«Σκληρό, αλλά δίκαιο»: Τι προβλέπει το νομοσχέδιο Βορίδη για Μετανάστευση και απελάσεις
«Σκληρό, αλλά δίκαιο»: Τι προβλέπει το νομοσχέδιο Βορίδη για Μετανάστευση και απελάσεις
Στα τέλη Ιουνίου αναμένεται να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή το «σκληρό, αλλά δίκαιο», όπως φέρεται να το χαρακτήρισε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, νομοσχέδιο Βορίδη για την επιτάχυνση των απελάσεων παράνομων μεταναστών και την αυστηροποίηση εν γένει του πλαισίου για τη Μετανάστευση, με την εισαγωγή βαρύτερων ποινών για όσους εισέρχονται παράνομα στη χώρα και διαμένουν σε αυτή ενώ έχει απορριφθεί η αίτηση ασύλου τους.
Οι «κακές γλώσσες» λένε ότι κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου από τον υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, αμέσως μετά την πρώτη εισαγωγική αναφορά του Κυριάκου Μητσοτάκη, στο Υπουργικό, δεν έλειψαν και κάποια «καρφιά» από τον κ. Βορίδη για προκατόχους του στο υπουργείο (οι… πιο «κακές γλώσσες» «έδειχναν» μάλιστα τον Νίκο Παναγιωτόπουλο) για τις εικόνες παράνομα εισελθόντων να… «λιάζονται». Αλλωστε ο ίδιος ο Μάκης Βορίδης το ξεκαθάρισε σε πρόσφατες δηλώσεις του (εδώ): η πολιτική ΣΥΡΙΖΑ του «laissez-passer» και των «λιάζονται» έχει τελειώσει οριστικά.
Πέρα όμως από την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης και την πύκνωση των απελάσεων, ο υπουργός φέρεται να έχει θέσει έναν ακόμη δύσκολο στόχο, που έχει να κάνει με την προσέλκυση νόμιμων μεταναστών για εργασία – κάτι που παρά τις προθέσεις και τις σχετικές εξαγγελίες, δεν έχει «τρέξει» και τόσο καλά και, το κυριότερο, δεν έχει αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Πιο αναλυτικά, το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε την Τετάρτη στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, προβλέπει μεταξύ άλλων, αυστηροποίηση του πλαισίου για την είσοδο στη χώρα, αύξηση ορίων ποινής για παράνομα εισελθόντες, ποινικοποίηση της παράνομης παραμονής στη χώρα μετά την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας, καθώς και κατάργηση χορήγησης άδειας διαμονής για όσους διαμένουν επτά χρόνια παράνομα στη χώρα.
Για την είσοδο στη χώρα, το νομοσχέδιο προβλέπει αυστηροποίηση του πλαισίου σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού για τη μετανάστευση που πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή μέσα στο 2026.
Ειδικότερα, προβλέπεται ως υποχρεωτικός λόγος απαγόρευσης εισόδου ο κίνδυνος από την παρουσία του πολίτη τρίτης χώρας για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια, εθνικής ασφάλειας και δημόσιας υγείας και παράλληλα επεκτείνεται η διάρκεια του χρονικού διαστήματος απαγόρευσης εισόδου από πέντε έτη σε δέκα έτη και εισάγεται δυνατότητα παράτασης αυτής έως πέντε έτη.
Για τους παρανόμως εισερχόμενους στη χώρα, προβλέπεται αύξηση των ορίων ποινής από τρεις μήνες σε τουλάχιστον δύο έτη και σε περίπτωση επιβαρυντικών περιπτώσεων από έξι μήνες σε τουλάχιστον τρία έτη. Ταυτόχρονα, αυξάνεται η χρηματική ποινή, που μπορεί να φτάσει και τις 10.000 ευρώ.
Επιπλέον, ποινικοποιείται η παράνομη παραμονή στη χώρα μετά την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας και προβλέπεται φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών, χρηματική ποινή 10.000 ευρώ, μη δυνατότητα μετατροπής ή αναστολής έκτισης ποινής καθώς και δυνατότητα αναστολής εκτέλεσης ποινής υπό τον όρο δήλωσης του καταδικασμένου πολίτη τρίτης χώρας σε εκούσια αναχώρηση από την Ελλάδα. Η αναστολή εκκινεί με την αναχώρηση από τη χώρα.
Προβλέπεται, τέλος, κατάργηση της χορήγησης άδειας διαμονής σε όσους έχουν εισέλθει χωρίς τα απαραίτητα έγγραφα και συμπληρώνουν επτά χρόνια παράνομης διαμονής στη χώρα.
Οσον αφορά την οικειοθελή αναχώρηση, έρχεται μείωση των προβλεπόμενων προθεσμιών από 25 σε 14 ημέρες, καθώς και μείωση στην παράταση προθεσμίας οικειοθελούς αναχώρησης για εξαιρετικούς λόγους από 120 στις 60 ημέρες. Επιπλέον, θα επιβάλλεται ηλεκτρονική επιτήρηση ως περιοριστικό μέτρο κατά την προθεσμία οικειοθελούς αναχώρησης.
Σύμφωνα, εξάλλου, με τις κατευθύνσεις του νέου ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Ασυλο και τη Μετανάστευση, επικαιροποιούνται κάποιοι ορισμοί. Για παράδειγμα, διευρύνεται η έννοια της χώρας επιστροφής σε περίπτωση απόρριψης αίτησης ασύλου με την προσθήκη στη λίστα: α) της χώρας συνήθους διαμονής, β) της ασφαλούς τρίτης χώρας, όπως ορίζεται στο άρθρο 91 ν. 4939/2022 (Α’ 111), λόγω της οποίας η αίτηση διεθνούς προστασίας απορρίφθηκε ως απαράδεκτη και γ) της πρώτης χώρας ασύλου λόγω της οποίας η αίτηση διεθνούς προστασίας απορρίφθηκε ως απαράδεκτη.
Επιπρόσθετα, γίνεται προσθήκη ορισμών κινδύνου διαφυγής σε πιο αυστηρή κατεύθυνση. Δηλαδή, προστίθενται ως αντικειμενικά κριτήρια που αποτελούν κίνδυνο διαφυγής α) η μη ύπαρξη κατοικίας ή γνωστής διαμονής, β) η άνευ προηγούμενης ενημέρωσης των αρμόδιων αρχών εγκατάλειψη ή μεταβολή τόπου κατοικίας ή γνωστής διαμονής και γ) η άρνηση υποβολής σε ταυτοποίηση με βιομετρικά ή άλλα μέσα.
Οπως προαναφέρθηκε, το νομοσχέδιο αναμένεται να έρθει στη Βουλή για ψήφιση περί τα τέλη Ιουνίου, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων διαδικασιών.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
