Αναπτυξιακό χάσμα στην ευρωζώνη, στάσιμες Γερμανία και Ιταλία
Αναπτυξιακό χάσμα στην ευρωζώνη, στάσιμες Γερμανία και Ιταλία
Η Γερμανία, άλλοτε παραγωγική-εξαγωγική «ατμομηχανή» της ευρωζώνης σε προϊόντα βαριάς βιομηχανίας, βάλτωσε στο τρίτο τρίμηνο του 2025, όπως έδειξαν τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ). Το ίδιο και η Ιταλία, επίσης εξαγωγική σε βαριά βιομηχανικά, αλλά και σε διατροφικά προϊόντα, και συγχρόνως εισαγωγική στον συναλλαγματοφόρο τουρισμό. «Δεν μπορούν να συμβαδίσουν με τον ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο, που τιμωρεί ιδιαίτερα τους πρωταθλητές της παραδοσιακής βιομηχανίας και των εξαγωγών» σχολίασε η Repubblica.
Στο τελευταίο δελτίο της ΕΚΤ τα στοιχεία περί ΑΕΠ υπογράμμισαν ότι το χάσμα διευρύνεται στην ευρωζώνη μεταξύ χωρών όπως η Ισπανία και η Ολλανδία αφενός, οι οποίες αναπτύσσονται κατά 0,6% και 0,4%, και Γερμανίας-Ιταλίας αφετέρου, που έχουν παραμείνει στάσιμες. Στο τρίτο τρίμηνο, έγραψαν οι οικονομολόγοι της Φρανκφούρτης, η ανάπτυξη «συνέχισε να χαρακτηρίζεται από σημαντικές διαφορές μεταξύ των μεγάλων οικονομιών της ευρωζώνης». Αυτό που αναδύεται, λοιπόν, είναι μια «Ευρώπη δύο ταχυτήτων».
Επικεντρώνοντας στις επιδόσεις της πατρίδας της, η Repubblica σημείωσε ότι η Ιταλία υποφέρει κάθε φορά που η Γερμανία αρρωσταίνει, αφού οι δύο οικονομίες είναι εξαιρετικά συνδεδεμένες: σημαντικό μερίδιο της αλυσίδας εφοδιασμού για τις μεγάλες γερμανικές βιομηχανίες προέρχεται από την Ιταλία. Υστερα από μια χρονιά-ρεκόρ, το 2022, το εμπόριο ήταν το τρίτο υψηλότερο στην ιστορία το 2024, φθάνοντας τα 156 δισ. ευρώ. Αλλά τους τελευταίους μήνες κρίσιμοι τομείς της γερμανικής βιομηχανίας, με τεράστιο αντίκτυπο στην ιταλική οικονομία, δηλαδή η αυτοκινητοβιομηχανία, η χαλυβουργία και τα χημικά, έχουν αποπροσανατολιστεί.
«Οι πιο πρόσφατοι ισολογισμοί είναι βαθιά στο κόκκινο, κατεστραμμένοι από τους δασμούς του Τραμπ και διαβρωμένοι από την όλο και πιο κλειστή στις Volkswagen, BMW και Bosch αγορά της Κίνας. Η κινεζική οικονομία γιγαντώθηκε, όχι μόνο στον κλάδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και εκτοπίζει όλους τους ανταγωνιστές της. Κοιτάζοντας τα πιο πρόσφατα στοιχεία των VW και της Mercedes ανακαλύπτουμε ότι ακόμη και τα ηλεκτρικά μοντέλα που προσπαθούν καθυστερημένα να πουλήσουν στους Κινέζους πωλούνται ελάχιστα».
Το δημοσίευμα επικέντρωσε και στην εξάρτηση των ευρωπαϊκών εταιρειών από τις κινέζικες πρώτες ύλες. Αναφέρθηκε στο γνωστό ζήτημα με τα τσιπ της Nexperia, που οδήγησε σε αδιέξοδο τη συνεργασία Κίνας-Ολλανδίας. «Αυτό ήταν αρκετό για να σημάνει κόκκινος συναγερμός στις [ευρωπαϊκές] βιομηχανίες αυτοκινήτων, μηχανημάτων και ηλεκτρονικών. Και οι οικονομολόγοι έχουν ήδη αρχίσει να προβλέπουν ένα τρίτο συνεχόμενο έτος ύφεσης [το 2025], αν η κρίση των [κινεζικών] τσιπ αναγκάσει τη βιομηχανία να κλείσει εργοστάσια για μερικές εβδομάδες».
Το δημοσίευμα κατέκρινε «τη σπατάλη κεφαλαίων από πλευράς καγκελαρίου Μερτς» και επισήμανε ότι αν η Γερμανία καταφέρει να αναπτυχθεί το επόμενο έτος, το ποσοστό δεν θα υπερβεί το 0,9%. «Αυτή δεν θα είναι ανάκαμψη, τόνισαν ήδη οι οικονομολόγοι που συμβουλεύουν τη γερμανική κυβέρνηση». Δεν θα φταίει, δε, μόνο η περιορισμένη καταναλωτική ζήτηση, αλλά και «η ανυπαρξία μέτρων που μπορούν να τονώσουν την ανάπτυξη».
Το δημοσίευμα ολοκληρώθηκε με το εξής σχόλιο, μάλλον πολιτικής στόχευσης: «Η γερμανική κυβέρνηση δαπανά ελάχιστα σε υποδομές και πάρα πολλά σε φορολογικές ελαφρύνσεις, ενώ οι μεταρρυθμίσεις λείπουν σχεδόν παντελώς. Με άλλα λόγια, η Γερμανία δεν είναι απλώς μια στάσιμη χώρα, αλλά φαίνεται και ανίκανη να επανέλθει σε τροχιά».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
