433
Φορτηγά πλοία εμπορευματοκιβωτίων πλέουν στα Στενά του Ορμούζ | Shutterstock

Το Ιράν απειλεί να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ

Protagon Team Protagon Team 19 Ιουνίου 2025, 17:48
Φορτηγά πλοία εμπορευματοκιβωτίων πλέουν στα Στενά του Ορμούζ
|Shutterstock

Το Ιράν απειλεί να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ

Protagon Team Protagon Team 19 Ιουνίου 2025, 17:48

Το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ είναι μια από τις επιλογές που θα μπορούσε να ακολουθήσει το Ιράν για να απαντήσει στους εχθρούς του, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η εμπόλεμη διαμάχη του με το Ισραήλ. Η δήλωση αυτή ανήκει στον Μπεχνάμ Σαιντί, από το προεδρείο της Επιτροπής Εθνικής Ασφάλειας του Ιρανικού Κοινοβουλίου, η οποία έγινε την Πέμπτη 19 Ιουνίου.

Τα Στενά του Ορμούζ, που βρίσκονται ανάμεσα στο Ιράν και το Ομάν, αποτελούν έναν στενό διάδρομο ο οποίος συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τη Θάλασσα της Αραβίας και θεωρείται ένα από τα πιο κρίσιμα περάσματα για τη μεταφορά πετρελαίου παγκοσμίως. Από εκεί διέρχεται το 20% της ημερήσιας παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου, καθιστώντας τη θαλάσσια δίοδο αυτή την πιο σημαντική παγκοσμίως για τη μεταφορά πετρελαίου διά θαλάσσης. Οποιαδήποτε προσωρινή αδυναμία διέλευσης πετρελαίου από τα Στενά μπορεί να εκτοξεύσει τις διεθνείς τιμές ενέργειας, να αυξήσει το κόστος μεταφορών και να προκαλέσει σοβαρές καθυστερήσεις στον εφοδιασμό.

Η Τεχεράνη έχει απειλήσει ξανά στο παρελθόν να κλείσει τα Στενά σε αντίποινα για τις πιέσεις της Δύσης, και ναυτιλιακές πηγές δήλωσαν την Τετάρτη ότι εμπορικά πλοία αποφεύγουν να πλέουν στα ιρανικά ύδατα γύρω από τα Στενά. Το περασμένο Σαββατοκύριακο, λίγο μετά την έναρξη των ισραηλινών επιθέσεων κατά του Ιράν, μέλος της ιρανικής αυτής Επιτροπής δήλωσε επίσης πως η Τεχεράνη εξετάζει σοβαρά το κλείσιμο των Στενών.

Η επιδείνωση της σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έχει προκαλέσει σημαντική αύξηση στο κόστος ασφάλισης για τα πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Περσικό Κόλπο, μετέδωσε το CNBC.

Σύμφωνα με στοιχεία, oι ναυτιλιακοί ασφαλιστές πλέον χρεώνουν 0,2% της αξίας του πλοίου για κάθε ταξίδι στον Κόλπο — ποσοστό αυξημένο από 0,125% πριν από την αιφνιδιαστική επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν την περασμένη εβδομάδα.

Παράλληλα, έχει σημειωθεί αύξηση στα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου για την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ το κόστος κάλυψης για τα λιμάνια του Ισραήλ έχει υπερτριπλασιαστεί, φτάνοντας στο 0,7%.

Η διάρκεια ισχύος των ασφαλιστικών προσφορών έχει μειωθεί πλέον σε μόλις 24 ώρες, από τις 48 ώρες που ίσχυαν προηγουμένως, σύμφωνα με την ασφαλιστική εταιρεία Marsh McLennan. Ορισμένοι πλοιοκτήτες επιλέγουν πλέον να αποφεύγουν τα στρατηγικής σημασίας Στενά του Ορμούζ, ένδειξη της αυξανόμενης αβεβαιότητας που επικρατεί στον ναυτιλιακό τομέα.

Στέλεχος της BIMCO,  μεγάλου παγκόσμιου οργανισμού πλοιοκτητών, δήλωσε   ότι η κλιμάκωση της σύγκρουσης έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία στην κοινότητα των πλοιοκτητών, οδηγώντας σε μια «ήπια μείωση» του αριθμού των πλοίων που διαπλέουν την περιοχή.

Η βεβιασμένη αναθεώρηση των ασφαλιστικών πολιτικών αντικατοπτρίζει την επιδεινούμενη κατάσταση ασφαλείας στη Μέση Ανατολή, καθώς οι επιθέσεις μεταξύ Ισραήλ και Ιράν συνεχίζονται.

Η σύγκρουση των δύο χωρών εντείνει τους φόβους για μια ευρύτερη ανάφλεξη στην περιοχή, με πολλούς να παρακολουθούν στενά την πιθανότητα παρέμβασης των Ηνωμένων Πολιτειών.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...