Η «ακτινογραφία» του Φεστιβάλ Αθηνών
Η «ακτινογραφία» του Φεστιβάλ Αθηνών
Φέτος συμπληρώνει τα 70 χρόνια συνεχούς παρουσίας στο πολιτιστικό τοπίο της Ελλάδας και, ειδικά για την περίσταση, γιορτάζει με έναν επετειακό τόμο. Το ίδιο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, άλλωστε, περιλαμβάνει ορισμένους από τους πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες της εποχής μας (Αριάν Μνουσκίν, Γουίλιαμ Κέντριτζ, Φέι Ντρίσκολ κ.ά), παραστάσεις που δημιουργούν «γεγονός» όπου παρουσιάζονται, αλλά και ανερχόμενες δυνάμεις. Από ένα πρόγραμμα που εκτείνεται σε τρεις μήνες εστιάζουμε σε ορισμένες λεπτομέρειες που, όπως πάντα, έχουν τη σημασία τους.
Με έμπνευση από την Ουκρανία
Πώς είναι δυνατόν μέσα στην Ευρώπη του 21ου αιώνα να επιχειρείται η εισβολή, η υποδούλωση και η καταστροφή μιας ανεξάρτητης χώρας; Αυτό αναρωτιέται η παλαιά γνώριμη του Φεστιβάλ Αθηνών, η κορυφαία Αριάν Μνουσκίν, που ετοίμασε την παράσταση «Εδώ έχει δράκους» με το περίφημο Θέατρο του Ήλιου. Σε συνεργασία με τη συγγραφέα Ελέν Σιξού, επιστρέφουν στο 1917 επιχειρώντας να παρουσιάσουν θεατρικά «τη γέννηση ενός συστήματος που άλλαξε τον κόσμο». Ανασυστήνοντας τα γεγονότα όπως διαδέχονται το ένα το άλλο ο θίασος προσπαθεί να εντοπίσει την ρίζα της εισβολής στην Ουκρανία και τους μηχανισμούς του ολοκληρωτισμού που οδήγησαν στο σήμερα.

Πειραιώς 260 (Δ), 30 – 31/5 και 1, 3, 4 – 5/6
Οι θεατές «φοράνε» τα ρούχα των ερμηνευτών
Έλληνες σχεδιαστές εμπνέονται από εμβληματικές παραστάσεις της 70χρονης ιστορίας του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και ξαναντύνουν ερμηνευτές αλλά και θεατές στην παράσταση
«Dramodé». Οι θεατές θα παρακολουθήσουν ένα είδος θεατρικού ντεφιλέ στα όρια του μπουρλέσκ, με ειδικά σχεδιασμένα κοστούμια, σε συνδυασμό με τραγούδι, μουσική, ντεκόρ, φωτισμούς, θεατρικούς μονολόγους κ.ά. Μια ομάδα ηθοποιών, χορευτών, λυρικών τραγουδιστών και μοντέλων θα φορέσουν ειδικά σχεδιασμένες δημιουργίες, σε μια multimedia περφόρμανς που συνενώνει τον κόσμο της μόδας, του θεάτρου και της μουσικής.
Πειραιώς 260 (Η), 3 Ιουνίου
Ενα Οσκαρ Μουσικής στην Πειραιώς 260
Το «Heart Moment» (Η στιγμή της καρδιάς) είναι η χορογραφία της γεννημένης στη Βρετανία και μεγαλωμένης στην Κύπρο Αλεξάντρα Βάιερσταλ, με έδρα το Ντίσελντορφ. Η χορογράφος επανέρχεται στο Φεστιβάλ μετά το 2021 με μια παράσταση για τη συνομιλία των σωμάτων ως γενναιόδωρο δόσιμο από καρδιάς. Τη μουσική έχει γράψει ο Γερμανός πιανίστας, πειραματικός μουσικός και συνθέτης Hauschka (Φόλκερ Μπέρτελμαν), βραβευμένος με Όσκαρ για τη μουσική της ταινίας «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» (2022).

Πειραιώς 260 (Δ), 12 – 13/6
Η νύφη που δολοφονήθηκε στην Τουρκία
Η Βραζιλιάνα θεατρική σκηνοθέτις, συγγραφέας και περφόρμερ Καρολίνα Μπιάνκι, βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με παράσταση-σοκ «Νύφη και καληνύχτα, Σταχτοπούτα», που έκανε πρεμιέρα στην Αβινιόν το 2023.
Η νύφη του τίτλου αναφέρεται στην ιστορία της Ιταλίδας περφόρμερ Πίπα Μπάκα, που το 2008 ξεκίνησε από το Μιλάνο ντυμένη νύφη με σκοπό να φτάσει στη Βηρυτό με οτοστόπ, σε μια καλλιτεχνική δράση υπέρ της συναδέλφωσης των λαών. Αφού διέσχισε τα Βαλκάνια με το νυφικό της, βιάστηκε και δολοφονήθηκε ενώ βρισκόταν στην Τουρκία. Η Μπιάνκι ομολογεί ότι η Πίπα Μπάκα της έγινε εμμονή: Πού βρήκε τη δύναμη να κάνει κάτι τόσο τολμηρό; Και ποια αφέλεια την έσπρωξε να κάνει κάτι τόσο παρακινδυνευμένο; Πώς πίστεψε ότι θα ήταν ασφαλής;

Πειραιώς 260 (Δ), 5-6 Ιουλίου
Τρία Νόμπελ Λογοτεχνίας, τρεις παραστάσεις
Το έργο «Η πόλη των τυφλών» του Σάιμον Στίβενς, το οποίο σκηνοθετεί η Εμιλυ Λουίζου στην ενότητα «Η σκηνή των βιβλίων», είναι εμπνευσμένο από το «Περί τυφλότητος» του νομπελίστα Ζοζέ Σαραμάγκου (1998). Εδώ ένας άνθρωπος χάνει ξαφνικά το φως του, χωρίς προειδοποίηση ή αιτία, και μέσα σε λίγες ώρες γίνεται σαφές ότι πρόκειται για μια τύφλωση μεταδοτική. Η παράσταση «Τα χρόνια», που σκηνοθετεί η Ελίνε Άρμπο, είναι μια αφηγηματική περιπλάνηση που συνδέει το γυναικείο βίωμα με τη συλλογική περιπέτεια, βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο της Ανί Ερνό (Νόμπελ Λογοτεχνίας 2022): πέντε γυναίκες επί σκηνής αφηγούνται τη ζωή μιας γυναίκας με φόντο έναν κόσμο που αλλάζει. Και η «Χορτοφάγος», σε σκηνοθεσία της Ντάρια Ντεφλοριάν, βασίζεται σε σκηνές από το βιβλίο της επίσης νομπελίστριας Χαν Γκανγκ (2024), όπου περιγράφεται ο αγώνας μιας γυναίκας να απελευθερωθεί από τη βία.

Πειραιώς 260, 5-8 Ιουλίου// 13-14 Ιουλίου// 13-15 Ιουλίου
«Πρωταγωνιστής» το Αδριάνειο Υδραγωγείο
Το «Κρυφό νερό» του Γιώργου Σαχίνη υπόσχεται μία παράσταση-εμπειρία. Στη συμβολή ενός ποταμού με ένα ξεχασμένο υπόγειο κανάλι, στο σημείο όπου διασταυρώνονται ο Κηφισός με το Αδριάνειο Υδραγωγείο, ένας περιπλανητής της σύγχρονης Αθήνας συναντά σκιές ανθρώπων που συνδέθηκαν στενά με το Υδραγωγείο στη διάρκεια της μακραίωνης ιστορίας του. Πρόκειται για μια παράσταση θεάτρου και χορού στις όχθες του Κηφισού στην Κηφισιά, μια κατάδυση στο ρωμαϊκό μνημείο της Αθήνας, με αφετηρία και κατάληξη την Πλατεία Δεξαμενής Κολωνακίου από την ομάδα Όχι Παίζουμε / UrbanDig Project.

14-18 Ιουνίου (αναχώρηση με πούλμαν από το Κολωνάκι)
Η μουσική του Νικόλα Πιοβάνι
Ενας από τους σημαντικότερους κινηματογραφικούς συνθέτες της εποχής μας εμφανίζεται στην Αθήνα με τρεις σουίτες, που αντιστοιχούν στα μεγάλα έργα των σκηνοθετών με τους οποίους συνεργάστηκε. Ο μουσικός πίσω από το «Χάος» των αδελφών Ταβιάνι και άλλες 130 δημιουργίες. Ο διάδοχος του Νίνο Ρότα στις τελευταίες ταινίες του Φελίνι και βραβευμένος με Όσκαρ για τη μουσική της ταινίας «Η ζωή είναι ωραία» του Ρομπέρτο Μπενίνι. Ο μαέστρος, μαζί με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, παρουσιάζει τη μουσική του μέσα από τρεις ορχηστρικές σουίτες – καρπό των εμβληματικών συνεργασιών του με τους προαναφερθέντες σκηνοθέτες.

Ηρώδειο, 8 Ιουλίου
Πληροφορίες για το πρόγραμμα και την προπώληση στο www.aefestival.gr
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
