493
Ο θρυλικός πρωτόπορος γραφίστας, Μάσιμο Βινιέλι | John Madere/Instagram

Ο μυθικός γραφίστας που σχεδίασε ακόμα και την κηδεία του

Protagon Team Protagon Team 9 Ιουνίου 2016, 09:17
Ο θρυλικός πρωτόπορος γραφίστας, Μάσιμο Βινιέλι
|John Madere/Instagram

Ο μυθικός γραφίστας που σχεδίασε ακόμα και την κηδεία του

Protagon Team Protagon Team 9 Ιουνίου 2016, 09:17

Λένε ότι πεθαίνει κανείς, όπως έζησε. Ο Μάσιμο Βινιέλι επέλεξε να κάνει και το ένα και το άλλο με στυλ. Και γι’ αυτό ο ιταλός σχεδιαστής που τη δεκαετία του 1960 εισήγαγε τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό στη Νέα Υόρκη σχεδίασε μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια την κηδεία του. Ηταν – είπε μια στενή συνεργάτιδά του – το τελευταίο του δώρο στους φίλους του.

Ο Μάσιμο Βινιέλι, γνωστός μεταξύ άλλων για τον χάρτη της Νέας Υόρκης που σχεδίασε ο ίδιος το 1973 και σήμερα φυλάσσεται στο MoΜΑ, άφησε την τελευταία του πνοή στα 83 του χρόνια. Η κηδεία του έγινε τον Ιούλιο του 2014, αλλά μόνο τώρα αποκαλύφθηκαν οι λεπτομέρειες της τελετής.

Λεπτομέρεια πρώτη: η τελετή και η ταφή θα γινόταν στον Αγιο Πέτρο του Μανχάταν. Ο Βινιέλι και και η σύζυγός του, Λέλα, είχαν επιμεληθεί τη δεκαετία του 1970 τον εσωτερικό διάκοσμο και την επίπλωση της εκκλησίας και ήξεραν ότι εκεί θα ήταν και η τελευταία του κατοικία. «Κάθε φορά που περνούσε απ’ έξω έλεγε με το γνωστό εύθυμο ύφος του ότι εκεί θα έριχνε έναν υπνάκο για μια αιωνιότητα» είπε στο ηλεκτρονικό περιοδικό Quartz η επί 15 χρόνια συνεργάτιδά του Μπεατρίς Τσιφουέντες Καμπαλέρο.

10515187_703677463036203_8454651916375603645_o
Το εσωτερικό της εκκλησίας του Αγίου Πέτρου στο Μανχάταν της Νέα Υόρκης που είχε σχεδιάσει ο Βινιέλι και που επέλεξε για την κηδεία του (Saint Peter’s Church/Facebook)

Ο Βινιέλι σχεδίασε μια μεγαλειώδη και συγχρόνως λιτή κηδεία.

Η μουσική που επέλεξε ήταν ένα ορατόριο του Μπαχ.

Η ιδέα γεννήθηκε μια μέρα στο στούντιό του ακούγοντας ένα κομμάτι του μεγάλου μουσουργού – η Μπεατρίς κράτησε τότε διακριτικά μια σημείωση στο σημειωματάριό της. Δικό του σχέδιο ήταν και η τετραγωνισμένη τεφροδόχος, δική του και η διάταξη των πάγκων γύρω από την τεφροδόχο, δική του και η απαίτηση (κάτι σαν τελευταία χάρη) να φορούν όλοι οι παριστάμενοι μαύρα. Ο ιταλός σχεδιαστής έλεγε συχνά ότι θα του άρεσε πολύ να έβλεπε την κηδεία του.

memorial
Το πρόγραμμα της κηδείας και η τεφροδόχος που σχεδίασε ο Μάσιμο Βινιέλι
vignelli_memorial_madere (1)
Η κηδεία όπως την είχε οραματιστεί ο Βινιέλι, μεγαλειώδη και συγχρόνως λιτή

Το σήμα κατατεθέν του Βινιέλι ήταν η γραμματοσειρά Helvetica την οποία είχε χρησιμοποιήσει στον επανασχεδιασμό των σημάτων των δημόσιων μεταφορών στη Νέα Υόρκη. Αλλά για τις επιγραφές του Αγίου Πέτρου επέλεξε την Optima: «η κομψότητά της – έλεγε – ήταν καταλληλότερη για μια εκκλησία». Σε αυτό το σημείο είναι που επενέβησαν οι συνεργάτες του: ο Μπεατρίς και ο Γιοσίκι Γουότερχαουζ σχεδίασαν μια πιο μικρή τεφροδόχο, την οποία θα χρησιμοποιούσαν μετά την κηδεία προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία της ταφής.

nytube
Ο ρετρό χάρτης του μετρό της Νέας Υόρκης, με τη γνωστή γραμματοσειρά Helvetica, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του γραφίστα

Θα ήταν ικανοποιημένος ο Βινιέλι από το αποτέλεσμα; Ποιος ξέρει. Το σύνθημά του, πάντως, στη ζωή ήταν «Design is One». Κι όπως φαίνεται, αυτό ήταν και στον θάνατο.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...