633
|

Κυψέλες υδρογόνου ως καύσιμο

Αίαντας Αρτεμάκης Αίαντας Αρτεμάκης 5 Νοεμβρίου 2015, 19:24

Κυψέλες υδρογόνου ως καύσιμο

Αίαντας Αρτεμάκης Αίαντας Αρτεμάκης 5 Νοεμβρίου 2015, 19:24

Η Honda παρουσίασε την εμπορική έκδοση του μοντέλου της «Clarity Fuel Cell sedan». Ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με κυψέλες υδρογόνου ως καύσιμο. Η εταιρεία παλεύει εδώ και δεκαετίες με την ιδέα να καταφέρει οι κυψέλες καυσίμων να παράγουν αρκετή ιπποδύναμη αλλά και αυτονομία. Το Clarity φτάνει τους 175 ίππους και η αυτονομία του αγγίζει τα 480 χιλιόμετρα. Η εμφάνισή του έχει έναν φουτουριστικό χαρακτήρα και φαίνεται να κρατάει κάτι από τον βασικό σχεδιασμό των μοντέλων της Tesla, εταιρείας που κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και ανακοίνωσε ότι θα προσφέρει το Clarity μέσω χρηματοδοτούμενου προγράμματος μίσθωσης, σε Ιάπωνες.

Βέβαια, μπορεί το συγκεκριμένο μοντέλο να έχει μεγάλη αυτονομία, ωστόσο το δίκτυο ανεφοδιασμού στην Ιαπωνία δεν είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένο. Υπάρχουν μόλις 81 σταθμοί ανεφοδιασμού σε όλη τη χώρα. Και κάποια κλείνουν νωρίς το απόγευμα, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες τέτοιων οχημάτων να πρέπει να προγραμματίζουν τις ώρες ανεφοδιασμού τού οχήματός τους.

Το υδρογόνο είναι το πιο άφθονο στοιχείο στο σύμπαν και υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να παραχθεί με πραγματικά ανανεώσιμες μορφές παραγωγής. Δυστυχώς, ο πιο εύκολος και οικονομικός δεν είναι και ο πιο οικολογικός. Είναι όμως σαφώς λιγότερο ρυπογόνος από τα παραδοσιακά καύσιμα που χρησιμοποιούμε. Επίσης, δεν υπάρχει η υποδομή για να μεταφερθεί σε άλλα μέρη από τη στιγμή που θα παραχθεί. Άλλο ένα μειονέκτημα είναι το κόστος αγοράς τού οχήματος. Η Honda δεν έχει ανακοινώσει πόσο θα κοστίζει το πρόγραμμα μίσθωσης, αλλά η τιμή λιανικής θα είναι, περίπου, 57.000 ευρώ. Το αντίστοιχο μοντέλο της Toyota κοστίζει, σχεδόν, 52.000 ευρώ. Τιμές απαγορευτικές για τον μέσο καταναλωτή. Θα πρέπει, βέβαια, να πούμε ότι η τεχνολογία που «κουβαλάνε» μέσα τους δεν είναι φθηνή. Φυσικά θα μπορούσαν να δημιουργηθούν κίνητρα για να μπορεί κάποιος να τα αγοράσει. Στη χώρα μας, όμως, αυτό θεωρείται επικίνδυνο αφού οι κυβερνώντες έχουν την τάση να τα αλλάζουν κατά το δοκούν ή να τα ακυρώνουν, όταν χρειάζεται να γεμίσουν το ταμείο, που -κακά τα ψέματα- είναι μείον εδώ και καιρό. Ταυτόχρονα, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν νέοι σταθμοί ανεφοδιασμού, κάτι που σίγουρα θα αυξήσει τις προσφερόμενες θέσεις εργασίας, μειώνοντας την ανεργία.

Η Honda δεν είναι η μόνη εταιρεία που επενδύει στον χώρο των οχημάτων «υδρογόνου». Η Mercedes-Benz προσφέρει ήδη το δικό της μοντέλο, F-Cell, στο Λος Άντζελες και στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ. Η Toyota έχει αρχίσει από τον Ιούλιο να πουλάει το δικό της μοντέλο σε 8 αντιπροσωπείες αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια. Για την Ελλάδα, φυσικά, ούτε λόγος… ακόμα και αυτό είναι αρκετά λογικό με όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια. Όπως και να έχει, θα αργήσουμε να τα δούμε στους δρόμους μας. Πόσο μάλλον αν θα μπορούμε να τα αποκτήσουμε αλλά και να τα ανεφοδιάσουμε. Κουτσά στραβά, έχουμε αρχίσει να έχουμε σταθμούς ανεφοδιασμού για ηλεκτρικά οχήματα αλλά δυστυχώς η έλλειψη ολοκληρωμένου δικτύου και το κόστος αγοράς χωρίς κίνητρα, απομακρύνει ενδεχόμενους αγοραστές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το California Air Resources Board απαιτεί από τους κατασκευαστές να προσφέρουν έναν συγκεκριμένο αριθμό οχημάτων με μηδενικούς ρύπους προς πώληση κάθε χρόνο.

Η Honda, πάντως, θα παρέχει το Clarity με πρόγραμμα μίσθωσης, αρχικά σε κυβερνητικές υπηρεσίες και σε επαγγελματίες. Όσοι ενδιαφέρονται να το αποκτήσουν θα πρέπει να βρίσκονται κοντά σε σταθμούς ανεφοδιασμού και θα πρέπει να συμπληρώσουν μια αίτηση και να κάνουν μια τηλεφωνική συνέντευξη προτού η εταιρεία πάρει τα χρήματά τους.

Η λύση οχημάτων υδρογόνου θα ήταν μια καλή επένδυση για δημόσια μέσα μεταφοράς ή για στόλους εταιρειών που κάνουν συγκεκριμένες διαδρομές, αφού θα ανεφοδιάζονται σε έναν σταθμό. Για παράδειγμα, τα λεωφορεία μας δεν γεμίζουν στο βενζινάδικο της γειτονιάς τους, αλλά στο αμαξοστάσιο.

*Ο Αίαντας Αρτεμάκης γεννήθηκε το 1982 και είναι δημοσιογράφος και «κομπιουτεράς». Πουλάει κομπιουτεράκια στην Ομόνοια, με προτίμηση στα γιαπωνέζικα. Του αρέσει να διαβάζει και να ονειρεύεται μια γερή δημοκρατία. Παντρεύτηκε το 1989 τον καλό του φίλο, Amstramd 1512. Δυστυχώς από τότε, έχει αλλάξει πολλούς αγαπημένους. Τώρα συζεί με έναν Z800 HP. 

Προηγούμενα άρθρα του Αίαντα Αρτεμάκη 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News