837
Ράντζα στο παθολογικό τμήμα του Νοσοκομείου «Αττικόν» το 2017 |

Πάσχει από συνθήκες… υγιεινής η δημόσια Υγεία

Ράντζα στο παθολογικό τμήμα του Νοσοκομείου «Αττικόν» το 2017
|

Πάσχει από συνθήκες… υγιεινής η δημόσια Υγεία

Τη στιγμή που οι έλληνες ασθενείς βιώνουν με τον πιο βίαιο τρόπο την τραγική κατάσταση για τη διάγνωση και θεραπεία τους στα δημόσια νοσοκομεία, η ηγεσία του υπουργείου Υγείας προσπαθεί να αποδείξει ότι όλα λειτουργούν σαν καλοκουρδισμένο ρολόι. Το «μπουκέτο» των επικοινωνιακών τρικ που χρησιμοποιούν περιλαμβάνει κυρίως διαψεύσεις ρεπορτάζ, επιθέσεις σε δημοσιογράφους, «στημένες» φωτογραφίες από νοσοκομεία και post στα social media. Βέβαια το μόνο που καταφέρνει το υπουργείο Υγείας είναι να υποτιμά τη νοημοσύνη των πολιτών και να κάνει έξαλλους τους ασθενείς αμφισβητώντας την εμπειρία και την ταλαιπωρία τους. Οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ προτιμούν να αμύνονται στην ανικανότητά τους παρά να διαχειριστούν, έστω σε δύσκολες εποχές, ακόμη και απλές υποθέσεις.

Σε ένα σύστημα Υγείας που λόγω περικοπών είχε αρχίσει να παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα από τον Νοέμβριο του 2014, δηλαδή την εποχή που εξέπνεε η διακυβέρνηση της ΝΔ και όλοι νόμιζαν ότι χειρότερα δεν γίνεται, με τους υπουργούς Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ (Κουρουμπλή – Ξανθό), ακολούθησαν σκηνές πολύ πιο σκληρού ροκ.

7
«Δικός σας είναι ο παππούς; Είναι τουλάχιστον τέσσερις ώρες εγκαταλειμμένος εδώ», μου λέει νοσηλεύτρια στο Αττικόν. Η κλίνη με τον «ξεχασμένο» ηλικιωμένο βρίσκεται έξω από το χώρο απασχόλησης παιδιών του νοσοκομείου

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που έγινε από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ τα τελευταία τρία χρόνια, οι έλληνες ασθενείς που είχαν νοσηλευτεί σε δημόσια νοσοκομεία την περίοδο Νοέμβριο – Δεκέμβριο 2014 βαθμολογούσαν την εμπειρία τους με 7 με άριστα το 10. Περίπου ένα χρόνο αργότερα και αφότου στο υπουργείο είχαν τοποθετηθεί υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, ο βαθμός ικανοποίησης των ασθενών έπεσε στο 5,5. Οι ασθενείς που βρέθηκαν σε κλίνες νοσοκομείων ακόμη ένα χρόνο αργότερα, δηλαδή τον Μάρτιο του 2017, βαθμολογούν με 4 τη νοσηλεία τους.

Γενικά η εξυπηρέτηση των ασθενών και η ποιότητα υπηρεσιών υγείας έχει φθίνει πάρα πολύ τα τρία τελευταία χρόνια, αφού όπως καταγράφηκε το 2014 το 45% των νοσηλευομένων δήλωνε ότι είναι σχετικά ικανοποιημένο καθώς είχε αρκετή εξυπηρέτηση κατά τη διάρκεια της νοσηλείας του, ενώ το 2017 το ποσοστό αυτό έχει πέσει στο 4,9%.

8
Το λεωφορείο που μεταφέρει τους εσωτερικούς ασθενείς στο νοσοκομείο «Σωτηρία» λειτουργεί με χορηγία της Τράπεζας Πειραιώς. «Και πάλι δεν επαρκεί για τη μεταφορά νοσηλευομένων», εξηγούν οι εργαζόμενοι

Σε αυτό έχουν συμβάλει αρκετοί παράγοντες όπως η μείωση του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, η μεγάλη έλλειψη σε βασικά αναλώσιμα που καλούνται οι ασθενείς να πληρώσουν από την τσέπη τους και να προσκομίσουν για τις επεμβάσεις τους και γενικά ό,τι αφορά τη νοσηλεία, από τη διακομιδή του ασθενή με ασθενοφόρο μέχρι τις ξενοδοχειακές υποδομές του νοσοκομείου.

Χαρακτηριστική είναι η εικόνα επικρατεί με την καθαριότητα στα δωμάτια και τις τουαλέτες των νοσοκομείων. Το 2014 το 50% των ασθενών δήλωνε ότι το δωμάτιο ήταν «πεντακάθαρο» και το 50% «τυπικό νοσοκομείου». Τον Μάρτιο του 2017 το 76,1% δήλωνε ότι είναι «τυπικό νοσοκομείου» και το 4,9%  ότι ήταν «βρόμικο».

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Αυτό που διαπίστωσα στο πλαίσιο της επιτόπιας έρευνας ήταν η απελπιστική κατάσταση στις τουαλέτες του «Γενικού Κρατικού Αθηνών» τον Μάρτιο του 2017, όπου η δυσωδία δεν σου επέτρεπε την είσοδο, ενώ δεν υπήρχε πουθενά χαρτί για αρκετές ημέρες. Κάτι που δεν συνέβαινε τα δύο προηγούμενα χρόνια. Στο «Αττικόν» οι κοινόχρηστες τουαλέτες του ισογείου, αν και ήταν καθαρές, ό,τι χαλούσε δεν επισκευαζόταν. Το 2014 εντόπισα δύο χαλασμένους ουρητήρες στις τουαλέτες του ισογείου, οι οποίοι είχαν καλυφθεί με νάιλον. Το 2017 η εικόνα ήταν ακριβώς η ίδια, δεν είχε γίνει καμία επισκευή. Επιπλέον, τα διαχωριστικά σαπίζουν και δεν συντηρούνται, με αποτέλεσμα χρόνο με τον χρόνο να έχουν καταστραφεί και να μπορείς ακόμη και να δεις τον διπλανό σου που κάνει την ανάγκη του. Στον «Ευαγγελισμό» οι τουαλέτες είχαν τυπική εικόνα νοσοκομείου, δηλαδή περιποιημένες μεν, αλλά η δυσάρεστη οσμή ήταν έντονη. Σε αρκετές από τις κοινόχρηστες τουαλέτες το 2017 δεν υπήρχε υγρό απορρυπαντικό ή σαπούνι για τα χέρια. Το «Σωτηρία» είχε τις πιο καθαρές τουαλέτες και δεν έλειπαν από όσα σημεία είδα το χαρτί και το κρεμοσάπουνο.

loosHOAPITAL
Σφραγισμένοι ουρητήρες τοίχου στο Νοσοκομείο «Αττικόν» το 2014 (αριστερά). Τρία χρόνια αργότερα, τον Μάρτιο του 2017, οι ουρητήρες δεν είχαν επισκευαστεί

Το «Αττικόν» ήταν το μόνο από τα τέσσερα νοσοκομεία της έρευνας που είχε ράντσα. Όχι ένα και δύο, αλλά 14 ράντσα μόνο στο παθολογικό τμήμα (ημέρα εφημερίας). Εντυπωσιακό ήταν ότι σε αρκετές κλινικές του «Ευαγγελισμού» υπήρχαν, κατά τη διάρκεια της έρευνας, πολλά άδεια κρεβάτια. Μία αντίθεση που σημαίνει ότι η διαχείριση ασθενών παραμένει άγνωστη λέξη σε νοσοκομεία που τα χωρίζουν μόλις μερικά χιλιόμετρα, ασχέτως αν ανήκουν σε διαφορετική περιφέρεια.

Ταυτότητα έρευνας

Η δημοσκόπηση αφορά την ικανοποίηση των ασθενών από τη νοσηλεία τους κατά τους μήνες Νοέμβριο – Δεκέμβριο 2014, Ιανουάριο – Φεβρουάριο 2016 και Μάρτιο 2017. Το ερωτηματολόγιο συντάχθηκε βάσει οδηγιών της Στατιστικής Αρχής των ΗΠΑ (Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems) και έγινε με τη μέθοδο one to one interview σε γραφεία κινήσεως ασθενών τεσσάρων νοσοκομείων («Ευαγγελισμός», «Σωτηρία», «Αττικόν», «Γενικό Κρατικό Αθηνών (Γεννηματάς)» τους μήνες Νοέμβριο – Δεκέμβριο 2014, Ιανουάριο – Φεβρουάριο 2016, Μάρτιο 2017. Αριθμός δείγματος 21 ασθενείς. Επιπλέον, έγινε αυτοψία στους κοινόχρηστους χώρους των νοσοκομείων.