555
Ακινητοποιημένες τρεις σειρές με αυτοκίνητα και δύο με μηχανές στο ενδιάμεσο, σε κεντρικό δρόμο της Αθήνας | ΑΠΕ

Ερευνα: Να γιατί οι οδηγοί στην Αθήνα είναι πάντα νευρικοί

Γιάννης Δεβετζόγλου Γιάννης Δεβετζόγλου 13 Νοεμβρίου 2019, 17:30
Ακινητοποιημένες τρεις σειρές με αυτοκίνητα και δύο με μηχανές στο ενδιάμεσο, σε κεντρικό δρόμο της Αθήνας
|ΑΠΕ

Ερευνα: Να γιατί οι οδηγοί στην Αθήνα είναι πάντα νευρικοί

Γιάννης Δεβετζόγλου Γιάννης Δεβετζόγλου 13 Νοεμβρίου 2019, 17:30

Μπορεί να το ζούμε καθημερινά, όταν όμως το αποδεικνύει μεγάλη έρευνα, έχει διαφορετικό «βάρος». Και όχι μόνο… Χρησιμοποιώντας τα ευρήματα της μελέτης που έγινε σε 100 μεγάλες πόλεις του κόσμου, όπου αναλύονται οι παράγοντες που προκαλούν τις πιο σημαντικές δυσκολίες στις καθημερινές μετακινήσεις που βιώνει σχεδόν η μισή Ελλάδα,  μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις, κρατικές και ιδιωτικές, για τη βελτίωση της κατάστασης.

Σύμφωνα με την έρευνα που έκανε η πολυεθνική εταιρεία ανταλλακτικών Mister Car, η Αθήνα κατέχει σημαντικά αρνητικά ρεκόρ που εύκολα μετατρέπουν τις καθημερινές μετακινήσεις σε εφιάλτη.

Το πιο «βαρύ», που επηρεάζει όλους τους πολίτες, πεζούς και οδηγούς, είναι η τεχνολογία των αυτοκινήτων. Η Αθήνα έχει τα παλαιότερα αυτοκίνητα και από τους χειρότερους δρόμους στον κόσμο. Με μέσο όρο ηλικίας τα 15 έτη, τα αυτοκίνητα στους ελληνικούς δρόμους είναι τα παλαιότερα που κυκλοφορούν και στις 100 χώρες που εξετάζονται στην έρευνα.

Αυτό πρακτικά μεταφράζεται σε περισσότερο θόρυβο και καυσαέρια στον αστικό ιστό. Επιπλέον, μεγαλύτερες δαπάνες για τη συντήρηση. Το ίδιο ακριβώς χαρακτηριστικό έχουν η Καλκούτα και η Βομβάη στην Ινδία, που βρίσκονται στις τρεις τελευταίες θέσεις συντροφιά με την ελληνική πρωτεύουσα.

Εκτός όμως από τις «αντίκες» που κυκλοφορούν στους δρόμους της μεγάλης, φωτισμένης πολιτείας, η Αθήνα καταλαμβάνει και την πρώτη θέση από το… τέλος στον «όγκο» αυτοκινήτων. Δηλαδή είμαστε η πόλη με τα περισσότερα κατά κεφαλήν αυτοκίνητα.

Συγκεκριμένα στην πρωτεύουσα υπάρχουν 0,77 αυτοκίνητα ανά κάτοικο που την κατατάσσουν στην τελευταία θέση (ή, πρώτη, όπως το διαβάζει κάποιος). Δηλαδή υπάρχουν περισσότερα από ένα αυτοκίνητα για κάθε οικογένεια. Στο Τόκιο για παράδειγμα, στο Αμστερνταμ και στο Βερολίνο, υπάρχει ένα αυτοκίνητο ανά τέσσερα άτομα.

Βέβαια, σε αυτές τις χώρες τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) είναι οργανωμένα και δεν χρειάζεται ο καθένας να παίρνει το αυτοκίνητό του για να μετακινείται. Η Αθήνα όμως έχει ένα από τα χειρότερα δίκτυα ΜΜΜ στον κόσμο και βρίσκεται στη 91η θέση, μετά το Καράτσι στο Πακιστάν (θέση 100) και την Μπογκοτά στην Κολομβία (θέση 99). To Αμστερνταμ βρίσκεται υπερήφανο στην 22η θέση, το Βερολίνο ακόμη πιο ψηλά στην 13η και το Τόκιο σχεδόν στην κορυφή, δηλαδή στην 3η θέση.

 

Η κατάταξη της Αθήνας σε υποδομές, ασφάλεια και κόστος κάνει έξαλλους τους οδηγούς /Mister Car/ Protagon

Αν κάποιος προσθέσει σε αυτούς τους παράγοντες το δεδομένο ότι η πρωτεύουσα βρίσκεται εξαιρετικά χαμηλά και στην ποιότητα του οδικού δικτύου (88η θέση), ακριβώς μετά τη Βαρσοβία (89η θέση) και το Καράτσι (93η θέση), τότε γίνεται πλέον σαφές για ποιο λόγο οι έλληνες οδηγοί έχουν πολλά νεύρα.

Και αν ισχυριστεί κάποιος ότι πληρώνουμε λιγότερα γι’ αυτό και έχουμε τόσο κακή ποιότητα, κάνει μέγα λάθος. Στις κορυφαίες θέσεις βρισκόμαστε μόνο στις δαπάνες προς το Δημόσιο.

Η Αθήνα βρίσκεται στην 7η θέση της κατάταξης στην τιμή καυσίμων, λόγω των φόρων που επιβάλλει το ελληνικό κράτος. Με μικρές διαφορές σε λεπτά ανά λίτρο βρίσκονται πιο ψηλά στη λίστα το Αμστερνταμ (4η θέση) και το Οσλο (1η θέση), δηλαδή πόλεις που ο μέσος μισθός είναι 3.750 ευρώ τον μήνα (45.000 ευρώ τον χρόνο).

Εξαιρετικά υψηλά είναι και τα τέλη κυκλοφορίας, αφού κατέχουμε τη 13η θέση με περίπου 280 ευρώ τον χρόνο. Το Οσλο βρίσκεται στην 9η θέση με 317 ευρώ τον χρόνο και το Αμστερνταμ στην 6η με 520 ευρώ. Η μόνη πόλη που «ξεφεύγει», αλλά για λόγους οικολογικούς και με άρτιο δίκτυο ΜΜΕ, είναι η Κοπεγχάγη με 2.370 ευρώ τέλη κυκλοφορίας τον χρόνο και φυσικά βρίσκεται στην πρώτη θέση.