853
|

5 ερωτήσεις για τη Λένα Παπαληγούρα

Ιωάννα Μπλάτσου Ιωάννα Μπλάτσου 10 Οκτωβρίου 2014, 00:01

5 ερωτήσεις για τη Λένα Παπαληγούρα

Ιωάννα Μπλάτσου Ιωάννα Μπλάτσου 10 Οκτωβρίου 2014, 00:01

Η κάτοχος του θεατρικού βραβείου «Μελίνα Μερκούρη» φέτος πρωταγωνιστεί σε τρεις παραστάσεις («Blasted-Ερείπια» στο Πορεία, «Ματωμένος Γάμος» στο Βασιλάκου, «Οι δούλες» στο Εθνικό Θέατρο) και μιλά για τα όρια της πρόκλησης και της καλλιτεχνίας, καθώς και τη δυνατότητα να διατηρεί τον επαγγελματισμό της σε έναν κλάδο που παρουσιάζει υψηλά ποσοστά ανεργίας, αλλά και κάποιους αφερέγγυους παραγωγούς.

Στη δεκαετία του ’80, η Benetton σοκάριζε το κοινό με διαφημιστικές καμπάνιες στα όρια της δεοντολογίας, συχνά και πέρα από αυτά. Οι πωλήσεις της χτύπησαν κορυφή. Πέρσι, για την προώθηση της παράστασης «Blasted-Ερείπια», φωτογραφήθηκες ως Μαντόνα με αναγεννησιακά χαρακτηριστικά να θηλάζεις ένα πιθηκάκι. Μια θεατρική παράσταση είναι άλλο ένα καταναλωτικό προϊόν που έχει ανάγκη μια πιο επιθετική πολιτική προώθησης;

Η αφίσα της παράστασης «Blasted» ήταν μια φωτογραφία που είχε την πηγή της έμπνευσής της στην ίδια την παράσταση. Η ιδέα ήταν του σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου ο οποίος διαβάζοντας και δουλεύοντας γύρω από το έργο ονειρεύτηκε αυτή την εικόνα. Συνεπώς, το concept της φωτογραφίας ήταν απόλυτα πιστό στο πνεύμα του έργου και της παράστασης. Η βία των έργων της Σάρα Κέιν δεν είναι «εντυπωσιοθηρική». Η συγγραφέας τη χρησιμοποιεί για να μας ξυπνήσει και για να μιλήσει, κατά τη γνώμη μου, για την ανάγκη μας για αγάπη. Και για πολλά άλλα, αλλά κυρίως γι’ αυτό.

Από την άλλη μεριά, οι διαφημίσεις της Μπένετον χρησιμοποίησαν μια εικόνα άσχετη με το προϊόν που επιθυμούσαν να προωθήσουν με μόνο στόχο, μέσω του σοκ και του εντυπωσιασμού, να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.

Το να προσπαθήσεις να επικοινωνήσεις μια παράσταση διαλέγοντας μια φωτογραφία συνεπή στο πνεύμα του έργου δεν νομίζω ότι έχει καμία σχέση με το να είσαι διαφημιστής και να θες να πουλήσεις ένα προϊόν με μια εικόνα που δεν έχει καμία σχέση με το προϊόν που πουλάς.

Νομίζω, λοιπόν, ότι το μόνο κοινό των δυο παραδειγμάτων είναι ότι και στα δυο υπήρξαν καλλιτεχνικά ενδιαφέρουσες φωτογραφίες. Ο στόχος, ο τρόπος και η πρόθεση, όμως, ήταν εντελώς διαφορετικά.

Παρά τα πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας στον κλάδο των ηθοποιών -κάποιοι μιλούν για 85%- εσύ φέτος δουλεύεις σε τρεις παραστάσεις. Πώς βρίσκει ένας ηθοποιός δουλειά -και στη δική σου περίπτωση, πολλή δουλειά- σε καιρούς ισοπεδωτικής κρίσης;

Είμαι πολύ τυχερή. Είμαι πολύ αφοσιωμένη σε αυτή τη δουλειά, την αγαπάω πολύ και δουλεύω όσο πιο πολύ μπορώ. Φέτος, έτυχε και είχα όντως πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις. Και, φυσικά, σε τέτοιους καιρούς, νιώθω ευγνωμοσύνη γι’ αυτό. Από την άλλη, δεν ξέρω τι θα γίνει του χρόνου. Μπορεί και εγώ να μην έχω δουλειά. Κανένας δεν ξέρει.

Συχνά-πυκνά, βλέπουμε καλλιτέχνες να εμφανίζονται στα πρωινάδικα και στα μεσημεριανάδικα για να διαφημίσουν την παράσταση στην οποία παίζουν. Συμφωνείς με αυτήν την πρακτική; Σε ποια εκπομπή δεν θα πήγαινες, σε καμία περίπτωση;

Σε αυτή την εποχή, που είναι όλα τόσο δύσκολα και που οι παραστάσεις είναι τόσο πολλές, καταλαβαίνω την ανάγκη των ανθρώπων να βρουν τρόπο να επικοινωνήσουν τη δουλειά τους. Αυτό που με ενοχλεί είναι όταν σε αυτές τις εκπομπές καταλήγουν οι άνθρωποι να μιλούν για όλα τα άλλα εκτός από τη δουλειά τους.

Δεν με πειράζει, αν χρειαστεί να μιλήσω για τη δουλειά, αλλά δεν μου αρέσει, ας πούμε, να με ρωτούν για την προσωπική μου ζωή, γιατί πιστεύω ότι δεν αφορά κανέναν. Δεν θα πήγαινα σε εκπομπές που αισθάνομαι ότι δεν σέβονται τους καλεσμένους τους και κυρίως σε κάποιες, που με τα πρότυπα και την αισθητική που προωθούν και προβάλλουν, αποπροσανατολίζουν και δεν σέβονται τους τηλεθεατές.

Αν κάποιος θεατρώνης δεν τηρούσε τα υπεσχημένα σε επίπεδο πληρωμών, θα μιλούσες δημόσια γι’ αυτό; Σου έχει συμβεί να χάσεις χρήματα, να μην πληρωθείς από κάποια δουλειά; Μετά την καλοκαιρινή περιπέτεια με τις «Θεσμοφοριάζουσες», δεν φοβάσαι να συνεργαστείς με τον Θεοφάνη Κιρκινέζο;

Ευτυχώς, δεν μου έχει συμβεί κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής. Μου έχει συμβεί να πάρω πολύ λίγα χρήματα για μια δουλειά ή να κάνω για φίλους μια δουλειά χωρίς χρήματα, αλλά όχι να μην πληρωθώ καθόλου, ενώ είχα συμφωνήσει να συμμετέχω με αμοιβή. Όμως, αν μου συνέβαινε κάτι τέτοιο, φυσικά και θα αντιδρούσα. Νομίζω ότι οφείλουμε να αντιδρούμε, γιατί είναι ο μόνος τρόπος να κάνουμε ξεκάθαρο ότι δεν είμαστε χομπίστες ή ερασιτέχνες. Έχουμε τη χαρά να κάνουμε μια δουλειά που την αγαπάμε πολύ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να αμειβόμαστε γι’ αυτήν. Το επάγγελμα του ηθοποιού είναι πολύ δύσκολο και με μεγάλη ανασφάλεια και πρέπει να το προστατεύουμε.

Τώρα, όσον αφορά στον Θεοφάνη Κιρκινέζο, κάθε συνεργασία είναι διαφορετική. Κάθε φορά, φροντίζω να υπογράφω συμβόλαια που με διασφαλίζουν, γιατί έτσι πιστεύω ότι αποδεικνύω πως σέβομαι τη δουλειά μου και τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι.

Αν το «Blasted» ήταν soundtrack, ποια τραγούδια θα περιείχε;

Σίγουρα, όλα τα κομμάτια που έγραψε η Κατερίνα Πολέμη για την παράσταση. Επίσης, πολύ Joy Division και κυρίως το «Love Will Tear Us Apart», που τo αγαπούσε η Κέιν, του Leonard Cohen το «Anthem» και το ομώνυμο κομμάτι από την ταινία «Requiem For A Dream». Όχι πολύ χαρούμενα κομμάτια, φοβάμαι.

* «Blasted-Ερείπια»: ΠΟΡΕΙΑ (Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, Πλ. Βικτωρίας, τηλ. 210.8210991, 210.8210082, www.poreiatheatre.com): Παραστάσεις: Έως 9 Νοεμβρίου. Τιμές εισιτηρίων: €10 – €15. «Ματωμένος γάμος»: ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ (Πλαταιών & Προφ. Δανιήλ 3, Κεραμεικός, τηλ. 210.3470707). Έναρξη παραστάσεων: 13 Νοεμβρίου. «Οι δούλες»: ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ – ΜΙΚΡΟ ΡΕΞ – ΣΚΗΝΗ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ» (Πανεπιστημίου 48, τηλ.: 210.3301881, 210.3305074, 210.5288173, www.n-t.gr). Έναρξη παραστάσεων: Μάρτιο 2015.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News