607
Η Γκαέλα Πουγιόλ με τα δύο παιδιά της, στη Νίκαια της Γαλλίας | Facebook / Gaela Pujol

Η μπαλαρίνα που διεκδικεί το δικαίωμα στον χορό (και τη μητρότητα)

Protagon Team Protagon Team 15 Οκτωβρίου 2020, 17:41
Η Γκαέλα Πουγιόλ με τα δύο παιδιά της, στη Νίκαια της Γαλλίας
|Facebook / Gaela Pujol

Η μπαλαρίνα που διεκδικεί το δικαίωμα στον χορό (και τη μητρότητα)

Protagon Team Protagon Team 15 Οκτωβρίου 2020, 17:41

«Το μόνο που έκανα ήταν να μείνω έγκυος. Και να γίνω μητέρα».

Με αυτά τα λόγια υποδέχθηκε η –πλέον δικαιωμένη όχι μόνο ηθικά, αλλά και νομικά– Γκαέλα Πουγιόλ την απόφαση του δικαστηρίου της Νίκαιας στη Γαλλία.

Το δικαστήριο που εξέτασε τη μήνυση της 37χρονης μπαλαρίνας αποφάσισε ότι το «αστέρι» της Οπερας της Νις έχει το δίκιο με το μέρος της στην υπόθεση της απόλυσής της από το μπαλέτο πριν από δυόμισι χρόνια, αμέσως αφότου είχε γυρίσει από την άδεια της μητρότητας που δικαιούταν.

Η Πουγιόλ θεωρεί ότι άμα τη επιστροφή της από την άδεια αυτή, τον Μάρτιο του 2018, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της όπερας της Νις, διάσημος χορευτής και χορογράφος Ερικ Βου-αν, την απέλυσε επειδή η ίδια δεν ήταν σε… φόρμα και δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του μπαλέτου στο υψηλότερο επίπεδο.

Τι δεν της είπε ο 56χρονος Βου-αν, σύμφωνα με τις καταγγελίες της: «Είσαι εκτός φόρμας, είσαι ακόμη παχιά, έχεις κακή φυσική κατάσταση, το σώμα σου έχει παραμορφωθεί μετά τη γέννα».

Και, όπως λέει, δεν της ανανέωσε το συμβόλαιο συνεργασίας με το μπαλέτο.

Οπότε η Πουγιόλ, μερικές ημέρες μετά, στις 27 Μαρτίου, του έκανε μήνυση για «διακρίσεις στον χώρο εργασίας» και «ηθική παρενόχληση».

Το δικαστήριο έκρινε ότι η μπαλαρίνα είχε δίκιο και της έδωσε το δικαίωμα να την επαναπροσλάβουν με τους ίδιους όρους.

Οπως θυμάται η ίδια, και τι δεν έκανε προκειμένου να διατηρήσει τη θέση της αυτή, πριν από δυόμισι χρόνια.

Με την επιστροφή της δήλωσε πανέτοιμη να αναλάβει τον γυναικείο πρωταγωνιστικό ρόλο στην όπερα «Δον Κιχώτης».

Κάθε μέρα προπονούνταν σκληρά, παρότι είχε να ανεβεί στη σκηνή σχεδόν έναν χρόνο.

Θυμάται, ωστόσο, τον Βου-αν να την αποθαρρύνει διαρκώς, αντί να την ενθαρρύνει.

«Ενιωθα μερικές φορές σαν να παλεύω για την ίδια μου τη δουλειά», είπε κατόπιν.

«Ωσπου μια μέρα, κατά τη διάρκεια της πρόβας, κατέρρευσα από την πίεση. Με πήγαν στο νοσοκομείο με ασθενοφόρο».

Ηταν η αρχή του τέλους για τη θέση της στο μπαλέτο.

Λίγες ημέρες μετά, της ανακοινώθηκε επισήμως ότι το συμβόλαιό της δεν θα ανανεωνόταν.

Η Πουγιόλ σε μια προ εγκυμοσύνης παράστασή της

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής έδωσε στην εφημερίδα Figaro μια εντελώς διαφορετική εκδοχή της ιστορίας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η Πουγιόλ ήταν αυτή που τον ζήτησε –παρά τις δικές του αντιρρήσεις– να αναλάβει τον εξαιρετικά απαιτητικό πρωταγωνιστικό ρόλο στο «Δον Κιχώτη», προκειμένου να επανέλθει σε φόρμα.

«Ποτέ δεν ζήτησα την απόλυση ή τη μη ανανέωση του συμβολαίου της. Οταν μου ζητήθηκε η γνώμη μου (για εκείνη) τον Ιανουάριο (του 2018), αρνήθηκα να τη δώσω, γιατί βασικά… δεν υπήρχε πουθενά. Ελειπε. Και ήταν η κύρια μπαλαρίνα μας», είπε ο Βου-αν.

Ο Ερικ Βου-αν

Ο δικηγόρος της 37χρονης υποστήριξε ότι «σε όλα τα μπαλέτα του κόσμου, όλα γίνονται προκειμένου να είναι τέλεια όταν μια χορεύτρια λείπει. Εκτός αν φυσικά είναι έγκυος ή σε άδεια λοχείας», τονίζοντας ένα, όπως λέει, γνωστό πρόβλημα στον χώρο του μπαλέτου: τη… δυσανεξία των καλλιτεχνικών διευθυντών στις τυχόν εγκυμοσύνες των χορευτριών τους.

Σύμφωνα με τον δικηγόρο της Πουγιόλ, τέσσερις μπαλαρίνες απολύθηκαν και στη συνέχεια αποσύρθηκαν οριστικά από το μπαλέτο αμέσως αφού έγιναν μητέρες.

Και δεν είναι μόνο το μπαλέτο, αλλά γενικά ο χώρος της όπερας που μαστίζεται από διακρίσεις κατά των γυναικών.

Η πιο γνωστή και προβεβλημένη πρόσφατη περίπτωση ήταν αυτή της σοπράνο Ζιλί Φουκς, η οποία απομακρύνθηκε παρά τη θέλησή της από την παράσταση του «Μαγεμένου Αυλού» του Μότσαρτ αμέσως μετά την ανακοίνωση της εγκυμοσύνης της.

Ωστόσο, ο Βου-αν διαμαρτύρεται και καταγγέλλει «χειραγώγηση» εκ μέρους της Πουγιόλ.

«Υπάρχουν εκεί έξω δεκάδες χορευτές και χορεύτριες τα συμβόλαια των οποίων δεν ανανεώθηκαν ποτέ και μπορεί να είναι και αυτοί δυσαρεστημένοι», είπε, καταλήγοντας ότι «άλλωστε και με αυτή τη λογική προσλαμβάνουμε, ως όπερα, τους χορευτές μας: για μία και μόνο σεζόν».