949
Φωτογραφία αρχείου: Το αποβατικό πλοίο Caesar Kunikov του ρωσικού ναυτικού περνάει τον Βόσπορο, στις 4 Μαρτίου του 2020 | REUTERS/Yoruk Isik/File Photo

Πώς τα ταχύπλοα drone «καίνε» τα πολεμικά του Πούτιν

Protagon Team Protagon Team 15 Φεβρουαρίου 2024, 18:32
Φωτογραφία αρχείου: Το αποβατικό πλοίο Caesar Kunikov του ρωσικού ναυτικού περνάει τον Βόσπορο, στις 4 Μαρτίου του 2020
|REUTERS/Yoruk Isik/File Photo

Πώς τα ταχύπλοα drone «καίνε» τα πολεμικά του Πούτιν

Protagon Team Protagon Team 15 Φεβρουαρίου 2024, 18:32

Διττή εικόνα. Στο έδαφος, οι δυνάμεις της Ουκρανίας υποφέρουν από το αυξανόμενο πλεονέκτημα της Ρωσίας σε ό,τι αφορά τα πυρά του πυροβολικού. Στη θάλασσα όμως, η ναυτική εκστρατεία του Κιέβου εναντίον του στόλου του Πούτιν στη Μαύρη Θάλασσα αποδίδει θεαματικά αποτελέσματα. Με αυτή τη διάκριση παρουσιάζει ο Economist την είδηση ότι Caesar Kunikov έγινε το τέταρτο ρωσικό αποβατικό πλοίο που βυθίζει η Ουκρανία μέσα σε επτά μήνες, σε αντιδιαστολή με τη στασιμότητα και τις ανησυχίες για την έκβαση του πολέμου στο ανατολικό τμήμα της χώρας.

Στις 14 Φεβρουαρίου, λιγότερο από δύο εβδομάδες μετά την καταστροφή της πυραυλάκατου Ivanovets, οι Ουκρανοί ανακοίνωσαν ότι οι ουκρανικές δυνάμεις χτύπησαν με θαλάσσια drones (και όχι ιπτάμενα) ρωσικό πολεμικό πλοίο. Στο οπτικό ντοκουμέντο που δόθηκε στη δημοσιότητα διακρίνονται drones θαλάσσης να πλησιάζουν το Cesar Kunikov στα ανοικτά των ακτών της Κριμαίας, ενώ βίντεο που κυκλοφόρησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδειξε μια στήλη καπνού να υψώνεται πάνω από το πλοίο. Σύμφωνα με το Κιεβο τα drones έπληξαν το πλοίο το οποίο «υπέστη ρήγματα στο κύτος και άρχισε να βυθίζεται». Το Cesar Kunikov είναι ένα μεγάλο αποβατικό που έχει λάβει μέρος σε συγκρούσεις στη Συρία, στη Γεωργία και στην Ουκρανία.

Το βίντεο που κοινοποιήθηκε από τη στρατιωτική υπηρεσία πληροφοριών της Ουκρανίας, φαίνεται να δείχνει την επίθεση με drone στο ρωσικό πλοίο Caesar Kunikov (YouTube/Skynews):

 

Πιο συγκεκριμένα, το πλοίο χτυπήθηκε πολλές φορές από θαλάσσια μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας καμικάζι, Magura V5, τα οποία χειρίζονται οι στρατιωτικές υπηρεσίες πληροφοριών της χώρας. Σύμφωνα με τον Economist, αυτό είναι το τέταρτο πλοίο της κλάσης «Ropucha», μια κατηγορία αποβατικών πλοίων που κατασκευάστηκε στην Πολωνία για το σοβιετικό ναυτικό, το οποίο κατέστρεψε ή έθεσε εκτός μάχης η Ουκρανία, προκαλώντας μεγάλες ζημιές μέσα σε επτά μήνες. Προηγήθηκαν:

—Το αποβατικό πολεμικό πλοίο Olenegorsky Gornyak που δέχθηκε παρόμοια επίθεση τον Αύγουστο, πάλι από θαλάσσης, με μη επανδρωμένα σκάφη καμικάζι.

—Tο πλοίο Minsk χτυπήθηκε από πυραύλους κρουζ τον Σεπτέμβριο, ενώ βρισκόταν υπό επισκευή στη Σεβαστούπολη. Τον ίδιο μήνα καταστράφηκε επίσης και ένα υποβρύχιο κλάσης Kilo, ένας τύπος ντιζελο-ηλεκτρικών επιθετικών υποβρυχίων που σχεδιάστηκαν από τη Σοβιετική Ενωση τη δεκαετία του 1970.

—Τον Δεκέμβριο πύραυλοι κρουζ έπληξαν το αποβατικό πολεμικό πλοίο Novocherkassk ενώ βρισκόταν σε λιμάνι της Κριμαίας, προκαλώντας μια τεράστια δευτερογενή έκρηξη η οποία, σύμφωνα με ουκρανικές πηγές, προκλήθηκε από το φορτίο του: τα ιρανικής κατασκευής μη επανδρωμένα αεροσκάφη Shahed.

Γραφική απεικόνιση του καμικάζι drone θαλάσσης Magura V5 (Youtube/Naval News)

Οπως επισημαίνει η ιστοσελίδα του Business Insider, «η Ουκρανία εξαφάνισε σχεδόν το ένα τρίτο του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας χωρίς καν να διαθέτει πραγματικό ναυτικό». Οπως αναφέρει το Κίεβο, το ρωσικό ναυτικό διέθετε περίπου 80 πολεμικά πλοία κατά την έναρξη της εισβολής, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων πολεμικών πλοίων, αποβατικών, υποβρυχίων, περιπολικών σκαφών και ναρκαλιευτικών. Από τις αρχές Φεβρουαρίου, 25 πλοία έχουν καταστραφεί και άλλα 15 βρίσκονται υπό επισκευή, υποστηρίζει η ουκρανική πλευρά.

Σύμφωνα με τον Economist, η στόχευση των μεγάλων αποβατικών πλοίων έχει σαφή στρατηγικό στόχο. Μπορούν να μεταφέρουν έως και 500 τόνους φορτίου. Για παράδειγμα, δέκα άρματα μάχης και 340 στρατιώτες ταυτόχρονα. Επίσης, ξεφορτώνουν το υλικό πολύ πιο γρήγορα από ένα κανονικό πλοίο. Ακόμη, εάν οι Ουκρανοί ήταν σε θέση να θέσουν προσωρινά εκτός λειτουργίας τη γέφυρα του Κερτς, η οποία συνδέει τη ρωσική ενδοχώρα με την Κριμαία, τα ρωσικά αποβατικά τύπου Ropucha θα ήταν τότε ζωτικής σημασίας για τον εφοδιασμό των ρωσικών δυνάμεων στο μέτωπο. Γι’ αυτό άλλωστε και στοχοποιούνται από την Ουκρανία.

Η βύθιση του Caesar Kunikov είναι κατά τη βρετανική επιθεώρηση μια ακόμη ένδειξη του ότι, ακόμη και χωρίς σημαντικό ναυτικό, οι Ουκρανοί κερδίζουν τον πόλεμο στη θάλασσα. Η Σεβαστούπολη στην Κριμαία, που μέχρι τώρα ήταν η κύρια βάση του στόλου της Μαύρης Θάλασσας για τη Ρωσία, έχει γίνει πλέον πολύ επικίνδυνη, αναγκάζοντας το μεγαλύτερο μέρος του στόλου να υποχωρήσει στο Νοβοροσίσκ, το λιμάνι της Ρωσίας που βρίσκεται περίπου 450 χιλιόμετρα μακριά.

O Economist τονίζει ότι μεγάλο μέρος αυτής της επιτυχίας ήταν αποτέλεσμα της εφευρετικότητας της ίδιας της Ουκρανίας για την επινόηση «θανατηφόρα αποτελεσματικών θαλάσσιων μη επανδρωμένων σκαφών». Το Magura V5 αναπτύχθηκε από την κρατική ουκρανική εταιρεία SpetsTechnoExport και πιθανότατα τέθηκε σε υπηρεσία πριν από περίπου ένα χρόνο ως μια πιο ώριμη έκδοση προηγούμενων σχεδίων.

Μακέτα του θαλάσσιου drone Μagura V5 (Youtube/ Naval News)

Εχει μήκος περίπου 5,5 μέτρα, είναι εξοπλισμένο με πολλαπλούς αισθητήρες και μπορεί να μεταφέρει μια πολεμική κεφαλή 320 κιλών σε απόσταση 800 χιλιομέτρων, επιταχύνοντας σε 42 κόμβους καθώς πλησιάζει στο στόχο του. Διαθέτει ένα μείγμα διαφορετικών συστημάτων καθοδήγησης, όπως το GPS, ένα ασύρματο «πλέγμα» και μια αδιάβροχη κάμερα. Η πρόωση μπορεί να είναι ηλεκτρική ή υβριδική, ενώ η υδροδυναμική δομή του, προσφέρει τη δυνατότητα στο εν λόγω drone να είναι σχεδόν αόρατο από τα πλοία του εχθρού.

O Economist τονίζει ότι «η πιο σημαντική συνέπεια της ναυτικής εκστρατείας της Ουκρανίας μέχρι στιγμής, ήταν το άνοιγμα ενός διαδρόμου για την εμπορική ναυτιλία που θα μεταφέρει τις εξαγωγές σιτηρών της χώρας. Οι συνολικές εξαγωγές σιτηρών, ελαιούχων σπόρων και φυτικών ελαίων τον Ιανουάριο φέρεται ότι ξεπέρασαν τους 6,4 εκατ. τόνους και κινήθηκαν λίγο υψηλότερα από τον ίδιο μήνα του 2019 και του 2020, σύμφωνα με τον ιστότοπο GrainCentral.com».

Τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, συνοδευόμενα από το ουκρανικό ναυτικό μπορούν πλέον να μετακινούν το φορτίο τους χωρίς την «έγκριση» του Πούτιν, «αγκαλιάζοντας» τις ακτές της Ουκρανίας και εκείνες των χωρών-μελών του ΝΑΤΟ, της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας.

Μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου στις 14 Φεβρουαρίου μετά το άκουσμα της είδησης για το Caesar Kunikov, ο Γενς Στόλτενμπεργκ, γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ, δήλωσε: «Λίγοι πίστευαν ότι αυτό θα ήταν δυνατό πριν από λίγους μήνες. Αλλά τώρα, η εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία πραγματοποιείται ακόμη και χωρίς συμφωνία με τη Ρωσία. Αυτό λοιπόν δείχνει τις ικανότητες και την επάρκεια των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...