912
Οι πωλήσεις της F80 (με μόλις 799 κομμάτια από τη Ferrari), υπερκαλύφθηκαν εις τριπλούν το 2025 | Shutterstock

Μήπως η Ferrari έγινε οίκος μόδας;

Protagon Team Protagon Team 7 Ιουλίου 2025, 09:31
Οι πωλήσεις της F80 (με μόλις 799 κομμάτια από τη Ferrari), υπερκαλύφθηκαν εις τριπλούν το 2025
|Shutterstock

Μήπως η Ferrari έγινε οίκος μόδας;

Protagon Team Protagon Team 7 Ιουλίου 2025, 09:31

Η απέριττη πόλη Μαρανέλο, μπορεί να μη διαθέτει τα αρχιτεκτονικά θαύματα των κοντινών της ιταλικών πόλεων Μπολόνια και Μόντενα, αλλά είναι κύριο αξιοθέατο της ιταλικής κουλτούρας. Το αναγνωρίσιμο άγαλμα του αλόγου που χοροπηδάει στην κεντρική πλατεία της, υπενθυμίζει στους επισκέπτες ότι αυτή είναι η έδρα της Ferrari.

Η πάλαι ποτέ πρωταθλήτρια των αγώνων αυτοκινήτων είναι τώρα πρωταθλήτρια σε μια εντελώς διαφορετική τάση, όπως γράφει ο Economist – στις ειδικές παραγγελίες οχημάτων περιορισμένης έκδοσης. Η εταιρεία έχει σημειώσει εντυπωσιακή ανάπτυξη σε αυτό τον τομέα από τότε που αποδεσμεύτηκε από την Fiat Chrysler.

Πέρυσι πούλησε σχεδόν διπλάσια αυτοκίνητα από ότι το 2015 και αποκόμισε υπερδιπλάσια έσοδα, ενώ η αγοραία αξία της είναι περίπου εννέα φορές υψηλότερη από εκείνη που είχε όταν εισήχθη στο χρηματιστήριο. Μεγάλο μέρος της πρόσφατης επιτυχίας της, εκτιμά ο Economist, οφείλεται στη διαχείριση του Μπενεντέτο Βίνια, του ενθουσιώδους διευθύνοντος σύμβουλου της, που διορίστηκε το 2021.

Η πάλαι ποτέ πρωταθλήτρια της F1 είναι τώρα πρωταθλήτρια μιας εντελώς διαφορετικής τάσης, των ειδικών παραγγελιών οχημάτων περιορισμένης έκδοσης. | Shutterstock

Κόντρα στην παράδοση, ο Βίνια ανέλαβε τη Ferrari προερχόμενος από έναν εντελώς διαφορετικό κλάδο – εκείνον της κατασκευής μικροτσίπ. Το υπόβαθρό του ως θεωρητικός φυσικός είναι εμφανές στα διαγράμματα που σχεδιάζει. Πιστεύει ότι η Ferrari δεν είναι μόνο μια εταιρεία ειδών πολυτελείας, αλλά είναι από πολλές απόψεις ανώτερη – ακόμη και συγκρινόμενη με τη γαλλική Hermès, την πιο πολύτιμη εταιρεία αυτού του κλάδου.

Η κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων υψηλής ποιότητας κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της, τηρώντας παράλληλα το αξίωμα του Εντσο Φεράρι –ο οποίος ίδρυσε την εταιρεία το 1947– ότι θα πρέπει να πουλά «ένα όχημα λιγότερο από όσα απαιτεί η αγορά». Η Ferrari επιμένει ότι παραμένει περισσότερο από ποτέ μια βιομηχανία παραγωγής exclusive αυτοκινήτων, έχοντας επεκταθεί σε μέρη όπως η Μέση Ανατολή, όπου οι πωλήσεις της ήταν κάποτε ανύπαρκτες.

Τα τελευταία χρόνια έχει επίσης αυξήσει τις τιμές της με ταχύτερο ρυθμό από ότι στο παρελθόν. Τα νέα της μοντέλα, που παλαιότερα κόστιζαν 3-5% περισσότερο από εκείνα που αντικαθιστούσαν, τώρα είναι 30% πιο ακριβά από τα προηγούμενα. Το αυτό ισχύει και για τις εξαιρετικά κερδοφόρες ναυαρχίδες της, οι οποίες φτάνουν στην αγορά σε ακανόνιστα χρονικά διαστήματα – κάτι που δικαιολογείται από τη βελτιωμένη τεχνολογία που έχει αποκτηθεί από τα αγωνιστικά της μοντέλα.

Ferrari 488 Spider. Τα νέα της μοντέλα, που παλαιότερα κόστιζαν 3-5% περισσότερο από εκείνα που αντικαθιστούσαν, τώρα είναι 30% πιο ακριβά απ’ τα προηγούμενα. | Shutterstock

Αλλά η Ferrari προσφέρει πλέον πολύ περισσότερες ευκαιρίες για εξατομίκευση των μοντέλων της – από προσαρμοσμένες βαφές, μέχρι πρόσθετα ανθρακονήματα και πολυτελείς εσωτερικές επενδύσεις. Αυτά μπορούν να προσθέσουν 20% στην τιμή των αυτοκινήτων της, ανεβάζοντας το κόστος τους σε πάνω από 500.000 ευρώ επιπλέον κατά μέσο όρο.

Οπως αναφέρει ο Economist, η εταιρεία είναι σε θέση να χρεώνει τόσο εξωφρενικές τιμές χάρη στην αφοσίωση των πιστών θαυμαστών της, καθώς περίπου το 80% των πελατών της είναι ήδη ιδιοκτήτες προηγούμενων μοντέλων της. Μια επίσκεψη στο εργοστάσιό της ισοδυναμεί με προσκύνημα, προκαλώντας συγκίνηση – μέχρι και δάκρυα. Αξιολογώντας τις διαθέσεις των πελατών της μέσω των 180 αντιπροσωπιών της παγκοσμίως, η Ferrari προσελκύει τους φανατικότερους συλλέκτες της σε έναν στενό κύκλο.

Απόδειξη αυτής της αφοσίωσης είναι το γεγονός ότι οι αυξήσεις τιμών που προκλήθηκαν από τους δασμούς της κυβέρνησης Τραμπ, δεν έχουν επηρεάσει τις παραγγελίες των μοντέλων της από την Αμερική. Οι πωλήσεις της F80 (με μόλις 799 κομμάτια από τη Ferrari), υπερκαλύφθηκαν εις τριπλούν. Για να επιλεγεί κάποιος να αγοράσει μία από αυτές, έπρεπε να έχει προμηθευτεί αρκετά άλλα μοντέλα και να έχει την ιδιότητα του «πρεσβευτή» της Ferrari – με το αζημίωτο, φυσικά.

Ολα αυτά θυμίζουν τον τρόπο λειτουργίας υπερπολυτελών εμπορικών σημάτων μόδας όπως η Hermès. Ωστόσο, ο Βίνια θεωρεί ότι η Ferrari έχει ακόμη περισσότερα πλεονεκτήματα από την κατασκευάστρια φίρμα πανάκριβων δερμάτινων ειδών. Η εταιρεία του συνδυάζει την αποκλειστικότητα των μοντέλων της με την τεχνολογία αιχμής, συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις που ανεβάζουν την αδρεναλίνη, όπως το Βρετανικό Γκραν Πρι της Φόρμουλα-1, στις 6 Ιουλίου.

Οι κινέζοι καταναλωτές, που πρόσφατα έσφιξαν τα ζωνάρια τους λόγω της οικονομικής κρίσης, αντιπροσωπεύουν μόλις το 8% των πωλήσεων της Ferrari, σε σύγκριση με το 40% της Hermès. Παράλληλα, η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στους υπερπλούσιους, οι οποίοι είναι πιο προστατευμένοι από τις υφέσεις – ενώ μεγάλο μέρος των εσόδων της Hermès προέρχεται από φθηνότερα προϊόντα, που πωλούνται σε λιγότερο πλούσιους καταναλωτές.

Το ερώτημα που θέτει ο Economist είναι τι θα μπορούσε να στραβώσει για το αστέρι της αυτοκινητοβιομηχανίας. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι οι αυξήσεις των τιμών της είναι ήδη πολύ επιθετικές. Περαιτέρω αύξηση της παραγωγής αυτοκινήτων ίσως τελικά πλήξει την αντιληπτή αποκλειστικότητα της ιταλικής φίρμας – άλλωστε, τα έσοδα από τις εξατομικεύσεις έχουν κι αυτά τα όριά τους.

Η Ferrari έχει επίσης κάτι κοινό με πιο φθηνότερες αυτοκινητοβιομηχανίες – τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Το μοντέλο Elettrica, η πρώτη της είσοδός της σε αυτήν την κατηγορία, θα κυκλοφορήσει στους δρόμους τον επόμενο χρόνο. Η εταιρεία πρόσφατα διπλασίασε το μέγεθος του εργοστασίου της στο Μαρανέλο, γεγονός που της προσφέρει την ευελιξία να κατασκευάζει το ηλεκτρικό της όχημα χωρίς να παράγει λιγότερα από τα τρέχοντα μοντέλα της.

Ωστόσο, πολλά ηλεκτρικά supercars έχουν αντιμετωπιστεί με αδιαφορία. Αν η Ferrari δεν εντυπωσιάσει, η άμεμπτη εικόνα της ενδέχεται να δεχθεί πλήγμα. Ακόμα πιο ανησυχητικές είναι οι πληροφορίες που εμφανίστηκαν στις 17 Ιουνίου, σύμφωνα με τις οποίες θα καθυστερήσει την κυκλοφορία ενός δεύτερου ηλεκτρικού μοντέλου κατά δύο χρόνια, έως το 2028. Ο Economist σημειώνει ότι αυτή ίσως είναι η σημαντικότερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει ο Βίνια.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...