976
Ενας φίλος της Μπάρτσα στο Καμπ Νου | Getty Images

Οι μπίζνες των σπορ: Η Μπάρτσα, η Μάντσεστερ και οι άλλοι

Sportscaster Sportscaster 19 Ιουλίου 2017, 16:01
Ενας φίλος της Μπάρτσα στο Καμπ Νου
|Getty Images

Οι μπίζνες των σπορ: Η Μπάρτσα, η Μάντσεστερ και οι άλλοι

Sportscaster Sportscaster 19 Ιουλίου 2017, 16:01

Εχασε το Πρωτάθλημα (από τη Ρεάλ Μαδρίτης), αποκλείστηκε στο Champions League (από τη Γιουβέντους) και περιορίστηκε σε ένα Κύπελλο Ισπανίας. Κι όμως, η σεζόν 2016-2017 αποδείχτηκε ιστορική για την Μπαρτσελόνα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία για την οικονομική χρήση που ολοκληρώθηκε στις 30 Ιουνίου 2017, έγινε ο πρώτος ποδοσφαιρικός σύλλογος στον κόσμο με ετήσιο τζίρο πάνω από 700 εκατομμύρια ευρώ. Για την ακρίβεια, κατέγραψε έσοδα 708.000.000 ευρώ – αυξημένα κατά 29 εκατομμύρια σε σχέση με τον ισολογισμό του 2016, και κατά 13 εκατομμύρια από την πρόβλεψη του προϋπολογισμού που είχε εγκριθεί τον περασμένο Οκτώβριο. Το στρατηγικό πλάνο το οποίο οι Καταλανοί είχαν ανακοινώσει το 2015 -που αποσκοπεί σε τζίρο άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ έως το 2021- δεν ήταν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Πρόκειται για επίτευγμα αδιανόητο, εάν θυμηθούμε ότι το 2009 η Μπαρτσελόνα είχε εμφανίσει ζημίες ύψους 79 εκατ. ευρώ (και συσσωρευμένα χρέη 431 εκατ. ευρώ). Το 2010, αποχωρώντας από την εξουσία, ο -τότε- πρόεδρος, Τζουάν Λαπόρτα, άφηνε πίσω του μια ομάδα που νικούσε και σάρωνε τα τρόπαια, αλλά και έναν σύλλογο σε άθλια οικονομική κατάσταση. Χάρη στον Σάντρο Ροσέλ και -πρωτίστως- στον σημερινό ηγέτη τους, Τζουζέπ Μαρία Μπαρτομέου (που ανέλαβε τον Ιανουάριο του 2014), οι «μπλαουγκράνα» πέρασαν σε θετικούς ισολογισμούς και -κυρίως- κατάφεραν να μειώσουν το χρέος στα 247 εκατ. ευρώ. Επί Μπαρτομέου, ο σύλλογος έχει καταγράψει συνολικά, καθαρά κέρδη 53 εκατ. ευρώ, και απομείωση του χρέους κατά 88 εκατ. ευρώ (από αυτά, τα 24 εκατομμύρια «σβήστηκαν» στην τελευταία χρήση).

GettyImages-499043450
Σε αυτήν την «χρυσή» τριπλέτα (Μέσι, Νεϊμάρ, Σουάρες) η Μπάρτσα χρωστάει πολλά από τα κέρδη της

Στη διάρκεια της θητείας του ο Μπαρτομέου πούλησε ακόμα και… τον αέρα του «Καμπ Νου». Κατάφερε να εκτοξεύσει τα έσοδα από χορηγίες και άλλες εμπορικές συμφωνίες, εκμεταλλευόμενος όσο κανείς άλλος στο παρελθόν το βαρύ brand name του συλλόγου στην παγκόσμια ποδοσφαιρική αγορά. Ετσι, χωρίς να μειώσει τις τεράστιες δαπάνες της για τις αμοιβές των ποδοσφαιριστών της, η Μπαρτσελόνα τις κατέβασε -ως ποσοστό επί των εσόδων της- στο 66%, αρκετά χαμηλότερα από το όριο ασφαλείας του 70%, απομακρύνοντας τον κίνδυνο να μπλέξει -πάλι- με την UEFA και τις συνέπειες για την παραβίαση των κανόνων του Financial Fair Play.

Πλέον, ο σύλλογος της Καταλωνίας βρίσκεται στην τέταρτη θέση των ομάδων -απ’ όλα τα σπορ- με τη μεγαλύτερη αξία στον κόσμο (3,64 δισεκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με το Forbes, και στη δεύτερη μεταξύ των ποδοσφαιρικών συλλόγων, πίσω από τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Αυτή η οικονομική αξιολόγηση του έγκυρου αμερικανικού περιοδικού σημαίνει, πρακτικώς, πως εάν κάποιος ήθελε -σήμερα- να αγοράσει το 100% των μετοχών της Μπαρτσελόνα, θα έπρεπε να καταβάλει το ανωτέρω ποσό. Τις δύο διάσημες ποδοσφαιρικές ομάδες ξεπερνούν, σε αξία, μόνο δύο θρυλικά αθλητικά club των ΗΠΑ. Ενα του αμερικανικού φούτμπολ (NFL) και ένα του μπέιζμπολ.

GettyImages-630561394
Ενας παίκτης των Ντάλας Κάουμποϊς στο στάδιο της ομάδας

Στην παγκόσμια κορυφή, για δεύτερη διαδοχική χρονιά, φιγουράρουν οι Ντάλας Κάουμποϊς -η πιο εμπορική ομάδα του «χρυσωρυχείου» που ονομάζεται NFL- με αξία 4,2 δισ. δολαρίων. Ο ιδιοκτήτης τους, Τζέρι Τζόουνς, ο οποίος σύντομα θα μπει στο «Hall of Fame» του φούτμπολ για την προσφορά του στο σπορ, τους είχε αγοράσει το 1989 έναντι μόλις 150 εκατ. δολαρίων. Σήμερα, αυτή η ζημιογόνος -τότε- ομάδα εμφανίζει ετήσιο λειτουργικό κέρδος της τάξης των 300 εκατ. δολαρίων (πρωτοφανές για τον χώρο των σπορ), αν και δεν έχει πάρει το Πρωτάθλημα εδώ και 22 χρόνια.

Νο 2 στον κατάλογο του Forbes είναι οι περίφημοι Νιού Γιόρκ Γιάνκις του μπέιζμπολ. Εφέτος αύξησαν την αξία τους κατά 9%, στα 3,7 δισ. δολάρια, και προσπέρασαν -έστω για κάτι… ψιλά- για πρώτη φορά τις τρεις πλουσιότερες ποδοσφαιρικές ομάδες: τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (3,69 δισ. δολάρια, +11% σε σχέση με πέρυσι), την Μπαρτσελόνα (3,64 δισ. δολάρια, +2%) και τη Ρεάλ Μαδρίτης (3,58 δισ. δολάρια). Στο Top-50 του Forbes, περιλαμβάνονται 29 από τους 32 συλλόγους του NFL, που είναι -μακράν- η πιο ανθηρή αθλητική βιομηχανία. Το MLB (πρωτάθλημα μπέιζμπολ των ΗΠΑ) έχει οκτώ εκπροσώπους στη λίστα, ενώ τις υπόλοιπες θέσεις μοιράζονται το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο και το NBA.

GettyImages-815607814
Οι παίκτες των Νιου Γιορκ Γιάνκις, της No2 του Forbes

Δεν υπάρχει αμφιβολία: ο επαγγελματικός αθλητισμός υψηλού επιπέδου βρίσκεται, αυτή την εποχή, στα καλύτερά του, απολαμβάνοντας «βροχή» χρήματος. Αυτό προκύπτει και από την πρόσφατη έρευνα του Sports Business Group της Deloitte, σύμφωνα με την οποία τα έσοδα των πέντε κορυφαίων ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League and Serie A) τη σεζόν 2015-2016 έφτασαν -στο σύνολο- τα 13,4 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 12% (1,4 δισ. ευρώ). Κυρίως χάρη στις νέες συμφωνίες για την τηλεοπτική μετάδοση των αγώνων στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ισπανία, αλλά και στον νέο κύκλο δικαιωμάτων αναμετάδοσης των ευρωπαϊκών Κυπέλλων της UEFA. Τα συνολικά ετήσια έσοδα της ευρωπαϊκής ποδοσφαιρικής αγοράς, για το 2015-2016, ανέβηκαν 24,6 δισ. ευρώ (αύξηση 13% σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν).

Η Premier League παραμένει πρώτη στα έσοδα, μεταξύ των ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων, με 4,9 δισ. ευρώ (500 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με τη σεζόν 2014-2015). Τα συνολικά έσοδα των γερμανικών συλλόγων ήταν 2,7 δισ. ευρώ, των ισπανικών 2,4 δισ. ευρώ, των ιταλικών 1,9 δισ. ευρώ, και των γαλλικών 1,5 δισ. ευρώ. Και δεν είναι μόνον η τηλεόραση, που πληρώνει. Οι συνολικές εισπράξεις από χορηγίες και άλλες εμπορικές δραστηριότητες ανήλθαν στα 4,6 δισ. ευρώ (αύξηση 10% σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν) και αντιπροσωπεύουν το 34% των εσόδων. Οι εισπράξεις από τους αγώνες (εισιτήρια κ.λπ.) αυξήθηκαν κατά 6%, στα 2,2 δισ. ευρώ (το 17% των συνολικών εσόδων).

Το αθλητικό θέαμα «πουλάει» περισσότερο παρά ποτέ. Παντού, εκτός από την Ελλάδα. Εδώ, οι σύλλογοι απλώνουν το χέρι στην TV, κι εκείνη εμφανίζεται όλο και πιο απρόθυμη -χρόνο με τον χρόνο- να τους πληρώσει για ένα προϊόν που προσελκύει όλο και λιγότερους τηλεθεατές. Σύμφωνα με στοιχεία της Deloitte και της Price Waterhouse Coopers, στο διάστημα 2010-2016 το ελληνικό πρωτάθλημα απώλεσε το 84% των εσόδων του, και τον μισό από τον κόσμο που πήγαινε στα γήπεδα (-48% στα εισιτήρια). Τις δύο τελευταίες σεζόν δεν είχε, καν, κεντρικό χορηγό. Στο ποδόσφαιρο «βρέχει» λεφτά, αλλά εμείς… κρατάμε ομπρέλα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News