907
Iσπανος έφηβος αφοσιωμένος σε έναν και μοναδικό στόχο: να παραμείνει ο τελευταίος επιζών σε μια παρτίδα Fortnite | Shutterstock

Fortnite: Το παιχνίδι που έγινε… επιδημία

Protagon Team Protagon Team 9 Δεκεμβρίου 2022, 21:10
Iσπανος έφηβος αφοσιωμένος σε έναν και μοναδικό στόχο: να παραμείνει ο τελευταίος επιζών σε μια παρτίδα Fortnite
|Shutterstock

Fortnite: Το παιχνίδι που έγινε… επιδημία

Protagon Team Protagon Team 9 Δεκεμβρίου 2022, 21:10

Το Fortnite κατάφερε μέσα σε λίγους μήνες να γίνει αγαπητό στα παιδιά αλλά και στους ενήλικες και να αναρριχηθεί στην κορυφή της λίστας των video games, με περισσότερους από 350 εκατ. ανθρώπους να το προτιμούν. Οι παίκτες είναι από ολόκληρο τον κόσµο και όλων των ηλικιών: από μαθητές Δημοτικού μέχρι αστέρια της Πρέμιερ Λιγκ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, σε πολλές περιπτώσεις, τα άτομα που το επιλέγουν συνδέονται online και δεν σταματούν να παίζουν ούτε για να φάνε, ούτε για να κάνουν μπάνιο, ούτε καν για να κοιμηθούν. Ούτε για να δουν τους φίλους τους ή το κορίτσι τους, τη γυναίκα τους ή τα παιδιά τους. Συνεχίζουν τουλάχιστον μέχρι να καταφέρουν να γίνουν οι τελευταίοι επιζώντες στις επικές αναμετρήσεις του παιχνιδιού.

Είναι αρκετοί εκείνοι που δεν διστάζουν να συγκρίνουν την εξάρτηση από το ηλεκτρονικό παιχνίδι με αυτή της χρήσης ηρωίνης. Ερευνητές καταγράφουν περιπτώσεις συμμετεχόντων που συνέχισαν να παίζουν παρά το γεγονός ότι έξω από το σπίτι τους είχε εμφανιστεί τυφώνας. Παράλληλα, έρευνες που έχουν γίνει στο εξωτερικό, καταγράφουν ότι εκατοντάδες γάμοι έχουν καταστραφεί εξαιτίας του συγκεκριμένου βιντεοπαιχνιδιού.

Γι’ αυτόν τον λόγο, δικαστής στον Καναδά ενέκρινε, σύμφωνα με το BBC, μια ομαδική μήνυση με ενάγοντες τρεις γονείς, που ισχυρίστηκαν ότι τα παιδιά τους εθίστηκαν στο βιντεοπαιχνίδι Fortnite. Σύμφωνα με τη νομολογία, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) αναγνώρισε τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια το 2018. Ετσι, η μήνυση των συγκεκριμένων γονέων στρέφεται πλέον κατά της εταιρείας κατασκευής του παιχνιδιού, με την επωνυμία Epic Games, και της καναδικής θυγατρικής της.

Στη μηνυτήρια αναφορά καταγράφεται ότι το παιχνίδι αναπτύχθηκε σκόπιμα, έτσι ώστε να γίνεται «άκρως εθιστικό». Με τη σειρά της, η Epic Games υποστηρίζει ότι ο εθισμός στα βιντεοπαιχνίδια δεν είναι μια αναγνωρισμένη ψυχολογική διαταραχή, ενώ εκπρόσωπος της θυγατρικής αρνήθηκε να σχολιάσει τη μηνυτήρια αναφορά, όταν του ζητήθηκε από δημοσιογράφους του BBC.

Πώς παίζεται;

Εκατό παίκτες συγκεντρώνονται σε ένα νησί και καλούνται να εξοντώσουν ο ένας τον άλλον, μέχρι να μείνει ένας ζωντανός, ο οποίος θα είναι και ο νικητής. Για να το πετύχουν αυτό, ψάχνουν για όπλα και αξιοποιούν το περιβάλλον κατασκευάζοντας οχυρώσεις από πέτρα, ξύλο ή μέταλλο. Αλλοι επιλέγουν να είναι επιθετικοί, άλλοι προτιμούν να κρύβονται και να περιμένουν την κατάλληλη ευκαιρία για να χτυπήσουν.

Οσο περνάει η ώρα, ο χώρος του νησιού συρρικνώνεται και οι παίκτες αναγκάζονται να έρθουν πιο κοντά ο ένας στον άλλον, ώστε να δώσουν την τελική μάχη. Ετσι –ή κάπως έτσι– το ερώτημα εμφανίζεται πιεστικό: «Το παιδί μου παίζει Fortnite. Τι πρέπει να φοβάμαι και τι πρέπει να κάνω;»

Οι κίνδυνοι

Η μεγαλύτερη ανησυχία για τους γονείς των παιδιών που παίζουν αυτό το παιχνίδι είναι οι ώρες που εκείνα δαπανούν στη συγκεκριμένη ενασχόληση. Το Fortnite δεν έχει συγκεκριμένο χρόνο διάρκειας. Μπορεί μια πίστα να διαρκεί έως 20 λεπτά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αυτόματα το παιχνίδι σταματά. Μπορεί ο παίκτης να επιλέξει να συνεχίσει. Κατά συνέπεια, οι κίνδυνοι από το ατελείωτο παιχνίδι στο Διαδίκτυο πληθαίνουν :

Ανεξέλεγκτη χρήση. Aν αφήσετε τα παιδιά χωρίς έλεγχο, θα πηγαίνουν από τη μία πίστα στην άλλη, παίζοντας για ατελείωτες ώρες. Για να αποφύγετε αυτό το ενδεχόμενο μπορείτε να κατεβάσετε μια εφαρμογή γονικού ελέγχου, με την οποία μπορείτε εσείς να καθορίσετε τον χρόνο που περνάει το παιδί παίζοντας (δείτε το ενημερωτικό φυλλάδιο για την αυτοδιαχείριση του χρόνου στο διαδίκτυο).

Ελεγχος της ταυτότητας των επίδοξων «φίλων». Το παιχνίδι δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να δημιουργούν ομάδες και να παίζουν μαζί, συνομιλώντας είτε με μηνύματα, είτε με μικρόφωνο και εικόνα. Η προεπιλεγμένη ρύθμιση επιτρέπει σε άλλους χρήστες, σε απευθείας σύνδεση, να προσθέσουν το παιδί ως «φίλο». Αν τους προσθέσει ως «φίλους», θα είναι σε θέση να συνομιλήσει μαζί τους. Και όπως συμβαίνει σε οποιαδήποτε επαφή που έχει το παιδί μέσω Διαδικτύου, ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι ο επίδοξος «φίλος» είναι αυτός που υποστηρίζει ότι είναι. Υπάρχει, πάντως, σχετική ρύθμιση, η οποία μπορεί να επιλεγεί και στο συγκεκριμένο παιχνίδι, ώστε να έχουν πρόσβαση μόνο οι πραγματικοί φίλοι του παιδιού.

Cyberbullying. Εξαιτίας της δυνατότητας που δίνεται στους παίκτες να συνομιλούν μεταξύ τους, οι συζητήσεις μπορεί να… ξεφύγουν εκτός ορίων, ειδικά πάνω στην ένταση του παιχνιδιού. Στην περίπτωση, μάλιστα, που το παιδί επιχειρήσει να φύγει στη μέση του παιχνιδιού, σεβόμενο τα χρονικά όρια που του έχετε θέσει, υπάρχει πιθανότητα να εκτεθεί σε προσβλητικά σχόλια από άλλους παίκτες. Οπότε, είναι πολύ σημαντικό να του έχετε μιλήσει για αυτό το ενδεχόμενο, έτσι ώστε να θέτει τα όριά του στους συμπαίκτες του εξαχρής.

Αγορές εντός εφαρμογής. Ενας βασικός λόγος που το Fortnite είναι ένα τόσο διαδεδομένο παιχνίδι, είναι ότι το κατέβασμά του δεν έχει καμία χρέωση. Υπάρχουν, όμως, οι αγορές εντός εφαρμογής που ονομάζονται V bucks, οι οποίες και αποφέρουν στους δημιουργούς τεράστια έσοδα. Σύμφωνα με το BBC, τα έσοδα της εταιρείας που έχει τα δικαιώματα άγγιξαν τα 9 δισ. δολάρια παγκοσμίως τον τελευταίο χρόνο. Πάντως, αυτές οι αγορές, δεν προσφέρουν τίποτα στην πορεία του παιχνιδιού. Είναι περισσότερο για… διακοσμητικούς λόγους. Μιλήστε με το παιδί και ξεκαθαρίστε του από την αρχή ότι δεν συμφωνείτε με μια τέτοια πρακτική ή, αν είστε περισσότερο «ελαστικοί» πάνω σε αυτό το θέμα, ξεκαθαρίστε του ότι η όποια αγορά θα πρέπει να γίνεται εν γνώσει σας και πάντα μετά από συνεννόηση.

Βία. Σε γενικές γραμμές, το παιχνίδι δεν χαρακτηρίζεται από εικόνες βίας. Τα γραφικά του είναι καρτούν, στις μάχες δεν υπάρχει αιματοχυσία και όταν ένας αντίπαλος εξοντώνεται, είτε εξατμίζεται είτε πέφτει στο έδαφος αναίμακτα. Ωστόσο, το χαρακτηριστικό του παιχνιδιού που εμπεριέχει την έννοια της βίας είναι η κεντρική του ιδέα, δηλαδή ότι μόνο ένας παίκτης θα καταφέρει να επιζήσει, γι’ αυτό και θα πρέπει να πολεμήσει εναντίον των υπόλοιπων.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News