619
Πώς αυτός ο ομορφονιός την έκανε να ασπρίσει απ’ την τρομάρα και να ευχαριστεί την τύχη της που πρόλαβε να μπει μέσα και να κλείσει, βλέποντάς τον να φτάνει στην εξώπορτα και να τσεκάρει αν ανοίγει; | Social media/CreativeProtagon

Οι ωραίοι δεν βιάζουν;

Πώς αυτός ο ομορφονιός την έκανε να ασπρίσει απ’ την τρομάρα και να ευχαριστεί την τύχη της που πρόλαβε να μπει μέσα και να κλείσει, βλέποντάς τον να φτάνει στην εξώπορτα και να τσεκάρει αν ανοίγει;
|Social media/CreativeProtagon

Οι ωραίοι δεν βιάζουν;

Δεν ξέρω πόσες φορές άκουσα να χαρακτηρίζουν τον νεαρό που τρομοκράτησε την κοπέλα στη Νέα Σμύρνη, «ωραίο». Το άκουσα σε τηλεοπτικές εκπομπές, το είδα να περνάει σε τίτλους στους διαδικτυακούς τοίχους, το διάβασα σε σχόλια για το συμβάν, στα κοινωνικά δίκτυα. «Μα είναι ένα ωραίο παιδί», «ένα ωραίο παλικάρι», έλεγαν κοιτώντας τη φωτογραφία του νεαρού, από το βίντεο που μας έκανε όλους να ανατριχιάσουμε. 

Σοκ και δέος. Πώς ένα ωραίο παιδί έφτασε να κυνηγάει μια κοπέλα νυχτιάτικα, από τη στάση όπου αποβιβάστηκε έως το σπίτι της, με το φερμουάρ ανοιχτό και το περιεχόμενο σε κοινή θέα; Πώς αυτός ο νοστιμούλης την έκανε να κατουρηθεί απ’ τον φόβο της, την ώρα που ξεκλείδωνε βιαστικά την εξώπορτα της πολυκατοικίας, με τα κλειδιά που είχε βγάλει απ’ την τσάντα ένα τετράγωνο πριν, για να προλάβει; Πώς αυτός ο ομορφονιός την έκανε να ασπρίσει απ’ την τρομάρα και να ευχαριστεί την τύχη της που πρόλαβε να μπει μέσα και να κλείσει, βλέποντάς τον να φτάνει στην εξώπορτα και να τσεκάρει αν ανοίγει;

Αλήθεια, πώς φτάσαμε να κάνουμε τόσο άκυρες ερωτήσεις, μπλέκοντας σε ζητήματα προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειας και σεξουαλικής παρενόχλησης, την εμφάνιση; Θα μου πείτε, λίγο καιρό πριν, κάποιος υπερασπίστηκε γνωστό ηθοποιό (τον οποίο έχουν καταγγείλει 14 γυναίκες για προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας), λέγοντας ότι «είναι η φαντασίωση του μισού γυναικείου πληθυσμού». Και πριν από αυτό, εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι έχουν αντιδράσει κατά τον ίδιο τρόπο, μιλώντας για την εμφάνιση ενός θύτη λες και είναι τεκμήριο αθωότητας.

Οταν δύο κοπέλες κατηγόρησαν τον ηθοποιό Εντ Γουέστγουικ, του «Gossip Girl», για βιασμό, εμφανίστηκαν αναρτήσεις τύπου «είναι νέος, όμορφος και διάσημος, δεν χρειάζεται να βιάσει για να έχει κάποια» ή «εγώ θα παρακαλούσα να με βιάσει ο Εντ». Ο νεαρός που πήρε στο κατόπι την κοπέλα στη Νέα Σμύρνη δεν είναι διάσημος, αλλά είναι μορφωμένος και φοιτητής. Στη δική του περίπτωση, οι παραπάνω δύο ιδιότητες εμφανίστηκαν δίπλα στο «ωραίος» και έγιναν θέμα συζήτησης από σχολιαστές που δυσκολεύονταν να πιστέψουν το αυτονόητο: ότι ο θύτης της σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης δεν έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, μπορεί να είναι οποιοσδήποτε. 

Εχει γίνει μια τεράστια παρεξήγηση, δεν εξηγείται αλλιώς. Έχουμε πλάσει έναν μύθο στο κεφάλι μας για τους θύτες σεξουαλικών επιθέσεων και ζούμε μέσα σ’ αυτόν. Τους φανταζόμαστε δύσμορφους και περίεργους, σαν gremlins που πετάγονται πίσω από σκουπιδοτενεκέδες και θάμνους και γραπώνουν το θύμα τους. Τους φανταζόμαστε λούμπεν, αποτυχημένους και περιθωριοποιημένους. 

Εχουμε δει πολύ κινηματογράφο. Κακό κινηματογράφο. Γιατί ο καλός βασίζει τα σενάριά του στην αλήθεια. Και η αλήθεια είναι ότι και οι όμορφοι, έξυπνοι, μορφωμένοι και επιτυχημένοι μπορούν να παρενοχλήσουν, να βιάσουν και να σκοτώσουν. Οι γυναίκες που έχουν παρενοχληθεί ή κακοποιηθεί σεξουαλικά το ξέρουν καλύτερα απ’ όλους, ότι το κακό έρχεται συνήθως από τη διπλανή πόρτα, από ανθρώπους που δεν μοιάζουν με τέρατα, αλλά κουβαλούν το τέρας μέσα τους. Οποιοι δυσκολεύονται να το πιστέψουν ή βλέπουν τα εξωτερικά χαρακτηριστικά, τη μόρφωση, την καταγωγή ή την κοινωνική θέση ως ελαφρυντικά, ζουν με επικίνδυνα στερεότυπα. 

Θα ήταν, βέβαια, ψευδαίσθηση, να νομίζουμε ότι αυτοί είναι λίγοι. Υπάρχει μια διάχυτη διάθεση να συμπαθούμε περισσότερο τους όμορφους θύτες ή να θεωρούμε λιγότερο πιθανό να είναι οι όμορφοι άνθρωποι θύτες. Και για κάποιον ανεξήγητο λόγο, φτάνουμε σε σημείο ακόμα και να πιστεύουμε ότι η ερωτική επιθυμία που γεννούν οι όμορφοι άνδρες είναι δεδομένη. Ακόμα κι όταν σε στριμώχνουν σε μία γωνία, χωρίς να το θες.

ΥΓ. Στo «Goldfinger», ο Τζέιμς Μποντ και η Γκαλόρ βρίσκονται σ’ έναν αχυρώνα. Εκείνος την πλησιάζει αρκετές φορές κι εκείνη τον αποκρούει, μέχρι που καταφέρνει να τη ρίξει κάτω στα άχυρα και να βρεθεί από πάνω της, πιέζοντας για να τη φιλήσει. Εκείνη αντιστέκεται, αλλά σταδιακά αφήνεται και τον φιλάει με πάθος. Είναι ο Τζέιμς Μποντ, βλέπετε. Ενας όμορφος, γοητευτικός άνδρας. Μπορεί να του αντισταθεί καμία; Οχι, βέβαια. 

(Είδατε πόσο ύπουλα χτίζονται τα στερεότυπα;)

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...