, κατά ομολογία του χειριστής του σκάφους, οδηγείται στον εισαγγελέα
|intimenews

Πώς χειρίζεται σκάφος ένας 77χρονος;

Ανδρέας Στασινός Ανδρέας Στασινός 17 Αυγούστου 2016, 13:53

Η άδεια χειριστού ταχύπλοου σκάφους χορηγείται, τις περισσότερες φορές, με διαδικασίες που θυμίζουν εκείνες για τα διπλώματα οδήγησης αυτοκινήτου. Ο υποψήφιος καπετάνιος δέχεται μία σειρά από μαθήματα θεωρητικής κατάρτισης από τα οποία, φυσικά, δεν συγκρατεί απολύτως τίποτα. Μπορείς να μάθεις τη θάλασσα μέσα σε πέντε δίωρα; Επίσης παίρνει και ένα βιβλίο που διαβάζει. Είναι το αντίστοιχο του βιβλίου με τα σήματα που διαβάζουμε στις εξετάσεις οδήγησης. Ποιον άνεμο λέμε Γαρμπή; Τι μας δείχνει ο κόκκινος φανός; Τέτοια πράγματα που τα μαθαίνεις και πας και τα γράφεις μηχανικά.

Οι εξετάσεις διεξάγονται στα κατά τόπους Λιμεναρχεία. Αφού οι υποψήφιοι τελειώσουν με τις γραπτές, πηγαίνουν και εξετάζονται μέσα στη θάλασσα. Τις περισσότερες φορές το «ταχύπλοο» είναι μία βάρκα μικρής ιπποδύναμης και οι εξετάσεις, σε μεγάλο βαθμό, θυμίζουν τη διαδικασία που υιοθετείται και στα αυτοκίνητα. Μία ομαλή πλεύση και ο εξεταστής κάνει ερωτήσεις θεωρητικής φύσης που υπάρχουν στα βιβλία. Κάποια στιγμή πετάει ένα σωσίβιο στο νερό. Είναι ο ναυαγός που πρέπει να διασώσει ο καπετάνιος μας. Αν το κάνει και αυτό σωστά, πάει για πλαγιοδέτηση. Μπαίνει ο επόμενος. Είναι αυστηρές οι εξετάσεις; Εξαρτάται που θα πέσεις, κάθε Λιμεναρχείο έχει τα δικά του. Ομως, κακά τα ψέματα, ο νέος χειριστής είναι όπως ο νέος οδηγός του αυτοκινήτου. Δεν ξέρει την τύφλα του. Μέσα στη θάλασσα μαθαίνει. Και κάποια στιγμή, όταν τα χρόνια περάσουν και μπει στην τρίτη ηλικία πρέπει να πάει για ανανέωση της άδειας. Εδώ ισχύουν τα ίδια με το αυτοκίνητο. Βεβαιώσεις γιατρών, παράβολα κ.λ.π. Μην το ψάχνετε, η θάλασσα είναι πολύ πιο απαιτητική από τον δρόμο και, όντως, τα ελεγκτικά όργανα του κράτους δεν μπορούν να έχουν αντικειμενική άποψη για την επάρκεια ενός χειριστή. Αν μη τι άλλο, σε μεγάλο βαθμό, σε αυτά τα πράγματα παίζει ρόλο η υπευθυνότητα και η ευσυνειδησία του ανθρώπου με το τιμόνι στο χέρι. Ομως, μισό λεπτό. Μήπως στην περίπτωση των υπερηλίκων οι ελεγκτικές αρχές οφείλουν να είναι πιο αυστηρές; Τι γίνεται, δηλαδή, με έναν άνθρωπο που είναι 75 ετών, έχει περάσει από οφθαλμίατρο και παθολόγο, αλλά έχει άνοια; Μήπως πρέπει να μπει ένα όριο; Ή ένα πιο αυστηρό καθεστώς ανανέωσης της άδειας;

Tα απομεινάρια του δυστυχήματος...
Tα απομεινάρια του δυστυχήματος…

Για να έχετε μία εικόνα όσων συμβαίνουν στη χώρα, σημειώστε ότι το καλοκαίρι του 2015 οι θάνατοι στη θάλασσα ήταν 146, ενώ είχαν λάβει χώρα είκοσι θαλάσσια δυστυχήματα. Συνολικά, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, το 2015 ο αριθμός των ατόμων που υπέστησαν ατύχημα σε πλοία και σε περιοχές ευθύνης των λιμενικών αρχών ανήλθαν σε 320, 7,7% περισσότερα από το 2014. Στο 93,4% των περιπτώσεων, τα ατυχήματα συνέβησαν σε παράκτιες περιοχές. Φέτος, από την Πρωτομαγιά ως τις 21 Ιουλίου είχαν καταγραφεί 136 θάνατοι στη θάλασσα και τέσσερα θαλάσσια ατυχήματα. Ο αριθμός είναι υψηλός, αλλά αν μιλήσεις με λιμενικούς μπορεί να ακούσεις και ένα «πάλι καλά», συνυπολογίζοντας το μήκος των ακτών και τον αριθμό των ανθρώπων που είναι στη θάλασσα.

Ομως τι έγινε στην Αίγινα;

Ενα ταχύπλοο μήκους οκτώ μέτρων εμβόλισε μια τουριστική ξύλινη βάρκα με παραθεριστές, σκοτώνοντας τρεις επιβάτες και τον καπετάνιο. Ως κυβερνήτης του ταχύπλοου φέρεται, κατά ομολογία του, ο 77χρονος ιδιοκτήτης του. Στο σκάφος επέβαιναν δύο γυναίκες και ένας ακόμα άνδρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, επρόκειτο για ένα φιλικό του ζευγάρι και τη νοσοκόμα που φροντίζει τον 77χρονο, ο οποίος, πράγματι, αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και πρόσφατα είχε νοσηλευτεί σε νοσοκομείο. Η δε άδεια χειριστή είχε ανανεωθεί το 2014 και ίσχυε μέχρι και το 2017.

Συζητώντας με ανθρώπους στην Αίγινα εντοπίζεις μία κοινή απορία: πώς είναι δυνατόν ένας έμπειρος χειριστής, που ξέρει το νησί, να κινείται με τόσο μεγάλη ταχύτητα μέσα σε ένα στενό πέρασμα; Το ενδεχόμενο της μηχανικής βλάβης, δηλαδή να «κόλλησε» το γκάζι, φυσικά αποκλείεται. Τα ταχύπλοα έχουν «ασφάλεια» που κόβει αμέσως την παροχή βενζίνης στον κινητήρα. Ο ίδιος ο 77χρονος, που είναι πρώτος ξάδερφος πολύ γνωστού δικηγόρου, δηλώνει ότι απλώς δεν είδε τη βάρκα, αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη. Υπάρχει περίπτωση να κρατούσε άλλος το τιμόνι; Θα το δείξει η έρευνα. Οταν είσαι 77 ετών δεν σε απειλούν πια οι συνέπειες του νόμου, αλλά μόνο οι τύψεις σου.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News