2140
Η Mustang του 1968 έκανε θαύματα στα χέρια του Στιβ ΜακΚουίν στην κλασική πλέον ταινία «Μπούλιτ» | Daniel Senkerik

Η Mustang σημαίνει ελευθερία – και ποτέ δεν πεθαίνει

Η Mustang του 1968 έκανε θαύματα στα χέρια του Στιβ ΜακΚουίν στην κλασική πλέον ταινία «Μπούλιτ»
|Daniel Senkerik

Η Mustang σημαίνει ελευθερία – και ποτέ δεν πεθαίνει

«Ηλεκτροκίνηση, λιγότερα επιβατικά και συνεργασίες, αυτό είναι το μέλλον της Ford», όπως το περιέγραψε -με λίγα λόγια- ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Τζιμ Φάρλεϊ, στις αρχές του 2018, σε ένα συνέδριο αυτοκινητοβιομηχανιών.

Εντάξει, δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα, αυτό που είπε είναι πως η επιδίωξη συμπυκνώνεται σε έναν μικρότερο αριθμό επιβατικών στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, ώστε να επιταχύνει η εταιρεία σε τομείς όπως η ανταγωνιστικότητα σε πιο κερδοφόρες κατηγορίες – βλέπε τζιποειδή οχήματα και εκείνα που (θα) μπαίνουν στην πρίζα. Αυτό σημαίνει, λοιπόν, κατά πάσα πιθανότητα, για παράδειγμα, το τέλος εποχής του S-Max και του Mondeo.

Οσοι δεν παρακολουθούν τις εξελίξεις της αυτοκίνησης, έπεσαν από τα σύννεφα. Εκείνοι που ξέρουν, απλώς θυμήθηκαν τις ανακοινώσεις της Ford του Οκτωβρίου 2017, οι οποίες έκαναν λόγο για «αναδιανομή επενδύσεων, ύψους 7 δισ. δολαρίων, από τα επιβατικά στα SUV και τα φορτηγάκια. Ταυτόχρονα, η ανάγκη επιτάχυνσης των προσπαθειών για τα ηλεκτροκίνητα γίνεται επιτακτική», σημειωνόταν από επίσημα Ford χείλη, αφού η μπράντα θέλει σαράντα νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα -σε παγκόσμιο επίπεδο- εκ των οποίων τα 16 θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό. Εκείνες οι δηλώσεις κατέληγαν «πρέπει να περιορίσουμε τη μαζική παραγωγή και να επικεντρωθούμε στα προϊόντα που θα δώσουν πιο δυναμική ανάπτυξη της εταιρείας, υψηλή ανταποδοτικότητα και χωρίς μεγάλο ρίσκο».

«Θα υπάρξει κάποιος ‘επιζών’ από όλα αυτά ή θα απαλλαγείτε και από το Mustang», ρώτησαν τον Μάιο του 2018 οι Times της Νέας Υόρκης τον Φάρλεϊ: «Το Mustang είναι σαν τον Ρόκι: επέζησε στην πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του ‘70, την αντίστοιχη της δεκαετίας του ’80, τη μετάβαση στα SUV. Επέζησε σε κάθε γύρο περικοπών μας», απάντησε εμφατικά ο ίδιος. Κανέναν δεν εξέπληξε, επίσης, το ότι χρησιμοποίησε στην απάντησή του έναν κινηματογραφικό ήρωα, τον Ρόκι. Αλλωστε και το Mustang έχει κάνει τα γκεστ του στο σινεμά, αλλά και έχει αγωνιστεί στα αυτοκινητικά ρινγκ, σαν τον Μπαλμπόα, ρίχνοντας πολύ «ξύλο» στους αντιπάλους του, εδώ και πολλά χρόνια…

Το «πολλά χρόνια» είναι σχετικό. Μιλάμε για παραπάνω από μισό αιώνα ζωής, για 54 χρόνια. Ολα ξεκίνησαν στις 9 Μαρτίου 1964, σε ένα πάρτι που κρατά μέχρι σήμερα, έπειτα από έξι γενιές του μοντέλου, ενός εμφατικού muscle car: ένα «φθηνό» σπορ κουπέ, με μακρύ μπροστινό ρύγχος, κοντό πίσω μέρος, σαλόνι διάταξης 2+2 θέσεων και τον διάολο τον ίδιο στον κινητήρα του. Κυκλοφόρησε στην αμερικανική αγορά στις 17 Απριλίου 1964 ως «μοντέλο 1964½» -αν και ο κωδικός της Ford ανέφερε 1965, εξαρχής- με αρχική τιμή απόκτησης 2.368 δολάρια.

Mustang, του 1964. Από εδώ ξεκίνησαν όλα (Wikimedia Commons)
Mustang, του 1964. Από εδώ ξεκίνησαν όλα (Wikimedia Commons)

Η ονομασία «Mustang» προέρχεται από το ομώνυμο είδος αλόγου που ζει στη Βόρεια Αμερική – εξ ου και το σήμα του μοντέλου, με το άλογο που καλπάζει. Ολες οι γενιές της Mustang έχουν εμφανιστεί σε πολλές ταινίες, καθώς και σε πολλά βιντεοκλίπ τραγουδιών.

Για την ακρίβεια, θα πρέπει να έχετε δει τουλάχιστον μια φορά στη ζωή σας το «Bullitt» (1968) με τον Στιβ ΜακΚουίν. Η -διάρκειας σχεδόν 10 λεπτών- καταδίωξη εκεί, αποτελεί το highlight τής ταινίας, στην οποία μια Mustang GT Fastback, με τον Στιβ στο τιμόνι της, καταδιώκει δύο επαγγελματίες δολοφόνους στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο. Ναι, ο πρωταγωνιστής εδώ είναι το όχημα, όπου τα καρέ του το έβαλαν για πάντα στο πάνθεον των θρυλικών αυτοκινήτων.

Το θρυλικό, κινηματογραφικό μοντέλο του 1968 (commons.wikimedia)
Το θρυλικό, κινηματογραφικό μοντέλο του 1968 (commons.wikimedia)

Σήμερα, γιορτάζοντας την 50ή επέτειο της περίφημης κινηματογραφικής ταινίας τής Warner Bros, η νέα ειδική έκδοση Mustang Bullitt προσθέτει κάτι ακόμα πιο ξεχωριστό στην γκάμα του ανανεωμένου μοντέλου. Το αυτοκίνητο-θρύλος, με τον 5λιτρο V8 κινητήρα αναβαθμισμένο, για να αποδίδει 464 ίππους (ίδια ροπή 529 Nm), προσφέρεται με εξωτερικές αποχρώσεις Shadow Black ή την κλασική Dark Highland Green. Η τρίτη γενιά ακολουθεί τα χνάρια των προηγούμενων ειδικών εκδόσεων Bullitt του 2001 και του 2008, που επίσης διέθεταν ισχυρότερους κινητήρες, ζάντες Torq Thrust-style, μοναδικά στυλιστικά στοιχεία και περιορισμένες επιλογές εξωτερικών αποχρώσεων.

Λόγω της διαχρονικής της επιτυχίας, η Mustang έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πλέον μυθικά αυτοκίνητα της παγκόσμιας αυτοκίνησης, με εξαιρετικά υψηλό ίματζ στις περισσότερες χώρες. Και παρά το ότι οι πέντε πρώτες γενιές συνήθως δεν εξάγονταν εκτός Βόρειας Αμερικής μαζικά, παρά μόνο μεμονωμένα, κατόπιν παραγγελίας – μόνο στα κράτη της Μέσης Ανατολής κυκλοφορούσε σε μεγάλες ποσότητες. Αντιθέτως, η έκτη γενιά της διατίθεται επίσημα και στην Ευρώπη, ενώ είναι και η πρώτη που κατασκευάζεται και σε δεξιοτίμονη έκδοση.

Από το 1964 μέχρι σήμερα έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι της αυτοκίνησης και το μοντέλο εκείνης της εποχής με το σημερινό δεν έχει καμία σχέση. Ενα από τα μακροβιότερα ονόματα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και το μοναδικό με συνεχή παραγωγή, από το πρώτο αντίτυπο έως σήμερα, δεν θα μπορούσε να μην εξελιχθεί. Τότε, εκείνα τα χρόνια, αρκούσε η ωμή δύναμη η οποία μεταφερόταν στους τροχούς. Σήμερα, μόλις βάλετε μπροστά το νέο Ford Mustang, θα θέσετε σε λειτουργία μια σειρά από προηγμένα τεχνολογικά συστήματα που βελτιώνουν την οδηγική εμπειρία. Για παράδειγμα, το νέο ψηφιακό ταμπλό 12 ιντσών παρέχει πολύτιμες πληροφορίες ανάλογα με την εκάστοτε λειτουργία οδήγησης: Normal, Sport+, Snow/Wet, Track και Drag Strip – παντός εδάφους, καιρού και διάθεσης, με άλλα λόγια. Το ταμπλό αλλάζει και εμφάνιση ώστε να ταιριάζει με την κάθε λειτουργία. Υπάρχουν νέες τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού, οι οποίες περιλαμβάνουν Pre-Collision Assist με Pedestrian Detection και Lane Keeping Aid. Η Mustang προσφέρεται, επίσης, με σύστημα απόσβεσης MagneRide, μια προηγμένη νέα ανάρτηση που παρέχει εξαιρετικό έλεγχο στην πίστα και άνεση στον δρόμο.

Στο χρώμα της ταχύτητας (ford.com)

Με το αυτορυθμιζόμενο σύστημα ελέγχου γκαζιού (ACC) μπορείτε να επιλέγετε την επιθυμητή ταχύτητα οδήγησής σας – το σύστημα τότε φρενάρει ή επιταχύνει, αυτόματα, για να τη διατηρήσετε. Το μοντέλο διαθέτει σύστημα επικοινωνίας και ψυχαγωγίας Ford SYNC 3, με το οποίο οι οδηγοί μπορούν να ελέγχουν λειτουργίες συνδεδεμένων smartphones, συστημάτων ήχου, πλοήγησης και κλιματισμού, με φωνητικές εντολές στην καθομιλουμένη, διαθέτοντας κεντρική, έγχρωμη οθόνη αφής, 8 ιντσών.

Highlight το νέο μπουτόν εκκίνησης του κινητήρα, το οποίο αναβοσβήνει κόκκινο από τη στιγμή που ξεκλειδώνει η πόρτα και μέχρι να τεθεί σε λειτουργία το μοτέρ, προσφέροντας στη Mustang τον δικό της παλμό – σε ρυθμό 30 χτύπων ανά λεπτό, παραπέμποντας στην καρδιά ενός πόνι – που όταν μεγαλώσει θα γίνει μάστανγκ.

Ο -μη Bullit- αναθεωρημένος στα σημεία 5λιτρος V8 (βλέπε νέο σύστημα ψεκασμού, υψηλότερη σχέση συμπίεσης και δυνατότητα λειτουργίας σε πιο ψηλές στροφές, έως τις 7.000 σ.α.λ.) πλέον αποδίδει 450 ίππους (αντί 421), με μέγιστη ροπή 529 Nm στις 4.600 σ.α.λ. Αντίθετα -χάρη στην προσαρμογή του στις προδιαγραφές ρύπων Euro 6.2- ο «μικρός» EcoBoost των 2,3 λίτρων υποχώρησε από τους 317 στους 290 ίππους στις 5.400 σ.α.λ., με ροπή 440 Nm 3.000 σ.α.λ. Οι δύο αυτοί κινητήρες συνδυάζονται είτε με το νέο 10τάχυτο αυτόματο Selectshift -το οποίο αποτελεί και την είδηση της ανανεωμένης γενιάς- ή με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, που έχει όμως διαφορετική κλιμάκωση ανάμεσα στα δύο κινητήρια σύνολα.

Εσωτερικό από άλλον πανήτη (ford.com)
Εσωτερικό από άλλον πανήτη (ford.com)

Οι επιδόσεις τής ανανεωμένης 5λιτρης Mustang των 450 ίππων είναι πραγματικά καταιγιστικές, με το περίφημο «0-100» να έρχεται σε 4,3 δλ. όταν συνδυάζεται με το νέο 10τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, ενώ όταν είναι εφοδιασμένη με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο να χρειάζεται 4,6 δλ. Οι αντίστοιχες επιδόσεις για την έκδοση 2.3 των 290 ίππων είναι 5,5 και 5,8 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 233 χλμ./ώρα για κάθε «μικρή» και στα 249 χλμ./ώρα για κάθε «μεγάλη» Mustang. «Αέρας». Και όχι, όλα αυτά δεν τα είχε κάτω από το καπό ο Στιβ.

Ετη παραγωγής των γενεών
Πρώτη γενιά: 1964½ – 1973, με πολλές διαδοχικές ανανεώσεις και αυξήσεις των εξωτερικών του διαστάσεων.
Δεύτερη γενιά: 1974 – 1978, η οποία επανήλθε στις αρχικές διαστάσεις της πρώτης Mustang του 1964.
Τρίτη γενιά: 1979 – 1993, με δύο έντονες αισθητικές ανανεώσεις, τις σεζόν του 1983 και του 1987.
Τέταρτη γενιά: 1994 – 2004, με ένα μικρό λίφτινγκ της εξωτερικής εμφάνισης την σεζόν του 1999.
Πέμπτη γενιά: 2005 – 2014, με μια σημαντική ανανέωση την άνοιξη του 2009, για την σεζόν του 2010.
Εκτη γενιά: 2014 – σήμερα, για πρώτη φορά με ανεξάρτητη ανάρτηση και στους πίσω τροχούς, φώτα ημέρας (daylights) με LED και αρκετά ακόμα νέα στοιχεία εξοπλισμού.

Ομως, εκείνη η πρώτη Mustang κέρδισε το Χρυσό Μετάλλιο Tiffany Gold Medal για τη σεζόν του 1965, ως «Αριστο Πρότυπο Αμερικανικού Ντιζάιν». Εγινε έτσι το πρώτο στην Ιστορία αυτοκίνητο που κατάφερε κάτι τέτοιο.

Η θεωρία της εξέλιξης. Mustang του 2010 (commons.wikimedia)
Η θεωρία της εξέλιξης. Mustang του 2010 (commons.wikimedia)

Κατά τη μακροχρόνια σταδιοδρομία της, η Ford Mustang ήταν μέσα στη δεκάδα Ten Best list του αμερικανικού περιοδικού Car and Driver – τα έτη 1983, 1987, 1988, 2005, 2006, 2011 και 2016. Επίσης, κέρδισε το βραβείο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς (Car of the Year) του αμερικανικού περιοδικού Motor Trend, τα έτη 1974 και 1994 – δηλαδή, τις εναρκτήριες σεζόν της δεύτερης γενιάς και τέταρτης γενιάς, αντίστοιχα. Παρομοίως, η Ford Mustang του 2005, δηλαδή της πρώτης σεζόν της πέμπτης γενιάς, αναδείχθηκε το Αυτοκίνητο της Χρονιάς στον Καναδά, ενώ έχασε οριακά την πρωτιά για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς στη Βόρεια Αμερική από το Chrysler 300.

Από τη στιγμή που η Ford αποφάσισε να βγάλει τη νέα Mustang από τα σύνορα των ΗΠΑ και ξεκίνησε τις πωλήσεις της και στην Ευρώπη, η αυξημένη ζήτηση έφερε το δημοφιλές sports coupe στην πρώτη θέση της κατηγορίας του – για τρίτη, συνεχή, χρονιά.

Ετσι, οι παγκόσμιες πωλήσεις τής Mustang για το 2017 ανήλθαν σε 125.809 μονάδες, σύμφωνα με ανάλυση της Ford από τα πιο πρόσφατα στοιχεία ταξινομήσεων νέων οχημάτων ιδιωτικής χρήσης της IHS Markit. Τα στοιχεία αυτά -που συλλέγονται από κυβερνητικές και άλλες πηγές και αποτελούν το 95% των παγκόσμιων πωλήσεων νέων οχημάτων σε πάνω από 80 χώρες- δίνουν στη Mustang παγκόσμιο προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού στην κατηγορία sports coupe. Από τις σχεδόν 126.000 παγκόσμιες ταξινομήσεις οχημάτων, η Ford ανέφερε ότι οι 81.866 σημειώθηκαν στις ΗΠΑ, τη χώρα όπου κατασκευάζεται η Mustang. Αυτό σημαίνει ότι πάνω από το ένα τρίτο από όλες τις ταξινομήσεις καταγράφηκε στις εξαγωγικές αγορές.

Ωμή δύναμη, σε ένα ξεκάθαρο παρουσιαστικό - που δεν το μπερδεύεις με κανένα άλλο (ford.com)
Ωμή δύναμη, σε ένα ξεκάθαρο παρουσιαστικό – που δεν το μπερδεύεις με κανένα άλλο (ford.com)

Η Ford πούλησε 13.100 οχήματα Mustang πέρσι στην Ευρώπη και ξεπέρασε την Porsche 911 σε 13 ευρωπαϊκές αγορές, μεταξύ των οποίων το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία. Οι πέντε μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές για τις πωλήσεις Mustang το 2017 ήταν η Γερμανία (5.742), το Ηνωμένο Βασίλειο (2.211), η Γαλλία (942), το Βέλγιο (900), και η Σουηδία (512). Η ζήτηση παραμένει ιδιαίτερα ισχυρή και στην Κίνα, όπου η Mustang ήταν το δημοφιλέστερο sports coupe, πέρυσι, με 7.125 ταξινομήσεις.

Από το 2015 που ξεκίνησαν οι παγκόσμιες εξαγωγές, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017, η Ford έχει πουλήσει 418.000 αυτοκίνητα Mustang σε όλο τον κόσμο. Δημοφιλέστερη έκδοση παγκοσμίως είναι η Mustang GT με τον V8 5.0L κινητήρα.

Στην Ευρώπη η Ford έχει πουλήσει 35.000 Mustang, από το 2015 μέχρι τον Μάρτιο του 2018, ενώ είναι Best Seller και στην Ελλάδα, αφού 1 στα 3 σπορ αυτοκίνητα που πωλούνται εδώ είναι Mustang. Συνολικά, 69 αυτοκίνητα έχουν ταξινομηθεί στη χώρα μας από την αρχή του 2016, μέχρι το τέλος του 2017.

Πόσο κοστίζει; Από τα μέσα Μαΐου 2018, που τα πρώτα αυτοκίνητα ήρθαν και στη χώρα μας, η Ford Motor Ελλάς διαθέτει τη νέα Mustang σε τιμές που ξεκινούν από τα 53.474 ευρώ -για το μοντέλο με τον κινητήρα 2.300 κ.εκ., απόδοσης 290 ίππων- και 68.205 ευρώ – για το μοντέλο με τον V8 κινητήρα 5.000 κ.εκ., απόδοσης 450 ίππων. Οχι, δεν μπορεί να το αγοράσει ο καθένας.

Ο Τζιμ Φάρλεϊ περιγράφει τη Mustang ως ένα εμβληματικό όχημα: «Οταν ρωτάμε ανθρώπους από όλο τον κόσμο ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτονται όταν ακούνε το όνομα Ford, λένε ‘Mustang’», υπογραμμίζει ο ίδιος και συνεχίζει: «’Mustang’ σημαίνει ελευθερία. Σημαίνει να κάνεις ένα ταξίδι μέσα της, με ανοιχτή οροφή, στη Δυτική Ακτή. Αυτό φαντάζονται οι άνθρωποι σε ολόκληρο τον πλανήτη ότι είναι οι ΗΠΑ. Υπάρχει περίπτωση να τους το στερήσουμε ποτέ;», σημειώνει ο ίδιος, εξηγώντας ότι ακόμα κι αν όλα τα οχήματα της φίρμας ψηλώσουν και γίνουν SUV-crossovers ή θα κινούνται με ρεύμα, το όνομα «Mustang» θα υπάρχει ακόμα στον στόλο της Ford. Και έχει δίκιο…

Ποθητό σουλούπι και παράστημα, από όποια γωνία κι αν το κοιτάξεις (ford.com)
Ποθητό σουλούπι και παράστημα, από όποια γωνία κι αν το κοιτάξεις (ford.com)

Δεν μιλάμε μόνο για μάρκετινγκ, δεν μιλάμε για πωλήσεις και χρήματα στα ταμεία. Ενα έμβλημα του λαού των petrolheads, ένα σύμβολο, ένα τοτέμ με σμιλευμένες λαμαρίνες, που το προσκυνούν σε όλη τη Γη, δεν μπορείς να το αποκαθηλώσεις: έχει περάσει, πια, στην κορυφή της λίστας με τα πιο ποθητά αυτοκίνητα του πλανήτη, χτυπάει κόκκινο στο θυμικό και στο συλλογικό υποσυνείδητο της αυτοκίνησης.
Και σίγουρα, ο Μακ Κουίν, όπου κι αν είναι, θα χαμογελά γοητευτικά, ανάβοντας τσιγάρο…