1074
| CreativeProtagon

Πώς έγινε ο ΟΤΕ case study ψηφιακού μετασχηματισμού

Πέτρος Καράς Πέτρος Καράς 8 Νοεμβρίου 2021, 20:10
|CreativeProtagon

Πώς έγινε ο ΟΤΕ case study ψηφιακού μετασχηματισμού

Πέτρος Καράς Πέτρος Καράς 8 Νοεμβρίου 2021, 20:10

Είναι δυνατόν μία ελληνική επιχείρηση να αποτελέσει case study για ξένα πανεπιστήμια; Σίγουρα δεν πρόκειται για ένα συχνό φαινόμενο, αλλά συνέβη και – καθόλου τυχαία – αφορά τον ΟΤΕ.

Ο μετασχηματισμός στον οποίο προχώρησε ο όμιλος από τις αρχές της δεκαετίας του 2010 και τα στοιχεία της επιτυχίας του προσέλκυσαν το ενδιαφέρον διεθνών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, όπως το William and Mary, ένα από τα παλαιότερα  εκπαιδευτικά ιδρύματα των ΗΠΑ, από το οποίο έχουν αποφοιτήσει τέσσερις αμερικανοί πρόεδροι. Μεταπτυχιακοί φοιτητές και καθηγητές του προγράμματος Executive MBA του αμερικανικού πανεπιστημίου και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ( ΟΠΑ) επισκέφθηκαν πρόσφατα τον ΟΤΕ για να μελετήσουν και να αναλύσουν τον τρόπο με τον οποίο κατάφερε, κατά την τελευταία δεκαετία, να μετατραπεί σε μία σύγχρονη εταιρεία τεχνολογίας, ηγέτης στην παροχή υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας και των συνδυαστικών προϊόντων τους, με μεγάλο αποτύπωμα στην ψηφιακή ανάπτυξη ολόκληρης της χώρας.

Ολα ξεκίνησαν μαζί με την κρίση

Κλειδί για το αποτέλεσμα αυτό ήταν οι αποφάσεις που έλαβε η διοίκηση του ομίλου από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας.  Ηταν η εποχή που ξεκινούσε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα, τα πέτρινα χρόνια των μνημονίων που άλλαξαν εν μία νυκτί τον τρόπο ζωής των Ελλήνων και έφεραν μεγάλες ανατροπές στο επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας. Τότε ήταν που η διοίκηση του ΟΤΕ αποφάσισε να βγει στην επίθεση, απαντώντας στην κρίση με επενδύσεις, όπως εξήγησε στους μεταπτυχιακούς φοιτητές των δύο Πανεπιστημίων ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΤΕ Μιχάλης Τσαμάζ σε ειδικό workshop που είχε μαζί τους με αντικείμενο το πρόγραμμα μετασχηματισμού του ομίλου. Οπως χαρακτηριστικά είπε:“ Υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης: είτε παίζεις άμυνα και ελπίζεις για το καλύτερο, είτε αντιμετωπίζεις την κρίση ως ευκαιρία, καταλήγεις σε μια συγκεκριμένη στρατηγική και βγαίνεις στην επίθεση”

Δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση, δεδομένων των συνθηκών που επικρατούσαν τότε σε όλη τη χώρα και την οικονομία. Επρεπε να σχεδιαστεί μια στρατηγική για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της εταιρείας, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα που αντιμετώπιζε ο όμιλος το 2010, όταν ξεκινούσε η οικονομική κρίση και είχαν αρχίσει να διαφαίνονται οι επιπτώσεις της σε όλους τους τομείς της οικονομίας. Χρειάστηκε, όπως εξήγησε ο κ. Τσαμάζ στους φοιτητές, να υπάρξουν κινήσεις για τη μείωση και την ανανέωση των δανειακών υποχρεώσεων, να εκσυγχρονιστούν τα συστήματα και να υπάρξουν δραστικές αλλαγές σε διαδικασίες και εσωτερικές δομές του ομίλου αναδιαμορφώνοντας τελείως την εταιρική κουλτούρα και τοποθετώντας στο επίκεντρο της τον πελάτη.

Καθοριστικό ρόλο σε όλη αυτήν την προσπάθεια έπαιξε στην πορεία το στρατηγικό πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού του ομίλου που ξεκίνησε το 2016. Το πρόγραμμα αυτό κινείται σε τρεις κατευθύνσεις: Την εμπειρία του πελάτη, τα δίκτυα και την εσωτερική λειτουργία του ομίλου. Στο πλαίσιο του ο ΟΤΕ επενδύει διαχρονικά και σταθερά περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο, κυρίως σε δίκτυα νέας γενιάς, όπως είναι οι οπτικές ίνες και το 5G.

Τον τελευταίο χρόνο ο όμιλος κατάφερε να υπερδιπλασιάσει τον αριθμό των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων που έχουν οπτική ίνα στην πρίζα του σπιτιού τους. Επίσης, η Cosmote έφερε πρώτη στην Ελλάδα το 5G και μέχρι το τέλος του 2021 σκοπεύει να παρέχει 60% πανελλαδική πληθυσμιακή κάλυψη. Το κόστος της επένδυσης για το νέο φάσμα που απέκτησε ο όμιλος μέσω δημοπρασίας που διενήργησε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ( ΕΕΤΤ) ανέρχεται σε 123 εκατ. ευρώ. Και αυτό είναι επιπλέον των επενδύσεων ύψους 2 δισ. ευρώ που κάνει την τελευταία τετραετία στα δίκτυα νέας γενιάς.

Οσον αφορά την συνεχή βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη ο όμιλος ανέπτυξε σημαντικές νέες λειτουργικότητες του mobile application της Cosmote, προσφέροντας ένα ψηφιακό σημείο επαφής για να μπορούν εύκολα οι πολίτες να χειρίζονται τις συνδέσεις τους.

Το αποτύπωμα στην ψηφιακή μετάβαση της χώρας

Αλλά και το αποτύπωμα του ομίλου στην ψηφιακή μετάβαση ολόκληρης της κοινωνίας είναι μεγάλο. Στην τεχνογνωσία του στηρίχθηκαν σύνθετα έργα ψηφιοποίησης, όπως είναι, για παράδειγμα στον τομέα της υγείας, η άυλη συνταγογράφηση και η εφαρμογή myHealth στα κινητά τηλέφωνα. Βασίστηκε επίσης η υπηρεσία επικοινωνιών εκτάκτου ανάγκης 112 και πολλά ακόμη προγράμματα που έχουν βοηθήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων.

Είναι ενδεικτικοί οι στόχοι που έχει θέσει ο όμιλος στο στρατηγικό πρόγραμμα του για το 2021:

  • Στον τομέα τεχνολογική υπεροχή: ταχεία ανάπτυξη των δικτύων οπτικών ινών και επίτευξη κάλυψης 5G τουλάχιστον στον μισό πληθυσμό της χώρας (που εκτιμάται ότι θα φτάσει τελικά το 60%)

  • Στον τομέα της εμπειρίας του πελάτη: Συνέχιση του ψηφιακού μετασχηματισμού με νέες λειτουργίες στα apps, προώθηση on line πωλήσεων και ψηφιακή παρακολούθηση λειτουργίας δικτύων.

  • Στον τομέα της καινοτομίας: Διάθεση νέων υπηρεσιών όπως e-payments, περαιτέρω ανάπτυξη του cloud κά.  Αναβάθμιση πελατών σε υψηλότερες ταχύτητες στη σταθερή και σε περισσότερα data στην κινητή τηλεφωνία

Δεν είναι τυχαίο ότι στον πυρήνα της στρατηγικής του ομίλου, όπως εξήγησε ο Μιχάλης Τσαμάζ, στους φοιτητές, είναι η βιώσιμη ανάπτυξη.  “Η βιώσιμη ανάπτυξη δεν είναι απλώς ένα πρόγραμμα ή μια δράση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Δεν είναι θέμα ακτιβισμού. Είναι κάτι βαθύτερο και πιο ουσιαστικό. Είναι τρόπος σκέψης. Οικονομική ανάπτυξη και βιωσιμότητα είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος” ανέφερε και συμπλήρωσε: “Οραμά μας είναι να δημιουργήσουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους. Έναν κόσμο όπου οι επιχειρήσεις θα αναπτύσσονται έχοντας πλήρη επίγνωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Έναν κόσμο όπου όλοι οι άνθρωποι θα έχουν ισότιμη πρόσβαση στη συνδεσιμότητα και τις νέες τεχνολογίες, για να μπορούν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που φέρνουν. Έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις, με ίσες ευκαιρίες για όλους”.

Για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή

Βασικές προτεραιότητες βιωσιμότητας του ομίλου είναι η βελτίωση του περιβαλλοντικού και κοινωνικού του αποτυπώματος καθώς και η ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών στον ψηφιακό κόσμο. Για το περιβάλλον και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ο ΟΤΕ έχει θέσεις ως νέο του στόχο το μηδενισμό των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου έως το 2025 από τις λειτουργίες του. Παράλληλα με τις επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ στα δίκτυα νέας γενιάς ενισχύει την προσβασιμότητα και την ανάπτυξη ενώ το 2020 η κοινωνική συνεισφορά του άγγιξε τα 5,1 εκατ. ευρώ με οφέλη σε πάνω από 1,6 εκατομμύρια πολίτες.

Το κρίσιμο ερώτημα, πλέον, αφορά τα σχέδια του ΟΤΕ για τη δεκαετία που διανύουμε. Τέθηκε από τους φοιτητές κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Και εκεί ο επικεφαλής του Ομίλου ήταν αποκαλυπτικός: “ Μέχρι το 2030 θέλουμε να μετατρέψουμε τον ΟΤΕ στην εταιρεία τεχνολογίας του μέλλοντος. Εναν digital services provider με ειδικό βάρος για τη χώρα. Μια εταιρεία που, εκτός από την κορυφαία συνδεσιμότητα που θα παρέχει, θα εστιάζεται στον πελάτη και στις ανάγκες του. Στόχος είναι να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη όλων, του καταναλωτή, της κοινωνίας, της Πολιτείας και ολόκληρου του τεχνολογικού οικοσυστήματος”.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...