1495
Ο Σπύρος Παπαδόπουλος σε επεισόδιο της σειράς «Έτερος εγώ-χαμένες ψυχές» | Cosmote TV

Πώς οι άθλοι του Θησέα γίνονται αστυνομικό θρίλερ

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης 24 Φεβρουαρίου 2019, 10:44
Ο Σπύρος Παπαδόπουλος σε επεισόδιο της σειράς «Έτερος εγώ-χαμένες ψυχές»
|Cosmote TV

Πώς οι άθλοι του Θησέα γίνονται αστυνομικό θρίλερ

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης 24 Φεβρουαρίου 2019, 10:44

Αυτή η ιστορία περιέχει δύο θρίλερ. Ένα επί της οθόνης και ένα εκτός. Εντάξει, έχει και τους φίλιους αριθμούς του Πυθαγόρα, έχει και τους άθλους του Θησέα.

Πρώτο θρίλερ, λοιπόν. Εκτός οθόνης. Ο πολλά υποσχόμενος σκηνοθέτης («Κοινός παρονομαστής») Σωτήρης Τσαφούλιας βγάζει το 2017 στις κινηματογραφικές αίθουσες ένα άρτιο, ελληνικότατο, θρίλερ υπό τον τίτλο «Έτερος εγώ». Όπως, δηλαδή, ο Πυθαγόρας της Αρχαιότητας όριζε «τον φίλο, όχι το άλλο μισό, αλλά τον άλλο εαυτό». Οι φίλιοι αριθμοί του αρχαίου στοχαστή και μαθηματικού (όπου ο καθένας ισούται με το άθροισμα των γνήσιων διαιρετών του άλλου) εμφανίζονται, για πρώτη φορά στην κινηματογραφική ιστορία ως ο άξονας για μια σειρά φόνων – πως λέμε serial killer; – τους οποίους καλείται να λύσει, συνδράμοντας την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛΑΣ) ο καθηγητής Δημήτρης Λαΐνης, ήτοι ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης. Με την αρωγή του καθηγητή του στην Εγκληματολογία με τη μορφή του Δημήτρη Καταλειφού, του υπαρχηγού της Αστυνομίας, Απόστολου Μπαρασόπουλου (Μάνος Βακούσης) και ενός Γάλλου μαθηματικού (Φρανσουά Κλιζέ).

Σύμφωνα με την αρχική – και μάλλον παρεξηγημένη – εκδοχή, η ταινία κατεβαίνει πάραυτα από τους κινηματογράφους, καθώς θεωρήθηκε ότι ο δολοφόνος του ταξιτζή στην Κηφισιά βασίστηκε στους κώδικες του «Έτερος εγώ». Μάλιστα, θεωρήθηκε πως ένας νέος, μελαχρινός άντρας, που ρώτησε στη συνέντευξη Τύπου για την ταινία τον δημιουργό – σκηνοθέτη και σεναριογράφο – Σωτήρη Τσαφούλια αν σκέφτηκε όταν την έγραφε αν κάποιος θα μπορούσε να αντιγράψει την πυθαγόρια «λογική» των φόνων, ήταν ο ίδιος ο δολοφόνος. Κρυμμένος στις σκιές, όπως και ο δολοφόνος στο «Έτερος εγώ».

Η ταινία κατέληξε, ελεύθερη, στο YouTube, απέκτησε χιλιάδες θαυμαστές της τέχνης και της τεχνικής (στο θρίλερ) του Σωτήρη Τσαφούλια και έχει πλέον πάνω από 1.500.000 θεάσεις.

Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Μάνος Βακούσης και Πέτρος Λαγούτης εξιχνιάζουν έναν φόνο

Και ερχόμαστε στο 2019. Στο σήμερα. Ή σχεδόν στο σήμερα, καθώς ο γράφων έγινε μάρτυρας ενός από τα τελευταία γυρίσματα. Ο «Έτερος εγώ», με τον πυθαγόρειο πάντα τίτλο, γίνεται φιλόδοξη τηλεοπτική σειρά θρίλερ οκτώ επεισοδίων, από την Cosmote TV, που δοκιμάζεται σε μια γενναία ελληνική τηλεοπτική παραγωγή μυθοπλασίας, υπό τον τίτλο «Έτερος εγώ – Χαμένες ψυχές». Σαν σίκουελ. Με συνθήκες κινηματογραφικές και πάλι, περίπου τους ίδιους και άλλους πρωταγωνιστές ή γκεστ σταρ. Και με κάτι ακόμη: γενναίο προϋπολογισμό, κάπου τρεις φορές πάνω κατά επεισόδιο, από όσο στοιχίζει ένα επεισόδιο άλλης ελληνικής σειράς. Με προοπτικές διεθνείς, καθώς η θριλερική ματιά του 44χρονου Πειραιώτη Σωτήρη Τσαφούλια έχει προκαλέσει ενδιαφέρον για αγορά της ελληνικής σειράς, με «αρχαίους» κώδικες οικείους και στην αλλοδαπή, από ξένα τηλεοπτικά δίκτυα. Και αυτό την ώρα που και το Netflix (η «ψυχή» του, ο Τεντ Σαράντος, είναι ελληνικής καταγωγής και ξεκίνησε ως υπάλληλος βιντεοκλάμπ της Αριζόνα) φτάνει να ποντάρει και σε ελληνικές τηλεοπτικές παραγωγές, όπως ήδη έχει κάνει και σε άλλες ευρωπαϊκές και όχι μόνον χώρες.

Να ‘μαστε, λοιπόν, στα τελευταία γυρίσματα της σειράς πλέον «Έτερος εγώ – Χαμένες ψυχές», στο εντυπωσιακό κτίριο άλλοτε του Λάκη Γαβαλά στην Κάντζα. Στο διάλειμμα, ο Σωτήρης Τσαφούλιας διευκρινίζει, αν δεν είχε γίνει τότε κατανοητός, γιατί απέσυρε την ταινία του από τα σινεμά: «Η απόσυρση δεν είχε να κάνει με το γεγονός ότι κάποιος αντέγραψε τους φόνους. Την απέσυρα γιατί δεν ήθελα κάποιοι να θεωρήσουν ότι η σύνδεση με τον δολοφόνο της Κηφισιάς έγινε για λόγους εμπορικούς». Και βάζει τελεία στο πρώτο μας θρίλερ. «Αυτό το βαφτίζουμε δεύτερο κύκλο», σημειώνει, «και υπάρχουν και σκέψεις και για τρίτο».

Η σειρά έχει διεθνείς προοπτικές καθώς γυρίζεται με κινηματογραφικές συνθήκες και έναν γενναίο προϋπολογισμό

Στο μόνιτορ ακούγεται ο… υπαρχηγός της Αστυνομίας Μάνος Βακούσης, σκυμμένος πάνω από ένα χάρτη με σημειωμένες τις τοποθεσίες έξι «τελετουργικών» φόνων, από την Επίδαυρο έως την Κακιά Σκάλα: «Πες να τσεκάρουν για ένα μαύρο βαν με αυτή τη χελώνα στον καθρέφτη». Το γύρισμα γίνεται, όπως είδα, σε εικόνα 5k HD, υπερυψηλής ευκρίνειας, προφανώς με αντίστοιχο ψηφιακό ήχο υψηλής ευκρίνειας, ώστε να «ανθίζουν» οι σκιές και τα έντονα χρώματα στα πλάνα του Σωτήρη Τσαφούλια.

Θυμάστε τον Προκρούστη; Που στο κρεβάτι του έκοβε ό,τι περίσσευε από τα θύματά του; Το ρόπαλο του Περιφήτη; Το τέκνο του Τυφώνα και της Έχιδνας, την γουρούνα Φαιά. Τον βασανιστή Σίνη Πιτυοκάμπτη, γιο του Ποσειδώνα. Τον Σκύρωνα με τις φονικές «Σκιρωνίδες Πέτρες». Τον – μισό άνθρωπο, μισό φίδι – Κερκύονα της ιερής Ελευσίνας. Εκείνους, δηλαδή, που καθάρισε ο μυθικός ήρωας Θησέας, στους έξι από τους οκτώ άθλους του. Όπως του Ηρακλή. Αυτούς τους άθλους ακολουθεί ως καμβά ο δολοφόνος του τηλεοπτικού «Έτερος εγώ – Χαμένες ψυχές» της Cosmote TV, που όπως φαίνεται θα δούμε κατά το Μάιο από την πλατφόρμα του.

Για τις ανάγκες της σειράς έχει στηθεί ένα «μεταλλικό» νεκροτομείο στο εντυπωσιακό κτίριο, άλλοτε του Λάκη Γαβαλά, στην Κάντζα

Και όχι μόνον ο Προκρούστης, το όνομα του οποίου είναι σημειωμένο σε ένα φωτεινό ταμπλό στην – κατά το σκηνικό – αίθουσα ερευνών της ΕΛΑΣ. Μην φανταστείτε καμία σχέση με την μάλλον πιο αφρόντιστη πραγματικότητα της «πραγματικής» ΕΛΑΣ. Άλλωστε, ο Σωτήρης Τσαφούλιας διευκρινίζει σε όλα τα επίπεδα πως κάνει «σειρά μυθοπλασίας με στάνταρντς κινηματογραφικά». Δεν αποτυπώνει καμία πραγματικότητα, παρά αυτήν που έχει πλάσει στο σύμπαν του δικού του κινηματογραφικού οράματος. «Δείχνει τα πράγματα όπως πραγματικά θα έπρεπε να είναι και να γίνονται από τους εγγονούς του Ηράκλειτου. Δείχνει μια άλλη Ελλάδα, πιο καθαρή, πιο παράξενη». Η δική του αποτύπωση αυτής της «πραγματικότητας» τυχαίνει να είναι θρίλερ, γιατί απλά αυτό αγαπά και αυτό τον ιντριγκάρει. Και να έχει να κάνει με τους άθλους του Θησέα, διότι απλά είναι «μια πολύ ωραία ιστορία με τεράστιο συμβολισμό». Και του δίνει όλα αυτά τα στοιχεία, που στο τέλος συνδέονται, για να στήσει ένα πολύ ενδιαφέρον «σκεπτόμενο» θρίλερ. Το οποίο, μάλιστα, «μας βγαίνει καλύτερα από ό,τι είχαμε φανταστεί».

Ο «καθηγητής» Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

«Η θεματολογία μιλάει για την αυτογνωσία και σε αυτό που βασανίζει όλους μας: τι είναι αυτοδικία. Τι είναι νόμος. Τι σημαίνει εσωτερικό τοπίο, πάνω στο ερώτημα που είναι οδύνη – ηδονή», όπως έρχεται να προσθέσει ο Μάνος Βακούσης. «Όλους μας αγκάλιασε η θεματολογία. Όλη η ιστορία του Ανθρώπου βρίσκεται μέσα στην μυθολογία. Αυτό το απλό και αιώνιο: Τι σημαίνει Εγώ». Είναι κάτι πολύ σπάνιο «να βρεθείς μπροστά σε μια ταινία τέτοιας αισθητικής και σεναρίου», είναι η άποψη του Πέτρου Λαγούτη (παίζει το δεξί χέρι του αστυνομικού διευθυντή). Ο κύριος πρωταγωνιστής, ο καθηγητής Δημήτρης Λαΐνης, ή Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, είναι πιο λιτός: «Μου άρεσε πολύ, γι’ αυτό το έκανα». Ο «καθηγητής» Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης και ο Σπύρος Παπαδόπουλος, απόντες (σε αυτά τα γυρίσματα, που θα ολοκληρωθούν σε λίγες ημέρες στην Κρήτη).

Γύρω μας, οθόνες με ματωμένες εικόνες των έξι θυμάτων και τα ονόματα: Αντώνης Γρίζας, Στέλιος Σαββάκης… Σε μια άλλη φωτεινή οθόνη, οι έξι άθλοι με φωτογραφίες. Ανάμεσά τους, του Άκη Σακελλαρίου, του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου… Κάπου δίπλα, έχουν στηθεί δύο αίθουσες αστυνομικών ανακρίσεων, εντυπωσιακά φωτισμένες. Κι ένα «μεταλλικό» νεκροτομείο. Αλλά και μια αίθουσα ψυχιατρείου, σε μια κλίνη του οποίου κείται ένα πτώμα, με διαλυμένο κρανίο από ρόπαλο, σκεπασμένο με σεντόνι και σταγόνες αίματος στο προσκεφάλι.

Ο Πέτρος Λαγούτης στο σύγχρονο αστυνομικό τμήμα

Και ο Σωτήρης Τσαφούλιας να μιλάει, ανάμεσα σε όλα αυτά, για τον έρωτα: «Αντιμετωπίζω πιο ερωτικά το σινεμά. Και έρωτας, για μένα, είναι άγνοια κινδύνου». Με αυτή την ερωτική ματιά, καταφέρνει να αναμετρηθεί με ένα είδος σινεμά που δεν έχει την καλύτερη παράδοση στην Ελλάδα (αν εξαιρέσουμε τις ταινίες του Γιάννη Μαρή, το ’50). Στα καλά λόγια για το άρτιο αποτέλεσμα, που θα μπορούσε να σταθεί απέναντι στα μεγαθήρια θρίλερ του Χόλιγουντ και στην κουβέντα για την αποφυγή των Ελλήνων σκηνοθετών να δοκιμαστούν στο είδος (ένα επίσης καλό δείγμα έδωσε, το 2016, το «Short Fuse» των Αντρέα Λαμπρόπουλου και Κώστα Σκύφτα) απαντάει: «Δεν θεωρώ ότι είμαστε πιο ταλαντούχοι εμείς. Απλώς τολμούμε να φανταστούμε ως εφικτό κάτι που οι άλλοι δεν τολμούν». Ο ίδιος πάντως, όπως παραδέχεται με ζέση, δεν κάνει σινεμά «για τους κριτικούς και τα φεστιβάλ». Ο έρωτας που είπαμε. «Δεν ξεκινάω καν να σκεφθώ πως νιώθει το κοινό για να πάω να του δώσω αυτό που θέλει. Απλώς σέβομαι το κοινό που ανοίγει την αγκαλιά του».

Ο Ακης Σακελλαρίου στα γυρίσματα της νέας σειράς

Η ταινία «Έτερος εγώ» (γυρισμένη, όπως και η σειρά σε 40 φυσικούς χώρους), παρότι δεν ευδοκίμησε να διαγράψει την πορεία της στις σκοτεινές αίθουσες, έκανε το κοινό να ανοίξει αυτή την αγκαλιά. Επιτυχία μεγάλη, λένε. «Το πρόβλημα στην ζωή είναι οι επιτυχίες», αντιτείνει ο Σωτήρης Τσαφούλιας. «Οι επιτυχίες σε φυλακίζουν. Οι αποτυχίες σε πεισμώνουν να πας παρακάτω».

Info

«Έτερος εγώ – χαμένες ψυχές». Τηλεοπτική σειρά 8 επεισοδίων, σε παραγωγή της Cosmote TV και εκτέλεση παραγωγής της Blonde Audiovisual Productions S.A. (Φένια Κοσοβίτσα, Ηλίας Λεδάκης).

Το σενάριο είναι μια ιδέα των Σωτήρη Τσαφούλια και Παναγιώτη Ιωσηφέλη. Ο Σωτήρης Τσαφούλιας υπογράφει το σενάριο (σε συνεργασία με την Κατερίνα Φιλιώτου) και τη σκηνοθεσία

Πρωταγωνιστούν οι Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Μάνος Βακούσης, Πέτρος Λαγούτης. Και οι Βίκυ Παπαδοπούλου, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Άκης Σακελλαρίου, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Βασίλης Ρίσβας, Κατερίνα Διδασκάλου, Σπύρος Παπαδόπουλος
Την άνοιξη, στην πλατφόρμα της Cosmote TV