1072
Ο υπουργός Παιδείας απέρριψε όλες τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί αντισυνταγματικότητας με βάση το άρθρο 16 του Συντάγματος | INTIMEnews

Στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ – Πιερρακάκης: Στέρεο συνταγματικό βήμα

Protagon Team Protagon Team 6 Μαρτίου 2024, 10:05
Ο υπουργός Παιδείας απέρριψε όλες τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί αντισυνταγματικότητας με βάση το άρθρο 16 του Συντάγματος
|INTIMEnews

Στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ – Πιερρακάκης: Στέρεο συνταγματικό βήμα

Protagon Team Protagon Team 6 Μαρτίου 2024, 10:05

Αρχισε το πρωί της Τετάρτης στην Ολομέλεια της Βουλής,  η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών ΑΕΙ στη χώρα (τίτλος του ν/σ: «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου -Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων») το οποίο αναμένεται να έχει ψηφιστεί μέχρι την Παρασκευή, αφού πρώτα μεσολαβήσουν και οι τοποθετήσεις του Πρωθυπουργού και των αρχηγών των κομμάτων από το βήμα του κοινοβουλίου.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου (παρακολουθήστε τη κάτω), το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις για την ενίσχυση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, την αναβάθμιση του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, και την εν γένει ενίσχυση των ΑΕΙ, αναμένεται να επικεντρωθεί στις διατάξεις που αφορούν στην εγκατάσταση παραρτημάτων Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της αλλοδαπής.

Με την έναρξη της συζήτησης, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε αίτηση αντισυνταγματικότητας επί του μέρους που αφορά στα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.

Οπως είπε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης ΘεοδώραΤζάκρη, κατά παράβαση του άρθρου 16 του Συντάγματος, τα προβλεπόμενα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης είναι Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου και όχι Δημοσίου Δικαίου, ενώ, τα σχετικά άρθρα, δεν διασφαλίζουν την ακαδημαϊκή αυτοδιοίκηση των ΝΠΠΕ, προβλέπουν διαφορετικούς όρους πρόσβασης των φοιτητών στα ΝΠΠΕ έναντι των δημοσίων πανεπιστημίων, και δεν περιέχουν εγγυήσεις υπέρ των καθηγητών των ΝΠΠΕ.

Ενσταση αντισυνταγματικότητας κατέθεσαν επίσης το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και η Νίκη.

Σε παρέμβασή του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Αριστεράς, Ευκλείδης Τσακαλώτος, επανέλαβε την πρόταση  της Νέας Αριστεράς προς το ΠΑΣΟΚ, τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, και τη Πλεύση Ελευθερίας για από κοινού πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης.

Η συζήτηση επί του αιτήματος αντισυνταγματικότητας θα διεξαχθεί μετά το πέρας των τοποθετήσεων των εισηγητών των κομμάτων επί του νομοσχεδίου.

Στην Επιτροπή Μορφωτικών, και στην επί της αρχής ψηφοφορία, η ΝΔ ψήφισε «υπέρ» του νομοσχεδίου, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ, το ΚΚΕ, η Νέα Αριστερά, η ΚΟ Σπαρτιάτες, και η ΚΟ Νίκη ψήφισαν «κατά», ενώ η Ελληνική Λύση και η Πλεύση Ελευθερίας εξέφρασαν την επιφύλαξή τους.

Στο συζητούμενο νομοσχέδιο έχουν επίσης κατατεθεί δύο τροπολογίες της κυβέρνησης: Με την πρώτη αυξάνεται το στεγαστικό επίδομα των φοιτητών στα περιφερειακά πανεπιστήμια της χώρας, κατά 500 ευρώ. Με τη δεύτερη τροπολογία προβλέπονται – μεταξύ άλλων – ρυθμίσεις κοινωνικής προστασίας προς πολίτες μετά από θεομηνίες και φυσικές καταστροφές καθώς και ρυθμίσεις για την επαναπρόσληψη πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης.

Σκοπός του συγκεκριμένου μέρους του νομοσχεδίου είναι «η ρύθμιση της αδειοδότησης, εγκατάστασης και λειτουργίας στην Ελλάδα παραρτημάτων μητρικών ιδρυμάτων υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.) κατά τρόπο σύμφωνο με τον συνταγματικό προορισμό της ανώτατης εκπαίδευσης».

Όπως σημειώνεται στο νομοσχέδιο, «η λειτουργία των παραρτημάτων – Ν.Π.Π.Ε. συμβάλλει αφενός μεν στη διασυνοριακή παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης θέτοντας κριτήρια και όρους ποιότητας, αφετέρου δε στη διεύρυνση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών ευκαιριών στη χώρα μας κατά τρόπο συμβατό με την κοινωνική αποστολή της ανωτάτης εκπαίδευσης. Επιπλέον, επιδιώκονται η προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών στη χώρα, η κάλυψη της διαρκώς αυξανόμενης εγχώριας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές, η αύξηση των δεικτών οικονομικής ανάπτυξης, η ανάσχεση της τάσης εκπατρισμού των νέων της χώρας για σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, καθώς και ο επαναπατρισμός Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων για εργασία σε αντίστοιχο πανεπιστημιακό περιβάλλον στη χώρα τους.

«Στέρεο συνταγματικό βήμα»

Κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, και στη γνώμη της αντιπολίτευσης ότι το επίμαχο μέρος του νομοσχεδίου παραβιάζει το άρθρο 16 του Συντάγματος, ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος  Πιερρακάκης επικαλέστηκε σειρά διακεκριμένων συνταγματολόγων που θεωρούν τα Συντάγματα ζωντανούς οργανισμούς που «χρειάζονται φρέσκες αναγνώσεις και όχι λιτανείες», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Οσο για την πρόθεση εισηγητών της αντιπολίτευσης να καταθέσουν ένσταση αντισυνταγματικότητας κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια, ο κ. Πιερρακάκης παρατήρησε ότι η αντιπολίτευση δεν δικαιώθηκε σε καμία από τις 45 ενστάσεις αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε από το 2019. Οι απόψεις όλων μας θα κριθούν από τη δικαστική εξουσία, στο πλαίσιο της διάκρισης των εξουσιών, θέλησε να συμπληρώσει.

Σε κάθε περίπτωση, ο υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για ένα  «στέρεο συνταγματικό βήμα», αποκρούοντας όλες τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί αντισυνταγματικότητας με βάση το άρθρο 16.

Οπως προαναφέρθηκε, προς επίρρωση των λεγομένων του παρέθεσε τα ονόματα κορυφαίων συνταγματολόγων που ενισχύουν με τις γνωμοδοτήσεις και την αρθρογραφία τους πλήρως την κυβερνητική άποψη, μεταξύ των οποίων οι κ.κ. Βενιζέλος, Μανιτάκης, Αλιβιζάτος, Σκουρής Σπυρόπουλος, Δελής για να υπογραμμίσει:

«Η χώρα δεν έχει την πολυτέλεια και το χρόνο να περιμένει και να παραμένει στάσιμη, είμαστε η τελευταίοι στον κόσμο που έχουμε τέτοια διάταξη όπως είναι το άρθρο 16 και είμαστε πεισμένοι πως η ερμηνεία του συντάγματος υπό το φως του ενωσιακού δικαίου επιτρέπει την ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων».

Ο κ. Πιερρακάκης κατέρριψε εξαλλου όλους τους.. «μύθους» αναφορικά με τις βάσεις εισαγωγής στα κρατικά και στα μη κρατικά πανεπιστήμια, λέγοντας:

«Δεν πρόκειται να συμβεί να εισέρχεται κάποιος στην δημόσια ιατρική με 19 και στο παράρτημα του ξένου πανεπιστημίου με 9. Όποιος το υποστηρίζει συγκρίνει μήλα με πορτοκάλια. Εμείς νομοθετούμε πως όποιος δεν μπορεί να εισαχθεί στο δημόσιο πανεπιστήμιο δεν θα μπορεί να εγγραφεί ούτε στο μη κερδοσκοπικό. Τα κριτήρια εισαγωγής θα αποφασίζονται από το μητρικό ιδρυμα του παραρτήματος και θα εγκρίνονται από την ελληνική διοίκηση, δηλαδή την ΕΘΑΑΕ. Ρίξτε μια ματιά στα πανεπιστήμια της Κύπρου και θα δείτε το πλαίσιο εισαγωγής, τα κριτήρια είναι εντελώς διαφορετικά και πολύ υψηλότερα από αυτά που διακινούνται στην ελληνική αρθρογραφία ή υποστηρίζονται από την αντιπολίτευση».

Ο υπουργός Παιδείας υπεραμύνθηκε επίσης της κυβερνητικής πολιτικής για την επιχορήγηση του δημόσιου πανεπιστημίου:

«Τα 176 από τα 205 άρθρρα του νομοσχεδίου αφορούν στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Αυξάνουμε κάθε χρόνο την επιχορήγηση του, η οποία έως το 2018 μειώνονταν. Επενδύουμε πλέον του ενός δισεκατομμυρίου σε υποδομές και ταυτόχρονα αυξάνουμε το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα στις 2.500 ευρώ για τα πανεπιστήμια της επαρχίας».

Οσον αφορά τη στάση του ΠΑΣΟΚ -και την κόντρα που έχει ξεσπάσει στο εσωτερικό του κόμματος στη βάση της αδυναμίας να εξηγηθεί πειστικά το «όχι» στο νομοσχέδιο- ο υπουργός σχολίασε πως αλλάζει κάθε εβδομάδα. «Στην πρώτη εβδομάδα του νομοσχεδίου εμφανίζονταν να συμφωνεί και να έχει θετική στάση, στη δεύτερη ανακαλύφθηκε το φινλανδικό μοντέλο, στο οποίο σημειωτέον προβλέπεται ότι εισάγεται κάθε χρόνο στα ΑΕΙ το 30% των αποφοίτων Λυκείου. Συμφωνεί το ΠΑΣΟΚ με αυτόν τον περιορισμό;» διερωτήθηκε ο κ. Πιερρακάκης.

Και απαντώντας στις κατηγορίες του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη, ότι το νομοσχέδιο δεν αποτελεί παρά «διευθέτηση συμφερόντων», τόνισε:

«Διευθέτηση συμφερόντων είναι η παραμονή, με την επίκληση μύθων, στη σημερινή αρρύθμιστη κατάσταση, όπως συνέβη και με τα κολέγια, όπου η χώρα σύρθηκε αναγκαστικά σε μια επιλογή από δικαστικές αποφάσεις, χωρίς η ίδια να ασκήσει εθνική κυριαρχία. Με το νομοσχέδιο κάνουμε αυτό ακριβώς, ασκούμε εθνική κυριαρχία. Στα κολέγια δόθηκαν από τα ευρωπαικά δικαστήρια τα επαγγελματικά δικαιώματα, εμείς δίνουμε τα ακαδημαϊκά δικαιώματα και ορίζουμε οι ίδιοι τι είναι πανεπιστήμιο και τι όχι».

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...