704
Στη Μeta ανήκουν, μεταξύ άλλων, το Facebook και το Instagram | REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Μήνυσε το Facebook επειδή συλλέγει προσωπικά δεδομένα για να πουλάει διαφημίσεις

Protagon Team Protagon Team 22 Νοεμβρίου 2022, 10:25
Στη Μeta ανήκουν, μεταξύ άλλων, το Facebook και το Instagram
|REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Μήνυσε το Facebook επειδή συλλέγει προσωπικά δεδομένα για να πουλάει διαφημίσεις

Protagon Team Protagon Team 22 Νοεμβρίου 2022, 10:25

Στο Ανώτερο Δικαστήριο της Βρετανίας έφτασε η μήνυση μιας 35χρονης Αμερικανίδας, μέλους της μεγάλης παγκόσμιας κοινότητας του Facebook, εναντίον της Meta για παράνομη συλλογή και εκμετάλλευση προσωπικών δεδομένων της προς οικονομικό όφελος της εταιρείας του Μαρκ Ζάκερμπεργκ.

Οπως έγραψαν μάλιστα οι Times, η υπόθεση απειλεί το επιχειρηματικό μοντέλο της Meta.

Ενάγουσα είναι η 35χρονη Τάνια Ο’ Κάρολ, ειδική σε θέματα τεχνολογίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που μήνυσε την εταιρεία επειδή δεν της δίνει το δικαίωμα να επιλέξει να μη χρησιμοποιούνται τα προσωπικά δεδομένα της από τους διαφημιστές.

Ολα ξεκίνησαν το 2017, όταν η Ο’ Κάρολ έγινε μητέρα. Ξαφνικά, το timeline της στο Facebook γέμισε  διαφημίσεις σχετικές με μωρά. Προσπάθησε να μπλοκάρει αυτές τις διαφημίσεις από τις ρυθμίσεις της πλατφόρμας, αλλά δεν υπήρχε τρόπος.

Διερευνώντας βαθύτερα την υπόθεση, ανακάλυψε ότι το Facebook την είχε «μαρκάρει» με 700 χαρακτηριστικά, βάσει της δραστηριότητάς της στο Ιντερνετ. Σε αυτά περιλαμβάνονταν ταινίες που έβλεπε, μέρη όπου ήθελε να πάει διακοπές, τι ψώνιζε και από πού, τι ρούχα της άρεσαν, οι πολιτικές πεποιθήσεις της, καθώς και στοιχεία για την υγεία, τις σχέσεις και την οικογένεια της. Κάποια από τα χαρακτηριστικά ήταν λάθος.

«Η ομοφυλοφιλία ήταν ένα από αυτά. Το όνομα ενός βρετανικού πολιτικού κόμματος επίσης, όπως και ο φεμινισμός. Ολα αυτά είναι πράγματα που θεωρούνται ευαίσθητα, προστατευόμενα στοιχεία, που φανερώνουν πράγματα για σένα, τα οποία δεν θα έπρεπε να βλέπει ένας διαφημιστής», είπε στους Times.

Η Τάνια Ο’ Κάρολ μήνυσε τη Meta / Twitter

Η Meta έχει ανακοινώσει ότι αλλάζει την πολιτική της για να αποκλείσει τους διαφημιστές από τέτοιου είδους πληροφορίες για τους χρήστες, αλλά η Ο’ Κάρολ κατέθεσε μήνυση επειδή θεωρεί ότι οι χρήστες πρέπει να έχουν το δικαίωμα να επιλέγουν τι θα βλέπουν οι διαφημιστές για το προφίλ τους.

Η Ο’ Κάρολ επικαλείται τη νομοθεσία για την προστασία δεδομένων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ισχύει και στη Βρετανία, που επιτρέπει στον πολίτη να αρνηθεί να χρησιμοποιούν προσωπικά του δεδομένα για σκοπούς μάρκετινγκ.

Η Meta ισχυρίζεται ότι η νομοθεσία αυτή δεν αφορά το Facebook και ότι η Ο’ Κάρολ έχει συμφωνήσει με τους όρους της πλατφόρμας, εφόσον τη χρησιμοποιεί. Οι δικηγόροι της, όμως, λένε ότι η νομοθεσία ισχύει και για το Facebook.

Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν οι αλγόριθμοι της πλατφόρμας μπορούν να οδηγήσουν σε διακρίσεις. Τον Ιούνιο η Meta συμφώνησε σε εξωδικαστικό συμβιβασμό με το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, διότι οι διαφημίσεις ακινήτων στο Facebook κατευθύνονταν σε χρήστες βάσει προστατευόμενων προσωπικών τους δεδομένων, όπως το χρώμα του δέρματος, η ηλικία και το φύλο.

Η 35χρονη Βρετανίδα δεν ζητά αποζημίωση, αλλά μόνο την ύπαρξη ενός κουμπιού επιλογής «ναι/όχι» για τον χρήστη. «Αυτό που θέλω σε αυτή την υπόθεση είναι το δικαίωμα επιλογής», είπε.

Οταν ρωτήθηκε γιατί δεν έχει φύγει από το Facebook, απάντησε: «Εχω ζήσει όλη μου την ενήλικη ζωή στο Facebook. Είναι δεξαμενή διασυνδέσεων και σχέσεων που έχω κάνει με ανθρώπους σε άλλα μέρη του κόσμου, με την οικογένειά μου. Δεν είναι κάτι που οι χρήστες μπορούν να αφήσουν εύκολα και ακόμα και αν το ήθελαν, πού θα πάνε; Είναι μονοπώλιο».

Η βρετανική κυβέρνηση σκοπεύει να ιδρύσει μια ομάδα Ψηφιακών Αγορών με μεγάλη δύναμη στα χέρια της για να υποχρεώσει τη Meta και άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς να ακολουθούν κανόνες, ώστε να σταματήσουν αυτού του είδους τις καταχρήσεις εναντίον των χρηστών.

Η Κομισιόν διεξάγει τη δική της έρευνα για το αν το Facebook κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης του στην αγορά μέσω της συλλογής και χρήσης προσωπικών δεδομένων για διαφημίσεις. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία, η πλατφόρμα του Ζάκερμπεργκ εξακολουθεί να κατέχει τη μερίδα του λέοντος στις ψηφιακές διαφημίσεις, με 40%-50% του συνόλου.

Οι τεχνολογικοί κολοσσοί έγιναν αυτό που είναι σήμερα εκμεταλλευόμενοι τα προσωπικά στοιχεία που τους παραχώρησαν οι χρήστες σε αντάλλαγμα για περισσότερες υπηρεσίες, σημειώνουν οι Times. Αλλά πλέον η ανησυχία για την προστασία των προσωπικών τους στοιχείων έχει αυξηθεί. Οταν η Apple ξεκίνησε, από πέρυσι, να ρωτά τους χρήστες των προϊόντων της αν θέλουν μία εφαρμογή (όπως το Facebook) να παρακολουθεί τις κινήσεις τους σε όλες τις εφαρμογές, το 95% των Αμερικανών απάντησε «όχι», προκαλώντας ζημία 10 δισ. δολαρίων στη Meta.

To Instagram, επίσης της Meta, κλήθηκε να πληρώσει 405 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο επειδή παραβίασε νομοθεσία προστασίας των δεδομένων ανηλίκων.

Η Google θα πληρώσει 391 εκατ. δολάρια στις ΗΠΑ επειδή κατέγραφε κρυφά την τοποθεσία των χρηστών του.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News