Θα δουλέψω για σένα αν έχεις ισχυρές αξίες…
Θα δουλέψω για σένα αν έχεις ισχυρές αξίες…
Ο κόσμος της εργασίας έχει υποστεί μεγάλες αναταραχές τα τελευταία χρόνια, από την αναστάτωση που προκάλεσε η πανδημία Covid-19, έως τη συνεχιζόμενη οικονομική αβεβαιότητα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σήμερα. Η Γενιά Ζ (ηλικίας 18-25) και οι Millennials (ηλικίας 26-41) οδηγούν αυτή την αλλαγή, με σχεδόν 9 στους 10 στην Ευρώπη να δηλώνουν ότι θα εγκαταλείψουν μια δουλειά για να εργαστούν κάπου που ταιριάζει καλύτερα με τις αξίες τους, σε σύγκριση με 7 στους 10 της Γενιάς Χ (ηλικίας 42-57).
Επιπλέον, το 60% των ατόμων της Γενιάς Ζ και των Millennials δηλώνει ότι οι εταιρικές αξίες είναι κριτήριο καταλληλότητας κατά την εξέταση ευκαιριών εργασίας σήμερα. Με τόσo πολλές αλλαγές, έχουμε δει τους ανθρώπους να επανεκτιμούν τη σχέση τους με την εργασία, με πολλούς να εξετάζουν όχι μόνο το πώς εργάζονται, αλλά και γιατί εργάζονται.
Αυτό έχει αντικατοπτριστεί στις τάσεις όπως η «ήσυχη παραίτηση», –το φαινόμενο των υπαλλήλων που κάνουν μόνο ό,τι πληρώνονται να κάνουν και τίποτα παραπάνω–, μέχρι την πιο πρόσφατη «γρήγορη παραίτηση», όπου οι υπάλληλοι αποχωρούν από έναν οργανισμό μέσα σε έναν χρόνο από την πρόσληψή τους για ποικίλους λόγους, όπως η θέση που δεν ταιριάζει με τις προσδοκίες τους ή η εργασιακή εξάντληση.
Τώρα αρχίζουμε να βλέπουμε ξανά μια μεταστροφή. Νέα έρευνα από το LinkedIn με σχεδόν 10.000 επαγγελματίες παγκοσμίως δείχνει ότι πάνω από τα δύο τρίτα (68%) των εργαζομένων στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ιρλανδία θεωρούν τώρα σημαντικό να εργάζονται για εταιρείες που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες τους. Αυτό ανέρχεται στο 87% για τους εργαζόμενους στις ΗΠΑ και στο 85% στη Βραζιλία. Αξίες όπως η ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, η επαγγελματική ανάπτυξη και η μάθηση, και η ποικιλομορφία και η ένταξη / συμπερίληψη είναι αυτά που ενδιαφέρουν περισσότερο τους εργαζόμενους.
Αυτό που είναι εκπληκτικό είναι ότι παρά το τρέχον οικονομικό κλίμα, όπου το αυξημένο κόστος διαβίωσης και η πιθανότητα απολύσεων επηρεάζουν τόσο πολλούς ανθρώπους, περισσότεροι από τους μισούς (59%) επαγγελματίες στην Ευρώπη λένε ότι δεν θα εργάζονταν για μια εταιρεία που δεν μοιράζεται τις αξίες τους, και ούτε καν μια αύξηση μισθού θα άλλαζε τη γνώμη τους (55%).
Οι νεότερες γενιές ηγούνται της αλλαγής, με σχεδόν 9 στους 10 στην Ευρώπη να δηλώνουν ότι θα άφηναν μια δουλειά για να εργαστούν κάπου που ταιριάζει καλύτερα με τις αξίες τους, σε σύγκριση με 7 στους 10 της Γενιάς Χ (ηλικίας 42-57). Επιπλέον, το 60% των ατόμων της Γενιάς Ζ και των Millennials δηλώνουν ότι οι αξίες είναι καθοριστικός παράγοντας όταν εξετάζουν τις ευκαιρίες εργασίας σήμερα. Με τη Γενιά Ζ να είναι έτοιμη να γίνει η μεγαλύτερη δημογραφική ομάδα στον εργασιακό χώρο μέχρι το τέλος της δεκαετίας, οι ηγέτες αγνοούν αυτό το γεγονός με ρίσκο. Ενώ ο μισθός θα είναι πάντα σημαντικός για τους αναζητούντες εργασία, αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι οι αξίες των εταιρειών γίνονται ολοένα και πιο καθοριστικός παράγοντας. Οι άνθρωποι θέλουν να εργάζονται για εταιρείες που νοιάζονται για τα ίδια πράγματα που νοιάζονται και οι ίδιοι, και δεν είναι έτοιμοι να συμβιβαστούν σε όσα είναι πιο σημαντικά για αυτούς.
Οι εταιρείες παρατηρούν
Οι αγγελίες εισαγωγικής θέσης εργασίας στο LinkedIn που αναφέρουν τις αξίες και την κουλτούρα της εταιρείας έχουν αυξηθεί κατά 154% τα τελευταία δύο χρόνια, αντικατοπτρίζοντας τη στενή αγορά εργασίας και την αυξανόμενη σπουδαιότητα των εταιρικών αξιών για τις νεότερες γενιές. Συγκεκριμένα, οι αγγελίες που αναφέρουν την ισορροπία εργασίας-ζωής αυξήθηκαν κατά 65% κατά τη διάρκεια αυτού του χρόνου. Οι αναρτήσεις εργασίας που αναφέρουν αξίες όπως η κουλτούρα, η ευελιξία και η ευημερία λαμβάνουν σχεδόν τρεις φορές περισσότερες προβολές και διπλάσιες αιτήσεις σε σύγκριση με πριν από δύο χρόνια.
Τα λόγια που γίνονται πράξεις
Οι πιο έξυπνοι επιχειρηματίες μετατρέπουν αυτό το ενδιαφέρον σε ευκαιρία, προσπαθώντας να χτίσουν θαρραλέες, ειλικρινείς και με επίκεντρο την εταιρική αποστολή εταιρείες που θα προσελκύσουν, θα διατηρήσουν και θα παρακινήσουν τους καλύτερους ανθρώπους, και ως αποτέλεσμα θα ευημερήσουν. Οσοι αναζητούν σήμερα εργασία είναι άνθρωποι που ζουν σε μια στιγμή μόνιμης κρίσης, και πολλοί αναζητούν εργασιακούς χώρους που προσφέρουν νόημα, ακεραιότητα και ελπίδα.
Αυτή η τάση θα συνεχίσει να αυξάνεται: η δημιουργία αξίας μέσω των αξιών είναι το μέλλον των επιχειρήσεων και της εργασίας. Πράγματι, πολλές εταιρείες ήδη προχωρούν σε βήματα για την ενσωμάτωση αξιών στον χώρο εργασίας τους. Θεσπίζουν, για παράδειγμα, άδειες μετ’ αποδοχών για νέους πατέρες ή διαφημίζουν κάθε ρόλο ως δυνητική ευκαιρία μερικής απασχόλησης, κοινής εργασίας ή ευέλικτης εργασίας, θέτοντας τη βιωσιμότητα ψηλά στην ατζέντα τους. Οι υπάλληλοι είναι ενωμένοι από την κοινή τους πεποίθηση ότι ένα ασφαλέστερο, πιο δίκαιο και πιο πράσινο μέλλον είναι δυνατό.
Σύμφωνα με την έρευνά μας, οι επαγγελματίες στην Ευρώπη γίνονται ολοένα και πιο σίγουροι να απευθύνουν στους μελλοντικούς εργοδότες ερωτήσεις σχετικά με τις αξίες της εταιρείας κατά τη διαδικασία συνέντευξης, συγκεκριμένα γύρω από την ευελιξία, την αυτοέκφραση συμπεριλαμβανομένου του dress code και θρησκευτικά θέματα. Αυτό γίνεται στην προσπάθεια να διαπιστώσουν αν ένας οργανισμός είναι πραγματικά ο κατάλληλος χώρος για αυτούς. Και δεν φοβούνται να προχωρήσουν ένα βήμα παραπέρα και να ζητήσουν αποδείξεις.
Ενισχύοντας τις αξίες της εταιρείας
Οι εταιρείες που ενισχύουν την κουλτούρα και τις αξίες σε όλα, από την εργοδότησή τους και τις αγγελίες θέσεων, μέχρι τη διαδικασία συνέντευξης και ένταξης, καθώς και τη συνολική εμπειρία των εργαζομένων, θα ανταμειφθούν μέσω της προσέλκυσης, διατήρησης και κινητοποίησης ταλέντου, που στη σημερινή δύσκολη αγορά εργασίας θεωρείται ανεκτίμητο. Είναι πιο σημαντικό από ποτέ οι οργανισμοί να αποτελούν παραδείγματα προς μίμηση όσον αφορά τις αξίες. Αυτό σημαίνει να είναι σαφείς σχετικά με το ποιες είναι οι αξίες, να τις βιώνουν και να θέτουν όλους υπόλογους.
Ο Γιώργος Κατοστάρης είναι επενδυτής κεφαλαίων, με MBA, MSc in International Business
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
