Mπορεί ο Μπέκαμ να σώσει τη Maserati;
Mπορεί ο Μπέκαμ να σώσει τη Maserati;
Πρόσφατα ο πρόεδρος της Stellantis, του ομίλου που στο επιχειρηματικό του βιογραφικό περιλαμβάνεται, μεταξύ πολλών άλλων, και η Maserati, απέδωσε τις χαμηλές πωλήσεις της σε κακό μάρκετινγκ. Όπως είπε, «οι πωλήσεις δεν πάνε καλά, αλλά είναι θέμα μάρκετινγκ». Όντως. Η εταιρεία πούλησε μόνο 1.700 αυτοκίνητα το πρώτο τετράμηνο του 2025 (βλ. σχετικό πίνακα παρακάτω), το οποίο σημαίνει μείωση κατά 48% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Όχι ότι και η προηγούμενη χρονιά είχε πάει καλά.
Η αλήθεια είναι ότι Maserati δεν ήταν ποτέ φειδωλή στο να ξοδεύει πάρα πολλά χρήματα ώστε να προσελκύει τους έχοντες. Για παράδειγμα, το 214 η Maserati ξόδεψε περίπου 11 εκατομμύρια δολάρια για τη νέα, τότε, Ghibli σε ένα σποτ το οποίο έπαιξε στο αμερικανικό Super Bowl. Επίσης ξόδεψε άλλα 5 εκατομμύρια για να κάνει διανομή της συγκεκριμένης καμπάνιας – σύνολο 16 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό φυσικά ήταν έντεκα χρόνια πριν, όταν η εταιρεία ήταν ήταν υπό την επίβλεψη των Fiat και Chrysler, μία «επίβλεψη» η οποία, για να έχετε μία εικόνα, συνολικά ξόδεψε 90 εκατομμύρια δολάρια, παρακαλώ, στο Super Bowl για όλες τις εταιρείες που διαχειριζόταν μεταξύ του 2000 και 2015. Εγκυκλοπαιδικά, ακόμη και σήμερα παραμένει η πιο δαπανηρή καμπάνια αυτοκινήτων στην ιστορία.
Τα πιο πρόσφατα χρόνια η Maserati συνέχισε να διαφημίζει τα αυτοκίνητά της, όπως το εκπληκτικό MC20 και το SUV της, το Grecale. Η εταιρεία, μάλιστα, το 2021 προσέγγισε τον σούπερσταρ Ντέιβιντ Μπέκαμ ως τον παγκόσμιο πρεσβευτή της. Φυσικά και της στοίχισε κάτι παραπάνω. Μ’ ένα τόσο αναγνωρίσιμο πρόσωπο -επιτυχημένος, ωραίος, κουλ, σύμβολο της μόδας και όλα τα σχετικά που γνωρίζετε για τον Μπέκαμ- η Maserati πίστεψε πως είχε χτυπήσει φλέβα χρυσού. Μάλιστα έβγαλε και ένα βίντεο με τίτλο «Maserati and David Beckham: two of a kind», το οποίο μέχρι στιγμής έχει κάποιες 1,4 εκατομμύριο θεάσεις στο YouTube. Αν δεν το έχετε δει, ήταν αυτό εδώ:
Εκτοτε η Maserati έχει βγάλει ένα κάρο άλλα βίντεο με τον Μπέκαμ, εκτύπωσε αντίστοιχο διαφημιστικό υλικό και του έδωσε δωράκι μία ειδικής έκδοσης MC20, τη Fuoriserie Edition. Κοντολογίς, η εταιρεία συνέχισε να ξοδεύει πολλά χρήματα στο μάρκετινγκ και τη διαφήμιση. Για παράδειγμα, το 2021 εκτιμάται ότι ξόδεψε 77 δολάρια για διαφήμιση κάθε αυτοκινήτου που πούλησε. Για κάθε…
Είναι τρελά το ποσά. Ωστόσο το πρόβλημα της Μaserati φαίνεται να είναι βαθύτερο από σπάταλο μάρκετινγκ. Κάποιοι λένε ότι υπάρχουν ακόμη οι μνήμες από τα θέματα αξιοπιστίας που ταλαιπωρούσαν τη φίρμα παλαιότερα. Άλλοι αναφέρονται στην πτώση της μεταπωλητικής αξίας των μοντέλων της. Παρά τις ποιοτικές βελτιώσεις των μοντέλων της, ακόμα και σήμερα παραμένει πτωτική και έτσι αποτρέπονται νέοι ενδιαφερόμενοι πελάτες. Είναι και ψυχολογικό το θέμα. Αν πολλοί δεν προτιμούν μία μετοχή, πάει ντόμινο η δουλειά. Θέλετε κι άλλο; Δύο μοντέλα της, η Levante και η Ghibli, ήδη είναι παρελθόν. Δυστυχώς ήταν και τα πιο ευπώλητα της εταιρείας αλλά η ίδια δεν τα έχει αντικαταστήσει.

Ως γνωστόν, τον τελευταίο καιρό κυκλοφορούν και πολλές φήμες (εδώ) ότι η Maserati θα μπορούσε να πουληθεί συνολικά. H εταιρεία το αρνείται επισήμως αλλά δεν υπάρχει και καπνός χωρίς φωτιά. Ο δε προηγούμενος πρόεδρος του ομίλου, ο Κάρλος Ταβάρες, είχε δηλώσει πως «αν οι εταιρείες δεν φέρνουν χρήμα, πρέπει να κλείνουν. Δεν αντέχουμε να έχουμε μάρκες που δεν είναι κερδοφόρες».

Ο Ταβάρε είναι πλέον παρελθόν για τη Stellantis (μαζί με μία γενναία αποζημίωση), ωστόσο το βέβαιο είναι πως πίσω από το σήμα με την τρίαινα λαμβάνει χώρα χλαπαταγή: περικοπές θέσεων εργασίας, κάποια προβλήματα παραγωγής, καθυστερήσεις παραδόσεων, «εκποιήσεις» εταιρικών στόλων σε τσάμπα τιμή (εδώ), μία γκάμα που δεν βρίσκει εύκολα το ρόλο της μέσα στο σύγχρονο αυτοκινητικό μωσαϊκό και γενικώς μία κατάσταση δύσκολη στο χειρισμό της. Με αυτά και με εκείνα, ο Μπέκαμ έκανε ό,τι μπορούσε το παλικάρι. Τουλάχιστον πήρε τα λεφτά και τη συλλεκτική Μαζεράτι για το σπίτι.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
