1076
Ο Τζο Μπάιντεν, παλαιότερα, πανευτυχής στο τιμόνι της αγαπημένης του αλλά και ενεργοβόρας Corvette του 1967. Τώρα ανυπομονεί να οδηγήσει την ηλεκτρική εκδοχή της | CreativeProtagon/Shutterstock/Τwitter

Τζο Μπάιντεν: Από την πράσινη Corvette στην πράσινη επανάσταση

Protagon Team Protagon Team 22 Απριλίου 2021, 21:13
Ο Τζο Μπάιντεν, παλαιότερα, πανευτυχής στο τιμόνι της αγαπημένης του αλλά και ενεργοβόρας Corvette του 1967. Τώρα ανυπομονεί να οδηγήσει την ηλεκτρική εκδοχή της
|CreativeProtagon/Shutterstock/Τwitter

Τζο Μπάιντεν: Από την πράσινη Corvette στην πράσινη επανάσταση

Protagon Team Protagon Team 22 Απριλίου 2021, 21:13

Οπως πάρα πολλοί Αμερικανοί, έτσι και ο Τζο Μπάιντεν έχει μανία με τα αυτοκίνητα. Λατρεύει, για παράδειγμα, την πράσινη σπορ Corvette Stingray που του δώρισε ο πατέρας του, ένας πωλητής αυτοκινήτων, το 1967, για τον γάμο του.

Και είναι γνωστό πως είχε δυσαρεστηθεί ιδιαίτερα όταν ανέλαβε καθήκοντα αντιπροέδρου των ΗΠΑ το 2009 και τον ενημέρωσαν ότι για λόγους ασφαλείας δεν μπορούσε να οδηγεί, όχι μόνον την αγαπημένη του Corvette, αλλά κανένα αυτοκίνητο.

Μάλιστα ο Ντέιβιντ Τσάρτερ, ανταποκριτής των λονδρέζικων Times στην Ουάσινγκτον, υποστηρίζει σε κείμενό του ότι η αγάπη του Τζο Μπάιντεν για τα αυτοκίνητα «αντικατοπτρίζει την εξάρτηση της Αμερικής από τις μηχανές εσωτερικής καύσης η οποία υπονόμευσε τη μάχη της χώρας κατά της κλιματικής αλλαγής».

Πλέον, όμως, καθώς ούτε ως πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών μπορεί να οδηγεί, ο Τζο Μπάιντεν δείχνει ότι είναι και πρόθυμος και έτοιμος να ηγηθεί μιας πρωτοφανούς προσπάθειας για τον εκσυγχρονισμό και της αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ, στο πλαίσιο της πράσινης επανάστασής του.

Μεταφορές και μετακινήσεις

Οι μεταφορές και οι μετακινήσεις αποτελούν την κύρια πηγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις ΗΠΑ (28,9%) καθώς ρυπαίνουν περισσότερο από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (25,2%) και τη βιομηχανία (22,8%). Από το 1990 έως σήμερα τα χιλιόμετρα που διανύονται στις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί κατά 46%, ενώ μόλις το 2% των 17 εκατομμυρίων οχημάτων που πωλήθηκαν εκεί, το 2019, ήταν επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά οχήματα.

«Πρόκειται περί μιας θρυλικής βιομηχανίας», υπενθύμισε πριν από μήνες ο Τζο Μπάιντεν στους Αμερικανούς μέσω ενός προεκλογικού σποτ, όντας καθισμένος πίσω από το τιμόνι της απαστράπτουσας Corvette του. «Μπορούμε να επικρατήσουμε ξανά στην αγορά του 21ου αιώνα, μέσω της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα», πρόσθεσε ο νυν αμερικανός ηγέτης. Και με το που ανέλαβε την εξουσία, αποκάλυψε σχεδόν αμέσως τα μεγαλεπήβολα σχέδιά του, για τα αυτοκίνητα ειδικά, αλλά και για την κλιματική αλλαγή γενικότερα.

Αφότου υπέγραψε διάταγμα για την επιστροφή των ΗΠΑ στη Συμφωνία για το Κλίμα των Παρισίων, την πρώτη του ημέρα στο Οβάλ Γραφείο, ο αμερικανός πρόεδρος επισήμανε πως στόχος του είναι να θέσει τις βάσεις ούτως ώστε, έως το 2035, να έχει απαλλαγεί ο ενεργειακός κλάδος από τον άνθρακα και έως το 2050 οι καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου να είναι μηδενικές. Δεσμεύτηκε επίσης για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2030.

Πρωινή κίνηση στη γέφυρα Τζορτζ Ουάσιγκτον, στη Νέα Υόρκη. Το 28,9% των αερίων του θερμοκηπίου  στις ΗΠΑ προέρχεται από τα αυτοκίνητα… REUTERS/Eduardo Munoz
To «Σχέδιο για την απασχόληση»

Στο τέλος του προηγούμενου μήνα ο Μπάιντεν παρουσίασε το Αμερικανικό σχέδιο για την απασχόληση (American Jobs Plan), ένα πραγματικά μεγαλεπήβολο αναπτυξιακό πρόγραμμα, ύψους 2,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Από αυτά, 174 δισ. θα δαπανηθούν για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων και σταθμών φόρτισης, 111 δισ. για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου ύδρευσης, 100 δισ. για την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροδότησης, 80 δισ. για τη συντήρηση και την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, 35 δισ. για έρευνα με στόχο των περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέσω της ανάπτυξης νέων τεχνολογιών, 27 δισ. για την ενεργειακή θωράκιση κτιρίων και 10 δισ. για τη δημιουργία ειδικών Σωμάτων Πολιτών για το Κλίμα (Civilian Climate Corps) τα οπόια θα στελεχώσουν τουλάχιστον 1,5 εκατ. αμερικανοί πολίτες.

Δεδομένου ότι για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη πάμπολλων πράσινων στόχων προβλέπονται συνολικές δαπάνες ύψους σχεδόν ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων, το πρόγραμμα του Τζο Μπάιντεν είναι το πιο «πράσινο» που έχει παρουσιαστεί έως σήμερα παγκοσμίως.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του, επέλεξε να αποστασιοποιηθεί από το αποκαλούμενο «Green New Deal» που προωθούν εξέχοντα μέλη της αριστερής πτέρυγας του Δημοκρατικού Κόμματος. Πρόκειται για μια σειρά από τολμηρές προτάσεις, με στόχο την απεξάρτηση της οικονομίας και της κοινωνίας των ΗΠΑ από τα ορυκτά καύσιμα έως το 2030, την εγγυημένη απασχόληση και την καθολική υγειονομική περίθαλψη. Ο Ντόναλντ Τραμπ είχε επικρίνει το πρόγραμμα, κάνοντας λόγο για κατάληψη της οικονομίας από τους σοσιαλιστές και προβλέποντας πως εάν εφαρμοζόταν ποτέ, οι ΗΠΑ θα κατέρρεαν όπως η Βενεζουέλα.

Αποτελεί, όμως, γεγονός ότι το αντίστοιχο πρόγραμμα του Τζο Μπάιντεν εμπεριέχει πολλές από τις προτάσεις του Green New Deal και για το κλίμα και για τη δημιουργία εγγυημένων θέσεων εργασίας και για τη στήριξη μειονοτήτων και κοινοτήτων που μειονεκτούν.

Ο Μπέρνι έβαλε το χεράκι του

Το CBS ανέφερε, για παράδειγμα, ότι «μολονότι είναι αλήθεια ότι το πρόγραμμα του Μπάιντεν για το κλίμα δεν συμπίπτει με το Green New Deal, υπάρχουν πολλές ομοιότητες», και αυτό οφείλεται πρωτίστως στο γεγονός πως ο γηραιός πρόεδρος, πριν συνθέσει το πρόγραμμά του, άκουσε με ιδιαίτερη προσοχή τις απόψεις του «κόκκινου», αλλά και «πράσινου» Μπέρνι Σάντερς, επικεφαλής της αριστερής πτέρυγας των Δημοκρατικών.

Σύμφωνα με την Βαρσίνι Πρακάς, ιδρύτρια της περιβαλλοντικής οργάνωσης Sunrise Movement, η οποία πρωτοστάτησε στον σχεδιασμό του Green New Deal, εάν ο αμερικανός πρόεδρος καταφέρει να τηρήσει τις υποσχέσεις του, θα σημειωθεί μια «ριζική αλλαγή στην κλιματική πολιτική σε ομοσπονδιακό επίπεδο».

Ομως για να συμβεί αυτό, πρέπει πρώτα το σχέδιό του να εγκριθεί από τα μέλη της Γερουσίας και οι Ρεπουμπλικάνοι έχουν ήδη ξεκαθαρίσει πως δεν πρόκειται να το υπερψηφίσουν, ενώ ενστάσεις εκφράζει ήδη και ένας γερουσιαστής που αφαιρεί την οριακή πλειοψηφία από τους Δημοκρατικούς αν δεν μεταπειστεί.

Αλλά παρά τις επικρίσεις που δέχεται και τα όποια εμπόδια προκύψουν, φαίνεται πως η επικράτηση του Τζο Μπάιντεν στις εκλογές και η ανάδειξη της αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης ως μία από τις προτεραιότητές του (μαζί με την πανδημία, την οικονομία και τη φυλετική ισότητα) έδωσαν νέα ώθηση στον ιδιωτικό τομέα.

Ο Τραμπ εναντίον της ηλεκτροκίνησης

Κατά τη θητεία του, ο Ντόναλντ Τραμπ επιδίωξε να καταργήσει την επιδότηση και της αγοράς και της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων και καταφέρθηκε εναντίον της General Motors, μιας από τις τρεις κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, όταν ανακοίνωσε το 2018 ότι το όραμά της ήταν «ένας κόσμος μηδενικών συγκρούσεων, μηδενικών ρύπων, μηδενικής κυκλοφοριακής συμφόρησης». «Η καθολική χρήση ηλεκτρικών οχημάτων δεν πρόκειται να λειτουργήσει… είναι υπέροχο να τα έχουμε ως ένα ποσοστό των αυτοκινήτων μας, αλλά το να περάσουμε σε αυτό το μοντέλο, θεωρώ πως είναι λάθος», είχε πει ο πρώην πρόεδρος, μιλώντας στο Fox News.

Τρία χρόνια μετά και μόλις εννέα ημέρες από την ορκωμοσία του Τζο Μπάιντεν, η General Motors ανακοίνωσε ότι έως το 2035 θα έχει τερματιστεί η παραγωγή επιβατικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Αυτό σημαίνει ότι και η Corvette, «αυτό το πρότυπο κινητήρα εσωτερικής καύσης» και αγαπημένο μοντέλο του αμερικανού προέδρου, θα καταστεί ηλεκτρική – υπενθυμίζει ο βρετανός δημοσιογράφος.

Ομως ο Τζο Μπάιντεν, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, έχει το βλέμμα του στραμμένο στο μέλλον. «Μου λένε, και ανυπομονώ εάν είναι αλήθεια να την οδηγήσω, ότι φτιάχνουν μια ηλεκτρική Corvette που μπορεί να τρέχει με 200 μίλια την ώρα. Είμαι ενθουσιασμένος», έχει πει σχετικά.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News